A képviselő-testület működésének szabályai dr. Danka Ferenc 2010. december 15.
Kisebbségi Önkormányzat KÉPVISELŐ- TESTÜLET Polgármester Kisebbségi Önkormányzat Külsős alpolgármester Alpolgármester Társulás Bizottság Elnöke = képviselő Részönkormányzat Elnöke = képviselő Képviselő-testület Hivatala jegyző (aljegyző) vezeti Intézmények Intézményvezető Intézményvezető Intézményvezető
Feladat, hatáskör Feladat egy szerv céljainak a megjelölése, a szerv rendeltetésének részletezése pl. „gondoskodik” Hatáskör adott szerv mit tehet a feladatának végrehajtása érdekében döntési hatalmat jelent pl. „dönt”, „jóváhagyja” „elbírálja” ~ egyik fajtája - hatósági jogkör (hatósági hatáskör)= közhatalom államilag kikényszeríthető gyakorlásának joga nagyon kötött , sajátos jogkör átruházhatatlan külön szabályok szerint történhet a gyakorlása
Hatáskör átruházása polgármesteri hivatalra miért nem lehet hatáskört átruházni? kettős delegálás tilalma (átruházott hatáskör tovább nem ruházható) nem ruházható tovább olyan szervre sem, amelyre egyébként hatáskör átruházható pl. polgármester bizottságra a képviselő-testület a hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja.
Bizottságok a bizottság - a feladatkörében - előkészíti a képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását a képviselő-testület határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá amely előterjesztések a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testületnek
Részönkormányzat testülete alakításának lehetősége (Ötv. 28.§) KT szabad mérlegelésének tárgya, hogy létrehozza-e – SZMSZ-ében a képviselő-testület a településrészt érintő ügyekben egyes hatásköreit átruházhatja a településrészi önkormányzatra, anyagi eszközöket adhat számára kötelező a létrehozása (Ötv.55.§) a településrész lakóhelyi közösségének - kezdeményezésére - kizárólag a településrészt érintő ügyekben önkormányzati jogokat adhat a KT Nem tagadhatja meg a kizárólag a településrészt érintő hatáskör átruházását: a) az egyesítéssel létrejött településrésztől, b) a külterületi lakott helytől, c) az olyan üdülőterülettől, amelynek népessége eléri a település állandó lakosságának egynegyedét. 54/1997 (X.31.) AB hat.
Egyéb munkáltatói jog Ötv. 103. § (1) e törvény alkalmazásában: az egyéb munkáltatói jogon: a kinevezés, vezetői megbízás, felmentés, vezetői megbízás visszavonása, az összeférhetetlenség megállapítása, fegyelmi eljárás megindítása, a fegyelmi büntetés kiszabása kivételével minden más munkáltatói jogot kell érteni; alapvető munkáltatói jogok a KT-nél
Egyéb munkáltatói jog ~ JUTALMAZÁS, SZABADSÁG ~ TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS; a Ktv. alapján a teljesítménykövetelmények alapját képező célokról a képviselő-testület dönt a polgármester a meghatározott célok alapján előre írásban megállapítja a tárgyévre vonatkozóan a jegyzővel (főjegyzővel) szemben támasztott követelményeket. legkésőbb a tárgyév végéig értékeli a jegyző, (főjegyző) teljesítményét és az értékelésről tájékoztatja a képviselő-testületet. A teljesítménykövetelmények megállapítását, az írásbeli értékelés átadását szóbeli megbeszéléshez kell kötni. jogorvoslat: ha a teljesítményértékelés tartalma hibás vagy valótlan ténymegállapításon alapul, megsemmisítése iránt a jegyző (főjegyző) közszolgálati jogvitát kezdeményezhet.
