ÁLLATOKKAL ASSZISZTÁLT TERÁPIÁK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Készítette: Iváncsik Réka gyógypedagógus lovasterapeuta
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
Az olvasástanítás módszere:
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A testvériskolai pályázatba bevont gyerekek számára
Csoport munka.
Az iskolai szociálismunka
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
A Barátság.
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Az idős ember méltóságát védő jogok idősek otthonában
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Interaktív óvodai és iskolai fogmo-show
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kommunikációs stratégiák
Külföldi módszerek? Mi az amit figyelembe kell vennünk: Hagyományaink, Céljaink. Cégünk összetétele, nagysága.
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Down dada babamasszázs oktató élményei saját babájával Baráthné Nagy Edina 2010 V. Tudományos Továbbképző Konferencia Csecsemőmasszázs Oktatók Számára.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
„Minden ember boldog akar lenni…”
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
A gondozás,nevelés egysége
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
NYME-AK Neveléstudományi Intézet Gyógypedagógia Intézeti Tanszék Állatasszisztált terápiák a gyógypedagógiai rehabilitációban Témavezető: Taufer Ildikó.
A mozgás élettani hatásai
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Mindennapi veszteségeink
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
A sportpedagógia a személyiségfejlesztés szolgálatában Dr. Poór Zoltán a neveléstudomány kandidátusa Triatlon-edzők szakmai továbbképzése Balatonboglár,
Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára.
Személyiségfejlődési zavarok
Személyközpontú gondozás
Kutyás terápia típusai Készítette: Fehérné Eleki Anita.
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél „A valóság egy autista számára események, emberek, helyek, hangok és látványok zavarba ejtő, egymással.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
Kutyás terápia alkalmazása szegregált intézményekben Köböl Erika gyógypedagógus, terápiáskutya-felvezető, habilitációs kutya kiképző, AURA Segítő Kutya.
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

ÁLLATOKKAL ASSZISZTÁLT TERÁPIÁK

AZ ÁLLAT ASSZISZTÁLT TERÁPIÁKRÓL RÖVIDEN   Állat, vagyis nemcsak kutya…, hanem ló, delfin, macska, nyúl és egyéb állatfajok alkotják a terápiás állatok körét. Természetesen minden állatfajnak sajátos szerepe van ebben a munkában, fajtól függően pedig sajátos hatást gyakorolnak ránk. A mi dolgunk a legjobb feladatot, a leghatékonyabban végezhető munkát megtalálni számukra. Állat asszisztált, vagyis az állat alanya, segítője, „eszköze”, motiválója a foglalkozásoknak.

LOVASTERÁPIA Szakember által, speciálisan képzett ló közreműködésével végzett gyógyító- fejlesztő eljárások összességét jelenti. Két nagy irányzatát különíthetjük el: 1. Hippoterápia (gyógytornász) 2. Gyógypedagógiai lovaglás (gyógypedagógus)

TERÁPIÁS LOVAGLÁS A GYAKORLATBAN Kezdetben a legfontosabb feladat, hogy a gyermekek megbarátkozzanak a lovakkal és megtanulják, hogyan kell viselkedniük a lovak környezetében, megtanulják az alapvető biztonsági „előírásokat”, szokásokat, meg kell ismertetni velük a lóápolással kapcsolatos mindennapi tennivalókat, melyek a következők:

Figyelemfelhívás a veszélyforrásokra A lóval, lakhelyével, életmódjával, testtájaival való ismerkedés A ló körüli munkák, gondozási feladatok megtanulása és végzése A ló le-és felszerszámozásának megismerése, sorrendiség betartása A gyermek kommunikációjának, kapcsolatteremtő képességének kialakítása, fejlesztése. A lóhoz való helyes közeledés, a lóval való helyes bánásmód kialakítása során a helyes beszéd és viselkedés megtanulása. Magatartási problémák csökkentése, helyes személyiségi jegyek, tulajdonságok megerősítése. Pszichés és testi képességek fejlesztése

LOVON ÜLVE…. Ezután következnek a konkrét lovaglási helyzethez kapcsolódó gyakorlatok: Lóra felszállás, leszállás Ülésbiztonságot kialakító gyakorlatok Egyensúlyt fejlesztő gyakorlatok Törzs-, kar-, lábgyakorlatok

