Közösségi ellátás jelene, jövője

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kaposvár.
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Önköltség – térítési díj számítás
A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
ÁROP /C/A A leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztési és együttműködési kapacitásainak megerősítése.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
DILEMMÁK, PROBLÉMÁK, SIKEREK… …az elmúlt évek tapasztalatai alapján.
TÁMOGATÓ SZOLGÁLATOK VII. ORSZÁGOS SZAKMAI KONFERENCIÁJA
A SZOCIÁLIS FŐOSZTÁLY SZAKMAI TEVÉKENYSÉGE AZ NRSZH FELADATKÖRÉBEN
Akkreditációs Felhívás Tanácsadók részére Tapasztalatok.
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Siófok szeptember 17.
A felsőoktatás finanszírozásának alapfogalmai, alapkérdései
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
Családi napközi.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Ápolóeszköz kölcsönzés Négy hónap tapasztalatai Dr Pusztai Erzsébet.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A gondozási szükséglet vizsgálat eljárás rendje
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Nemzeti Fejlesztési Terv Civil szervezetek infrastrukturális feltételeinek javítása.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
A Nyugat-dunántúli Operatív Programok jelenlegi helyzetének bemutatása
A Nemzeti Civil Alapprogram szervezeti felépítése, feladat- és hatáskörök Előadó: dr. Ugron Gáspár.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Tájékoztató a szakmai vizsgaszervezés jogosultságának elnyerésére kiírt pályázatról Huller Gabriella ETI.
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Biztos Kezdet Gyerekházak
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Családtámogató ellátások
Új rendszerben működnek a jövőben a támogató szolgáltatások és a közösségi ellátások augusztus 7. Foglalkoztatási és Szociális Hivatal.
Irányított Területi Kiegyenlítési Rendszer Ghyczy Gellért
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai „Eszköztár és kapcsolati háló” Szakmai konferencia Rehabilitációs és Szociális Igazgatóság.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
Milyen feltételek mellett jöhetnek létre a Tisza-tavi turisztikai régió bal parti TDM szervezetei?
TOP vas megyei aktualitásai
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
Kórházátalakítási pályázat
2009. Május 15. Előadó: Farkasné Farkas Gyöngyi
2009. Május 15. Előadó: Farkasné Farkas Gyöngyi
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
Tájékoztatás jogszabály változásokról
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
Előadás másolata:

Közösségi ellátás jelene, jövője Bódy Éva SZMM, Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya

ALAPELVEK HATÉKONYSÁG SZAKMAI AJÁNLÁSOK SZÜKSÉGLET ALAPÚ TERVEZÉS RACIONÁLOS SZOLGÁLTATÁS TERVEZÉS SZERVEZETI ÁTALAKULÁS A SZÜKSÉGLETEK ALAPJÁN, RUGALMAS SZERVEZET SZAKMAI ALAPOKON ALAPULÓ KIMENETEK FIGYELEMBE VÉTELE

ALAPELVEK Ellátási formák egymásra épülése érdekében, a szolgáltatások tartalmán túl a jogosultság meghatározása szükséges

Finanszírozási szabályok 191/2008. Korm. rendelet Indokok: a szolgálatalapú finanszírozás jelentős területi különbségeket eredményezett, nem igazodott az elvégzett (vagy el nem végzett) feladatokhoz. Új célok: területi kiegyenlítés, integrált szolgáltatások, feladat teljesítésének elismerése, magasabb szakmai színvonal, követelmények – ellenőrzés. Alapvető eltérések a normatív támogatástól: pályázattal befogadás: előny integráció és teljesítmény szerinti vállalás (nincs normatíva!) szektor semleges finanszírozás (minden fenntartónál) finanszírozási szerződés 3 évre, polgári jogi szerződés: alaptámogatás, vállalt feladatmutatótól függő teljesítménytámogatás alacsonyküszöbű ellátás- ellátási körzetek alapján

Finanszírozási rendszer közösségi alapellátások esetében Szenvedélybeteg (diagnózis igazolás nélkül, bizonyos BNO 10 kódok szerinti besorolás, ko-dependencia elismerése), Pszichiátriai betegek (diagnózis igazolás bizonyos BNO 10 kódokról) Közösségi alapellátásában a finanszírozás áll: Alapfinanszírozásból (év/Ft) és Teljesítmény finanszírozásból (ellátott/év/Ft).