Egyéb munkáltatói jog MINŐSÍTÉS a jegyző minősítése is a polgármester feladata – lásd. Ötv. 103.§; Ktv. 34/A.§-36.§-ai legalább négyévente és minden magasabb besorolási fokozatba sorolás előtt, vagy a köztisztviselő írásbeli kérelmére, ha az utolsó minősítése óta két év már eltelt - a teljesítményértékeléseket is figyelembe véve - minősíteni kell, feltéve, hogy a minősítési időszakban legalább 1 évig a minősítő irányítása alatt dolgozott jogorvoslat: a köztisztviselő a minősítés hibás vagy valótlan ténymegállapításának, személyiségi jogát sértő megállapításának megsemmisítését a bíróságtól kérheti
Egyéb munkáltatói jog ILLETMÉNYELTÉRÍTÉS – (SZEMÉLYI ILLETMÉNY) Ktv. 43.§ (4) - itt 3 szabályrendszert állított fel a jogalkotó: PH köztisztviselői a jegyző (főjegyző) a polgármester a tárgyév március 1-jétől következő év február végéig legfeljebb 30%-kal megemelheti, vagy legfeljebb 20%-kal csökkentheti az eltérítésről a polgármester minden év március 1-jéig dönt. Mértéke a tárgyévben nem módosítható. jegyző (főjegyző) személyi illetménye SZEMÉLYI ILLETMÉNY Ktv. 44/B.§ PH köztisztviselői (a jegyző (főjegyző) állapíthatja meg – a polgármester jóváhagyásával!) teljesítményértékelés alapján a tárgyév március 1-jétől a következő év február végéig korlátja: nem haladhatja meg a KSH által hivatalosan közzétett, a tárgyévet megelőző évre vonatkozó nemzetgazdasági havi átlagos bruttó kereset (200.000Ft) tízszeresét
Egyetértési jog Ötv. 36.§ (2) bekezdés b): kinevezéshez, vezetői megbízáshoz, felmentéshez, a vezetői megbízás visszavonásához, jutalmazáshoz - a polgármester által meghatározott körben - a polgármester egyetértése szükséges. polgármester szabad belátása szerint gyakorolhatja mindegyikre, vagy csak néhányra (117/2008. (IX.26.) AB hat.- KT nem alkothat rendeletet az egyes munkáltatói intézkedésekkel kapcsolatos kötelezettségekről – pl. az egyetértési jog gyakorlásáról sem) vétójogot jelent írásban kell rögzíteni
Egyetértési jog a községi körjegyzőségnél a körjegyző - a polgármesterek egyetértésével - nevezi ki, menti fel és jutalmazza a hivatal dolgozóit, és gyakorolja a munkáltatói jogokat. a polgármesterek megállapodhatnak az egyetértési jog gyakorlásáról. ha nem tudnak megállapodni, akkor a képviselő-testületek együttes ülése jelöli ki az egyetértési jogot gyakorló polgármestert.
A polgármester képviseleti joga Ötv. 9.§ (1) bek. Az önkormányzat jogi személy. (polgári jogi) a képviselőtestületet a polgármester képviseli, mint egyszemélyes önkormányzati szerv, törvényi előírás alapján jogosult a KT képviseletére peres (jogi) képviselet: meghatalmazottként eljárhat képviselő, jegyző, PH ügyintézője is. a polgármesteri peres képviselethez nem szükséges a KT külön meghatalmazása, vagy más egyéb aktusa – ok: törvényi előíráson alapul ez nem zárja ki, hogy a KT a polgármestert valamely ügy mikénti képviseletére kötelezze. Ptk. 219.§ (2) bek.: a képviselő cselekménye által a képviselt válik jogosítottá, ill. kötelezetté. közjogi képviselet (ez következik az önk. közhatalmi jogosítványaiból) protokolláris képviselet (ünnepségek, rendezvények stb.) TÉ. folytán indult bírósági eljárásban gyakorolt képviselete – (az ún. külső, önkormányzaton kívüli közhatalmi eljárásban) AB eljárás kezdeményezése esetén (a KT kezdeményező döntésének keretében gyakorolhatja) lásd. felterjesztési jog gyakorlásánál – (KT javaslatot tesz vagy intézkedés megtételét kezdeményezi valamely állami szervnél ha a KT a képviselendő önkormányzati ügyben döntött, ahhoz kötve van a polgármester! SZMSZ részletes rendelkezéseket tartalmazhat a polgármester képviseleti tevékenységére + esetenkénti kötelezés is lehet
Alpolgármester választása Megbízatásának keletkezése: a megválasztásával kezdődik = alakuló ülésen és amennyiben az önkormányzati választáson települési képviselőnek megválasztották, akkor az új képviselő-testület alakuló üléséig tart. Megbízatásának megszűnése: ha az alpolgármestert az önkormányzati választáson települési képviselőnek nem választották meg, akkor az alpolgármesteri megbízatása a választás napjával megszűnik az új polgármester megválasztásával – (ciklus közbeni esemény miatt pl. feloszlás) ha a képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel megbízását visszavonja - VISSZAHÍVÁSSAL
Alpolgármester választása Pttv. 2/A. § Ha a képviselő-testület az alpolgármester megbízását a polgármester javaslata ellenére nem vonja vissza és a polgármester az alpolgármester feladatait írásban, teljeskörűen megvonja, a feladatkör megvonását követően az alpolgármester a helyi önkormányzati képviselők tiszteletdíjával azonos mértékű illetményre - társadalmi megbízatású alpolgármester esetén tiszteletdíjra - jogosult.
