Különbözőség? Sokféleség!

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Fogyatékosok helyzete Magyarországon
Területi államigazgatási szervek
Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
Életkor és diszkrimináció
Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
1 Esélyegyenlőségi Terv a Paksi Atomerőmű Zrt-nél Készítette: Schwarcz Anita HUFO.
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A környezetvédelem intézményrendszere
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
Civil szervezetek a munka világában
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
1 Az „ÁROP A polgármesteri hivatalok szervezetfejlesztése pályázat” háttere „Helyi igényekre épülő szervezetfejlesztés a Zalakarosi Polgármesteri Hivatalban”
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
A helyi önkormányzatok feladatai a települési esélyegyenlőségi programmal kapcsolatban készítette: Burkáné dr. Nagy Beáta.
Közigazgatási kommunikáció
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Segélyezési rendszer átalakítása
K ÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM T ÁRSADALMI F ELZÁRKÓZÁSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG romagov.kormany.hu A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Esélyegyenlőség Előadó: Megyesi Rita.
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
Az egyenlő bánásmód elvének érvényesülése a hatósági tapasztalatok tükrében.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
ViaD’oro Közigazgatásfejlesztési Tanácsadó és Szolgáltató Készült az Új Magyarország Fejlesztési terv Államreform.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Alapfogalmak.
Speciális gyermekvédelem
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Down Alapítvány TÁMOGATOTT ÜGYINTÉZÉS 1145 Budapest, Amerikai út 14. Tel.: (061) A Támogatott.
A munkahelyi diszkrimináció
„Területi együttműködést segítő programok kialakítása az önkormányzatoknál a konvergencia régióban” ÁROP - 1.A Marcali város önkormányzata.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
Salgótarján május 8.. Mit értünk érdekvédelem alatt? Milyen feladatokat jelenthet? Kik védenek érdeket? Hogyan lehet érdeket védeni? Alkossuk.
Debrecen, a gondoskodó város SZIME XVII. Konferencia Debrecen, szeptember Dr. Papp László polgármester.
1 A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009 Szűcs Erika július 16. Miskolc.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Munkaerő- piaci helyzetet gátló tényezők kezelése.
Civil Partnerség V. Regionális Konferencia Felnőttképzés és esélyegyenlőség – civil lehetőségek Aranyi Magdolna „Lépj egyet előre!” projektmenedzser 2007.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
HEFOP /1 „Lépj előre” – Őrségi kistérségi összefogás a szociális szakemberek képzésével a munkanélküliség hatékony kezelése érdekében HEFOP / /4.0.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Esélyegyenlőségi képzés
Készítette: Farkasné Veres Edina
Munkaerő- piaci helyzetet gátló tényezők kezelése
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

Különbözőség? Sokféleség! (avagy esélyegyenlőség és inklúzió a közigazgatásban) dr. Kaszás Klaudia Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium

„Az egyenlöség az igazságossággal kezdödik.” /Victor Hugo/

Egyenlő bánásmód? Esélyegyenlőség? – Nem mindegy! I. A két kifejezést gyakran szinonimaként használják, pedig nem azok! ►Egyenlő bánásmód: az ember azon joga, hogy úgy bánjanak vele, ugyanazon szabályok szerint, mint más, vele összehasonlítható helyzetben lévő emberrel. Eszközök: kötelezés, tiltás, ellenőrzés. ►Alapja: nemzetközi jog, EU joga, magyar Alkotmány és alacsonyabb rendű jogszabályok. ►Megszegése: diszkrimináció (hátrányos megkülönböztetés) és egyéb, ehhez kapcsolódó magatartásformák (ld. Ebktv.)

Egyenlő bánásmód? Esélyegyenlőség? – Nem mindegy! II. ► Probléma: az egyenlő bánásmód csak formai egyenlőséget teremt, valójában az egyenlőtlenségek felszámolásához nem elegendő. ► Esélyegyenlőség: Ténylegesen azonos esély a jogok gyakorlására, a lehetőségekhez való hozzáférésre. Azon jogi és nem jogi eszközök összessége, amelyek célja, hogy mindenki azonos eséllyel érvényesülhessen az élet különféle területein, csökkentik, illetve megszüntetik a hátrányokat. Konkrét kötelezések és tiltások előírva nincsenek, csupán lehetőségek. ► Az esélyegyenlőség elérésének eszközei általában: pozitív intézkedések → megerősítő intézkedések, ésszerű alkalmazkodás

Egyenlő bánásmód? Esélyegyenlőség? – Nem mindegy! III. ► Egyenlő bánásmód: azonos elbánás ► Esélyegyenlőség: eltérő elbánás, a hátrányok, esélyegyenlőtlenségek leküzdése érdekében Az egyenlő bánásmód valójában az esélyegyenlőség elérésének egy jogilag garantált eszköze. Az esélyegyenlőség előmozdítása elsősorban állami feladat.