Finanszírozási rendszer közösségi alapellátások esetében Teljesítményfinanszírozás: Ellátottakhoz kötődő, évre meghatározott összeg, melyhez hatékonyság mutató kötődik. Vállalható több ellátotti létszám is a kötelező 40 főnél, az után is ugyanazon összeg kerül meghatározásra. Így a több ellátottal rendelkező szolgáltató több finanszírozást kap. Amennyiben a vállalt hatékonyságmutató 70%-a nem teljesül, a teljesítményfinanszírozás összegéből visszafizetés történik, ill. az FSZH szerződést bonthat.

Finanszírozási rendszer közösségi alapellátások esetében Teljesítményfinanszírozás: Hatékonyságmutatók az alábbiak, melyből minimum egy vonatkozásában kell a vállalt ellátottakat megjeleníteni: az ellátás időtartama alatt munkavégzésre irányuló jogviszonyt létesítők száma, álláskeresőként nyilvántartásba vett ellátottak száma, az otthonában történő ellátását segítő más szociális, egészségügyi, illetve foglalkoztatási szolgáltatásban, illetve képzésben való részvételt az intézményi jogviszony ideje alatt megkezdő ellátottak száma, azon ellátottak száma, akiknek önellátási képessége, kapcsolatrendszere javul,

Finanszírozási rendszer alacsonyküszöbű szolgáltatás esetében Alacsonyküszöbű szolgáltatások esetében a finanszírozás ellátási területhez kötött: legalább egy fővárosi kerület, vagy legalább egy olyan település/ellátási terület, amely állandó lakosainak száma a 30 000 főt meghaladja. s egyösszegű éves, szolgálatalapú finanszírozás.

Finanszírozási rendszer alacsonyküszöbű szolgáltatás esetében A finanszírozás hatékonyságmutatóhoz kötött: a szolgáltatással elért személyek száma. a vállalt hatékonyság mutató részteljesítése visszafizetéssel jár, ill. az FSZH szerződést bonthat.

Kormányrendelet szerint pályázatok típusai 1.) Általános pályázat – működési költségre: első évben 2008. augusztus hónap (09.01.-ig) 3 évente kötelező, legközelebb 2011. 07. 31. 2.) Ellátási hiányos területre általános pályázat elbírálását követően ki kell írni új pályázatot. 3.) Meghívásos pályázat: egy-egy ellátatlanul maradt terület lefedésére, új szolgáltatásra, legalább 3 fenntartót közvetlenül meghívni, aki már máshol működtet olyan szolgáltatási típust, vagy más szociális szolgáltatást biztosít az ellátatlan területen 4.) Fejlesztési pályázat (nyílt, vagy meghívásos formában), feltételek kialakításához

TAPASZTALATOK

Általános tapasztalatok 2009. évi költségvetési finanszírozására 6,9 millió Ft áll rendelkezésre 363 közösségi ellátásból összesen 330 pályázat érkezett→ integráció Támogatási igénye több, mint 7 milliárd forinttal nagyobb a rendelkezésre álló keretnél →a vállalt feladatmutatók túlzott megjelenítése

Általános tapasztalatok A keret elosztását nehezítette, hogy a kormányrendelet értelmében csökkenteni kell korábbi években kialakult területi ellátási aránytalanságokat A bizottság arra törekedett, hogy az eddig ellátottak szolgáltatásai lehetőleg minél szűkebb körben kerüljenek veszélybe

Általános tapasztalatok Nem javasoltak élni a bizottságok a teljesítményes feladategység-„árak” +- 5 %-os korrekciós lehetőségével.

