Kéri Zoltán MTA Gyermekszegénység Elleni Program közoktatási szakértő

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Matematika kompetencia
Az iskolai dokumentumok
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Informatika tanítása ea.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Kompetencia alapú oktatás
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Az egyéni fejlesztési terv
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
A DIFER használata.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Kompetencia -eredményesség
Matematika Kompetenciaterület
Az országos mérések megújult rendszere
Informatika tanítása ea.
Pedagógus értékelési rendszer
Iskolakert.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A mérés, értékelés szerepe, módja, lehetőségei a tehetség felismerés és a tehetséggondozás területén Ráduly Zsolt.
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai Jókai Mór Szakképző Iskola Bonyhád.
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
A pszichológiai mérés alapjai
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szent László Középiskola Szekszárd
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

Egyéni fejlesztés, felzárkóztatás a pedagógiai asszisztensi (és iskolai szociális) munkában Kéri Zoltán MTA Gyermekszegénység Elleni Program közoktatási szakértő 20/9358619 zoltan.keri0@gmail.com 2011

A munkakör 1. A pedagógiai asszisztens az alsó fokú nevelési oktatási intézmények 1-4. osztályában javasolt, alkalmazható szakember. (projekt: 1-2.o) Feladata a nem felsőoktatási pedagógiai végzettséget igénylő feladatok ellátása. A legfontosabb feladata bekapcsolódni a tanítás-tanulás folyamatába a pedagógus irányításával. Főleg belső helyszínen dolgozik.

Célcsoportja Miért az 1-4. osztály elsősorban? Lehet más osztálybeli is? Kiknek szükséges és milyen területen a felzárkóztatás? Kiknek szükséges és milyen területen az egyéni fejlesztés? Állandó a célcsoport?

Munkamódszer EGYÉNI ÉS KISCSOPORTOS FEJLESZTÉS Tanórán Tanórán kívül: - napközi - egész napos rendszer /szabadidő - „önálló” tankör - tematikus-kör Szünidőben

Megsegíthető területek Tudásszerző, kognitív... kompetenciák Személyes, szociális kompetenciák

A munkakör fő tevékenységterületei 1 Miért? Hogyan? Miért? Hogyan? Miért? Kikkel? Hogyan?

A munkakör fő tevékenységterületei 2 Miért? Mit? Hogyan? Mennyit? Miért? Mit? Hogyan? Mennyit

A munkakör fő tevékenységterületei 3 Miért? Mit? Hogyan? Miért? Mit? Hogyan?

A munkakör fő tevékenységterületei 4 Miért?

Egyéni fejlesztés TUDNIA, MEGISMERNIE KELL A FEJLESZETNEDŐ TERÜLETEKET - bemeneti mérések - egyénre szabott fejlesztési terv, ha van - az osztályfőnökök/osztálytanítók és szaktanároktól alapkészségek kulcskompetenciák általános műveltség tanulási képességek, tanulás iránti attitűd tanulási stílus kommunikáció szocializáció társas kapcsolatok, együttműködés viselkedéskultúra emocionális tényezők énkép, önértékelés …etc

A mérési eredmények, megfigyelési tapasztalatok értékelésekor az egyes területeken ne csak a fejlesztést igénylő elemeket emeljük ki, hanem a tanuló személyiségében meglévő erősségeket is, melyekre fejlesztő munkánk során építhetünk. Mindenkiben van értékes, jó tulajdonság, melynek gondozásával hatékonyabbá tehetjük a személyiség más területeinek fejlesztését is. Hogy a tanulóról teljesebb, hitelesebb képet kaphassunk, feltétlenül keressük fel őt otthonában, beszélgessünk el szüleivel, ismerkedjünk meg családi hátterével, közvetlen környezetével. Igyekezzünk a szülőket partnerként megnyerni fejlesztéshez, ismertessük meg szándékainkat, keressünk és fogalmazzunk meg velük közös célokat

Hogyan? A tapasztalatszerzést, a mérések elemzését követően javasolt a pedagógiai folyamat egy speciális tervezési dokumentumának: az egyéni fejlesztési tervnek az elkészítése, mely arra hivatott, hogy az egyéni sajátosságokhoz igazodva tudatosan, tervszerűen segítse az egyénre szabott vagy kiscsoportos fejlesztést.

