Az IPR dokumentációjáról Bedőné Fatér Tímea IPR szaktanácsadó
„A sok papír között ne vesszen el a gyerek” Mi a minimális? Mi az optimális? Intézménytől függ Egyelőre nincs központi ajánlás OH ellenőrzés szempontjai „A sok papír között ne vesszen el a gyerek”
A jó dokumentáció célja rögzíti a „játékszabályokat” támpont a következetes szakmai munkához igazolja az elvégzett munkát nem az a cél, hogy legyen, hanem hogy használjuk ( egyértelműen segíti és nem hátráltatja a jó működést)
A dokumentáció minősége precíz – mapparendszer, (tanéves vagy tematikus bontás) jól strukturált – mindenki számára könnyen hozzáférhető ami őrá tartozik formailag következetes (fejléc: iskola neve, azonosítója…) naprakész, valós idejű (dátumozott) bizonyító erejű, megfelel az állítások alátámasztására (aláírások) nem formális, – látszik, hogy működő programra épül
IPR dokumentáció (…egyféle csoportosítás) A nyilvántartás Alapdokumentumokban Stratégia Megvalósítás Egyéni fejlesztés és értékelés Egyéb, IPR elemekhez kapcsolódó dokumentumok Pályázati dokumentumok
Alapdokumentumokban megjelenő IPR elemek (a felsorolás nem teljes körű, csak kis ötletadó kíván lenni az adaptációs munkához)
Alapító okiratban Tartalmazza, hogy az intézmény e tevékenységet végzi a 11/1994-es MKM rendelet vonatkozó pontjai (39.§ D., E.,) szerint.
pl. Nevelési Programban Iskolában folyó nevelő-oktató munka Pedagógiai alapelvei Céljai Feladatai Eljárásai Az alkalmazás feltételei (I.) Integrációs stratégia kialakítása (I/1) Heterogén osztályok (I/2.2) Helyzetelemzés ( I/1.1) Célrendszer (I/1.2)
pl. Nevelési Programban - Személyiségfejlesztéssel, közösségfejlesztéssel kapcsolatos feladatok - Szociális hátrányok enyhítését segítő tevékenységek - Kulcskompetenciákat fejlesztő programok, programelemek (II/1) - Integrációt segítő tanórán kívüli szabadidős tevékenységek (II/2)
pl. Nevelési Programban A szülők, tanulók, pedagógusok együttműködésének formái, továbbfejlesztés lehetőségei Együttműködések, partnerségi kapcsolatok (I/3)
tanulmányi munkájának, a tanári együttműködés pl. Helyi tantervben A tanuló tanulmányi munkájának, magatartásának és szorgalmának ellenőrzése, értékelése Műhelymunka, a tanári együttműködés formái (II/4) A háromhavonta kötelező kompetencia alapú értékelési rendszer eszközei (II/5)
pl. Intézményi Minőségirányítási Programban Minőségcélok Intézményi értékelés Belső működés csoportvezetők ped. kompetenciái Ped. munka ellenőrzése ellenőrzés területei mérések területei Ped. teljesítmény értékelés szempontjai ... IPR céljai Intézményi önértékelés Műhelymunka… IPR vezető, módszertani csoport vezető… HHH szülőkkel kapcs.tartás bemeneti mérések egyéni fejlesztési tevékenység integrációt támogató módszerek alkalmazása …
pl. Szervezeti és Működési Szabályzatban Szervezeti felépítés hatáskörök,feladatkörök kapcsolattartás rendje Külső kapcsolatok rendszere Hagyományok ápolása IPR menedzsment és a munkacsoportok … IKCS Mutikulturális tartalmak
Tanórán kívüli foglalkozások pl. Házirendben Tanulók jogai esélyegyenlőségi szempontok … Tanórán kívüli foglalkozások A napköziotthon, a tanórai foglalkozások
A nyilvántartás dokumentumai HHH szülői nyilatkozatok – jegyzőnél (iskola legalább egy hitelesített névsort kap) Egyetértő szülői nyilatkozatok – iskolában (állítólag már nem kötelező) Statisztikák Létszámok, névsorok* Szülői kapcsolattartás (jelenléti ívek, értékelő naplóban aláírás…)* * …
