az öröklött és a tanult pszichikus feltételek közös neve

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kisgyermekkori kompetenciák fejlesztése
Advertisements

A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Matematika kompetencia
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Kompetencia alapú képzés
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Angol nyelvi kompetencia
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A személyes kompetencia fejlődése és fejlesztése
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Képesség? Kompetencia?.
Anyanyelvi nevelés tematika
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A mérés, mértékegységek és átváltásuk problémái
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Az emberi tanulás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kompetencia alapú idegen nyelvi
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Kompetenciák.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Harmadik matematikakönyvem
Kompetencia -eredményesség
Inklúzív nevelés Magyarországon
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban
Az általános iskola kezdő szakasza
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A gyermekkor csodája Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

az öröklött és a tanult pszichikus feltételek közös neve KOMPETENCIÁK az öröklött és a tanult pszichikus feltételek közös neve

Mi a kompetencia? A kompetencia motívumokból, tudásból és ún. kényszerpályás elemekből áll Motívumok: szükségletek, hajlamok, attitűdök, meggyőződések; Tudás: képességek, készségek, ismeretek és ún. felismerő rutinok (pl.: betűk, arcok felismerése); Kényszerpályás elemek: reflexek, szokások, rutin-mozdulatok (pl. egy lépés, egy hang kiejtése)

A kompetenciák fajtái A SZEMÉLYES KOMPETENCIA a személyes szükségletek kielégítését és a személyes érdekek érvényesítését teszi lehetővé szociális kölcsönhatások nélkül. Motívumokból, képességekből és készségekből áll A KOGNITÍV KOMPETENCIA az információkezelés motívum- és képességrendszere. Elemei a kommunikatív, a gondolkodási, a tudásszerző és a tanulási kompetencia A SZOCIÁLIS KOMPETENCIA a szociális aktivitás pszichikus rendszere

A kompetencia és a személyiség viszonya Kompetensnek lenni, annyi, mint „illetékesnek”, „hozzáértőnek” lenni. Olyan helyzetben lenni, amelyben intézkedni, dönteni, és cselekedni tudunk, tágabban értelmezve meg tudjuk oldani a problémát, illetve bánni tudunk a környezetünkkel. Eddig képességekről beszéltünk, ennek nyomán pedig, képességhiányról és képességfejlesztésről. A kompetencia összetettebb jelenség, a képességek rendszerét jelenti, amely abban segíti a gyermeket, hogy hozzáértő módon tudjon bánni a környezetével.

A különböző kompetenciák különböző mértékben nyilvánulhatnak meg Miután a kompetenciák a személyiség részét képezik, lesznek a gyerek személyiségének olyan részei, amelyekre jobban támaszkodhat, és lesznek olyanok, amelyekre kevésbé. Vannak olyan gyerekek, akiket tehetségesnek tartunk, mert egyes dolgokkal kiválóan képesek bánni.

Személyiségjegyek, személyiség faktorok A kompetencia fogalom hangsúlyozására azért van szükség, mert nemcsak az iskolai tárgyaknak megfelelő kompetenciák (képességek) léteznek, hanem a mindennapi, vagy rendkívüli helyzetek során szükségesek (helyzet felismerési, jó együttműködési képesség stb…) Sokféle kompetencia létezik, amelyek egy sereg egyedi tehetségfaktor alapján még tovább differenciálódnak.

Kognitív kompetenciák: Nyelvi képesség Tanulási képesség Matematikai képesség Természettudományos képesség Információ feldolgozási képesség

Szociális- személyes kompetenciák Érvényesülési képesség Kapcsolatteremtési képesség Beleérző képesség Kooperációs képesség Konfliktusmegoldó képesség

Mozgásos kompetencia: Kézügyesség Finom-motorika Mozgáskoordinációs képesség Egyensúlyozó képesség Reakciósebesség

A kompetenciafejlesztés lehetőségei Minden egyes gyerek a legkülönfélébb személyiségfaktorokkal kompetenciákkal, képességekkel rendelkezik, amelyek egészen egyediek, és amelyeket fejleszteni kell. Ha kiváló akkor is, hiszen a tehetség is fejlesztésre szorul, különben elvész.