►Jogszabályi alapok: Munka Törvénykönyve, Ebktv. A közigazgatás jelenlegi eszközei az esélyegyenlőség elérésére – Esélyegyenlőségi tervek I. ►Jogszabályi alapok: Munka Törvénykönyve, Ebktv. ►Egyeseknek kötelezettség, másoknak lehetőség ►Tartalma: helyzetelemzés, célok, eszközök ►Foglalkoztatási helyzet elemei elsősorban: bér, munkakörülmények, szakmai előmenetel, képzés, gyermekneveléssel, szülői szereppel kapcsolatos kedvezmények ►Fő célcsoportok: nők, 40 évnél idősebbek, romák, fogyatékkal élők, két vagy több, 10 éven aluli gyermeket nevelő munkavállalók, 10 éven aluli gyermeket nevelő egyedülálló munkavállalók

►Kötelező tartalmi elemei: A közigazgatás jelenlegi eszközei az esélyegyenlőség elérésére – Esélyegyenlőségi tervek II. ►Kötelező tartalmi elemei: intézkedések az akadálymentes munkahelyi környezet megteremtése érdekében eljárási rend hátrányos megkülönböztetés esetére ►Elkészítésének elmulasztása: alapot ad az Egyenlő Bánásmód Hatóság előtti eljárásra, szankcionálásra ►Probléma: minőségét, tartalmát illetően semmilyen vizsgálat nincs jogszabályban előírva, így gyakoriak az érdemi eredmény elérésére alkalmatlan, alacsony szakmai-tartalmi színvonalú esélyegyenlőségi tervek

A közigazgatás jelenlegi eszközei az esélyegyenlőség elérésére – Esélyegyenlőségi referensek ► Az állam- és közigazgatási szerveknél tipikus (jó) gyakorlat esélyegyenlőségi referens kinevezése. ► Feladatai különösen: az esélyegyenlőségi terv teljesülésének vizsgálata, beszámoló készítése az esélyegyenlőségi terv elkészítése a következő időszakra, egyeztetése a munkáltatóval és a munkavállalói érdekképviseletekkel; az egyeztetett tervezet benyújtása az éves esélyegyenlőségi ütemterv kidolgozása felmérés készítése a munkakörülményekről és a munkafeltételekről, javaslat készítése azok javítására, különös tekintettel a hátrányos helyzetű rétegekre a vezetőkkel szemben támasztott követelmények kidolgozása az emberi méltóság tiszteletben tartása tekintetében

A közigazgatás jelenlegi eszközei az esélyegyenlőség elérésére – Esélyegyenlőségi programok ► Elkészítésének kötelezettségét az Ebktv. írja elő a helyi önkormányzatok és a többcélú kistérségi társulások számára – támogatások igénybevételének feltétele ► Időtartama: 5 év (megvalósulás áttekintése 2 évente → szükség esetén átdolgozás) ► Tartalmi elemei: helyzetelemzés, program/intézkedési terv ► Esélyegyenlőségi szakértő: részt vesz a program elkészítésében, áttekintésében, felülvizsgálatában, véleményt ad hozzá (tevékenységét nyilvántartásba vételhez és engedélyhez kötötten végzi)

Esélyegyenlőtlenség a közszférában - Nők ► Az esélyegyenlőtlenség főként a foglalkoztatotti oldalon jelenik meg. ► Nők aránya a közszférában: 65% ► Átlagos bruttó jövedelem: 189.719 Ft, ez a férfiak jövedelmének (217.794 Ft) 95%-a ► Költségvetési intézmények vezetői közt a nők aránya 70%, kereseti hátrányuk 23% a férfiakhoz képest → oka: a vezetett szervezet mérete, jellege, feladatköre ► Minisztériumi vezetők (helyettes államtitkárok, főosztályvezetők, főosztályvezető-helyettesek) körében a nők aránya átlagosan kb. 37% → tendencia: minél magasabb a vezetői szint, annál alacsonyabb a női reprezentáció ► Horizontális szegregáció: még mindig tipikus a nők hagyományosan „nőies” területen (egészségügy, kultúra, oktatás) történő elhelyezkedése, vezetővé válási esélyeik is itt a legnagyobbak ► „Üvegplafon”, „ragadós padló” – a női foglalkoztatási esélyegyenlőtlenség tipikus jelenségei

Esélyegyenlőtlenség a közszférában – Fogyatékkal élők I. ► Hátrányos megkülönböztetésük megjelenik mind a foglalkoztatotti, mind az ügyféli oldalon ► Érzékszervi, mozgásszervi, vagy értelmi képességeikben, kommunikációjukban korlátozottak, vagy ezek hiánya áll fenn ► A közigazgatási szervek csaknem felében foglalkoztatnak fogyatékossággal élő személyt → telefonközpontban, telefonos ügyfélszolgálaton, esetenként ügyintézőként ► Akadálymentesítéssel kapcsolatos problémák mind foglalkoztatotti, mind ügyféli oldalon → a közhasználatú építmények hozzáférhetősége nem megfelelő szintű ► Mind foglalkoztatotti, mind ügyféli oldalon figyelemmel kell lenni a fogyatékkal élők speciális jogaira ► Közigazgatási munkavállalók vélekedései a fogyatékossággal kapcsolatban: A fogyatékkal élők főként szociális ügyben keresik fel a közigazgatási szerveket (28%).

