A PIZZAHÁBORÚ AZ EGYETEMRE JÖN Készítette: Békési Ágnes, Horváth Gábor, Lenger Alexandra, Lovász Imre, Németh Gabriella PTE-KTK, Termelésmenedzsment gyakorlat Pécs, 2010
Amerikai magánegyetem 200.000 lakosú városban (izolált a várostól) A kampusz jól koncentrált település: (minden sétatávolságra) Könyvesbolt Fodrászat Bank 3 étkezésre alkalmas hely
BSB Kft. Az egyetem menzaszolgáltatásáért felelős szervezet KÁVÉHÁZ: Reggeli, ebéd, vacsora MENZA: Büfé rendszerű (igényesebb szolgáltatás) GRILLEZŐ
Felmérés A hallgatók nem elégedettek a BSB szolgáltatásaival OKAI: Nem megfelelő ételválaszték A menzák szolgáltatási ideje és gyorsasága A hallgatók 84%-a rendelkezik autóval A hallgatók 62%-ának van hűtőszekrénye vagy mikrohullámú sütője Gyakran rendelnek ételeket a városból
PIZZÁVAL BŐVÍTIK A TERMÉKKÍNÁLATOT A meglévő munkaállomány továbbképzése Házhozszállítás (kerékpárral) Telefonos rendelés A kereslet nőtt újabb bővítés Nem elégséges a pizza készítő kapacitás Nőttek a kiszállítási idők Csoportos összejövetelekre történő pizza rendelés
A pizza forgalom elkezdett tetőzni Megváltozott kereslet: Megnövekedett az olyan pizzavariációk iránti igény, melyek nem szerepelnek a menüben Pizza specialitások
Új diákcentrum az egyetem területén Helyet biztosít egy új menzaudvarnak is Dunkin’ Donut Taco Bell Pizza Hut Más típusú ételkínálat + gyorsétkeztetés növekszik a verseny !!!
A TERMÉK ÉLETÚTJA: Termék/ szolgáltatás tervezés / fejlesztés Piaci bevezetés Növekedés Érettség Hanyatlás A különböző szakaszokban más és más stratégiát kell követni !!!
1. Termékfejlesztés: Felmérés: Gyakorisága és minősége szoros összefüggésben van a vállalakozás eredményességével A fogyasztói ízlés, igény változásának követése Felmérés: A valós fogyasztói igények és a piaci trendek alakulását vizsgálta A hallgatók nem elégedettek a szolgáltatásokkal Pizzával bővítik a grillező termékkínálatát
2. Piaci bevezetés: Fogyasztói felmérések: Ekkor találkoznak a fogyasztók tömegesen először a termékkel Kiderül, hogy valóban a piaci igényeket fejezi-e ki a termék Fogyasztói felmérések: A fogyasztók különösen elégedettek a gyors szolgáltatással és az ésszerűen alacsony árral
3. Növekedés: Emelkedett a forgalom és a nyereség A mennyiségi növekedés minőségi változásokat igényel a vállalatvezetési kultúrában Olyan operatív folyamatot kell kialakítani, amely kezelni tudja a növekvő igényt
4. Érettség A pizza forgalom elkezdett tetőzni Megváltozott kereslet Növekszik a volumen, csökkenni kezd a profit Cél: a termelékenység növelése, a ktg-ek csökkentése A folyamatos fejlesztésen van a hangsúly Termékdifferenciáció Előtérbe kerülnek az egyéniesített megoldások Egyre népszerűbb a csoportos összejövetelekre történő pizza rendelés A pizza forgalom elkezdett tetőzni Megváltozott kereslet
5. Hanyatlás: Befejeződik a termék életútja Csökken a profit és a forgalom volumene Az árcsökkentés a legegyszerűbb versenyeszköz Jelentős költségmegtakarítást kell elérni fennmaradás feltétele
Versenyképesség és versenyelőny Versenyelőny birtoklása valamilyen területen versenyképességet jelent, amelynek legáltalánosabb dimenziói: 1. Költség 2. Minőség 3. Idő 4. Flexibilitás
1. A BSB-nek van-e versenyelőnye? hiszen a BSB az egyetem menzaszolgáltatásáért felelős egyetlen szervezet
2. Kezdetben Török hogy versenyzett a külsőkkel 2. Kezdetben Török hogy versenyzett a külsőkkel?? Mire helyezte versenyelőnyét? A kampuszon belül csak a BSB nyújt menzai szolgáltatásokat, de ez már a versenytársak kampuszon való megjelenése előtt sem volt elég a hallgatók által fogyasztott ételek jelentős részét nem a BSB egységeiben vásárolták Felmérte a fogyasztói igényeket, és az eredményekre válaszolva alakították ki a pizzázót
3. A menza udvar megjelenésével mire kell helyezni a versenyelőnyét? Új menzaudvar megjelenése: (Dunkin’ Donut, Taco Bell, Pizza Hut) más típusú ételkínálat és a gyorsétkeztetés miatt növekszik a verseny !!! Követni kell a fogyasztói igényeket Azzal kell versenyezni, amiben BSB Kft. jobb, mint a leendő vetélytársai (ár?, idő?, flexibilitás?) Házhozszállítás
4. Ha megváltoztatná a verseny-prioritásokat, milyen hatással lesz ez a termelési folyamatra?? A változtatás szükséges: Kiindulva a tapasztalatokból Proaktív szemléletmód Versenyprioritás: HÁZHOZSZÁLLÍTÁS Termelési folyamat átalakítása A pizzakészítő kapacitás növelése
5. Miként alakítaná ki új termelési versenystratégiáját? A kiszállítást hangsúlyozzuk kiszállítási idő csökkentése A termékkínálat kibővítése új pizzavariációkkal a Pizza Hut kínálatából kiindulva kialakítani azt (direkt konfrontáció kerülése) Csoportos kedvezmények