Mikor jó, optimális a tervezés? A fejlesztési tervben általánosan megjeleníthető tartalmi elemek lehetnek pl. a következők: · Bemeneti mérési és megfigyelési tapasztalatok · Fejlesztési célok · Fejlesztési területek · Területenként a konkrét fejlesztési feladatok meghatározása · Az alkalmazni kívánt pedagógiai módszerek, eszközök - Határidők - Eredményességi kritériumok

Mikor működik jól a terv szerinti fejlesztés? A fejlesztés tervét, menetét a tanítókkal állítsuk össze majd ismertessük: - a tanulókkal és szüleikkel, tegyenek ők is hozzá - az osztályban tanítókkal, közreműködőkkel - folyamatos napi, legalább heti szintű team - javaslatok - rugalmasság - bővülő feladatbank 

Értékelési-javaslat Család felé: - Ha van háromhavi értékelés - Fogadóóra - Családlátogatás - Szülői csoport-foglalkozás...etc Gyermek felé: - Hetente Tanító(k) felé: - Hetente (team) - Kötelező értékelési ciklusokban

Fejlesztési területek DIFER vizsgálati eredmények alapján (HA VAN) Szociális motívumok és készségek Írásmozgás-koordináció Beszédhanghallás Relációszókincs Tapasztalati összefüggés-megértés Tapasztalati következtetés Elemi számolási készség Kiegészítés Beszéd-kommunikációs készség Feladattudat-feladattartás Olvasás – szövegértés Figyelem – emlékezet….. Megjegyzés

Fejlesztési területek képességhiányok alapján észlelés (forma, tér, beszéd) képzelet figyelem (tartósság, koncentráltság) emlékezet (bevésés, megőrzés, felidézés) gondolkodási műveletek (analízis, szintézis, összehasonlítás, kiegészítés…rendezés stb) grafomotoros (iránytartás, formakövetés…) gondolkodás képességek: (feladatmegoldó, logikai, algoritmizáló…ítéletalkotás, következtetés, fogalomalkotás, problémamegoldás, asszociáció, értékelés, bírálat, választás….döntés) grammatikai képességek (helyettesítés, bővítés…) kommunikációs (reprodukáló, felolvasás, vers-és prózamondás, szándéknyilvánítás, kritika, vita, elbeszélés, üzenetközvetítés, társalgás, beszédértés, felolvasás befogadása, kérdezés, szerepcsere…írásképesség, másolás, diktálás után….kulcsszógyűjtés, írásbeli szövegalkotás….olvasási , lényegkiemelés, adatgyűjtés, szociális (szerepészlelés, nonverbális közlések, személyközi viszonyok észlelése, kooperáció, vezetés, engedelmesség, figyelmesség, fegyelmezettség, egymás segítése, segítségnyújtás, segítségelfogadás, tanulási, önszabályozó (önmotiválás, önálló tanulás, tanulástervezés)

Fejlesztési területek kompetenciamérések eredményei alapján Anyanyelvi kommunikáció Idegen nyelvi kommunikáció Matematikai kompetencia Természettudományos kompetencia Digitális kompetencia A hatékony, önálló tanulás Szociális és állampolgári kompetencia Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség

A fejlesztés eredményei DIFER kontrollvizsgálat Közösségi viselkedésének pozitív változása Eredményesebb közösségi munka Iskolai feladatvállalások Iskolai teljesítménymérések Szöveges értékelés adott szempontok szerint

Köszönjük az együttműködést! 