Esélyegyenlőtlenség a közszférában – Fogyatékkal élők II. Ritkán intéztetik mással a hivatali ügyeiket, többnyire maguk járnak el. Akadálymentesítés alatt legtöbben (69%) fizikai akadálymentesítést értenek, teljes hozzáférhetőséget csak kevesen. A teljes körű hozzáférhetőséget tartják legtöbben (46%) kívánatosnak, valamint a kizárólag közintézményeken végrehajtott akadálymentesítést (42%). ► A személyes segítségnyújtás a tipikus (30%). ► A közigazgatási szervek 78%-a egyáltalán nem készítette fel dolgozóit a fogyatékkal élők ügyfélkezelésére.

Esélyegyenlőtlenség a közszférában – Romák I. ► A negatív előítéletekkel leginkább sújtott kisebbségi csoport. ► Kb. 600.000 fő él Magyarországon, legszélesebb csoportjukat a romungrók adják (87%).

Esélyegyenlőtlenség a közszférában – Romák II. ► A szegénység sokszorosa az átlagosnak körükben: a háztartások kb. 60%-a a lakosság alsó jövedelmi tizedéhez tartozik. ► Legfőbb problémáik: munkaerő-piaci hátrányok, területi hátrányok, alacsony iskolai végzettség, társadalmi kirekesztettség. ►A velük szemben megnyilvánuló leggyakoribb esélyegyenlőségi gyökerű problémák a közigazgatásban: „maladministration” jogérvényesítési anomáliák – az írástudatlanság szerepe

Esélyegyenlőtlenség a közszférában – Romák III. a segélyezési rendszer „nevelő-büntető” eszközzé alakítása indokolatlan gyermekvédelmi intézkedések visszaélések a közmunkaszervezésnél ► Jellemzően a lakhatás, oktatás, szociális igazgatás területén találkoznak a közigazgatás diszkriminatív mechanizmusaival, az esélyegyenlőség hiányával.

Az esélyegyenlőtlenség felszámolása felé – Sokféleség I. ► A diverzitás-szemlélet túlmutat a jogszabályi előírások teljesítésén - tudatos elv, program ► Lényege az emberek (dolgozók, ügyfelek) közötti különbségek felismerése, megbecsülése és figyelembe vétele

Az esélyegyenlőtlenség felszámolása felé – Sokféleség II. ► Az emberi erőforrás-menedzsment eszköze: a lakosság minden szegmenséből össze kell gyűjteni a legmegfelelőbb embereket → az eltérő sajátosságok eltérő erősségeket hordoznak ► Tiszteleten alapuló elbánás az ügyfelekkel ► Új szervezeti-működési kultúra kialakítása ► Diversity pályázati felhívás az ILO keretében (2007) → 32 pályázat érkezett (pl. Shell Hungary Zrt., Magyar Posta Zrt., Electrolux Lehel Zrt.) ► Az EFQM (European Foundation for Quality Management) kiválóság-modelljét felhasználó Diversity Driver → angol szervezetfejlesztési eszköz, melyet már több európai országban is sikerrel használnak (Mo.-on pilot-jelleggel, pl. Erzsébetvárosi Önkormányzat)

Az esélyegyenlőtlenség felszámolása felé – Sokféleség III.

Az esélyegyenlőtlenség felszámolása felé – Sokféleség IV. ► A Diversity Driver-folyamat elemei: Helyzetmeghatározás Állapotfelmérés Prioritások kijelölése Végrehajtás ► Közigazgatási Minőségügyi Program (pénzügyi forrás: ÁROP) → minőségi működés melletti elkötelezettség, ügyfelek, állampolgárok elégedettsége, szervezeti folyamatok fejlesztése, információáramlás és tudásmegosztás, fenntarthatóság (képzések, workshopok) → Közigazgatási Minőségi Díj, belső szervezeti elismerési rendszerek

Az esélyegyenlőtlenség felszámolása felé – Inklúzió-szemlélet ► Miben más az inklúzió és az integráció? – Az inklúzió a befogadó közegre koncentrál, nem a „beillesztendőkre” ► Az inklúzió főbb alapelvei: Mindenkit el kell ismerni, sajátosságaival együtt Szemléletváltás a befogadó közegben A különbség nem probléma, hanem segítő, kapacitásnövelő tényező Interakció, kooperáció, kommunikáció Speciális sajátosságok figyelembe vétele ►Minőségfejlesztési program (inklúziós index) – hozzákapcsolható más minőségfejlesztési programokhoz is ► Az integráció-szemlélet egybecseng a diverzitás-szemlélettel

Köszönöm a figyelmet! klaudia.kaszas@kim.gov.hu 1/795-6190