Általános tapasztalatok Sok, magas szintű munka jelent meg a pályázatot írók tollából A tapasztalt és profi pályázatírók előnybe tudták hozni a programjukat →fejlesztendő terület Sajnos sokan a szakmai program bemásolását választották, szemben a hatékony bemutatással (a pályázati kiírás a szakmai programról szólt) →fejlesztendő terület

Általános tapasztalatok viszonylag magas volt azon pályázók száma, akiknél a szolgáltatást végző kollégák még nem rendelkeznek a szükséges szakmai tanfolyammal néhány pályázó igen távoli telephelyről vállal szolgáltatás nyújtást, ugyanakkor helyből, megyén belülről, kevesen teszik ezt meg

Általános tapasztalatok Szükségletfelmérés sok esetben jellegtelen, s nem az adott területről, adott, már meglévő ellátottakra alapozott Szükségletfelmérés és a szolgáltatások tevékenységei nem eléggé illeszkednek →fejlesztendő terület a dunántúli megyékben sokkal kevesebb volt a pályázó, mint az ország más részéből

Általános tapasztalatok A jelenlegi jogszabályok szerinti szakmai program elemei és annak bemutatása igen hézagosan jelent meg a pályázók által.

Közösségi ellátás tapasztalatai A döntés előkészítés alkalmazott megoldása a következő volt: Az érvénytelenül pályázókat, valamint a nem rehabilitációs szolgáltatást működtető szolgálatok befogadását nem javasoltuk. A 2008. évben nem működő, új jelentkezőket csak kivételes esetben, ott javasoljuk befogadni, ahol az ellátási szint nagyon alacsony volt.

Közösségi ellátás tapasztalatai A döntés előkészítés alkalmazott megoldása a következő volt: Azon szolgálatokat, akik eddig a feladatmutatók szerint alacsony teljesítményt mutattak és a kötelezően vállalt feladatmutatótól messze voltak, nem javasoltuk befogadni. Azon pályázóknál, ahol a terület erősebben ellátott volt, figyelembe vettük a pályázó által fenntartott egyéb szociális szolgáltatást és annak kapacitásait is. Azon pályázók, akik nem mutatták be a jogszabályok szerinti kötelező elemeket (működési engedélyezés alapja), elutasítást javasoltunk.

Közösségi ellátás tapasztalatai A bíráló bizottságok az alábbiak szerint javasoltak befogadni szolgálatokat: Közösségi alapellátás pszichiátriai betegek részére: a 138 pályázatból 80 szolgálat, mindösszesen 3939 ellátottal (feladategység) és 58 szolgálatot javasoltak elutasítani Közösségi alapellátás szenvedélybetegek részére: a 145 pályázatból 69 szolgálat, mindösszesen 3656 ellátottal (feladategység) és 76 szolgálatot javasoltak elutasítani Alacsonyküszöbű ellátás: a 47 pályázatból 36 szolgálat, mindösszesen 266 M Ft összegben és 11 szolgálatot elutasítani javasoltak.

Közösségi ellátás tapasztalatai A szándékoltnál nagyobb, összesen 760 m Ft tartalékkeret képeződött. Ebből az összegből a teljesítményen alapuló finanszírozásra és az ellátáshiányos területek újbóli befogadásának meghirdetésére van lehetőség. Fontos viszont jeleznünk, ha a rendszer átalakítás célját el kívánjuk érni, akkor 2010 évre magasabb összeget kell tervezni, mivel már most látható a potenciális igény nagysága.

Közösségi ellátás tapasztalatai Szükségletfelmérés -intenzív rehabilitáció - szakmai hatékonyság – eddigi tevékenységek, kapacitás – megkereső munka egymáshoz való rendezettsége igen alacsonyan jelent meg a programokban.

Köszönöm a figyelmüket! body.eva@szmm.gov.hu