Borbély-Pecze Mariann – Borbély-Pecze Tibor Bors

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZÜLŐK SZEREPE A TUDATOS PÁLYAORIENTÁCIÓBAN
Advertisements

A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Kutatásmódszertan - esetírás
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Az addiktológiai konzultáció szemléleti keretei
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
TÁMOP /A
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT. A kapcsolatok természetrajza Az emberi kapcsolatok transzcendentális vonatkozásai Sivaráma Szvámi vaisnava teológus.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Kommunikációs stratégiák
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A Motivációs interjú alkalmazásának lehetőségei
Motivációs kérdezés technikája
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Kognitív megközelítések
Reklámpszichológia Kutatási módszerek.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
Közvetlen megkérdezés, az INTERJÚS adatfelvétel fajtái Dr. Horváth Mónika.
Motivációs állapotfelmérés. Egyéni kezelési terv. Relapszus prevenció
Családi diszfunkciók Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
A kényszeres drogfogyasztó személyisége, drogkarrier
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
Csoportindítás Az első csoportülés megtervezése 0. szakasz - Felkészülés cél meghatározása módszer kiválasztása keretek meghatározása a környezettel való.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A szociális képességek fejlesztése módszertana
JOB Klub Álláspiaci kulisszatitkok
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
1 Tárgy- feladatelemzés módszerei Dr. Kaucsek György.
Csoportos és egyéni addiktológiai fejlesztések tapasztalatai „Tágas városom kis lakásra cserélem”
Együttműködés a szülővel Hogy ne így legyen!. Cél Legyünk képesek a szülők eltérő véleményének az elfogadására, saját nézőpontunk meggyőző kifejtésére,
Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ” FIATALOKAT ÉRINTŐ GAZDASÁGI-SZOCIÁLIS VÁLTOZÁSOK ÉS PROBLÉMÁK -A legújabb generációk.
„Hol és mit?- avagy egy gimnazista a tanácsadáson”
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Tanácsadás az iskolában
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Kommunikáció típusai.
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
„Hol és mit?- avagy egy gimnazista a tanácsadáson”
Interjúzás vállalatoknál
A kutatás etikai vonatkozásai
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Borbély-Pecze Mariann – Borbély-Pecze Tibor Bors Az interjúzás, beszélgetésvezetés típusai, esetdokumentálás és esetírás Borbély-Pecze Mariann – Borbély-Pecze Tibor Bors

Interjú vs. segítő beszélgetés Interjú: külvilágnak szól (olvasónak, nézőnek, a kutatás céljainak stb…) Segítő beszélgetés: Két fél (tanácskérő és konzultáns) / vagy csoport (tanácskérő(k) és konzultáns(ok) közötti Non-direktív Célorientált Problémadefinícióra A kliens „dolgoztatására” épülő célirányos beavatkozás Min. 3 alkalom, ülésenként 30-50 perc + 5-5 perc dokumentáció (konzultáns felkészülése és összegzése önmaga számára) Az interjú dokumentálása is a külvilágnak szól a segítő beszélgetés dokumentálása a két fél közös munkáját segíti elő a konzultáns oldaláról A lezárt eset bemutatását szolgálja az esetleírás ez már kifelé a szakmai közélet felé szól Esetcsoport, intervízió, szupervízió (más és más összetétellel, más célokat szolgál!

A segítő beszélgetés kompetencia szintjei és tartalmi kérdései

A tanácsadási folyamatban három jól elkülöníthető egység van Megismerő szakasz: az egyén megismeri a pálya-munkavállalás szempontjából kiemelten fontos tulajdonságait (ezek az érdeklődés, képesség, érték, munkamód). A tanácskérő önmagáról alkotott képének összetevőit strukturálja. Fejlesztő szakasz: azoknak a képességeknek a kiemelését jelenti, amelyek segíthetnek a célok elérésében. Megalapozza továbblépési irányokat és esélyeket. Szintetizáló szakasz: itt történik az öndefiníció megfogalmazása. A személyiség kialakít magáról egy képet, melynek középpontjában egy pályakép áll, és ehhez kapcsolódnak a valódi tulajdonságai, melyeket a tanácsadási folyamatában megismert, tudatosított és megerősített.

