Az önkormányzatok szerepe a parlagfű elleni hatósági védekezésben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
26. Jogorvoslat és döntés-felülvizsgálat
Advertisements

KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Hiányzással kapcsolatos szabályok 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 51. §
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
2012. december 3. ÉSZAK KELET-PEST MEGYEI LEADER EGYESÜLET Tájékoztató Fórum.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra
Közbeszerzéssel, közbeszerzési eljárás megsértésével kapcsolatos jogorvoslatok (közigazgatási jogorvoslatok) I. Közbeszerzések Tanácsa Közbeszerzési Döntőbizottság.
PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
Fogyasztói igényérvényesítés – bírósági eljárás
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Állam munkavédelmi feladatai
Szabálysértési méltányossági kérelem
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
A Ket. módosításaival kapcsolatos jogalkalmazási tapasztalatok
A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló CXL. törvény (Ket.) módosítása Az eljárási törvényt módosító rendelkezések.
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
A Ket. tervezett módosítása
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
A törvényességi felügyelet gyakorlati tapasztalatai
Változások a szabálysértési jogban
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
A jogerős ítélet kikényszeríthetősége
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Dr. Mudráné dr. Láng Erzsébet
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
 Módosítás jogszabályi háttere: › évi XVII. Törvény › 23/2007. (IV.17.) FVM rendelet › Letölthető:  Benyújtás helye: támogatási.
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Fás szárú energetikai ültetvények telepítésének engedélyeztetése.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
Az építésfelügyeleti feladatok alakulása - fokozott elvárások
„Jogszerű? Legyen!- JOGSEGÉLY+ Mini Szakmai Konferencia”
Az egészségbiztosítás hatósági felügyelete Az Egészségbiztosítási Felügyelet helye, szerepe és eredményei.
A kémiai biztonságról közérthetően
A bíróság határozatai Dr. Nyilas Anna.
Jogorvoslatok a Ket-ben
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Budapesti Ügyvédi Kamara
A fizetési meghagyásos eljárás DE-ÁJK Polgári Eljárásjogi Tanszék
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
Dr. Andrássy Gergely Herendi és Purebl Ügyvédi Iroda tel:
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
A közigazgatási eljárás II.
Közigazgatási eljárás III.
A közigazgatási eljárás III. – Jogorvoslati rendszer
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
A közigazgatási perek április 3..
A közigazgatási bíráskodás alapjai
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Közbeszerzési Döntőbizottság
BAMKH Hatósági Főosztály
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Előadás másolata:

Az önkormányzatok szerepe a parlagfű elleni hatósági védekezésben Bukovinszki Károly Pest Megyei Kormányhivatal Növény - és Talajvédelmi Igazgatósága

Néhány adat a parlagfűről A parlagfű 1 g pollenjében 30-35 millió pollenszem van. Egy átlagos növény 8 milliárd virágporszem termelésére képes 2-3 hónap alatt. A pollenek a széllel igen nagy távolságokra (akár 100-150 km) is eljuthatnak. Pollenjének erős allergén tulajdonságát az okozza, hogy nagyon aktív, gyors diffúzióra képes, igen hatékony antigéneket (allergiát kiváltó anyagokat) tartalmaz.

A parlagfű fertőzés gyakorisága

Parlagfűvel összetéveszthető gyomnövények Fehér üröm Fekete üröm

Parlagfűvel összetéveszthető gyomnövények Vadkender

A parlagfű elleni védekezés jogszabályi alapjai az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény (Éltv.) a fővárosi és megyei kormányhivatalok mezőgazdasági szakigazgatási szerveinek kijelöléséről szóló 328/2010. (XII. 27.) Korm. rendelet a parlagfű elleni közérdekű védekezés végrehajtásának, valamint az állami, illetve a közérdekű védekezés költségei megállapításának és igénylésének részletes szabályairól szóló 221/2008. (VIII. 30.) Korm. rendelet (parlagfű rendelet) az élelmiszerlánc felügyeletével összefüggő bírságok kiszámításának módjáról és mértékéről szóló 194/2008. (VII. 31.) Korm. rendelet (bírság rendelet)

