1 „ AZ EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP, MINT A HUMÁNERŐFORRÁS-FEJLESZTÉS ESZKÖZE AZ ERÓPAI UNIÓBAN” Helyszín: BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA- TANULMÁNYOK INÉZETE.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Az OFA támogatási tevékenysége Programok ben.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia pillére: Az alkalmazkodóképesség növelése Soós Roland Igazgató ÉRÁK.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
általános főig. helyettes
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Dr. Sági Zsolt Oktatási Minisztérium
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Az EU strukturális politikájának eszközei
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Az Európai Unió Strukturális Alapjai
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációja Budapest 2005.szeptember 8.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Pályázatírás módszertana
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Foglalkoztatási programok tapasztalatai AZ ESZA Kht által megvalósított foglalkoztatási programok fejlődése a Phare programoktól a Strukturális.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium Az EU és a foglalkoztatási célú fejlesztések helyzete, kilátásai Csizmár Gábor politikai államtitkár.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Social Europe Ifjúsági Foglalkoztatás október 31. Szeged Andor László, az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi befogadásért.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Foglalkoztatási Paktum Magyarországon Gere János.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

1 „ AZ EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP, MINT A HUMÁNERŐFORRÁS-FEJLESZTÉS ESZKÖZE AZ ERÓPAI UNIÓBAN” Helyszín: BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA- TANULMÁNYOK INÉZETE Szombathely, Berzsenyi tér 2. Időpont: március 20. Előadó: ERDEINÉ HORVÁTH KLÁRA ügyvezető REGINNOV Tanácsadó Kft.

2 VÁZLAT §AZ EURÓPAI UNIÓ §AZ EURÓPAI FOGLALKOZTATÁSI STRATÉGIA §AZ EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP /ESZA/ §AZ ESZA, MINT A STRUKTURÁLIS ALAPOK RÉSZE §AZ ESZA 5 TEVÉKENYSÉGI TERÜLETE §AZ ESZA KERETÉBEN TÁMOGATHATÓ TEVÉKENYSÉGEK §EQUAL- KÖZÖSSÉGI KEZDEMÉNYEZÉS A HUMÁN ERŐFORRÁSOK TERÜLETÉN §FELKÉSZÜLÉS AZ ESZÁRA

3 AZ EURÓPAI UNIÓ Az május 1-én hatályba lépett módosított alapszerződés szerint az Európai Unió célként tűzi maga elé, hogy előmozdítsa : §a gazdasági és társadalmi fejlődés, §a magas szintű foglalkoztatottságot, §a kiegyensúlyozott és fenntartható fejlődést, §egy belső határok nélküli térség létrehozásával, §a gazdasági és társadalmi kohézió erősítésével, §a Gazdasági és Monetáris Unió létrehozása által, §közös pénz kialakításával.

4 AZ EURÓPAI FOGLALKOZTATÁSI STRATÉGIA július, Amszterdam - egy új foglalkoztatáspolitika kezdete: §a munkahelyteremtés az európai politika középpontjába kerül, §összehangolják a nemzeti foglalkoztatás- és gazdaságpolitikákat Célja: az emberek jobb felkészítése a munkavégzésre, munkanélkülivé válásuk megelőzése és teljes társadalmi kirekesztődésük megakadályozása. Az Európai foglalkoztatási Stratégia a stabilitást és növekedést célzó európai gazdaságpolitikákat konkrét munkahely-teremtési tevékenységekkel kapcsolja össze.

5 FOGLALKOZTATÁSI IRÁNYELVEK Európai Bizottság és a tagországok minden évben prioritásokat kijelölő foglalkoztatási irányelveket fogadnak el. Ezek az irányelvek rendelkeznek az Európai Foglalkoztatási Stratégia gyakorlati megvalósításáról. A évre 21 ilyen irányelvet határoztak meg.

6 NEMZETI FOGLALKOZTATÁSI AKCIÓTERV Az európai foglalkoztatási irányelvek gyakorlati megvalósítására a tagországok - a megfelelő partnerek bevonásával és nemzeti sajátosságaiknak megfelelően - évenként nemzeti foglalkoztatási akciótervet dolgoznak ki. A Bizottság és az Európai Unió Tanácsa ezeket a terveket áttekinti és összehasonlítja, s a további teendőket illetően ajánlásokat fogalmaz meg a tagország számára. A nemzeti foglalkoztatási akciótervek az Európai Foglalkoztatási Stratégia részét képezik.

7 A FOGLALKOZTATÁSI STRATÉGIA PILLÉREI Az Európai Foglalkoztatási Stratégia irányelvei 4 pillér köré csoportosíthatók: I. pillér: A foglalkoztathatóság javítása 1-9. irányelv II: pillér: A vállalkozások és a vállalkozói készségek fejlesztése irányelv III. pillér: A vállalatok és dolgozóik alkalmazkodóképességének növelése irányelv IV. pillér: Az esélyegyenlőség megteremtése férfiak és nők számára irányelv

8 AZ EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP /ESZA/ Az Európai Unió humán beruházásokat finanszírozó pénzügyi eszköze. A Római Szerződés hozta létre 1957-ben, valódi megalakulása 1960 szeptemberében történt meg. Küldetése, hogy §segítséget nyújtson a munkanélküliség megelőzéséhez és leküzdéséhez, §az európai munkaerőt és vállalatokat jobb helyzetbe hozva képessé tegye őket arra, hogy meg tudjanak felelni az új kihívásoknak, §miközben biztosítja, hogy az emberek ne veszítsék el kapcsolatukat a munkaerőpiaccal.

