Minőségbiztosítás és Tanúsítás Értékelemzés.  A fejlett országokban az értékelemzés általánosan elterjedt, rendszeresen alkalmazzák a gyártmány- és gyártástechnológiai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

Mit lehet tudni a célcsoportról?
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Értékelemzés Készitette: Bary Gábor Kecskés Dóra Misetics Julianna Perjési Orsolya.
Az utólagos ellenőrzésre és az előzetes biztosításra épülő rendszerek összehasonlítása dr. Csikesz Tamás.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Üzemeltetési költségek csökkentése
Projektciklus- menedzsment (PCM)
INNOVÁCIÓMENEDZSMENT
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Értékelemzés „ Jót s jól! Ebben áll a nagy titok. Ezt ha nem érted Szánts és vess, és hagyjad másoknak az áldozatot. „ (Kazinczy Ferenc :Tövisek és virágok)
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Az értékelemzés és a nettó jelenérték számítás
V. A készletezés logisztikája
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Szervezeti formák.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Minőségirányítás a felsőoktatásban
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
Benchmarking.
CRM Customer Relationship Management –
Készítette: Magyar Orsolya
Előnyök és alkalmazási területek
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Konzulens: Dr. Pitlik László
III. A logisztika jövője
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
Operációkutatás eredete
Kapacitás, átbocsátóképesség, időalapok, az erőforrás nagyság, átfutási idő, a termelő-berendezések térbeli elrendezése. Átfutási idő számítások.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Készítette: Májer Dávid
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Continuous delivery: cél a működő szoftver
Köz beszerez; ÉS? avagy informatikai biztonság a központosított közbeszerzésben.
Az informatikai stratégia tervezése BPR üzleti folyamatok újjászervezése Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
Az értékkombinációk keresésének fontossága válság idején Tarjániné Illés Tünde CMC, CVS, PVM, TVM, vezetési tanácsadó, minősített értékelemző szakértő,
Beszerzések hatékonyság növelése
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A problémafeltárás technikái
Közbeszerzési Hatóság
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Minőségbiztosítás és Tanúsítás Értékelemzés

 A fejlett országokban az értékelemzés általánosan elterjedt, rendszeresen alkalmazzák a gyártmány- és gyártástechnológiai fejlesztésekben, a szolgáltatások szervezésében, a beruházások tervezésében, a szervezet- és tevékenységfejlesztésben

Alapismeretek

Az értékelemzés kialakulása, elterjedése I.  II. világháború – Amerika – emelkedő nyersanyagárak, hiány bizonyos nyersanyagokból → áttérés helyettesítő anyagokra → a megrendelők igényeinek megfelelt a módosított kivitelű, anyagú termék  II. VH után a nyersanyagárak csökkenésével párhuzamosan visszatértek a drágább, eredetileg betervezett anyagokra  Erre a „kényszerhelyzet szülte” jelenségre figyeltek fel a General Electric vezetői. Erlicher és Winnie már 1946-ban felismerték a téma jelentőségét, és körvonalazták az értékelemzés eljárását.

Az értékelemzés kialakulása, elterjedése II.  Lawrence Delos Miles és munkatársai négy év alatt a más területen sikeresen alkalmazott költségcsökkentési és egyéb megoldásokra alapozva kidolgoztak egy új eljárást, melyet Miles Value Analysisnek (VA), azaz értékelemzésnek nevezett.  Hazánkban a közbeszerzésről szóló évi XL. törvény 33. § (3) pontja szerint: „Az ajánlatkérő az ajánlati felhívásban előírhatja, hogy az ajánlattevő alkalmazza az értékelemzés módszerét.”

Törvényi meghatározás  A törvény 10. §-ában definiálja is az értékelemzés eljárását: „j.) Az értékelemzés: a termék, illetve a szolgáltatás értékességét növelő döntés-előkészítő módszer, amelynek alkalmazása során a termék, illetve a szolgáltatás funkciójának és előállítási vagy beszerzési költségeinek viszonyát kell vizsgálni.”