A parlagfű elleni védekezés jogszabályi alapjai a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatáskörének megállapításával kapcsolatos földművelésügyi ágazati jogszabályok módosításáról szóló 19/1992. (I. 28.) Korm. rendelet (ÖK rendelet) 1. § g) pontja A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) 43/2010. (IV. 23.) FVM rendelet a növényvédelmi tevékenységről

43/2010. (IV. 23.) FVM rendelet 2. § (1) A földhasználó és a termelő köteles védekezni, d) parlagfű (Ambrosia artemisiifolia), e) keserű csucsor (Solanum dulcamara), f) selyemkóró (Asclepias syriaca), g) aranka fajok (Cuscuta spp.),   (2) Az (1) bekezdés f) és g) pontjába tartozó gyomnövények irtását virágzásuk előtt végre kell hajtani.

2008. évi XLVI. törvény 17. § (1) A termelő, illetve a földhasználó köteles… c) az a) pont alá nem tartozó egyéb károsítók ellen védekezni, ha azok más, különösen a szomszédos termelők növénytermelési, növényvédelmi biztonságát vagy az emberi egészséget bármely módon veszélyeztetik, valamint figyelembe venni az integrált növénytermesztés alapelveit, továbbá a környezet és a természet védelmét. (4) A földhasználó köteles az adott év június 30. napjáig az ingatlanon a parlagfű virágbimbójának kialakulását megakadályozni, és ezt követően ezt az állapotot a vegetációs időszak végéig folyamatosan fenntartani.

2008. évi XLVI. törvény 50. § (4) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően parlagfű elleni közérdekű védekezést kell elrendelni, ha a földhasználó a 17. § (4) bekezdésében szereplő parlagfű elleni védekezési kötelezettségének nem tesz eleget. A kötelezettség teljesítésének helyszíni ellenőrzéséről a földhasználó előzetes értesítése mellőzhető. (5) A parlagfű elleni közérdekű védekezést elrendelő határozatot - ha a közlés más módja az azonnali végrehajtáshoz fűződő érdeket veszélyeztetné - hirdetmény útján is lehet közölni. A határozat fellebbezésre tekintet nélkül azonnal végrehajtható. (6) A közérdekű védekezés elvégzése során a hatóság, valamint a közérdekű védekezést elvégző vállalkozó feladata végrehajtásának keretei között az érintett területre beléphet, ott a szükséges cselekményeket elvégezheti. Erre való jogosultságát kérésre köteles igazolni.

2008. évi XLVI. törvény 50.§ (7) Közérdekű védekezés elrendelése kultúrnövény esetén A földhasználó kártalanításra nem tarthat igényt. 59. § (3) A növényvédelmi bírság 15.000-5.000.000 Ft. 60. § (1) Növényvédelmi bírságot kell kiszabni azzal szemben, aki… c) a 17. § (1) bekezdésében előírt kötelezettségét, továbbá a 17. § (4) bekezdésében előírt, a parlagfű elleni védekezési kötelezettségét elmulasztja; (2) A bírság ismételten is kiszabható. 64. § (3) Növényvédelmi bírság adók módjára behajtható.

194/2008 (VII.31.) Korm. rendelet 3.1. belterületen: 50 m2-ig 15 000 Ft 50-100 m2 15 000 - 50 000 Ft 100-200 m2 50 000 - 100 000 Ft 200 m2 - 1 ha- ig 100 000 - 750 000 Ft 1 ha- tól 750 000 – 5 000 000 Ft

221/2008. (VIII.30.) Korm. rendelet 1. § (1) a) külterületen a megyei kormányhivatal növény- és talajvédelmi igazgatósága b) belterületen jegyző rendeli el a közérdekű védekezést. (2) Belterületi önkormányzati ingatlan esetében a növény- és talajvédelmi igazgatóság rendeli el a közérdekű védekezést. 2. § (1) A közérdekű védekezés elrendelésére jogosult hatóság a közérdekű védekezés elvégzésével általa minden év május 31. napjáig kiválasztott gazdálkodó szervezetet bízhat meg.