A kompetenciafejlesztés és személyiség kapcsolata kompetencia fejlesztés a személyiségfejlesztés az egész gyermek, mint személy fejlesztése és individualizálása.

Az óvoda/iskola felelőssége Minden gyermeknek szüksége van olyan környezetre, amely biztosítja számára saját individuális emocionális, intellektuális és szociális potenciáljának a megvalósulását. Ebből következik : megfelelő, sokrétű, differenciált kínálatot kell nyújtani gyermekei számára.

A személyes motívumrendszer fontosabb elemei Önellátási motívumok: biológiai-, komfort-, mozgás-, élményszükséglet; Önvédelmi motívumok: egészségvédő, indentitásvédő motívumok, szabadságvágy, önállósulási, öntevékenységi vágy; Önszabályozási motívumok: önbizalom, önbecsülés, ambíció, életcélok Önfejlesztési motívumok: önmegismerés, önértékelési késztetés, az önfejlődés vágya

A személyes képességrendszer és fontosabb elemei Önvédő képesség: egészség-, szabadság-, identitás-, önállóságvédő képesség; Önellátó képesség: fizikai - , önkiszolgálási-, befogadói-, önkifejezési készség; Önszabályozó képesség; Önfejlesztő képesség

A KOGNITÍV KOMPETENCIA az információkezelés motívum- és képességrendszere Elemei: a kommunikatív, a gondolkodási, a tudásszerző és a tanulási kompetencia

A kommunikatív kompetencia képességei anyanyelvi beszéd és beszédértés olvasás fogalmazás ábraolvasás ábrázolás

A gondolkodási kompetencia a meglévő tudásból új tudás létrehozását teszi lehetővé. Elemei Konvertáló képesség a meglévő átalakításával hoz létre újat; Rendszerző képesség az ismert információk, viszonyok felismerésével hoz létre új tudást,

A gondolkodási kompetencia/2 Logikai képesség összefüggések felismerése alapján hoz létre új tudást; Kombinatív képesség a meglévő tudás alapján az összes szóba jöhető lehetőség feltárásával hoz létre új tudást

A tudásszerző kompetencia Önmagunk számára információ-felvétellel, magunk és mások számára információ-feltárással hoz létre új tudást Elemei: ismeretszerző képesség: a szükséges információk keresésének, kiválasztásának, beszerzésének, befogadásának képessége összefüggés-kezelő képesség: az összefüggések feltárásával, alkalmazásával hoz létre új tudást; problémamegoldó képesség, alkotóképesség

A tanulási kompetencia a személyiség motívumaiban, tudásában hoz létre tartós változást. Elemei: ismeretelsajátító képesség; motívumelsajátító képesség képességfejlesztő- készségfejlesztő képesség

A SZOCIÁLIS KOMPETENCIA a szociális aktivitás pszichikus rendszere: Kommunikatív képességek: érzelmi és verbális szociális kommunikáció ( az ember nem magában, hanem társas helyzetben beszél) ; Együttélési képességek: kötődési -, kapcsolatkezelési-, csoportkezelő képesség, utódgondozó, nevelő képesség; Érdekérvényesítő képességek: proszociális (a szoc. kompetencia fejlesztésének képessége), versengési, vezetési képesség.

Szakirodalom Az előadás elkészítéséhez segítséget nyújtó szakirodalom: Nagy József – Fazekasné Fenyvesi Margit – Józsa Krisztián – Vidákovich Tibor : Az alapkészségek fejlődése 4-8 éves életkorban. 2004. OKÉV, KÁOKSZI, Budapest.. Nagy József: Az eredményesebb képességfejlesztés feltételeiről. Iskolakultúra,2003. 8. 40-52. Zilahi Józsefné (szerk.): Óvodai nevelés játékkal, mesével I-VI. 1998, Eötvös József Könyvkiadó, Bp.