9 AZ ESZA FOGALMA A foglalkoztathatóság, a vállalkozói szellem, az esélyegyenlőség támogatásával, valamint a humán erőforrásokba történő beruházásokkal elősegíti a foglalkoztatás fejlesztését. Az ESZA a társfinanszírozás elve alapján pénzügyi támogatást nyújt az Európai Foglalkoztatási Stratégia megvalósításához.

10 AZ ESZA, MINT A STRUKTURÁLIS ALAPOK RÉSZE Az ESZA egyike az EU négy strukturális alapjának, melyek közös küldetése az emberek, valamint régiók közötti életszínvonal-különbségek csökkentése. 1. EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP - ESZA 2. EURÓPAI REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI ALAP - ERFA 3. EURÓPAI MEZŐGAZDASÁGI ORIENTÁCIÓS ÉS GARANCIA ALAP ORIENTÁCIÓS SZEKCIÓJA -EMOGA-O 4. HALÁSZATI ORIENTÁCIÓS PÉNZÜGYI ESZKÖZ - HOPE

11 A STRUKTURÁLIS ALAPOK CÉLKITŰZÉSEI KÖZÖTT §1. Célkitűzés: A fejlődésben lemaradt régiók támogatása l költségvetés: 135,9 milliárd Euró, kb. 69,7% l közreműködő alapok: ERFA, ESZA, EMOGA-O, HOPE §2. Célkitűzés: A strukturális nehézségekkel szembesülő területek gazdasági és társadalmi átalakításának támogatása l költségvetés: 22,5 milliárd Euró, kb. 11,5% l közreműködő alapok: ERFA, ESZA §3. Célkitűzés: Az oktatási, szakképzési és foglalkoztatási politikák és rendszerek korszerűsítésének és átalakításának támogatása l költségvetés: 24,05 milliárd Euró, kb. 12,3% l közreműködő alapok: ESZA

12 A ESZA ÖT TEVÉKENYSÉGI TERÜLETE 1. Tevékenységi terület: Aktív munkaerő-piaci politikák kidolgozása és támogatása, melyek célja: l a munkanélküliség leküzdése és megelőzése; l férfiak és nők tartós munkanélküliségének megelőzése; l a tartós munkanélküliek munkaerő-piaci reintegrációjának megkönnyítése; l a fiatalok és a munkaerőpiacról átmenetileg kivonult, de visszatérő személyek munkába történő beilleszkedésének támogatása; 2. Tevékenységi terület: A munkaerő-piacra való belépés egyenlő esélyeinek támogatása, különös tekintettel a társadalmi kirekesztéssel fenyegetett személyekre

13 AZ ESZA ÖT TEVÉKENYSÉGI TERÜLETE III. Tevékenységi terület: Az élethosszig tartó tanulás politikájának részeként a szakképzés, az oktatás és a tanácsadás támogatása és fejlesztése az alábbi célok érdekében: a munkaerőpiacra jutás és a munkaerő-piaci integráció megkönnyítése, feltételeinek javítása a foglalkoztathatóság fenntartása és javítása, a munkahelyi mobilitás támogatása az oktatási illetve szakképzési intézmények és a munkaerőpiac közötti kapcsolatok erősítése

14 AZ ESZA ÖT TEVÉKENYSÉGI TERÜLETE IV. Tevékenységi terület: A szakmailag jól képzett, gyakorlott és alkalmazkodó- képes munkaerő, valamint a munkaszervezetek innovációs és alkalmazkodó képességének támogatása, a vállalkozói készségeket és a munkahelyteremtést elősegítő feltételek kialakítása, továbbá a tudomány, a kutatás és a technológia terén az ismeretek és a humán potenciál erősítése.

15 AZ ESZA ÖT TEVÉKENYSÉGI TERÜLETE V. Tevékenységi terület: §a nők munkaerő-piacra történő belépését és munkaerő- piaci részvételét javító konkrét intézkedések, §ide értve szakmai érvényesülésüket, új álláslehetőségekhez jutásukat, új üzleti vállalkozás beindításának lehetőségeit megteremtő, §illetve a nemek szerinti vertikális vagy horizontális munkaerő-piaci szegregáció mérséklését szolgáló intézkedéseket.

16 AZ ESZA ÖT TEVÉKENYSÉGI TERÜLETE Az öt területen belül az Alapnak az alábbi 3 célkitűzést figyelembe kell vennie: §a helyi foglalkoztatási kezdeményezések támogatása, különös tekintettel a helyi és regionális foglalkoztatási paktumokra; §az információs társadalom szociális és munkaerő piaci vetületei a munkahely-potenciál hasznosítása céljából, és hogy mindenki számára biztosítani lehessen az ebből származó előnyöket és lehetőségeket; §a férfiak és nők közötti esélyegyenlőség minden területen történő érvényesítése.