221/2008. (VIII.30.) Korm. rendelet 3. § (1) Helyszíni ellenőrzést saját kezdeményezésre vagy bejelentés alapján külterületen az ingatlanügyi hatóság, belterületen a jegyző végez. (2) külterületen a fertőzött területet főbb töréspontjainak koordinátái meghatározásával, belterületen a helyrajzi szám alapján be kell azonosítani. (3) Amennyiben az (1) bekezdésben foglaltakon kívül a közérdekű védekezés elrendelésére jogosult hatóság észleli a Tv. 17. § (4) bekezdésében foglalt kötelezettség megszegését, megkeresi az ingatlanügyi hatóságot a közérdekű védekezés elrendeléséhez szükséges adatok beszerzése érdekében.

2004. évi CXL. törvény helyszíni ellenőrzés Jegyző ÉS/VAGY növényvédelmi felügyelő Ket. 94. § (1) „Ha a hatóság a hatósági ellenőrzés eredményeként megállapítja, hogy az ügyfél a jogszabályban, illetve hatósági határozatban foglalt előírásokat megsértette, c) … a hatóság a jegyzőkönyv jogszabálysértésre vonatkozó információkat tartalmazó részének megküldésével kezdeményezi a hatáskörrel rendelkező hatóság eljárását, illetve fegyelmi, szabálysértési, büntető-, polgári vagy egyéb eljárást kezdeményez. (5) Az (1) bekezdés c) pontja alapján megkeresett szerv a megkeresést érdemben megvizsgálja, és saját intézkedéséről vagy az ilyen intézkedés mellőzésének okáról a megkereső hatóságot harminc napon belül tájékoztatja.

328/2010. (XII. 27.) Korm. rendelet 9. § (2) Az Éltv. 17. § (1) bekezdés c) pontjában és a (4) bekezdésben foglalt védekezési kötelezettség megszegése esetén a növényvédelmi bírság kiszabására a megyei kormányhivatal növény- és talajvédelmi igazgatósága jogosult. (5) A közérdekű védekezés elrendelésére külterületen a megyei kormányhivatal növény- és talajvédelmi igazgatósága jogosult. Ha belterületi ingatlan esetében a települési (fővárosban a kerületi) önkormányzat nem tesz eleget a védekezési kötelezettségének, a megyei kormányhivatal növény- és talajvédelmi igazgatósága rendeli el a közérdekű védekezést.

328/2010. (XII. 27.) Korm. rendelet 9. § (6) A települési (fővárosban kerületi) önkormányzat jegyzőjének a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatáskörének megállapításával kapcsolatos földművelésügyi ágazati jogszabályok módosításáról szóló 19/1992. (I. 28.) Korm. rendelet 1. §-ának g) pontja alapján első fokon hozott döntése esetében másodfokon a megyei kormányhivatal növény- és talajvédelmi igazgatósága jár el.

A hatósági eljárás megindítása Az eljárás indulhat: hivatalból más hatóság megkeresésére bejelentésre (személyesen, írásban, ingyenes „zöld szám”). 2004. évi XXIX. törvény 141-143 §-a - 8 nap áttétel /bejelentőt értesíteni/ - 30 nap elbírálás Értesítés: már nem szükséges a helyszíni ellenőrzést megelőzően. A bizonyítási eljárás befejezését követő 8 napon belül ugyanakkor a bizonyítékokat az ügyféllel ismertetni kell a Ket. 70. §-a alapján.

Helyszíni szemle Jegyzőkönyv: Ket. 39. § előírásain túl 221/2008. Korm rendelet 1. sz. melléklete ajánlott, de nem kötelező Rögzíteni kell: a fertőzött terület nagyságát, a fertőzöttség mértékét (%-ban), parlagfű fenológiai állapotát, magasságát, más allergén gyomnövények jelenlétét, ingatlan leírását. Területek beazonosítása: helyrajzi számmal. (Adatok ingatlanügyi hatóságtól kérhetők). Egyéb bizonyítási eszközök: fénykép, térkép, ügyféli nyilatkozat, tanúbizonyítás, egyéb okiratok, stb.

