Autonóm mobil robotok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Információs technológiák terjedése és hálózatosodás a gazdálkodók körében: lehetőségek és korlátok Csótó Mihály BME - Információs Társadalom- és Trendkutató.
Advertisements

M UNKAVÉGZÉS A XXI. SZÁZADBAN. A 21. században lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat nem a munkahelyen, hanem otthon végezzük el. Ezt röviden távmunkának.
IKT = információs és kommunikációs technológia
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
ROBOTIKA Fejlődési tendenciák. A ROBOTIKA témakörben készült korábbi IT3 termékek (Általános Áttekintés „Alkalmazási rendszerek” fejezete, Intelligencia”
Az IT jövője Dr. Derera Mihály Mottó Ha nem ismerjük a jövőt, akkor alkossuk meg! (Gábor Dénes)
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
Az információs forradalom
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Otthonokban használható orvosi műszerek Personal Electric Nurse Tóth András Budapest, november 26. Elektronikusan támogatott mindennapi élet – a.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Képességszintek.
INFRASTRUKTÚRA MENEDZSMENT
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Gimnázium Óbecse Információs társadalom. Gimnázium Óbecse Az információ technológia (IT) az információ kezelésében, visszakeresésében, feldolgozásában,
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
“Ha az ember eltűnik, lesz-e reménye a gorillának? Ha a gorilla eltűnik, lesz-e reménye az embernek?”
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Metaverzum A jövő virtuális univerzuma. Videójátékok, virtuális világok, web 2.0, Földet ábrázoló online térképek kereszteződése Szimuláció és realitás.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Robottechnika.
A katonai műszaki ismeretek alapjai Doktori képzés I. szemeszter
Digitális tartalom előállítási képzés, alternatív foglalkoztatással mozgássérültek és megváltozott munkaképességűek számára HEFOP DAT Konferencia.
Nyelv-ész-gép Új technológiák az információs társadalomban.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Ember-központú ágens kommunikáció Ambiens Intelligens környezetekben Ambiens Intelligencia (AmI) Számítástechnikai intelligencia beleolvad a lakott terek.
Intelligens Felderítő Robotok
Textúra elemzés szupport vektor géppel
Készítette: Gergó Márton Konzulens: Engedy István 2009/2010 tavasz.
Intelligens felderítő robotok Készítette: Györke Péter Intelligens rendszerek MSC szakirány Konzulens: Kovács Dániel László Méréstechnika és Információs.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Gépi tanulás Tanuló ágens, döntési fák, általános logikai leirások tanulása.
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Térképészet és térinformatika
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Informatikai Automatizált Rendszerek Konzulens: Vámossy Zoltán Projekt tagok: Marton Attila Tandari.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Spektrumliberalizáció és hatósági spektrum stratégia Bánhidi Ferenc Hírközlés 2008 Budapest 2008 november 14.
A MEDICSPHERE PROJEKT KÖVETKEZTETÉSEI DR. SOLT KATALIN TÁMOP A-11/1/KONV
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Umron, az asztaliteniszező robot KOVÁCS BERTALAN FJF6UG.
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
A Nyelv- és Beszédtechnológiai Platform egy éve Váradi Tamás MTA Nyelvtudományi Intézet Nyelvi áttörés A nyelv- és beszédtechnológia mint húzóágazat.
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
1/19 Hogyan tájékozódnak a robotok? Koczka Levente Eötvös Collegium.
Biztonság kábelek nélkül Magyar Dénes május 19.
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
TÁVMUNKA LEHETŐSÉG ÉS VESZÉLY DR. FRANK RÓZA PHD NYME SAVARIA EGYETEMI KÖZPONT KÖNYVTÁR- ÉS INFORMÁCIÓTUDOMÁNYI TANSZÉK.
Robotok és 3D nyomtatás Készítette: Hegedüs Anett I. évfolyam Msc.
A szakiskola jelene és jövője
SZFP II Kompetenciamérés
Vállalati terv bemutató
Készítette: Farkasné Veres Edina
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
Business Intelligence (Üzleti Intelligencia)
Előadás másolata:

Autonóm mobil robotok

Tézis A robotikai fejlesztések irányát megváltoztatja, hogy a különösebb „intelligenciával” nem rendelkező hagyományos ipari robotok mellett a hétköznapi használat szintjén (háztartásokban, egészségügyben, stb.) is gyakrabban alkalmazzák a komplexebb, autonómabb, rutinmunkák helyett összetettebb feladatokat végrehajtó mobil robotokat.

A robotok definíciójánál és osztályozásánál három szempontot fogadnak el általánosan: teljes egészében ember által készített szerkezetek, mozogni tudnak, a mozgásban több szabadságfokkal rendelkeznek (mobilitás), tevékenységüket részben, vagy teljesen önállóan irányítják (autonómia). Definíció: emberi feladatokat kivitelező, élőlény (de általában nem ember) formájú fizikai ágensek. Nem hollywoodi szörnyek, nem humanoidok.