A konzultáns az ülések/ csoportok után rendszeresen dokumentálja a tevékenységét

A konzultáns az ülések/ csoportok után rendszeresen dokumentálja a tevékenységét II. Forrás: Szilágyi Klára 2000

Kapcsolatfelvétel Első interjú Nyugodt körülmények, az érintett felek részvételével Titoktartás kiemelése Önmagában is terápiás lehet (érzelmek kiadása, probléma pontosítás) Ha nem önként jelentkezik: lehet ellenséges, védekező, nem kooperatív

A segítés folyamata állapotfelmérés Haladás nyomon- követése Haladás Probléma- meghatározás Kezelési terv készítése Kezelési terv készítése

Motivációs állapotfelmérés elemei Miért éppen most fordult segítségért Magától/küldték; mi volt az utolsó mozzanat Alkohol/droghasználat jellemzői Korábbi használat (összes szer: mokar először, gyakoriság, utolsó használat) Jelen használat – elmúlt 30 nap (hányszor, hol, milyen eredménnyel próbálta abbahagyni, miért, hol, kikkel használó) Dependencia mértéke Tolerancia, elvonási tünetek, szociális-viselkedési repertoár Egyéni háttér Munkahelyi, anyagi, családi, támogatórendszer, érdeklődési kör, fontos személyek, szexualitás (óvatosan!), illegális tevékenységek, jogi problémák, kockázati magatartások

Motivációs állapotfelmérés elemei II. Szomatikus problémák Társuló betegségek (HIV, Hep. szűrések) Egyéb betegségek Pszichiátriai zavarok Depresszió, szorongás, öngyilkossági gondolatok, hallucinációk Kezeléstörténet (hányszor, hol, milyen eredménnyel) Motivációs állapotfelmérés Prochaska-DiClemente Önjellemzés Erősségek-gyengeségek, célok, kapcsolatok, coping Önéletrajz íratása, mit vár a terápiától, jövőtől

Motivációs állapotfelmérés Motiváció – annak valószínűsége, hogy a kliens mennyire lép be, mennyire elszánt a változásra. Motivációs interjú, mint technika Alap: Prochaska-DiClemente felépülési modell mutatja, hol tart a kliens a változás folyamatában Hangsúly: nem a kialakuláson, a folyamaton és befejezésen van Kémiai és viselkedési addikciók esetében is használják = a változás modellje

Motiváció A motiválás fontos elemei Csapdák: Bizalomteli kapcsolat A változás különbségeinek tudatosítása – eredmények Empátia, kongruencia Csapdák: Kérdés-felelet Konfrontáció, tagadás Szakértői csapda Címkézés Túl korai fókuszálás hibáztatás

Motiváció II. Eredményesség alapelvei Empátia kifejezése Diszkrepancia kialakítása(előnyök-hátrányok) Megfelelő célok találása Krízis kezelés Vitatkozás elkerülése Ellenállás kezelése Önbizalom támogatása

Egyéb technikák: Nyitott kérdések Folyamatos összegzés Gyakori visszakérdezés – tisztázás Figyelem, érdeklődés kifejezése Optimizmus Megerősítés kérése Aggodalom kifejezése

Figyelmeztető jelzések Mindennapos gondolkodási hibák Minden vagy semmi gondolkodás (ha nem lehetek a legjobb…) Túláltalánosítás (rosszra fordult, úgy is marad) Mentális szűrő (csak a rossz dolgokat látja) Pozitív negatívba fordítása (józan, mert nem volt olyan helyzet) Katasztrófává alakítás (nem bírom ki) Érzelmek és tények összekeverése (úgy érzem, nem bírom ki) Megszemélyesítés (magát okolja) Önleértékelés (apró tévedés túlzott reakciója) Kell, muszáj használata Nem vagyok rá képes (meg tudná tenni, de fél a következm.-től) Megpróbálni – megtenni (megpróbálta, de nem tudta megtenni)

Interjúkészítés célja Egy bizonyos kérdésben megtudjunk valamit közvetlenül a kutatott személytől, saját megfogalmazásában kvalitatív (mélyfúrásra alkalmas) módszer kvantitatív (jelenségek összehasonlítását célzó) módszer hiba: néhány mélyinterjúból statisztika készítése Kérdőíves adatfelvétel előkészítésének segédeszköze Próbamegkérdezés (pilot study) a nem végleges interjú kérdezése – vélemény kérése a kérdésekről is végleges vázlat (strukturáltnál)

Az interjútípusok Spontán interjú Az interjúer tudja, hogy helyzetben van – cél a tájékozódás, viszonyok feltérképezése Hosszabb terepmunka során alkalmazzák – tudatosan beszélget a partnerével, és amikor lehetősége lesz rá, lejegyzi

