Transzferárazás és dokumentációs kötelezettség Siklós Márta 2009. 09. 03 - 04. MKVK Konferencia Balatonalmádi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pénzforgalmi elszámolás [2012. évi CXLVI. tv. Áfa tv. XIII/A. fejezet]
Advertisements

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Az ún. tételes Áfa-bevallás bevezetése január 1-jétől [2012. évi LXIX. tv. módosította a évi CLVI. törvényt, amely következtében az Art. 31/B.
üzleti ajándék, támogatás áfa-ja,
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
Kézműves és népművészeti termékek értékesítése
Készítette: Matukovics Gábor,1 Honlap:
Szja % APEH Sajtótájékoztató dr. Juhász István elnökhelyettes Budapest, szeptember 15.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
A vízjog időszerű kérdései
Bűntelenség vagy büntetlenség? A jogi személlyel szemben alkalmazható büntetőjogi intézkedésekről szóló törvény alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai.
K+F adóalap kedvezmény E-Qualitas Egyesület Badak Béla okl. könyvvizsgáló.
Kapcsolt vállalkozások közti árak a társasági adó törvény tükrében
Kereskedelmi gazdálkodás elemzése
Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesülete Szakmai nap SOTE szeptember 22. Előadó: Vadász Iván.
Az adó mint bevételi forrás Badak Zsuzsanna június.
1 TÁRSASÁGI ADÓ Többször módosított évi LXXXI. tv. jellemzői A költségvetési bevételekben évről-évre kb. 6-8 %-ot képvisel.
Az egyszerűsített vállalkozói adóról szóló évi XLIII. törvény
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
Szolgáltató adóhatóság 2009’ Bevallások egyszerűsítése Elektronikus szolgáltatások bővítése TEÁOR és szakmakód konverzió Sajtótájékoztató február.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 24. Budaörs.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 17. Debrecen.
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Szarvasné Vadászi Csilla
Zárjuk a 2011-es évet Előadó: Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna a kisvállalati adózás szakértője
A transzferár ellenőrzés adóhatósági tapasztalatai
Társaságirányítási jelentés könyvvizsgálati kérdései
Adóvizsgálat a könyvvizsgálaton belül
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
A kiskorúak védelme a hatósági gyakorlatban dr. Futó Gábor Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiafelügyeleti főosztály szeptember 28.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Kapcsolt vállalkozások közötti elszámoló árak Adókamara Január 26.
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
Az ÁFA törvény módosulásának következményei a programra „Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” című 2002/2003. évi területfejlesztési Phare program.
A munkavállalói FB tagság
Bevezető a könyvvizsgáló-jelöltek részére december 04.
Praxisátruházás és adózás Magyarországon
Budapest, január 26. dr. Kaszó Éva FOE Elnökségi tag
CSŐDELJÁRÁSSAL KAPCSOLATOS MÓDOSÍTÁSOK
Önkormányzati adóigazgatás aktualitásai március 4.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
2012. évi adótörvény változások. Az adótörvényeket módosító törvények évi CLVI. törvény az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények.
MiFiN Mikrofinanszírozó Zrt. hitelezési termékei
A évi személyi jövedelemadó- és Tao-bevallások tapasztalatai, valamint kata és kiva jellemzők Komárom-Esztergom megyében Karácsonyi Norbert igazgató.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Horváth Dávid Nemzeti Adó- és Vámhivatal. * Időszakos elszámolású ügyletek teljesítésének időpontja * Levonási jog érvényesítésének módja * Sertéshús.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
1 Transzferár szabályozás a társasági adó tükrében 2012 Erdeiné Szemán Eszter NAV Észak-magyarországi Regionális Adó Főigazgatósága Tájékoztatási és Koordinációs.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY VÁLTOZÁSAI Készítette: Szűcs Krisztina.
Kombinált Mikrohitel A Mikrovállalkozások fejlesztéséért.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Társasági adó 2011, évi változások  Adókulcsváltozás 10% 500 M Ft-ig 19% 500 M Ft felett  Megszűnik a külföldi szervezet társasági adó-kötelezettsége.
A közbeszerzések helyzete Magyarországon január 6. Berényi Lajos Elnök Közbeszerzések Tanácsa.