LOVAGOLTATÁS SORÁN A GYEREKEKKEL MEGVALÓSÍTANDÓ FELADATOK Egy ellazult izomállapot megéreztetése, megtanulása állásban és lépésben, mely a ló ritmusának átvételéhez kell. A lovon való helyes ülés megtanulása, ülésbiztonság kialakítása. Minden izomra kiterjedő izommunka és izomerősítés. A gyermek téri tájékozódásának fejlesztése A szimmetria megéreztetése, a test középvonalának érzése, helyes testséma, magukról kialakított testkép fejlesztése. Tartáshibák, tartási rendellenességek kialakulásának prevenciója, vagy már a kialakult probléma korrigálása. Egymásra figyelés képességének fejlesztése Bátorság, ügyesség, kitartás fejlesztése

Egyensúly javítása: ahogy a ló mozog, a lovas folyamatosan kibillen egyensúlyából, s ennek következtében a lovas izmainak egyszer meg kell feszülniük, máskor pedig el kell lazulniuk az egyensúly visszanyerése érdekében. A gyakorlatok olyan izmokat is megmozgatnak, amelyek a hagyományos fizikai terápia számára elérhetetlenek. A lovaglás a gyermekek számára egy örömteli tevékenység, melynek eredményeként tűrőképességük és motiválhatóságuk megváltozik. A gyerekekben először az érdeklődés alakul ki a lovak iránt, ami a későbbiekben törődéssé alakul át.

KUTYÁVAL VÉGZETT TERÁPIA MÚLTJA A klinikai pszichológiában először az 1960-as években jelent meg az állat, egy amerikai gyermekpszichológus, Dr. Boris Levinson Jingels nevű retrivere. Súlyosan szellemi fogyatékos, teljesen magába zárkózott gyerekekkel próbált kapcsolatot teremteni, de semmilyen alkalmazott módszer nem vezetett eredményre. A rendelőbe néha magával vitte kutyáját is, így véletlenül derült ki, hogy a szüleikkel terápiára érkező gyerekek vele ugyan nem, de Jingles-sel képesek voltak kapcsolatot teremteni. Amikor felismerte, hogy a kutya segítségével fokozatosan ő is közelebb kerülhet kis pácienseihez, dokumentálni kezdte a kutyával elért eredményeket, és szorgalmazta a kutyák terápiás alkalmazásban rejlő lehetőségek további kutatását is.

Miért éppen a kutya?   Elsősorban azért, mert egy lovat felvinni az 5. emeleti lakásunkba kicsit nehézkes lenne, reggel meg túl hangosan kopogna a patája, mikor sétálni indulunk… Már nem is beszélve egy delfinről és a fürdőkádunkról… Komolyra fordítva a szót: Elsőként talán „a kutya az ember legjobb barátja” mondat jut mindenki eszébe magyarázatként. Kiegészíthetnénk ezt azzal is, hogy talán az ember legrégebbi barátja is. Fontos érv még, hogy könnyen tanítható, jól alkalmazkodik, fejlett a kommunikációs készsége. Engedelmes, jól irányítható, ugyanakkor képes dolgozni közvetlen irányítás nélkül is. A fajták sokszínűségét - méretben, mentalitásban, külsőben - alapul véve kiválaszthatjuk a hozzánk és a feladathoz legmegfelelőbbet. Előnye még, hogy eredendően társas lény. Szívesen „dolgozik”, örül a feladatoknak, élvezi azokat.

Mitől terápiás? Alapkövetelmények a terápiás kutyával, a terápiás teammel (kutya és felvezető) szemben: A kutya minden körülmények között kiegyensúlyozott viselkedést mutat, agresszivitástól mentes engedelmes szobatiszta szociálisan érzékeny, szívesen lép interakcióba az emberekkel, megbízik bennünk kutya szereti a szeretgetést, ölelést (még az ügyetlen simogatást, átkarolást, „dögönyözést” is) az erős környezeti ingereket (zaj, szagok, hirtelen mozdulatok, stb.) is jól tűri szívesen dolgozik   A team a kutya és felvezető/gazda közötti kapcsolatot összhang és bizalom jellemzi a felvezető/gazda mindig megfelelően kontroll alatt tudja tartani a kutyáját a team megfelelő együttműködésre képes a terápiás csoport vezetőjével és a csoport tagjaival a felvezető/gazda gondoskodik a kutya rendszeres orvosi ellenőrzéséről Konkrét vizsgaszabályzat olvasható: www.matesze.hu

A KUTYÁVAL VÉGZETT TERÁPIA 3 FŐ ÁGA: 1. AAA (Animal Assisted Activiti) Látogató terápia: életminőség-javító látogatások, speciális célkitűzés nélkül. A látogatás időtartama spontán alakul. 2. AAT (Animal Assisted Theraphy) Fejlesztő terápia: meghatározott céllal, előre megtervezett látogatások, amelyek szerves részét képezik a terápiában részesülő személy kezelésének. Aktívan részt vesz benne az általános kezelést végző szakember (gyógypedagógus, pszichológus, tanár) 3. AAE (Animal Assisted Educatio) A kutyát bevonják az oktatásba, részt vesz egyes tanórán.