Alpolgármester választása Alkotmány 44/B. § (1) A helyi képviselőtestület elnöke a polgármester. A képviselőtestület a polgármester helyettesítésére alpolgármestert választhat. Alpolgármesternek olyan személy is megválasztható, aki nem tagja a képviselőtestületnek, de a polgármestert a képviselőtestület elnökeként csak olyan alpolgármester helyettesítheti, aki a képviselőtestület tagja. Ötv. 34. § (1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy vagy több alpolgármestert választhat. A képviselő-testület legalább egy alpolgármestert saját tagjai közül választ meg.
Alpolgármester választása „külsős” nem tagja a képviselő-testületnek, a polgármestert a képviselő-testület elnökeként nem helyettesítheti, de a képviselő-testület ülésein tanácskozási joggal részt vesz. a „külsős” jogállására egyebekben a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármesterre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
Külsős alpolgármester KÉPVISELŐ- TESTÜLET Polgármester Külsős alpolgármester Alpolgármester Képviselő Bizottság Elnöke=képviselő Részönkormányzat Elnöke=képviselő Képviselő-testület Hivatala jegyző (aljegyző) vezeti
Újratárgyalási kezdeményezés Ötv. 35. § (3) A polgármester, ha a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be, a képviselő-testület a benyújtás napjától számított tizenöt napon belül dönt. önkormányzati érdek sérelme: jogszabály által nem definiált, polgármester minősít ülést követő 3 naptári napon belül írásban – képviselő-testületnek címezve halasztó hatályú a döntés végrehajtására (rendelet nem hirdethető ki) képviselő-testületnek döntenie kell KT döntése másodszor is ugyanaz lehet – ezt már végre kell hajtani helytelen gyakorlat: csupán a KT ülésén történik meg a bejelentése
Polgármester felügyeleti jellegű jogosítványai felfüggesztheti a bizottság döntésének a végrehajtását: ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit a felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésén határoz felfüggesztheti a részönkormányzat testülete döntésének a végrehajtását: ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit a felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésén határoz
Polgármester a bizottságot a polgármester indítványára össze kell hívni
Települési képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármestertől (alpolgármestertől), a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen - vagy legkésőbb tizenöt napon belül írásban - érdemi választ kell adni; tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén. javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására a települési képviselőt meg kell hívni. kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül : bizottságának, a polgármesternek, a részönkormányzat testületének, a helyi kisebbségi önkormányzat testületének - a képviselő-testület által átruházott - önkormányzati ügyben hozott döntését; közérdekű ügyben kezdeményezheti a képviselő-testület hivatalának intézkedését, amelyre a hivatal tizenöt napon belül érdemi választ köteles adni;
Bizottság a bizottság a feladatkörében ellenőrzi a PH a KT döntéseinek az előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkáját ha a bizottság a hivatal tevékenységében a képviselő-testület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét, vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli, a polgármester intézkedését kezdeményezheti. (Ötv. 27.§)
Jegyző a helyi törvényesség őre Ötv. 36.§ (3) - a jegyző köteles jelezni: a képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntésüknél jogszabálysértést észlel. (szignalizációs kötelezettség)
Összeférhetetlenségi okok valamennyi polgármesterre vonatkozó okok (főfoglalkozású és társadalmi megbízatású + (külsős) alpolgármesterekre is) államhatalmi ágak elválasztásának elvéből következőek pl.: nem lehet más önkormányzatnál polgármester, alpolgármester, jegyző (főjegyző, körjegyző, aljegyző) más települési önkormányzat képviselő-testületének tagja stb. gazdasági befolyástól mentességet szolgáló pl.: aki, illetve akinek a személyes közreműködésével működő gazdasági társaság önkormányzati feladatot a képviselő-testülettel vagy a képviselő-testület szervével kötött vállalkozási, megbízási szerződés vagy munkaszerződés alapján lát el
Összeférhetetlenségi okok Egyéb: olyan közalkalmazott, aki kinevezését, megbízását a képviselő-testülettől kapja, (pl. intézményvezető) a KT által alapított költségvetési szerv vezetője, vezetőhelyettese, gazdasági vezetője helyi és körzeti műsorszolgáltató, lapkiadó, lapterjesztő vezetője, vezető testületének tagja, ügyvezetője, ezek vezető állású alkalmazottja
Összeférhetetlenségi okok A főfoglalkozású polgármesterre vonatkozó további, szigorúbb kritériumok munkavégzésre irányuló jogviszonyt nem létesíthet: munkaviszony köztisztviselői, kormánytisztviselői, közalkalmazotti jogviszony polgári jogi szerződés alapján létesített ~ (pl. megbízási szerződés, egyéni vállalkozói jogviszony) kivételek: - országgyűlési képviselőség - pl. oktatói, lektori tevékenység
Összeférhetetlenségi okok A főfoglalkozású polgármester a KT hozzájárulása nélkül nem lehet pl.: vállalat vezérigazgatója gazdasági társaság vezető tisztségviselője, felügyelő bizottsági tag szövetkezet tisztségviselője alapítvány kezelő szervezetének tagja, tisztségviselője lényeges: a KT hozzájárulását ciklusról ciklusra kérni kell, ha újraválasztják a polgármestert!
Polgármesteri összeférhetetlenség - eljárás rendje + jogorvoslat Megszünteti PM. a megválasztásától vagy az ok felmerülésétől 30 nap Bármely képviselő indítványa + 3 tagú bizottság (képviselők) javaslata Nem szünteti meg Következő ülés maximum 30 nap Képviselő-testület határozatban dönt hozzájárulását adhatja, ha törvény lehetővé teszi! megállapítja az összeférhetetlenséget 8 nap PM. kérelmére Határozat megküldése PM.-nek következő munkanapon megyei bíróság felülvizsgálata 30 nap döntésre Összeférhetetlenségi ok alól PM. felmentve
Képviselői összeférhetetlenség – eljárás rendje + jogorvoslat Képviselő + összeférhetetlenségi ok = haladéktalanul be kell jelenteni 1.) megbízólevél átvételét követően 2.) az ok keletkezését követően 3.) a helyzet tudomására jutását követően Átadja az SZMSZ-ben meghatározott bizottságnak vizsgálatra 30 nap megszüntetésére Polgármesternél BÁRKI kezdeményezheti Bizottság előterjesztése Polgármester előterjesztése pl.: Közigazgatási Hivatal vezetője 8 nap képviselő kérelmére Képviselő-testület határozatban dönt megyei bíróság felülvizsgálata 30 nap döntésre Következő ülés maximum 30 nap
Jogorvoslat (érintett: polgármester/képviselő) HA a képviselő-testület nem dönt vagy döntése jogszabálysértő Nincs határidő! Közig. Hivatal kezdeményezheti az összeférhetetlenség kimondását 30 nap döntésre Megyei bíróság 8 nap fellebbezésre PM. (Képviselő) fellebbezése Közig. Hivatal fellebbezése 3 nap döntésre Másodfokú bíróság
Halasztó hatály polgármester tisztsége megszűnik az összeférhetetlenség kimondásával: felülvizsgálat kérésére rendelkezésre álló, 8. napot követően (ha nem kér felülvizsgálatot) bíróság döntésének a napján (ha felülvizsgálatot kér - addig gyakorolhatja a jogait is) képviselő megbízatása megszűnik az összeférhetetlenség kimondásával: Uaz.
Együttalkalmazási tilalom Ktv. 9.§ (1) nem létesíthető közszolgálati jogviszony, ha a köztisztviselő ezáltal hozzátartozójával irányítási felügyeleti ellenőrzési vagy elszámolási kapcsolatba kerülne (pl. a polgármester sógornője köztisztviselő a PH-ban) községi önkormányzat különösen indokolt esetben felmentést adhat alóla E törvény alkalmazásában hozzátartozó: a) az egyeneságbeli rokon és annak házastársa, b) az örökbe fogadó és a nevelőszülő, c) az örökbe fogadott és a nevelt gyermek, d) a testvér, a házastárs, az élettárs, e) a házastársnak, az élettársnak egyeneságbeli rokona, testvére és a testvér házastársa.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!