Definíciók I.  L. D. Miles: Az értékelemzés szerezett, alkotó megközelítés a felesleges költségek hatékony feltárására, melyek nem járulnak hozzá a termék minőségéhez, élettartamához, külső formájához és a kívánt tulajdonságokhoz. (1947)  G. Kipper: Az értékelemzés valamely termék (anyag vagy szolgáltatás) funkciójának és költségének viszonyát tanulmányozza rendszeresen és alkotóan bíráló módon a költségek csökkentése céljából. (1964)  DIN : Az értékelemzés funkcionális struktúrák szisztematikus, analitikus érvényesülését jelenti azzal a céllal, hogy azok elemeit egy értéknövelési irányban befolyásoljuk. Metodikai segítséget nyújt mind a döntések előkészítésében, mind a célok megvalósításában. (1969)

Definíciók II.  Magyar Értelmezők Társasága (MÉT): Az értékelemzés olyan fejlesztési és/vagy szervezési eszközrendszer, amely a funkciók szükséges és elégséges mértékű teljesítését biztosítja a legalacsonyabb költség- (előállítói és/vagy felhasználói ráfordítások) szinten. (1993)

Az értékelemzés szemléletmódja  Az értékelemzés szemlélet, egyben döntés-előkészítő eljárás is.  Nemcsak az olcsóbbat, illetve nem csak a jobbat keresi, hanem a megkívánt, a szükséges igényt (előnyöket) elégíti ki a legkisebb költség (áldozat) mellett.

Az értékelemzés alapvető logikai összefüggésrendszere Igényelemzés Funkció- és folyamatelemzés Funkcióteljesítés vizsgálat Ötletgyűjtés Kiválasztás Tervezés Funkcióköltség vizsgálat Szervezeti kapcs. vizsgálata Érték = Funkció Költség

Két részegység  Az értékelemzési folyamat – és ezen belül a funkcióelemzés is – két egymásra épülő, de különálló egységből áll: A funkciók elemzése és vizsgálatai révén a gyenge pontok kereséséből, valamint Az új megoldások kereséséből és kidolgozásából, azaz a tervezésből

Alapfogalmak I. 1. Az értékelemzés tárgya Az értékelemzés tárgya 2. Igény Igény 3. Funkció Funkció 4. Funkcióhordozó Funkcióhordozó 5. Funkcióköltség Funkcióköltség 6. Érték Érték 7. Legkedvezőbb értékkombináció Legkedvezőbb értékkombináció 8. Gyenge pontok Gyenge pontok 9. Értékelemzés, értéktervezés Értékelemzés, értéktervezés

Alapfogalmak II. 1. Mindaz, aminek funkciója és költsége van. Pl.: gyártmány, minőségbiztosítási rendszer, gyártástechnológia, szervezet, tevékenység, önkormányzati intézmények, jogszabályok, … 2. Mindazon követelmények és elvárások, amelyek az értékelemzés tárgyával szemben, annak egész élettartama során felmerülnek. 3. Az értékelemzés tárgyának rendeltetésszerű feladata, működése, teljesítőképessége, esetleg tulajdonsága 4. Az értékelemzés tárgya, vagy tárgyának azon elemei, akik ill. amelyek a funkciókat megvalósítják. Pl.: szerződéskötésben érintett szervezetek, vezetők, munkatársak

Alapfogalmak III. 5. Mindazon közvetlen és közvetlenné tehető ráfordításelemek összessége, amelyek a funkció előállítása és/vagy működtetése során felmerülnek. 6. Az érték az értékelemzés szemléletében a funkció és a funkcióköltség viszonya: Érték: 7. Az egyes funkció- és funkcióköltség-viszonyok olyan kombinációja, ahol a funkciók a szükséges és elégséges feltételt, a költségek pedig a minimumfeltételt egyidejűleg elégítik ki. Funkció Funkcióköltség

Alapfogalmak IV. 8. A funkcióteljesítésben (minőségben) gyenge pontokat az igénytől eltérő teljesítményű funkciók adják. A minőség felülvizsgálata a funkcióhoz rendelt tény- és tervparaméterek összehasonlításával történik. E vizsgálat kimenetele: a funkció lehet: hiányzó, alulteljesített, szükséges mértékben teljesített, túlteljesített és felesleges. 9. A fejlesztés értékelemzésnek tekinthető, ha a szervezet a fejlesztés tárgyát, pl. a gyártmányt már korában is előállította (alkalmazta, vagy működtette). A fejlesztés értéktervezés, ha a fejlesztés tárgyát a szervezetnél a fejlesztést megelőzően nem állították elő.

