A szociális ellátások, szolgáltatások rendszerének változásai 2012

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Önköltség – térítési díj számítás
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartása Salgótarján, március 25.
JOGSZABÁLYI ANOMÁLIÁK A TÁMOGATOTT LAKHATÁS TEKINTETÉBEN
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Elkülönített állami pénzalapok
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A szociális szolgáltatók és intézmények működésének engedélyezéséről és ellenőrzéséről szóló 321/2009.(XII.29.) Korm. rendelet, illetve egyéb kapcsolódó.
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Tájékoztatás a szociális és gyermekjóléti intézmények engedélyezési és ellenőrzési eljárásában a évben bekövetkezett változásokról Dr. Szarka Anikó.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Segélyezési rendszer átalakítása
DEBRECEN VÁROS SZOCIÁLIS
Debrecen, június 21. Ráczné dr. Lehóczky Zsuzsánna NRSZH
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg ellátás tekintetében.
Szakmai egyeztető megbeszélés Külsővat január 19. A szociális ellátások működését meghatározó jogszabályi változások január 1-től hatályba.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Jogszabály módosítások Budapest
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
A pénzbeli és természetbeni ellátások változásai
Fejér Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály
Változások az ágazati szabályozásban 2015.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Családtámogató ellátások
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Irányított Területi Kiegyenlítési Rendszer Ghyczy Gellért
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai „Eszköztár és kapcsolati háló” Szakmai konferencia Rehabilitációs és Szociális Igazgatóság.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
Az első házasok kedvezménye
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Megbecsülés az idős embereknek
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Tájékoztatás jogszabály változásokról
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
Előadás másolata:

A szociális ellátások, szolgáltatások rendszerének változásai 2012 Zala Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámhivatal

2011. évi CLIV. törvény a megyei önkormányzatok konszolidációjáról, a megyei önkormányzati intézmények és a Fővárosi Önkormányzat egyes egészségügyi intézményeinek átvételéről A megyei önkormányzati intézmények konszolidációja 2012. január 1-jétől a megyei intézményfenntartó központok veszik át a megyei önkormányzatok fenntartásában lévő intézményeket, kivéve az egészségügyi intézményeket. Az újonnan létrehozandó Megyei Intézményfenntartó Központok (továbbiakban: MIK) a fővárosi és megyei kormányhivatal kormánymegbízottjának irányítása alatt álló önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervként jönnének létre. A MIK fenntartásába kerülnek az átvételre került intézmények, a gazdasági társaságok, valamint a (köz)alapítványok. A MIK élén intézményvezető áll. Az intézményvezető munkáját általános helyettesként intézményvezető-helyettes segíti. A MIK elsőleges feladata az egyes átvett intézmények fenntartása, működtetése. A megyei intézményfenntartó központ, valamint a kijelölt szerv az átvett intézmény fenntartójának, alapítójának, kezelőjének a jogutódja. Az intézmények vezetőjének kinevezése, illetve felmentése tekintetében a MIK tesz javaslatot, ugyanakkor a javaslat tekintetében egyeztetési kötelezettsége van a szakmai irányítóval, ugyanúgy, ahogy a kormánymegbízott jár el a szakigazgatási szerv kinevezése, felmentése esetében. A költségvetési irányítás tekintetében meghatározott további jogköröket a MIK gyakorolja.

Intézményvezető helyettes A megyei önkormányzati intézmények konszolidációja Megyei Intézményfenntartó Központ Kormányhivatal Kormánymegbízott Intézményvezető, Intézményvezető helyettes

A megyei önkormányzati intézmények konszolidációja A szociális törvény módosulása • A fenntartói fogalomban megjelenik a MIK (továbbiakban: megyei fenntartó) • Az állam a megyei fenntartó útján teljesítendő ellátási kötelezettségének saját intézmény fenntartásával, ellátási szerződés megkötésével is eleget tehet. – tehát ez változatlan. VÁLTOZÁS: – Szolgáltató, intézmény létrehozásához, átszervezéséhez és megszüntetéséhez a szociál- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter jóváhagyása szükséges. – Megállapodás, illetve ellátási szerződés megkötéséhez, módosításához és megszüntetéséhez a szociál- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter jóváhagyása szükséges. – Jogkörében a miniszter az adott megye szolgáltatástervezési koncepciójában foglaltak figyelembevételével, a megyében elérhető szolgáltatások és az adott szolgáltatás iránti társadalmi szükséglet alapján dönt – Megmarad a szolgáltatástervezési koncepció készítési kötelezettség, és változatlanul a megyei önkormányzat feladata lesz az egész megyére vonatkozóan elkészíteni. Ez a rendelkezés összhangban van a megyék változó feladataival, illeszkedik a megmaradó területfejlesztéssel kapcsolatos feladataikhoz.