Elektronikus aláírás és iratkezelés
A SZÁMVITELRŐL SZÓLÓ ÉVI C. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Transzferár-dokumentáció
Dr. Kovács László főtitkár
Előadás másolata:

Transzferárazás és dokumentációs kötelezettség Siklós Márta MKVK Konferencia Balatonalmádi

¬ Jogszabályi háttér ¬ Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma ¬ Szokásos piaci árak és nyilvántartása ¬ Gyakorlati nehézségek ¬ Hiányosságok, jogkövetkezmények ¬ Adóhatósági ármegállapítás Áttekintés

–4. Jogszabályi háttér ¬ Transzferár definíciója: a transzferár az az ár, amelyen egy vállalkozás termékeket, illetve eszmei javakat szállít, valamint szolgáltatásokat kínál kapcsolt vállalkozásai részére (OECD modellegyezmény 9. cikk) Jogszabályi környezet ¬ évi LXXXI. törvény a társasági adóról és osztalékadóról (Tao tv.) ¬ 18/2003.(VII.16.) PM rendelet a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartási kötelezettségről ¬ Kapcsolódó egyéb joganyagok (pl. ART, Gt, Kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló jogszabály stb.) ¬ ART 132/A. § a szokásos piaci ár megállapításáról (APA) ¬ OECD elszámoló ár irányelvei multinacionális vállalatok és az adóellenőrzés számára Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. Kapcsolt vállalkozás (Tao tv. 4. § 23.) ¬ Az adózó és az a személy, amelyben az adózó közvetlenül vagy közvetve többségi irányítást biztosító befolyással rendelkezik ¬ Az adózó és az a személy, amely az adózóban közvetlenül vagy közvetve többségi irányítást biztosító befolyással rendelkezik ¬ Az adózós és más személy, ha harmadik személy közvetlenül vagy közvetve mindkettőjükben többségi irányítást biztosító befolyással rendelkezik ¬ Többségi befolyás ¬ Valamely tag a szavazatok több mint 50%-ával rendelkezik, vagy ¬ Meghatározó befolyással rendelkezik, azaz valamely tulajdonos jogosult a társaság ügyvezetőjének vagy a felügyelő bizottsági tagok többségének kinevezésére vagy leváltására Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. Kapcsolódó vállalkozás (2004. évi XXXIV. tv) (Kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló évi XXXIV. Tv) ¬ EU jogharmonizáció miatti változások ¬ Új fogalmak ¬ Kapcsolódó vállalkozás  Többségi tulajdon vagy szavazat, vagy  Vezető tisztségviselők, FB tagok választása, vagy  Döntő ellenőrzés vagy irányítás gyakorlása ¬ Partnervállalkozás  Amely nem minősül kapcsolódó vállalkozásnak  Amelyben más vállalkozás tulajdoni hányada eléri a 25%-ot ¬ Önálló vállalkozás  Sem nem kapcsolódó, sem nem partnervállalkozás ¬ Adatok együttes figyelembevétele! Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. Kapcsolódó vállalkozás (2004. évi XXXIV. tv) ¬ Középvállalkozás ¬ Max. 250 fő foglalkoztatott és ¬ Max. 50 millió € éves nettó árbevétel vagy ¬ Max. 43 millió € mérlegfőösszeg ¬ Kisvállalkozás ¬ Max. 50 fő foglalkoztatott és ¬ Max. 10 millió € éves nettó árbevétel vagy ¬ Max. 10 millió € mérlegfőösszeg ¬ Mikrovállalkozás ¬ Max. 10 fő foglalkoztatott és ¬ Max. 2 millió € éves nettó árbevétel vagy ¬ Max. 2 millió € mérlegfőösszeg Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. Szokásos piaci árak (Tao tv 18.§ (1)) ¬ Azok az árak, amelyeket független felek összehasonlítható körülmények esetén egymás között alkalmaznak, vagy alkalmaznának ¬ Alkalmazásukkal kiigazítható a kapcsolt vállalkozások eredményének különbsége, ha azt olyan feltételek okozzák, amelyeket független vállalkozások nem alkalmaztak volna ¬ Az adózó köteles az adó alapját a szokásos piaci ár és a ténylegesen alkalmazott ellenérték közötti különbözettel megnövelni vagy csökkenteni. (Tao. tv. 18. § (1)) ¬ Növelni: ha az alkalmazott ellenérték következtében az adózás előtti eredmény kisebb, mint a szokásos piaci ár mellett lett volna (Tao tv 18.