Az interjútípusok Strukturált interjú A kérdések sorrendje kötött Szó szerint teszik fel őket A kutató kötelezően választ vár ezekre A kérdőíves adatfelvételre hasonlít – de itt válaszok saját szavakkal Sablon alkalmazása Diktafonra (videóra) rögzítve Közvélemény-kutatás, piackutatás használja Előnye: sok infohoz jut Hátránya: a válaszok nehezebben operacionalizálhatók; mélyebb kifejtésre kevésbé van mód, mint a mélyinterjúnál Használat: Ha a kutató tudja, mit akar megtudni Ha még csak a téma körüljárása folyik, félig strukturált vagy spontánt készítsünk Nem, vagy minimálisan lehet eltérni az interjúvázlattól – a kérdéseket lehetőleg szó szerint kell feltenni – összehasonlítható! Nem magyarázhatók a kérdések, csak megismételhetők

Az interjútípusok Kevert típusú interjú Legideálisabb, de nehéz elkészíteni 1. strukturált kérdések feltétele 2. egyre nyitottabb kérdéseket tesz fel Visszahúzódik, egyre több teret engedve a válaszadónak Nehézség: figyelem! Kérdés 1. válasz 1. Életút interjú „Arra kérem, mesélje el az életét” A kérdések egy része kötött (gyermekkor, szülők, iskola, pályaválasztás, házasság…) Cél: az alany élettörténete alapján megértsük motivációit, érzelmeit. tetteit Elvezet egy szélesebb csoport helyzetének megismeréséhez Elemzéssel genogram készíthető Kérdés 2. válasz 2. 1. Kérdés részletesebb kifejtése 2. Kérdés részletesebb kifejtése

Hol született. Kérem, meséljen a családjáról Hol született? Kérem, meséljen a családjáról! (szülei foglalkozása, iskolai végzettsége, lakóhely típusa, testvérek száma) Ezt a kérdést akár egy kérdőívben is fel lehetne tenni az alábbi formában: 3. Szülők iskolai végzettsége: Anya Apa · 8 általánosnál kevesebb · 8 általánosnál kevesebb · 8 általános · 8 általános · Szakmunkásképző · Szakmunkásképző · Szakközépiskola · Szakközépiskola · Gimnázium · Gimnázium · Főiskola · Főiskola · Egyetem · Egyetem · NT/NV · NT/NV 4. Lakóhely típusa: · falu, község · város · megyei jogú város · Budapest 5. Testvérek száma:……………fő 1. Születési hely: ………………….. Jelölje, hogy milyen település-típusnak felel meg! · falu, község · város · megyei jogú város · Budapest 2. Szülők foglalkozása: Anya Apa · tulajdonos · tulajdonos · kisvállalkozó · kisvállalkozó · felsővezető · felsővezető · középvezető · középvezető · alsóvezető · alsóvezető · szabadf. értelmiségi · szabadf. értelmiségi · egyéb szellemi · egyéb szellemi · szakmunkás · szakmunkás · egyéb fizikai · egyéb fizikai · gazdálkodó · gazdálkodó · egyéb mezőgazdasági · egyéb mezőgazdasági · fegyveres testület tagja · fegyveres testület tagja · egyéb · egyéb · NT/NV · NT/NV A strukturált interjú annyiban mégiscsak különbözik a kérdőíves adatfelvételtől, hogy a válaszok rögzítése – lehetőség szerint – az interjúalany szavaival történik, szemben a kérdőívben előre megadott válaszlehetőségek jelölésével. Ez mindig további „puha” információval is szolgál, mely a vizsgálat további részében felhasználható.

Interjú előkészítése Interjúvázlat készítése A sorrend másodlagos – azt írja elő, milyen kérdésekre kell választ kapnunk Lehet először spontán interjú vázlat nélkül, majd ennek alapján vázlat írása Lehetőleg a teljes témát fedje le – mint az érhálózat a testben Eltérés az interjúvázlattól Sorrend szabad kezelése Ha a tapasztalat azt mutatja, érdemes alakítani a vázlaton (többen elidőznek vmely témán…) Akkor jó egy interjú, ha egyben jó beszélgetés is

Az interjú készítése Elvek Szerepünk: hallgatás Interjú irányítása Csönd keltette feszültség nem rossz Csönd alatt:figyeljük az interjúalanyt Emlékezzünk az elmondottakra Elemezzük, amit mondott Felkészülünk egy továbbsegítő kérdésre Interjú irányítása Figyelünk rá, ezt érezze (kavargó folyó legyen, ne pingpong mérkőzés) – ne mechanikus bólogatás Ne legyünk előítéletesek Megfelel elvárásainknak Vagy tiltakozik, támad Próbáljuk kérdéssé szelídíteni előítéleteinket