Csak egy-egy ötlet…
IPR stratégia Éves ütemterv (integrációs éves cselekvési terv) (Esélyegyenlőségi tervhez, IPR programelemekhez illeszkedik) Helyzetelemzés (kiinduló állapot, a jelenleg megvalósuló IPR programelemek) Intézményi célok(elérni kívánt célállapot az IPR alapú fejlesztésben) Feladatok, határidők, felelősök, eredményességi kritériumok IPR-hez kapcsolódó elemek megjelenhetnek: *Erőforrástervben megjelenhetnek (eszköz - és humán erőforrás, képzések, nevelői IPR-es kompetenciákról) *Szervezetfejlesztési tervben megjelenhetnek (SZMSZ-ből kiindulva, - szervezet átstrukturálása és a szükséges pedagógus készségek) *Beiskolázási tervben (demográfiai adatok, beiskolázási terület nagysága)
Megvalósítás Menedzsment és munkacsoportok dokumentumai Az ellátott feladatra szóló megbízás a tagoknak Munkaterv Megbeszélések, értekezletek feljegyzései Tevékenységnapló / tanév végi beszámoló Teljesítésigazolás
Iskolába kerülés előkészítése Óvoda – iskola átmenet programja Egyéb, együttműködésnél hasznos dokumentáció Óvodai mérések Szakvélemények Közös programok feljegyzései v. képei
Együttműködések, partnerség Műhelymunka, tanári együttműködéshez pl.: (csak ötletek) belső továbbképzések anyagai szakmai találkozók anyagai belső hospitációs terv Partneri együttműködési megállapodások és/vagy kommunikációs tervek pl.: Szülői Szervezettel Családsegítő Szolgálattal Szakmai és szakszolgálatokkal Középfokú intézménnyel (ha releváns) CKÖ - vel Civil szervezetekkel …
Egyéni fejlesztés dokumentációja ötvözi valamennyi „szereplő” munkáját elért eredményeink minősítik Tanuló adatai Helyzetfelmérés dokumentumai Egyén fejlesztési terve Egyéni fejlesztési/fejlődési napló Szöveges, árnyalt értékelés
Helyzetfelmérés Családlátogatás tapasztalatai „Bemeneti mérések” (rajzok, tesztek, kérdőívek, feladatlapok) pl.: alapkészségek tehetségterületek tanulási képességek tanulás iránti attitűd tanulási stílus kommunikáció szocializáció társas kapcsolatok, együttműködés viselkedéskultúra emocionális tényezők énkép, önértékelés … ahol a problémát észleljük. Családlátogatás tapasztalatai Gyermekkel történő irányított beszélgetés Pedagógusok, segítő szakemberek véleményei Osztálytársak – szociometria ….
Egyéni fejlesztési terv Helyzetelemzés Fejlesztési területek Fejlesztési célok Konkrét feladatok pedagógiai módszerek, eszközök felelősök bevont szakemberek határidők elvárt eredmény indikátorok
Fejlesztést-fejlődést követő napló A megvalósulás folyamatát, tapasztalatait, eredményeit rögzíti. A tanórákon vagy azokon kívül konkrétan megvalósult egyéni fejlesztések (pl. milyen keretek közt, milyen módon, tevékenységgel és mit fejlesztettünk) Időpontok Folyamatban elért részeredmények, megfigyelések, tapasztalatok Megvalósító pedagógusok, szakemberek feljegyzései, aláírása szöveges értékelések, javaslatok *Portfólió (különböző formákban, meghatározott szempontok szerint összeállított – nem kötelező) Gyermekmunkák, felmérések, feladatlapok ….
Egyéb… Megvalósuló IPR programok dokumentumai jelenléti ívek, kérdőívek, emlékeztetők,feljegyzések, fotók… Tanulókövetés egyéb dokumentumai Kompetenciamérések eredményei – HH, HHH tanulók Középiskolai adatok – összesítő Feladat és tevékenységtábla (kiegészítő illetményhez)
A pályázathoz kapcsolódó dokumentumok benyújtott pályázati anyag együttműködési megállapodás, és vállalások költségvetés terve év végi önértékelés dokumentumai pénzügyi elszámolás – összesítője