§ (1) b)) ¬ Csökkenteni: ha az alkalmazott ellenérték következtében adózás előtti eredménye nagyobb, mint a szokásos piaci ár alkalmazása mellett lett volna, és a különbözet összegét a másik fél okirattal igazolja (Tao tv 18.§ (1) a)) Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. Szokásos piaci árak meghatározásának módszerei (Tao tv 18.§ (2)) ¬ Összehasonlító árak módszere ¬ Szokásos piaci ár = független felek alkalmaznak az összehasonlítható eszköz vagy szolgáltatás értékesítésekor összehasonlítható piacon ¬ Viszonteladási árak módszere ¬ Szokásos piaci ár = az eszköznek, szolgáltatásnak független felek felé, változatlan formában történő értékesítése során alkalmazott ára, csökkentve a viszonteladó költségeivel és a szokásos haszonnal ¬ Költség és jövedelem módszer ¬ Szokásos piaci ár = az önköltség szokásos piaci haszonnal növelt értéke ¬ A fentiek az ún. hagyományos módszerek, a felsorolás sorrendiséget nem jelent! ¬ Egyéb módszer (nyereség alapú, adatbázis keresés): akkor alkalmazható, ha az előzőek alapján nem határozható meg a szokásos piaci ár Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. Szokásos piaci árak nyilvántartása ¬ Kisvállalkozásra nem vonatkozik (Tao tv 4.§ (24)) ¬ Kisvállalkozás = évi XXXIV tv. szerinti kisvállalkozás + mikrovállalkozás ¬ Törvényi felhatalmazás alapján miniszteri rendelet határozza meg ¬ 18/2003. (VII.16.) PM rendelet ¬ Dokumentáció elkészítése a társasági adóbevallás leadásáig ¬ Főszabály: május 31. (ART 1. sz. mell. B) 2. c)) ¬ Eltérő üzleti év: adóévet követő 150 nap (ART 6. sz. mell. 1.) ¬ Előtársaság (bejegyzést követő 90 nap) ¬ Devizáról forintra, forintról devizára való áttérés ¬ Átalakulás (bejegyzést követő 90 nap) ¬ Megszűnés (végelszámolás vagy felszámolás, zárómérleg után 30 nap) Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. Szokásos piaci árak nyilvántartása (Tao tv 29/D § (14), 18/2003. (VII.16.) PM rendelet) ¬ Hatálybalépése: szeptember 1. ¬ Alkalmazni kell az ezt követően megkötött szerződésekre ¬ A rendelet hatálybalépését követően ¬ Alkalmazni kell a hatálybalépést követően megkötött szerződésekre ¬ 2005-től ¬ Alkalmazni kell valamennyi (írásbeli és szóbeli), az adóévben hatályos szerződésre ¬ Személyi hatálya ¬ A Tao tv szerinti kisvállalkozásnak nem minősülő gazdasági társaság, külföldi vállalkozó, egyesülés, szövetkezet Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. Dokumentáció elkészítése - általános szabályok ¬ Nem formakötött, de a minimális tartalom kötelező ¬ Elkészítésének alapelvei ¬ Adózótól elvárható gondosság ¬ Elkészítésénél költség/haszon elv érvényesítése ¬ Adózói szabadság ¬ A nyilvántartás tartalma tovább bővíthető ¬ A rendelet példálózó, felsoroló jellegű Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. Dokumentáció elkészítése - általános szabályok ¬ Szerződésenként kell elkészíteni ¬ Szerződésmódosítás esetén felülvizsgálati kötelezettség ¬ Fajtái ¬ Teljes nyilvántartás ¬ Egyszerűsített nyilvántartás (készítése lehetőség, piaci ár < 50 millió Ft) ¬ Hasonló ügyletek nyilvántartásainak összevonási lehetősége ¬ Egyszerűsítési szabály ≠ egyszerűsített nyilvántartás ¬ Azonos tárgyú szerződések összevonásának lehetősége ¬ Összevonás nem veszélyeztetheti az összehasonlíthatóságot ¬ Összevonást kötelező indokolni ¬ Összevonás csak lehetőség! Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. Teljes nyilvántartás kötelező tartalmi elemei ¬ A szerződés tartalmának bemutatása ¬ Megkötésének, módosításának időpontja, időbeli hatálya ¬ Tárgyának bemutatása, jellemzői, teljesítés módja, feltétele ¬ A végzett tevékenység jellemzői, felhasznált erőforrások, vállalt üzleti kockázat bemutatása ¬ Hasonló piacok meghatározása és jellemzőjük ¬ A szokásos piaci ár meghatározásának módszere ¬ Alkalmazott módszer megnevezése ¬ Egyéb módszer esetén, annak bemutatása ¬ Kiválasztott módszer indoklása ¬ Összehasonlító adatok meghatározása és kiválasztásuk indoklása ¬ A szokásos piaci ár, árrés, haszon vagy egyéb érték ¬ Az üggyel kapcsolatos hatósági, bírósági eljárások ¬ A nyilvántartás elkészítésének és módosításának időpontja Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. Nincs szükség a transzferár dokumentáció készítésére ¬ Ha az adóévben nem történt teljesítés ¬ Ha a kapcsolt vállalkozás egyéni vállalkozónak nem minősülő magánszeméllyel kötött szerződést ¬ Kis- és középvállalkozók versenyhátrány megszüntetése miatti beszerzési csoportjai ¬ Tőzsdei ügyletek esetén ¬ Rögzített hatósági ár vagy más, jogszabályban előírt ár alkalmazása esetén Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. Központi dokumentáció - Masterfile ¬ Európai Unió Tanácsa 2006 ¬ Ajánlásokat tartalmazó állásfoglalás- nem bír kötelező erővel ¬ Standardizált, egységesített forma ¬ Tagállamok saját hatáskörükben dönthetnek kiegészítésekről-helyi dokumentáció- specifikus szabályok a mérvadóak ¬ A központilag elkészített dokumentáció magyarországi felhasználása során a vállalkozásoknak ajánlott nagyfokú körültekintéssel eljárnia: Masterfile≠Apeh által elismert dokumentáció Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. Dokumentáció készítése során felmerülő nehézségek ¬ Általában elmondható, hogy a vállalkozók nem mérik fel a dokumentáció hiányából adódó jogkövetkezmények súlyosságát ¬ Különösen külföldi cégek esetében szükséges teljes körű tájékoztatás ¬ Előfordul, hogy már a tranzakciókban részvevő felek kapcsoltsági viszonyának tisztázása nehézségekbe ütközik ¬ Gyakran előforduló probléma, hogy a tranzakcióról nem áll írásos szerződés rendelkezésre, és a felek között már régebben végbement tranzakcióról derül ki, hogy az alkalmazott ár nem felel meg a szokásos piaci árnak Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. Dokumentáció készítése során felmerülő nehézségek ¬ A vállalkozó maga sem tud róla, hogy történt-e valóban dokumentációs kötelezettséget keletkeztető tranzakció vagy sem ¬ Nagyobb cégcsoportok esetén a csoporton belüli tranzakcióhoz kapcsolódóan gyakran szükség van több forrásból beszerzendő adatokra, ebben az esetben nehézséget okoznak az információ áramlási problémák ¬ Rengeteg időt, energiát vesz igénybe a szükséges háttér- információ körültekintő összegyűjtése (organigramm, iparági elemzés, funkciók megosztása) ¬ Ügyfél esetleg vonakodhat olyan bizalmas, ám szükséges információ rendelkezésre bocsátásától, amely üzleti titkot veszélyeztethet Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. Az APEH vizsgálat célkeresztjében-dokumentációs hiányosságok ¬ A transzferár dokumentációk megléte, a dokumentáció formai követelményei, tartalmi elemek ¬ Adminisztratív