1 Előzmények Látványos fejlődések, de hiányzott egy átfogó stratégia Cél: Korunk kihívásainak megfelelő hosszú távú iránymutatás Illeszkedés a fölé- és mellérendelt stratégiákhoz Alap a II. NFT turisztikai fejezeteihez Alapelvek: Középpontban az életminőség javítása Társfinanszírozás és decentralizáció
2 Készítés menete Résztvevők: OIB, Mt. Rt, MTH Forrás: NTS
3 A stratégia szerkezete 1.Bevezetés 2.Helyzetelemzés 3.SWOT 4.Jövőkép 5.Stratégiai irány 6.Célkitűzések és eszközök 7.Pénzügyi tervezés 8.Megvalósítás és monitoring 9.A stratégia konzisztencia és koherenciája 10.Ex-ante értékelés
4 Vertikális tagolás - Pillérek Forrás: NTS
5 Horizontális tagolás - Témák Forrás: NTS Élménylánc Fenntartható fejlődés Esélyegyenlőség Határon túli turisztikai kapcsolatok Piaci szegmensek
6 Helyzetelemzés - Pillérek (1) 1.Versenyképesség és életminőség Magas adó- és járulékterhek Sokoldalú hatásvizsgálatok hiánya 2.Turizmus kínálata Két régió dominanciája Komplex termékek hiánya Nem megfelelő minőségi színvonal Desztináció menedzsment szükségessége 3.Turistafogadás feltételei Megközelíthetőség problémái Koncentráltság, területi egyenlőtlenség Kihasználatlan lehetőségek Egységes arculatú kiadványok hiánya
7 Helyzetelemzés - Pillérek (2) 4.Emberi erőforrások Túlképzés a felsőoktatásban és hiány a szakképzésben Irányítás: OM Sok esetben nem vonzó munkahely, nincs biztos megélhetés 5.Működési rendszer Átláthatatlan intézményrendszer Szakmai szervezetek érdekérvényesítő képessége kérdéses Háttérszervezet hiánya
8 Helyzetelemzés - Pillérek (3) Forrás: NTS
9 Helyzetelemzés - Horizontális témák Élménylánc: szakadozott Fenntarthatóság: csak elméletben Esélyegyenlőség: utazási lehetőségekben nincs Határokon átnyúló kapcsolatok: illúzió Piaci szegmensek: 50%-os részvétel
10Jövőkép (1) Emberközpontú és hosszú távon jövedelmező fejlődés „Lehetőség és felelősség” (2) Attrakciófejlesztés „Magyar Mozaik” (3) A turistafogadás feltételeinek javítása „Élményben utazunk” (4) Emberi erőforrás fejlesztés „Barátságos profizmus” (5) Hatékony működési rendszer kialakítása „Talpra áll a piramis”
11Célkitűzések Forrás: NTS
12 Célkitűzések - Prioritások (1) Emberközpontú és hosszú távon jövedelmező fejlődés Versenyképesség növelése - Fenntarthatóság Egyedi arculat Értékarányos árak Innováció Turizmusbarát vállalkozói környezet Turizmusbarát társadalom Alulról jövő kezdeményezések - Helyi közösségek bevonása Munkahelyteremtés - létbiztonság és perspektíva Hátrányos helyzetűek támogatása Hátrányos helyzetűek támogatásaÖrökségvédelem Kulturális értékek turisztikai célú hasznosítása
13 Célkitűzések - Prioritások (2) Attrakciófejlesztés - hagyományra épülő innováció Kiemelt turisztikai termékek EgészségturizmusÖrökségturizmus Kongresszusi turizmus Kiemelt desztinációk BudapestBalaton Egyéb területek Egyéb területek Információs hálózat fejlesztése Látogatóközpontok Egységes arculatú kiadványok és On-line elérhetőség Szlogen és Logo Turizmus Kártya
14 Célkitűzések - Prioritások (3) A turistafogadás feltételeinek javítása Közlekedés, megközelíthetőség Gyorsaság és biztonság Helyfoglalási rendszerek Kiegészítő szolgáltatások Kerékpárutak Szálláshelyek, vendéglátás Minőségfejlesztés, egységes minősítő rendszer On-line elérhetőség Vízparti szálláshelyek fejlesztése Hagyományőrzés és korszerűsítés Komfortérzet Tájékoztató táblarendszer Vendégszeretet, ügyfélcentrikus szolgáltatások
15 Célkitűzések - Prioritások (4) Emberi erőforrás fejlesztés Képzési rendszer Piaci igényekhez igazodó, gyakorlatias képzés Csapatmunka Presztízs visszaállítása Turizmus Alapfokon és Szakmai kompetenciák Szemléletformálás Turizmusbarát szemlélet IgényességÖsszefogás
16 Célkitűzések - Prioritások (5) Hatékony működési rendszer Intézményrendszer Állami irányítás átlátható, szolgáltató, nemzetközi kapcsolatrendszer, horizontális egyeztetések Desztináció menedzsment szervezetek (DMSZ) helyi, regionális - alulról jövő kezdeményezések nemzeti - Magyar Turizmus Zrt. Átalakulásával Turizmus törvény Kijelöli a feladatokat és felelősségi szinteket, keretet ad a többi turisztikai jogszabálynak.
17 Célkitűzések - Horizontális célok Élménylánc: a tervezéstől az emlékek felidézéséig Fenntarthatóság: minőségbiztosítási- és védjegyrendszer Esélyegyenlőség: kiemelt figyelem az akadálymentesítésre Határokon átnyúló kapcsolatok: közös termékek, ajánlatok, érkező magyarok törzsvendégként való megnyerése Piaci szegmensek: minden fiatal vegyen részt a turizmusban, szemléletformálás, környezettudatosság, erdei iskolák, természetjárás
18 Megvalósítás és monitoring Finanszírozás A célkitűzésekhez szükséges összes forrás: mrd Ft A források több mint fele magántőkéből származhat A költségvetési források fele az EU Strukturális Alapokból származik Megvalósítás Decentralizáció, szubszidiaritás elve Nyilvánosság Monitoring - Monitoring Bizottság Felállítása Célkitűzések teljesülése Aktualizálás