Magyarország 2012. évi költségvetéséről T/4365. számú törvényjavaslat Az egyházi kiegészítő normatíva mértéke 94,5 % lesz 2012-ben. 3. Melléklet: A normatívák összege megegyezik az idei évivel, kivétel • emelt színvonalú bentlakásos ellátás: 127.130,-Ft • látás-, mozgás-, értelmi és halmozottan fogyatékos személyek ápoló-gondozó célú lakóotthonainak támogatása 808.450,-Ft/főre nő • pszichiátriai és szenvedélybetegek, valamint látás-, mozgás-, értelmi és halmozottan fogyatékos személyek rehabilitációs célú lakóotthonainak támogatása 610.650,-Ft/főre csökken.

Magyarország 2012. évi költségvetése 1. melléklet NEFMI fejezet: 20/16/1 Szociális és gyermekjóléti szolgáltatások fejlesztése, szakmai feladatok támogatása előirányzat mindössze a harmadát tartalmazza az idei évi forrásoknak (szociális és gyermekjólét módszertani feladatok ellátása). 20/19/4 Támogató szolgáltatások, közösségi ellátások, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, utcai szociális munka és krízisközpont finanszírozása előirányzat 3,3 milliárd Ft-tal kevesebbet tartalmaz a szükségesnél. 8. melléklet: A szociális továbbképzés és szakvizsga támogatás összege 1.640,- Ft/főre csökken. /A továbbképzés támogatása kivezetésre kerül!/

Magyarország 2012. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról T/4656. számú törvényjavaslat Hatályon kívül helyezi az Szt. • 92/D. § (2) bekezdését: a továbbképzést sikeresen befejezőt nem kell a jövőben anyagi elismerésben részesíteni. • 92/M. § (4) bekezdését és a Gyvt. 100/A. § (9) bekezdését: a bírságbevételek központosítására tekintettel, azt a jövőben nem a működést engedélyező szervek ellenőrzési feladatainak támogatására kell felhasználni.

A szociális törvény módosítása - Piaci alapú idősotthoni ellátás szabályainak megteremtése - Új feltétel megállapítása a házi segítségnyújtást biztosító egyes nem állami fenntartók finanszírozásához - Egyházi kiegészítő támogatás megfizetése alóli mentesülés megszüntetése - Intézményi térítési díj számításának módosítása: az önköltséget az előző év adatai helyett a tárgyévre tervezett adatok alapján kell számítani

Piaci alapú idősotthoni ellátás szabályainak megteremtése Azok az idős emberek, akik vállalják a teljes önköltség megfizetését, gondozási szükséglet vizsgálat, illetve jövedelem- és vagyonvizsgálat nélkül is bekerülhessenek az idősek otthonába, a férőhelyszám legfeljebb 15%-áig. Állami támogatás az ilyen ellátott után nem jár, és az intézmény mentesítést kap azon térítési díj szabályok alkalmazása alól, melyek meghatározzák, hogy a személyi térítési díjat mi alapján, a jövedelem hány százalékában lehet megállapítani, így lehetővé válik a teljes önköltség megfizetése. Amennyiben az idős személlyel együtt gondozási szükséglettel szintén nem rendelkező házastársa, élettársa, testvére vagy fogyatékos közeli hozzátartozója is be kíván költözni az intézménybe, neki is meg kell fizetnie ellátásának teljes önköltségét. A javaslat lehetőséget ad továbbá arra, hogy ha az ellátott egészségi állapota indokolja, elvégezhető legyen a gondozási szükséglet vizsgálata, de csak az ellátás megkezdésétől számított legalább egy év elteltével. Amennyiben a 4 órán túli gondozási szükséglet megállapításra kerül, jogosulttá válik az intézmény ezen ellátottak után is normatív állami hozzájárulás igénybevételére, ekkor azonban már az általános szabályok alkalmazandók.

Új finanszírozási feltétel a házi segítségnyújtásban nem állami fenntartók esetében Nem csak új szolgáltató, intézmény vagy férőhely létrehozása, illetve ellátotti szám növekedése esetén kell kérni a finanszírozási rendszerbe történő befogadást, hanem nem állami fenntartású házi segítségnyújtás esetében – ide nem értve az egyházi fenntartásúakat – a 2011. december 31-én ellátási szerződéssel nem érintett ellátotti létszám esetében is többletfeltétel lesz a befogadás.

Házi segítségnyújtás befogadás (2b) A házi segítségnyújtás nem állami fenntartója – ide nem értve az egyházi fenntartót – esetében a 2011. december 31-én ellátási szerződéssel nem érintett férőhelyszám külön jogszabály szerinti finanszírozási rendszerbe történő befogadásának feltétele, hogy a kérelemhez csatolja az ellátási területe szerinti települési önkormányzat hozzájáruló nyilatkozatát.

Egyházi kiegészítő támogatás megfizetése alóli mentesülés megszüntetése A 127/A. § (6) bekezdésének hatályon kívül helyezése alapján az egyházi kiegészítő támogatás megtérítése alóli mentesülésre akkor van lehetőség, ha 2012. január 1-jéig a fenntartóváltozásra, illetve az új szolgáltató, intézmény létrehozására tekintettel a működési engedély, illetve annak módosítása jogerőre emelkedett.