Helyszíni szemle Lezárt terület felnyitása: Éltv. 50. § (6) bek. alapján „…érintett területre beléphet, ott a szükséges cselekményeket elvégezheti. Erre való jogosultságát kérésre köteles igazolni.” Ket. 57/B. §-a (1) bek. szerint „a hatóság a rendőrség közreműködését kérheti.” (4) bek. szerint „a helyszíni szemlét a hatóság a lezárt terület, épület, helyiség felnyitásával, az ott tartózkodó személyek akarata ellenére is megtarthatja. „ De előzetes, vagy ha ez késedelmet jelent utólagos ügyészi jóváhagyásra van szükség. Jkv. – 5 nap

Közérdekű védekezés elrendelése A bizonyítékok összegyűjtése után azonnal határozattal elrendelhető. Határozat tartalma: helyrajzi szám, m2, elvégzéssel megbízott vállalkozó. Végrehajtás: a határozat fellebbezésre tekintet nélkül azonnal végrehajtható. Fellebbezésnek a végrehajtásra nincs halasztó hatálya. Határozat közlése: postai úton vagy hirdetmény útján a Ket. szabályai szerint ki kell függeszteni. A végrehajtással nem kell megvárni a 15 napot!

Bizonyítékok ismertetése KET 70. § (1) Ha a hatóság az ügyfélnek az eljárás megindításáról való értesítését mellőzte, és az ügyben bizonyítási eljárást folytatott le, annak befejezésétől számított nyolc napon belül értesíti az ügyfelet, hogy az – az iratokba való betekintés szabályai figyelembevételével – megismerhesse a bizonyítékokat, azokra nyolc napon belül észrevételt tehessen, élni tudjon nyilatkozattételi jogával, és további bizonyításra irányuló indítványt terjeszthessen elő.

Közérdekű védekezés költsége Ha a földhasználó az elrendelést követően maga teljesít és bejelenti a hatóságnak, akkor csak a hatósági eljárással kapcsolatos költségek terhelik. Ha a megbízott vállalkozó végzi el a közérdekű védekezést, akkor az ügyfél köteles megfizetni a vállalkozó díját és az eljárással kapcsolatos költségeket.

Pénzügyi lebonyolítás A jegyző a költségek előlegezését már a közérdekű védekezés elrendelése után kérheti az PMKH-tól, amely köteles az igény beérkezését követő 8 napon belül a költségeket megelőlegezni. A jegyző az előlegezni kért költségekbe már köteles beleszámítani a várható vállalkozói díjat, a földhivatal és a saját költségeit. A vállalkozó számlát állít ki, melyet felülvizsgálatra és jóváhagyásra megküld a jegyzőnek, aki a védekezés elvégzését igazolja, a vállalkozó díját kifizeti. A kifizetéssel egy időben végzésben kell kötelezni a földhasználót a megfizetésre. Ha a földhasználó 15 napon belül nem fizet, a jegyző köteles végrehajtási eljárást indítani.

Másodfokú hatósági eljárás, bírósági felülvizsgálat Közérdekű védekezés elrendelése Jegyző elsőfok NTI másodfok Növényvédelmi bírság kiszabása NTI elsőfok NÉBIH NTAI másodfok Bírósági felülvizsgálat: másodfokú határozat keresettel támadható a megyei Bíróságnál. Előterjesztés: közléstől számított 30 napon belül. Keresetnek a végrehajtásra nincs halasztó hatálya. Külön kell a Bíróságtól kérni a végrehajtás felfüggesztését!

Keresetlevél felterjesztése A polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 330. § (2) bekezdése szerint „A keresetlevelet az elsőfokú közigazgatási határozatot hozó szervnél a felülvizsgálni kért határozat közlésétől számított harminc napon belül kell benyújtani vagy ajánlott küldeményként postára adni.” - öt napon belül felterjeszti a másodfokú szervhez, amely tizenöt napon belül továbbítja a bírósághoz Ha a keresetlevél a végrehajtás felfüggesztésére irányuló kérelmet is tartalmaz, a keresetlevelet és az ügy iratait az első fokon eljáró közigazgatási szerv három napon belül terjeszti fel a másodfokon eljáró közigazgatási szervnek, amely azt nyolc napon belül továbbítja a bírósághoz.”

Hiányosságok Nincs jegyzőkönyv Nincs hrsz. Nincs fenológia Nincs dátum Terület leírása: „nagyon gazos terület” - NTI eljárás megszüntetése Hibás önkormányzati eljárások: saját hatáskörben felügyeleti szervként megszünteti az elsőfokú eljárást

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!