Az interjú készítése Kezdés Bemelegítés (warming up) Át kell vezetni az interjúba (idő, közlekedés…) Világosan, tömören elmagyarázni az interjú témáját (tartsuk is meg – bizalom) Lehet széles a téma, de ne legyen más! Ha szűk a keret vagy más: azt érzi, unatkozol… Technikai eszközök használata Asztalra a beszélgetés kezdetekor, kérdezzük meg Ha nem: mondjunk le róla és tegyük el engedélykérés legyen egyértelmű (saját haszn., nem azonosítható…) Ha igen: nyugtassuk meg jelezze, ha egy részt nem akar magnóra beszélni, de akkor is rögzítsük majd a fel nem vett szöveget is

Az interjú készítése Kérdések Kerüljük az eldöntendő kérdéseket Semlegesség (ne nyilvánítsunk véleményt, vagy bólogassunk hevesen… Többé-kevésbé függetlenek az elmondottak attól, ki a kérdező Reálisnak ható, fiktív helyzeteket vázoló kérdések (mit tenne, ha…) Egyszerre csak egy kérdés Mit gondol arról, hogy az állam csökkenti az isknak nyújtott támogatást, miközben egyre nő a hh tanuló? (hosszú, 2 kérdés, sugalmazó) Ne oktassunk, ne veszekedjünk de: vita Ne erőszakoskodjunk

Az interjú készítése Felkészültség (de ne legyünk tudálékosak) Tisztázó kérdések Alany is tele van ellentmondással – jó interjú ezt felszínre tudja hozni finoman! („Az előbb azt mondta hogy… most viszont…”) Kérdés az alanyhoz szabva Írástudatlan szülőt látens diszfunkciókról ne kérdezzük!!! Életszerű, elképzelhető helyzet adása Itt a faluban milyen a romák helyzete?

Körülmények, helyszín Alkalmazkodjunk az alany életritmusához Nyugodt körülmények, de ha nem, az is mutat valamit Többször beszélni vele, több helyszínen (alany=szerepháló része) Nem várt események (tel., benyitás) Felfüggeszteni a felvételt Nem húzni a szánkat Esetleg hagyni az egészet Nonverbális infok (ruha, környezet, időpont, beszéd,hallgatás, ülés, cigi…) nem feltétlenül tesz hozzá vagy vesz el

Befejezés Akkor van vége, amikor úgy érezzük Elfogynak a kérdések Elfáradunk Megtudtuk, amit akartunk Ő vet véget Átvezetés itt is kell – visszarázódás, „simogatás” A hossza a témától, alanytól függ (pl. abortusz után hosszabb) Hogyan tovább megbeszélése (újabb besz., mások felkeresése, segítség kérés…) Ne ígérjünk olyat, amit nem tudunk megtartani (közbenjárás)

Interjú kör Bevezetés Kérdésfeltevés A válaszok értékelése Egy időben egy téma Rövid, világos és tárgyilagos Nyitott kérdések Megvizsgálni a válaszokat Bátorítás Kidolgozás Tisztázás Kérdés megismétlése Válasz megismétlése Bevezetés Bemutatkozás Válaszadó választás Interjú tárgya Jegyzetek vagy felvételek készítése Személyes kérdések Anonimitás Interjú hossza A válaszok értékelése Teljesség Világosság Fontosság Következetesség Válaszok rögzítése Összegzés Jegyzetelés Befejezés Ígéret Egyéb kapcsolat

Az esetbemutatás főbb szerkezeti elemei a kliens demográfiai adatai – a kliens anonimizálása (maszkolása) a beszélgetés körülményei, okainak bemutatása, az ellátó környezet és a körülmények jelenlegi életkörülmények a probléma definiálása (jellemzően azonos az első/ második találkozás tartalmával) családtörténet gyermekkor és ifjúkor (családi szerepek) a kliens érdeklődése, hobbik, környezet szomszédok munkatársak barátok párkapcsolat személyes tulajdonságok, túl kell haladni az objektív tények leírásán pl. van szakmája mert van OKJ-s bizonyítványa: tudja is végezni, szeret is stb… kiegészítjük a leírást a segítő beszélgetésben megdolgozott tapasztalatokkal szerrel vagy viselkedési addikcióval való kapcsolat a kliens szubjektív érzései, meglátásai objektív visszajelzések (pl. elküldték a munkahelyéről, elhagyták, megbírságolták, stb..) viszonya a joggal a segítő beszélgetés/ interjú alatt milyen volt a kliens viselkedése megállapodás – tennivalók – a kliens házi feladatainak bemutatása és összevetése a problémadefinícióval problémás területek, beavatkozási pontok a kliens jövőképe (nem a segítőé!) az esetbemutatás lezárása, az adott eseten túlmutató általános szakmai feladatok megfogalmazása