Intézményi térítési díj számításának módosítása A módosítás révén lehetővé válik, hogy a fenntartó a szolgáltatási önköltséget ne az előző évi, hanem a tárgyévre tervezett adatok alapján állapíthassa meg. A módosítással a fenntartók az önköltség számítása során kalkulálni tudnak a jövőben az év elejétől jelentkező kiadásnövekedéssel (2012-ben többek között az ÁFA 2%-os emelkedésével, a bérminimumok megváltozásával, illetve az energiaköltségek növekedésével), ezáltal fenntarthatóbbá válnak a szolgáltatások.

Kapacitásszabályozás   Az Szt. 58/A. §-a a következő (2) és (2a) bekezdéssel egészül ki: (2) A 131/A. §-ban nem említett szociális szolgáltatások esetében a) az új szociális szolgáltató, intézmény, b) házi segítségnyújtásnál az új ellátotti létszám, c) nappali és – a külső férőhelyek kivételével – szakosított ellátásnál az új férőhelyek után az állami, egyházi és nem állami fenntartó normatív állami hozzájárulásra való jogosultságának további feltétele a szociális szolgáltatások területi lefedettségét figyelembe vevő, külön jogszabály szerinti finanszírozási rendszerbe történő befogadás. (2a) A (2) bekezdés alkalmazásában új szolgáltatónak, intézménynek, ellátotti létszámnak, illetve férőhelyszámnak az minősül, amelyre a fenntartó 2011. december 31-én nem rendelkezett jogerős működési engedéllyel és a szociális szolgáltatások területi lefedettségét figyelembe vevő finanszírozási rendszerbe nem nyert még befogadást.

Kapacitásszabályozás Az Szt. 131/A. § első mondata helyébe a következő rendelkezés lép: A támogató szolgáltatások, a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, a közösségi ellátások és 2012. január 1-jétől az utcai szociális munka működtetését az állam – a külön jogszabályban meghatározott eljárási rend szerint kiválasztott – fenntartókkal kötött finanszírozási szerződések útján támogatja.

A pénzbeli ellátások 2012. évi várható változásai Magyarország 2012. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló jogszabály-tervezet alapján: - a foglalkoztatást helyettesítő támogatás = FHT összege 2012. január 1-től a nyugdíjminimum 100 %-áról 80 %-ára (22.800,-Ft) csökken - 2012. január 1-től megszűnne a helyi lakásfenntartási támogatás intézménye azzal, hogy a fenti időpontot megelőzően megállapított helyi lakásfenntartási támogatás a lejártukig, de legkésőbb 2012. március 31-ig folyósítható (önállóan nyújtott, kiegészítő)

A pénzbeli ellátások 2012. évi várható változásai Változna az adósságkezelési szolgáltatás ismételt igénybevételének lehetősége: - 24 hónap helyett 48 hónapon belül nem lehetne ismételten megállapítani az adósságcsökkentési támogatást annak a személynek, akinek a támogatása azért került megszüntetésre, mert az adósságkezelési tanácsadást nem vette igénybe, vagy az általa vállalt adósságtörlesztésnek illetve a lakásfenntartási kiadások megfizetésének három hónapig nem tett eleget. - Ugyanaz a személy vagy háztartásának tagja az eredményes adósságkezelési szolgáltatás lezárását követően fél év helyett 24 hónapon belül nem részesülhet ismételt adósságkezelési szolgáltatásban.

A pénzbeli ellátások 2012. évi várható változásai Az egyes szociális tárgyú törvények módosításáról szóló törvény-tervezet alapján: 1.) lakásfenntartási támogatást érintő változások: - a lakásfenntartási támogatás megállapításának hatásköre a jegyző hatáskörébe kerülne át - meghatározásra kerülne az önkormányzatok és szolgáltatók közötti adatcsere tartalmát elősegítendő a lakásfenntartási támogatás természetbeni ellátás formájában történő biztosítását - rögzítené a jogszabály, hogy mely rendszeres kiadások viseléséhez nyújtható a normatív lakásfenntartási támogatás (hiányt pótol), - lehetőséget biztosítana arra, hogy a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó, helyi rendeletben megállapított feltételek teljesítését az önkormányzat a lakásfenntartási támogatásra való jogosultság egyéb feltételeként előírhassa (ha felszólításra sem teljesít, 3 hónapig ugyanarra a lakásra nem nyújthat be kérelmet sem ő sem a háztartás más tagja se.)

A pénzbeli ellátások 2012. évi várható változásai 2. ) Aktív korúak ellátását érintő változások: - az önkormányzatok felhatalmazást kapnának arra, hogy az FHT-t – az RSZS-hez hasonlóan – részben természetben nyújthassák amennyiben a családban védelembe vett gyermek él. (gyermekenként 20 %-a, de legfeljebb 60 %-a) 3.) Rendszeres gyermekvédelmi kedvezményt érintően lehetőség nyílna a pénzbeli ellátás (augusztus-november) természetben történő nyújtására a GYER-ben meghatározott feltételek alapján.

Szociális foglalkoztatás