17 AZ ESZA KERETÉBEN TÁMOGATHATÓ TEVÉLKENYSÉGEK 1. HUMÁN ERŐFORRÁSOK FEJLESZTÉSE §A/ OKTATÁS és SZAKKÉPZÉS: §tanoncképzés §előképzés, különösen az alapismeretek §foglalkoztatási rehabilitáció §foglalkoztathatóságot javító munkaerőpiac-politikai intézkedések §pályaorientáció §tanácsadás §folyamatos továbbképzés

18 AZ ESZA KERETÉBEN TÁMOGATHATÓ TEVÉLKENYSÉGEK B/ Foglalkoztatási támogatások és önfoglalkoztatók támogatása, C/ A tudomány, a kutatás és a technológiai fejlesztés terén posztgraduális képzések a kutatóhelyek és a vállalatok vezetőinek, a műszaki személyzetnek, D/ A foglalkoztathatóság új lehetőségeinek fejlesztése, ideértve a szociális gazdaságot is. 2. STRUKTÚRÁK ÉS RENDSZEREK §tanárok, szakoktatók képzése §munkaerő-piaci szolgáltatások korszerűsítése §a munka világa, a képzési és kutatási intézmények közötti kapcsolat fejlesztése §a munka világában várható változások előrejelzése

19 AZ ESZA KERETÉBEN TÁMOGATHATÓ TEVÉLKENYSÉGEK 3. KÍSÉRŐ INTÉZKEDÉSEK §a kedvezményezetteknek biztosított szolgáltatások támogatása; §a munkaerő-piaci integráció érdekében alkalmazandó egyénre szabott módszerek, egyéni bánásmód elterjesztéséhez nyújtott támogatás; §a közvélemény figyelmének felkeltése, tudatosítása és a nyilvánosság biztosítása

20 EQUAL: KÖZÖSSÉGI KEZDEMÉNYEZÉS A HUMÁN ERŐFORRÁSOK TERÉN §A közösségi kezdeményezések /4 van összesen/ ugyanazon gazdasági és társadalmi kohéziós célok érdekében működnek, mint a strukturális alapok programjai, de eltérő munkamódszereket alkalmaznak. §Céljuk az érdekeltségi területükhöz tartozó úttörő jellegű innovatív megközelítések támogatása, §az egyének és szervezetek transznacionális hálózatainak létrehozása, §annak érdekében, hogy a tapasztalatokat megosszák a régiók illetve a tagállamok között. §a 4 közösségi kezdeményezésre a strukturális alapok költségvetésének kb. 5.35%-át, kb. 10,3 milliárd EURÓ-t fordítanak os programozási időszakra.

21 EQUAL: KÖZÖSSÉGI KEZDEMÉNYEZÉS A HUMÁN ERŐFORRÁSOK TERÉN A EQUAL célja: a munkaerő-piaci egyenlőtlenségek és diszkriminációk bármely formája elleni, új eszközökkel folytatott küzdelmet támogatja áprilisában hozták életre az EQUAL-t a az előző ADAPT és EMPLOYMENT tapasztalataira építve Az ESZA finanszírozásában működtetik, mely kb. 2, 847 milliárd EURO-t biztosít erre a célra os időszakra.

22 FELKÉSZÜLÉS AZ ESZÁ-RA A PHARE Program beruházási része kizárólag a strukturális alapok működésével /tervezés, adminisztráció és tevékenységek/ kapcsolatos feladatokra való felkészülésben segíti a tagjelölteket. Ez az a terület, ahol a PHARE támogatásával ESZA- típusú tevékenységeket és prioritásokat lehet megvalósítani ben elkezdődött a Nemzeti Fejlesztési Terv kidolgozása.

23 FELKÉSZÜLÉS AZ ESZÁRA A Nemzeti Fejlesztési Tervben be kell mutatni az Európai Foglalkoztatási Stratégia alkalmazására való felkészüléshez kapcsolódó terveket is. A felkészülésben kulcsfontosságú lesz a: „Közös foglalkoztatáspolitikai áttekintés” című dokumentum, ami a Bizottság és a tagországok közös munkaerő-piaci helyzetelemzését tartalmazza, ez lesz a kiindulópontja minden jövőbeni foglalkoztatással kapcsolatos tevékenyégnek, beleértve az ESZA-akciókat.

24 ÖSSZEFOGLALÁS §AZ EURÓPAI UNIÓ §AZ EURÓPAI FOGLALKOZTATÁSI STRATÉGIA §AZ EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP /ESZA/ §AZ ESZA, MINT A STRUKTURÁLIS ALAPOK RÉSZE §AZ ESZA 5 TEVÉKENYSÉGI TERÜLETE §AZ ESZA KERETÉBEN TÁMOGATHATÓ TEVÉKENYSÉGEK §EQUAL- KÖZÖSSÉGI KEZDEMÉNYEZÉS A HUMÁN ERŐFORRÁSOK TERÜLETÉN §FELKÉSZÜLÉS AZ ESZÁRA