XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, 2009. szeptember 2-3. 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Balatonalmádi, szept A Könyvvizsgálói Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége, célkitűzései, különös tekintettel a közérdeklődésre számot tartó.
Advertisements

Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzési rendszer fejlesztése
A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVI. Országis Szakmai Konferenciája III. Szekció „Az önkormányzatiság pénzügyi-, jogi korlátai” Dr. Lóránt Zoltán Eger, 2008.
Humán rendszerek, közszféra
„Igazságügyi könyvszakértés és a könyvvizsgálat kapcsolata”
Belső kontrollok, belső ellenőrzés aktuális kérdései
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
A környezetvédelem intézményrendszere
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Polgármesteri Akadémia
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
A kontrollok szerepének felértékelődése a közszférában Domokos László Az Állami Számvevőszék elnökének előadása Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú.
Böröcz Imre főtanácsadó, irodavezető
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
MAGYAR KÖZGAZDASÁGI TÁRSASÁG PÉNZÜGYI SZAKOSZTÁLY Kossuth klub: április 14. Dr. Lóránt Zoltán (az önkormányzati gazdálkodás nehézségei Magyarországon)
MKVK Konferencia Változások az IFRS-ben
Társaságirányítási jelentés könyvvizsgálati kérdései
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II. Módszertani szekció szeptember – óra.
Könyvvizsgálat Az ügyfél szemével
A könyvvizsgálói szakma kihívásai a válság tükrében dr
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
CESR ajánlása alapján a tőzsdei kibocsátók IFRS szerint elkészített éves jelentéseinek PSZÁF általi – 2008-ban induló – monitorozása Előadó: Farkas Anita.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
főigazgató-helyettes
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
A számvitel szerepe az adójogban
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
A költségvetési beszámoló megbízhatóságával kapcsolatos ellenőrzések Összeállította: DR. PRINTZ JÁNOS AZ MKVK KÖLTSÉGVETÉSI TAGOZATÁNAK ELNÖKE Balatonalmádi,
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Előadó: Dr. Printz János az MKVK Költségvetési Tagozatának elnöke
Köszöntjük a Költségvetési Tagozat rendezvényének résztvevőit!
Visegrád, Könyvvizsgálat, Minőség-ellenőrzés és
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
Könyvvizsgálók tevékenységére vonatkozó tapasztalatok XIII. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés - Siófok Vámosi Anikó
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
A KORMÁNYZATI ELLENŐRZÉSI HIVATAL - új szabályozás, új feladatok január 1-jétől - Dr. Tari Beatrix – főosztályvezető április 19.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
A kamara jövőképe – lehetőségek és korlátok 1 Dr. Pál Tibor elnök.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS A FELNŐTTKÉPZÉSBEN
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Minősítések.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben Dr
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
KÖNYVVIZSGÁLÓI KONFERENCIA KÖLTSÉGVETÉSI SZEKCIÓ szeptember 2-4.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
KÖNYVVIZSGÁLÓI KÖZFELÜGYELET
Előadás másolata:

XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember

Ami nem változott…. A helyi önkormányzatokról szóló évi LXV. törvény értelmében: az összevont - azaz az önkormányzat és intézményei adatait együtt tartalmazó -, egyszerűsített éves költségvetési beszámolóikat továbbra is a főváros, fővárosi kerületek, megyék, megyei jogú városok önkormányzatai kötelesek évről évre auditáltatni, változatlanul érvényes a beszámoló felülvizsgálatának kötelezettsége mindazon önkormányzatokra, amelyek hitelállománnyal rendelkeznek (vagy hitelt terveznek felvenni), a hitelfelvétel évétől a hiteltörlesztés utolsó évéig, amennyiben az előző évi teljesített kiadásuk meghaladta a 300 millió forintot. (Ami még nem kapott zöld utat: a könyvvizsgálat valamilyen módon minden önkormányzatra terjedjen ki.) 2

Standard tartalom A könyvvizsgálók teljesítménye: a beszámolókról adott vélemény nyújtotta biztonság a felhasználók számára az „állandó” körben a költségvetési és a zárszámadási rendelettervezetek véleményezése 3

Súlypontváltás A középpontban továbbra is a „valós és hű kép”, de új kihívások az önkormányzatok pénzügyi kockázatainak növekedése miatt. Jelek: forráshiány, likviditási problémák, kötelezettségek teljesítésének nehézségei. 4

Felértékelődött követelmények a pénzügyi helyzet alakulásának értékelése,különös tekintettel az adósságot keletkeztető kötelezettségvállalásokra, továbbá, jelzés az önkormányzat és/vagy intézménye/i helyzetét hátrányosan befolyásoló tény/ek/ről. 5

Eljárások és módszerek megújítása Új kihívások és elvárások az önkormányzatok pénzügyi helyzetének értékelésében, így a hitelfelvétel, kötvénykibocsátás, kezességvállalás megítélésében. 6

Igény a könyvvizsgálók „operatív” közreműködésére, tanácsaira Törekvés a könyvvizsgálók bevonására a gazdasági környezet változásainak kezelése, jogszabályok értelmezése és alkalmazása során. Ennek „kiemelt” területei: a költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról szóló évi CV. törvény, az államháztartás kontrolljának szervezeti hátterére, illetve tartalmára vonatkozó szabályok (Áht., Ámr., Ber.). 7

A könyvvizsgálatok módszertani megalapozása A kamarai módszertan megújítása, tekintettel az ÁSZ módszertanára (így az elkülönített állami pénzalapok és a társadalombiztosítás könyvvizsgálók által történő ellenőrzésére), a belső kontrollok elemeinek értelmezésére, a kincstári ellenőrzések kiterjesztésére és erősítésére, a gyakorlati problémákról, illetve az elért eredményekről kapott visszajelzésekre (pl. a évi CXXXII. törvény által előírt könyvvizsgálói kötelezettség teljesítéséről). 8

Reális kép a könyvvizsgálatokról… arculatépítés standardok módszertan minőségbiztosítás minőség-ellenőrzés fokozott együttműködés (megbízókkal, ellenőrző szervezetekkel, könyvvizsgálók egymás között) 9

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! /P. J./ 10