A KUTYA KIEMELTEN ALKALMAS TERÁPIÁS ESZKÖZKÉNT VALÓ ALKALMAZÁSA! SEGÍTŐ KUTYÁK: VAKVEZETŐ MOZGÁSSÉRÜLT SEGÍTŐ HANGOT JELZŐ (HALLÁSSÉRÜLTEKET SEGÍTI) ROHAMJELZŐ KUTYA (EPILEPSZIA, ANGINÁS ROHAM, CUKORBETEGEK) SZEMÉLYT SEGÍTŐ (FOGYATÉKOS SZEMÉLYEK) TERÁPIÁS KUTYA AUTISTA SEGÍTŐ KUTYA A KUTYA KIEMELTEN ALKALMAS TERÁPIÁS ESZKÖZKÉNT VALÓ ALKALMAZÁSA!

A KUTYÁS TERÁPIA ALKALMAZÁSI TERÜLETEI 1. GYEREKEK SZEMÉLYISÉGFEJLŐDÉSÉRE GYAKOROLT HATÁS: Szociális és érzelmi fejlődés, konfliktuskezelő képesség, empatikus készség fejlődése. Társas viselkedés fejlesztése Érzelmi támasz (stressz helyzetben) Identitás fejlődés, társas kapcsolatok, önértékelés fejlődése

2. FELNŐTT EMBER PSZICHÉS ÁLLAPOTÁNAK KARBANTARTÁSA: Gyász okozta pszichés terhelés csökkentése Tartós stressz okozta patogén hatás tompítása

3. FIZIKAILAG, PSZICHÉSEN, VAGY MENTÁLISAN HÁTRÁNYOS HELYZETŰ EMBER EGÉSZSÉGÉNEK MEGŐRZÉSE, ÉLETMINŐSÉGÉNRK JAVÍTÁSA: Magány és depresszió okozta testi/szellemi leépülés csökkentése. Hospitalizációs tünetek enyhítése A kutya mint kommunikációs és motivációs katalizátor

A SEGÍTÉS LEHETŐSÉGEI A KUTYÁS TERÁPIA ÁLTAL HIPERAKTÍV GYERMEKEKRE GYAKOROLT HATÁS: A kutyás terápia jó hatással van a hiperaktív gyermekekre, rendet teremt az életükben. Fejleszti az önfegyelmet, önbizalmat, a szabályok betartását. A dicséret és elismerés gyakran szárnyakat ad ezeknek a gyerekeknek. A kutyás terápia olyan helyzet, ahol ők is sikeresek, ügyesek, jók. A pozitív megerősítés következtében viselkedés problémáik is csökkennek.

EMOCIONÁLIS ZAVAROK, HÁTRÁNYOS HELYZETŰ GYEREKEKRE GYAKOROLT HATÁS: A terápia segíti a feszültségek oldását. Ilyenkor sokkal nyíltabban beszélnek gondjaikról, iskolai kudarcaikról, családi problémáikról. Ezek a gyerekek gyakran nem bíznak a felnőttekben, éppen ezért más a kutya, az nem ember. Szívesen mesélnek magukról az állatoknak. A foglalkozások során fontos a félelem, a szorongás, a gátlásosság, a kisebbrendűségi érzés legyőzése. Egy-egy feladat megoldásakor sikerélményhez jutnak a kevésbé ügyes gyerekek is, mindez segíti az agresszivitás leépítését, a feszültség oldását, a koncentráció és a reakciókészség fejlesztését.

AUTISTA GYERMEKEKRE GYAKOROLT HATÁS: Figyelmi és motivációs szint növelése és fenntartása Interaktív viselkedések kikényszerítése. Könnyen dekódolható kommunikációs aktusok gyakorlása. Emelkedik a szociális válasz. Segít, hogy a valósággal kapcsolata legyen. Szemkontaktus felvétele, gesztusok és mimika finomodása, beszédkésztetés fokozódása.

Annyira függünk már a normáktól, hogy nem vesszük észre, a normalitás az abnormalitásban bújik meg, az eltérésekbe van belefoglalva. A statisztika története egyben a félreértések története is. Segített nekünk abban, hogy átlássuk a dolgokat, de tagadja a variációk létezését. Elidegenített bennünket a saját világunktól." (Frank Schätzing) Köszönjük, ha Ön nem mond le erről a sokszínűségről!

Köszönöm a figyelmet!!!