 Az értékelemzés mint nyílt és komplex problémák megoldásnak egyik leghatékonyabb módszere alkalmas minőségbiztosítási rendszerek létrehozására, karbantartására.  A minőségbiztosítási rendszerek létrehozásával azt az igényt célozzuk meg, hogy közel állandó minőségben történjen a kibocsátás.  Ennek érdekében a rendszer alapfunkciója: „működést szabályoz”.  Ezt a funkciót kétféle módon teljesíthetjük: A meglévő működési színvonalon belül választunk (alakítunk) ki folyamatokat, majd ezen a szinten szabályozzuk le a folyamatokat Átgondoljuk, hogyan működtethetnénk még jobban a folyamatokat, technológiáinkat, és a fejlesztést követően szabályozzuk le a rendszert

Az értékelemzés alkalmazásának jellemzői I.  A vevő, a fogyasztó, a felhasználó, az állampolgár igényeire épít, alapoz  Lokális problémák helyett nagyobb rendszerek, folyamatok teljes körű, tartalmi megoldása a jellemző kimenet (nem a szervezeti felépítés dominál, hanem a folyamatorientált működés)  Szabályozottabbá válnak a folyamatok, tisztázódnak a feladatok elvégzésének felelősei, hatáskörei  A szabályzás felépítése a folyamatokat fogja követni (a rendszerezés miatt csökken az esélye annak, hogy valamit kifelejtünk)

 A folyamat, a terv, a megoldás határidőre történő elvégzéséről az előkészítésre helyeződik át a hangsúly (nem a végrehajtás során keresünk megoldást, hanem előre átgondoljuk, és leszabályozzuk a folyamatot)  Nem problémaorientált, hanem funkcióorientált a gondolkodás (a funkcióban keressük meg a gyenge pontokat és ezekre keressük a megoldást)  Időt biztosítunk arra, hogy átgondoljuk, hogyan alakítsuk a jövőnket  A résztvevőknek van esélyük saját jövőjük alakítására  Funkcióköltségekben gondolkodunk Az értékelemzés alkalmazásának jellemzői II.

Az értékelemzés alkalmazásának jellemzői III.  Az egyéni és/vagy egymást követő egyéni munkasorozat helyett a teammunka a jellemző  Különböző szakismeretű munkatársak dolgoznak együtt  Nincs versenyhelyzet a csoporttagok között  A teamben ütköznek az érdekek és nem a döntés után  Nagyobb a lehetőség a kompromisszumos döntések mielőbbi meghozatalára  Hatékonyabb szervezeti működés  Az értékelemzés előre lerögzített, szisztematikus fejlesztési lépéssorozat  Döntésünknél egy időpillanatban vesszük figyelembe az értéket (minőséget, költséget)

Az értékelemzés alkalmazásának jellemzői IV.  A meglévő ötletek mellett döntésre elkészített, kiérlelt, kidolgozott javaslatok születnek  A fejlesztést követően esz felelőse a folyamatnak, ill. ahová felelősség kerül, ott gondoskodunk a feltételek biztosításáról is  Mindig a lényegre koncentrálunk, azon haladunk tovább  Lerövidül a fejlesztés átfutási ideje  Jelentős munkaráfordítással jár a fejlesztés, az előkészítés során, de jóval nagyobb mértékben csökken a felesleges munkavégzés a végrehajtásnál  Ált. hosszabb időtávra (3-5 év) hat  Ált. jelentős és tartós változást hoz

Eltérések és azonosságok a minőségbiztosítási rendszer és az értékelemzés között EltérésekMBÉE CélFejlesztés és reprodukcióFejlesztés, innováció A gondolkodás középpontjában A minőség állA funkció áll HatásterületA működésreObjektumra és /vagy működésre Kívánt célVeszteségminimumÉrték-optimum KimenetRendszerdokumentációDöntéselőkészítési tanulmány A tevékenység jellegeFolyamatosIdőszakos akció Azonosságokvevőközpontúság, költségminimum, egyéni és team-munka, az előkészítésre helyeződik át a hangsúly, rendszerszemléletű gondolkodásmód, folyamatorientált