Jogeset bemutatása Az Európai közösségek Bíróságának ítélete 1986

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új kisebbségi joganyag főbb elemei Köszönti Önöket a 15 éves Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal.
Advertisements

Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra
Közbeszerzéssel, közbeszerzési eljárás megsértésével kapcsolatos jogorvoslatok (közigazgatási jogorvoslatok) I. Közbeszerzések Tanácsa Közbeszerzési Döntőbizottság.
 nov. 4-én fogadták el  szeptemberében lépett hatályba  Cél: alapvető emberi jogok fenntartása+realizálása  Kötelezettségek kikényszeríthetőségéért.
JOGORVOSLATI IRÁNYELVEK • A kormányzati árubeszerzésre és építési beruházásra irányuló közbeszerzési eljárásokhoz kapcsolódó jogorvoslatokkal foglalkozó.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
16/88. sz. ügy - Európai Közösségek Bizottsága kontra Európai Közösségek Tanácsa „A Bizottságnak a 145. cikk alapján adott felhatalmazás és a költségvetés.
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
Közigazgatási alapismeretek
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Az Európai Unió és Magyarország
Az Európai Közösségek Bírósága - A Bíróság - Az Elsőfokú Bíróság - (A Közszolgálati Törvényszék)
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
EU Államháztartástan Készítette: Rácz Anita. Köster-ügy.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
204/86. sz. ügy Görög Köztársaság kontra Európai Közösségek Tanácsa.
Európai Parlament kontra az Európai Közösségek Tanácsa és az Európai Közösségek Bizottsága C-181/91. és C-248/91.
Készítette: Bakos Bálint Európai Közösségek Tanácsa kontra Európai Parlament Ügyszám:C-284/90.
Miként viszonyul egymáshoz az EU általános költségvetése és az Európai Fejlesztési Alap?
Dr. Mudráné dr. Láng Erzsébet
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
A csőd- és felszámolási eljáráshoz közvetlenül kapcsolódó peres eljárások
Önkormányzati adóigazgatás aktualitásai március 4.
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
Országos népszavazás és népi kezdeményezés
 Módosítás jogszabályi háttere: › évi XVII. Törvény › 23/2007. (IV.17.) FVM rendelet › Letölthető:  Benyújtás helye: támogatási.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Adatvédelmi alapelvek
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Az Identitás Erősítése a Maros Megyei Iskolákban Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
A bíróság határozatai Dr. Nyilas Anna.
Jogorvoslatok a Ket-ben
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
A fizetési meghagyásos eljárás DE-ÁJK Polgári Eljárásjogi Tanszék
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
Az Európai Unió gazdasági joga I. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
A közigazgatási eljárás II.
Közigazgatási eljárás III.
A közigazgatási perek április 3..
A közigazgatási bíráskodás alapjai
ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS E-JOG.
Az EU intézményrendszere
Polgári perjog előadás
Érvényesség, hatály, alkalmazhatóság
Kompetenciák 1. Joghatóság
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
ÁTLÁTHATÓ, HOZZÁFÉRHETŐ ÉS VERSENYKÉPES KÖZBESZERZÉS  BÍRÓSÁGI FELÜLVIZSGÁLAT MAGYARORSZÁGON Dr. Gyarmathy Judit november 14.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Jogeset bemutatása Az Európai közösségek Bíróságának ítélete 1986 Jogeset bemutatása Az Európai közösségek Bíróságának ítélete 1986. április 23. „Megsemmisítés iránti kereslet- Az európai parlamenti választás tájékoztató kampánya” 294/83. sz. ügy

A per résztvevői: Felperes: „Les Verts – Parti écologiste” (Zöldek - Környezetvédő Párt)- párizsi non-profit egyesület Alperes: Európai Parlament

Az ítélet tárgya: Az Európai Parlament elnökségének a 3708-as költségvetési tétel tárgykörébe tartozó két határozatának megsemmisítése iránt benyújtott kereset elbírálása. 3708-as költségvetési tétel: Az 1982., 1983. és 1984. költségvetési évek költségvetésében az Európai Parlamentre vonatkozó fejezet 3.címe alatt szerepel, és különleges feladatot ellátó intézmény működésével kapcsolatos kiadásokra vonatkozik

A megtámadott határozatok tartalma: 1982. október 12-én hozott határozat: A 3708-as tétel alatt szereplő előirányzatoknak a képviselőcsoportok, a függetlenek és egy tartalékalap közötti éves elosztásáról rendelkezik az 1984. évre. Az elosztás módja: Átalányjuttatás a 7 képviselőcsoport részére (7%) Képviselőcsoportok és függetlenek tagonként 1/434-ed rész (62%) Tartalékalap képzése (31%)

1983. október 29-én hozott határozat: Az 1984. évi választásokon induló politikai csoportok költségeinek visszatérítésére szánt előirányzatok felhasználásának szabályzata. Tehát a 31%-os tartalék elosztási kulcsát tartalmazza.

A felperes keresetének alátámasztására felhozott jogalapok Hatáskör hiánya EGK- Szerződés 138. cikke, valamint a Közgyűlés képviselőinek közvetlen és általános választójog alapján történő választásáról szóló okmány 7. cikke (2) bekezdése és 13. cikke. Az állampolgárok választójogi törvény előtti egyenlősége általános elvének megsértése Az EGK- Szerződés 85. és azt követő cikkeinek megsértése. Francia alkotmány megsértése, az állampolgárok törvény előtti egyenlőségének megsértése miatt Jogellenességi és alkalmazhatatlansági kifogás Hivatali hatáskörrel való visszaélés, amennyiben az Európai Parlament elnöksége a 3708-as tételen szereplő előirányzatokat arra használta fel, hogy az 1979-ben megválasztott európai parlamenti képviselők újraválasztását biztosítsa

A kereset elfogadhatóságáról: „Les Verts – Parti écologiste” és egy másik egyesület, a „Les Verts – Confédération écologste” elhatározták feloszlásukat és egyesülésüket, hogy új egyesületet hozzanak létre „Les Verts – Confédération écologiste – Parti écologiste néven. Ennek időpontja 1984. június 20. A Parlament szerint ezzel a felperes egyesület elvesztette kereshetőségi jogát, mivel feloszlatták. Ezért kérte a kereset elutasítását. Bíróság álláspontja: A feloszlás, az egyesülés és az új egyesület létrehozása egyazon jogi aktus keretében történt, így a felperes egyesület és az új egyesület között időbeli és jogbeli folytonosság áll fenn, és ez utóbbi egyesületre szálltak az előbbi jogai és kötelezettségei. Az egyesülési jegyzőkönyv kimondja, hogy a megkezdett jogi ügyletek, és különösen a Bíróságnál kezdeményezett eljárások, „változatlan feltételekkel és azonos módon folytatódnak”.

A bíróságnak továbbá állást kell foglalni az alábbi pontokkal kapcsolatban: Van- e hatásköre a bíróságnak a Szerződés 173. cikke alapján az Európai Parlament jogi aktusának megsemmisítése iránt benyújtott kereset elbírálására? Az 1982. évi határozat és 1983. évi szabályzat olyan jogi aktusok-e, amelyek harmadik személyek vonatkozásában joghatás kiváltására alkalmasak. A felperes egyesületet közvetlenül és személyében érintik-e a fenti jogi aktusok a Szerződés 173. cikkének második bekezdése értelmében?

- Az 1982. évi határozatot és az 1983 - Az 1982. évi határozatot és az 1983. évi szabályzatot az Európai Parlament szervei fogadták el, így ezeket a Parlament saját jogi aktusának kell tekinteni. - Felperes álláspontja szerint az intézmények jogi aktusai jogszerűségének Bírósági felülvizsgálata nem korlátozódhat kizárólag a Tanács és a Bizottság jogi aktusaira. - Parlament szintén nem vitatja, hogy alá van vetve a bíróság felülvizsgálatának azokon a területeken, ahol a szerződések módosításával ráruházott szélesebb jogkör alapján ő maga is elfogadhat jogi aktusokat. - A Szerződés 173. cikkének olyan értelmezése, amely kizárná az Európai Parlament jogi aktusait a megtámadható jogi aktusok köréből, ellentétes lenne mind a Szerződés szellemével, mind annak rendszerével Tehát meg kell állapítani, hogy megsemmisítés iránti keresetet lehet indítani Parlament harmadik személyek vonatkozásában joghatások kiváltására Irányuló jogi aktusai ellen.

- Mindkét megtámadott jogi aktus az Európai Parlament költségvetésében az 1984. évi választások előkészítésére szánt előirányzatok elosztására vonatkozik. - A jogi aktusok ezen előirányzatok harmadik személyek számára való elosztására vonatkoznak, az Európai Parlamenten kívül történő tevékenységekhez kapcsolódó költségek fedezésére. - Így e jogi aktusok harmadik személyek vonatkozásában joghatás kiváltására irányulnak, és ezért a Szerződés 173. cikke értelmében keresettel megtámadhatóak. - El kell utasítani azt az érvet, mely szerint a Számvevőszékre ruházott ellenőrzési jogkör a Bíróság felülvizsgálati jogkörét kizárja.

- Parlament azt az álláspontot képviseli, hogy a Bíróság e feltételekkel kapcsolatos jelenlegi ítélkezési gyakorlata alapján a kereset elfogadhatatlan. - A Bíróság megállapította, hogy a felperes egyesületet a megtámadott jogi aktusok közvetlenül érintik. - Egyes politikai csoportok az intézményben már képviseltetve voltak, olyan döntés meghozatalában vettek részt, amely mind a velük, mind a rivális csoportokkal szembeni bánásmódra vonatkozik. Csak azok a csoportok érintettek személyükben, melyek képviseltetve voltak. Ez a tény az egyazon választásokon egymással versengő csoportok bírósági jogvédelme tekintetében egyenlőtlenséghez vezetne. - A nem képviseltetett csoportok nem akadályozhatnák meg az előirányzatok vitatott elosztását a kampány megkezdése előtt.

A kereset érdeméről Második jogalap: Annak megállapítására irányul, hogy e tárgykör a Szerződés 138. cikkének (2) bekezdésében szabályozott egységes választási eljárás fogalma alá tartozik, és ezen a címen változatlanul a nemzeti jogalkotók hatáskörébe tartozik. A bíróság helyt ad a felperes fenti jogalapjának, így a további jogalapokról nem szükséges határozni. A költségeket a felek maguk viselik.

A bíróság határozata Az Európai Parlament elnökségének -1982. október 12-i, az Európai Közösségek költségvetésének 3708-as tételén jegyzett előirányzat elosztására vonatkozó határozatát, - valamint a kibővített elnökség 1983. október 29-i, az 1984. évi választásokon résztvevő politikai csoportok költségeinek megtérítésére szánt előirányzat felhasználásáról szóló rendeletét megsemmisíti.

Köszönöm a figyelmet!