Robotgenerációk I. generáció: kizárólag vezérléssel működtethetők, a számítógép programja adja meg mozgásuk útvonalát, határozza meg az elvégzendő tevékenységeket. A környezet változásait nem érzékelik. II. generáció: környezetüket szenzorokkal vizsgálják, az így szerzett és a saját működésükről nyert információk alapján a számítógép bármikor képes módosítani a robot mozgását, például kikerüli a váratlanul útjába került akadályokat. Feladataikat magas szintű programnyelven határozzák meg. III. generáció: mesterséges intelligencia térhódítása: jól alkalmazkodnak a környezet változásaihoz, alakokat és helyzeteket ismernek fel, hanggal is vezérelhetők, amire képesek hanggal válaszolni, önálló döntéseket hoznak, bonyolult feladatokat oldanak meg, alkalom adtán maguktól módosítják a betáplált programot. Segítségükre vannak tanuló algoritmusaik; általuk hasznosítják korábbi tapasztalataikat. IV. generáció: ???

Első generációs robotok modellje Külső vezérlés Pl. útvonal, elvégzendő tevékenységek Első generációs robot Belső modell Bemenet Kimenet emberi. előre programozott parancsvégrehajtás paraméterek Fix és korlátozott

Második generációs robotok modellje Külső vezérlés magasszintű feladatmeghatározás Második generációs robot Belső modell Bemenet Kimenet környetezetből szenzoradatok külső változásokra reagáló feladatvégrehajtás saját működésről nyert információk korlátozott mértékben, de módosítható

Harmadik generációs robotok modellje Külső vezérlés változtatnak a feladatvégrehajtás módján önálló döntés magasszintű, komplex feladatmeghatározás Harmadik generációs robot Belső cél, terv Belső modell Bemenet Kimenet környezeti, alak- és helyzetinformációk (hang is) külső-belső változásokra reagáló feladatvégrehajtás saját tevékenység hatásáról nyert információk új információk beintegrálása jelentős mértékben változtatható tanuló algoritmusok

Mobilitás és autonómia Három környezettípus: levegő/világűr víz szárazföld Autonómia feltételei: környezetről való információszerzés, emberi beavatkozás nélküli folyamatos munkavégzés, emberi segítség nélküli helyváltoztatás A pontról B pontra, emberekre, tárgyakra, saját magára veszélyes szituációk elkerülése, saját maga megjavítása külső beavatkozás nélkül.

A várható fejlődés

Intelligencia Racionális ágensek Információkezelés és intelligens cselekvés Szituációs aktivitás, architektúrák

További trendek Vezeték nélküli technológiák és mobil robotika összekombinálódása folytatódik. Kooperativitás: mobil robotok csoportosan, multi-ágens rendszerekként, rajintelligenciaszerűen is képesek feladatokat megoldani. Egyre fontosabb szerephez jutnak a környezettel való hatékony interakcióhoz nélkülözhetetlen szenzorok és aktuátorok.

Alkalmazások Szolgáltatások (kórházak, porszívók, fűnyírók, stb.) Otthoni asszisztensek, szórakoztató robotok („ápolók”, társpótlók, stb.) Veszélyes terepen dolgozó robotok (kutató és mentőrobotok, stb.)

Szükséges technológiai előfeltételek mikroprocesszor technológia: a feladat megoldásához szükséges teljesítmény, vezeték nélküli technológia: a hálózatban történő működés jobb feltételeinek megteremtése, képfeldolgozás: a környezet érintés nélküli érzékelésének, valamint megismerésének képessége, szöveg- és beszédfelismerés: természetes nyelvek feldolgozása és az ehhez szükséges fogalmi rendszerek hatékony reprezentációja, szenzor- és aktuátortechnológia: megfelelő mozgás- és egyéb érzékelés, továbbá az emberi mozgás aprólékosságát megközelítő mozgás kidolgozása, tanuló algoritmusok, következtetőgépek: elfogadhatóan gyors tanulás és következtetés megvalósítása, energiaellátás: hatékonyság biztosítása.

Az IKT más területeire való hatások Nanotechnológia Környezet-intelligencia (AmI) Virtuális közegek Mesterséges intelligencia

Társadalmi-gazdasági hatások A fejlesztéseket technikai-gazdasági szempontból a termelés költségének csökkentése, minőségének növelése, a nagy pontosságot igénylő műveletek jobb kivitelezése, az emberi megbízhatósági tényezők kiküszöbölése, az emberi teljesítőképesség határain túli feladatok ellátása, társadalmi szempontból leginkább az ember (veszélyes munkakörökben való) helyettesítése, a monoton munka kiváltása ösztönzi.

A világ robotpiaca 1995-2025

Otthoni és szolgáltató robotok 1995-2025

Következtetések Ha a gyakran az emberi intelligencia különböző megnyilvánulásait tesztelő kísérletek mellett egyre több praktikus, a hétköznapokban hasznosítható fejlesztési szempont jelenik meg, és a kivitelezéshez adott a technológia, „profanizálódik” a robotokról kialakult kép: csillogó-villogó tudálékos csodagépek vagy kertben csattogó gépszörnyek helyett az információs társadalom kiteljesedéséhez hozzájáruló segítő, munkavégző szerkezeteket látunk bennük otthon és munkahelyen egyaránt.

Köszönöm a türelmet!