adatok megléte (társaság székhelye, adószáma, dokumentáció készítésének napra pontos dátuma) ¬ Dokumentálandó időszak meghatározásának problematikája ¬ Végzett funkciók, vállalati kockázatok, összehasonlító adatok bemutatása ¬ Dokumentáció elkészítésének hitelessége (dokumentációt készítő tanácsadóval kötött szerződés vizsgálata –időpontok!) ¬ Szerződések, keretszerződések, szóbeli megállapodások vizsgálata ¬ Az APEH szemében a fenti hiányosságok bármelyike súlyos mulasztásnak számít, egy esetleges ellenőrzés során jelentős bírság kockázatát hordozzák magukban! Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. Jogkövetkezmények ¬ Bevallás benyújtásával egyidejűleg kell elkészíteni – évközi, folyamatos vezetés nem kötelező ¬ Nyilvántartás el nem készítése, hiányos vagy előírásoktól eltérő vezetése esetén mulasztási bírság szabható ki ¬ Mulasztási bírság ¬ ART 172.§ (16) – kiemelt összegű mulasztási bírság – max Ft szerződésenként, azaz kapcsolt ügyletenként, tranzakciónként ¬ Adóalap módosítás kötelezettsége ¬ Dokumentáció nélkül: APEH becslés; a bizonyítási teher az adózón ¬ Adóbírság 50%, késedelmi kamat ¬ Dupla adóalap-módosítás! ¬ Tao tv. 7-8.§ értelmében vett adóalap-módosító tétel ¬ Tao tv. 18. § szokásos piaci ártól eltérő piaci ár alkalmazásából adódó korrekció Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. Szokásos piaci ár adóhatósági megállapítása – APA (Art. 132/A, 132/B §) ¬ Lehetőség január 1-jétől a szokásos piaci árnak megfelelő transzferár adóhatósági határozattal történő megállapítása. Az eljárás neve Advance Pricing Arrangements- röv. APA ¬ Eljárás ¬ Kérelem benyújtása – az adóhatóságnak joga van elutasítani ¬ Előzetes konzultáció-lehetőség ¬ Eljárási díj ¬ A szokásos piaci ár 1%-a, de minimum/maximum ¬ 5-12 millió forint egyoldalú, millió forint kétoldalú, millió forint többoldalú eljárás esetén ¬ Határidő (120 nap, meghosszabítható 2 * 60 nappal) ¬ Egy-, két-, vagy többoldalú eljárások (külföldi adóhatóságokkal is egyeztet az Apeh) ¬ Hatály (kérelem benyújtásától visszamenőleg 3, legfeljebb 5 év; egyszer meghosszabbítható 3 évvel) Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. ÖSTERREICH TSCHECHIEN SLOWAKEI UNGARN SLOWENIEN KROATIEN Salzburg Linz Wien Praha Bratislava Budapest Ljubljana Zagreb RUMÄNIEN Bucureşti ┐ ┐ ┐ ┐ ┐ ┐ ┐ ┐ ┌ Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

–4. ¬ BMB Leitner, k.s. SK BRATISLAVA, Zámocká 32 T , F , E ¬ Leitner + Leitner Consulting SRL RO BUCUREŞTI S2, Str. Gara Herastrau Nr. 2-4, Et. 7 T , F , E ¬ Leitner + Leitner Kft H 1027 BUDAPEST, Kapás utca 6-12, Víziváros, Office Center B/IV T , F , E ¬ Leitner + Leitner GmbH & Co KG Wirtschaftsprüfer und Steuerberater A 4040 LINZ, Ottensheimer Straße 32 T , F , E ¬ Leitner + Leitner d.o.o. SI 1000 LJUBLJANA, Dunajska cesta 159 T , F , E ¬ VORLÍČKOVÀ & LEITNER s.r.o. CZ PRAHA 1, Jungmannova 31 T , F , E ¬ Leitner + Leitner Salzburg GmbH & Co KG Wirtschaftsprüfer und Steuerberater A 5020 SALZBURG, Hellbrunner Straße 7+7a T , F , E ¬ Leitner + Leitner GmbH & Co KG Wirtschaftsprüfer und Steuerberater A 1030 WIEN, Am Heumarkt 7 T , F , E ¬ Leitner + Leitner Consulting doo Zagreb HR ZAGREB, Radnička cesta 47/II T , F , E Jogszabályi háttér Kapcsolt/kapcsolódó vállalkozás fogalma Szokásos piaci árak és nyilvántartása Gyakorlati nehézségek Hiányosságok, jogkövetkezmények Adóhatósági ármegállapítás Irodák Elérhetőségek

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !