Matematikai nevelés az óvodában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Eszköszkölcsönzési szolgáltatások bemutatása
Szülői elégedettség mérés eredménye
Matematika kompetencia
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Kis csoport szeptember
Matematika és módszertana
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Napocska Napköziotthon
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Természettudományi projektek Ádám Ferencné KF TFK.
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
TERVEZET.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A szövegértési feladatok összeállítása
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A DIFER használata.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az iskoláskor küszöbén
HURO/1001/138/2.3.1 Egy határon átívelő magyar- román idegen nyelvi dráma tehetségprogram megvalósítása.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az óvodai tevékenységterv
Önálló és rendőrrel közös polgárőri tevékenység és ehhez kapcsolódó rendőri karjelzések ismertetése +
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Debreceni Egyetem Gyakorló Óvodája. Tehetségpontunk Humán erőforrás Speciális képesítések Tehetségműhelyeink: -Borsószem bábcsoport -Kismesterségek -Gyermektorna.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
Alcím mintájának szerkesztése Demens lakók képességmegőrző, rehabilitáló programja Evangélikus Diakóniai Otthon Kaposszekcső Kaposszekcső,
Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
„Referenciaintézmény kialakítása a II
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Készítette: Lőrincz Ágota óvodapedagógus
SZFP II Kompetenciamérés
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Dr. Jakabné Zelei Erzsébet pedagógiai szakpszichológus
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Matematikai nevelés az óvodában módszertan Matematikai nevelés az óvodában

Célok A minket körülvevő világ mennyiségi, formai kiterjedésbeli összefüggéseinek felfedezése, tapasztalása játékos formában, a gyermekek igényeihez, ötleteihez igazodva. A gyermekek matematikai érdeklődésének felkeltése, az elemi ok-okozati összefüggések felismertetése, megtapasztalása. A logikus gondolkodás megalapozása, A kisgyermekkorban a család által nyújtott matematikai ösztönzéseket időben kövesse a tudatosabb óvodai nevelés, a gyermek egyenletes fejlődését biztosító módszerekkel

Feladat A matematikai kíváncsiság és érdeklődés kibontakoztatásának segítése, a matematikai beállítódás, szemlélet megalapozása. Sokféle tevékenység lehetőségének a biztosítása a tapasztalatszerzésre A tevékenység szervezeti formáinak megtervezése Komplex fejlesztés, amely a komplexitást eszközként, a matematikai, geometriai önálló fejlesztés érdekében használja. Az iskola-alkalmassághoz szükséges tapasztalatok megszereztetése, részképességek, gondolkodási műveletek, szokások elsajátítása.

Tevékenységi formák utánzásos, minta-modellkövető, szabályfelismerő- és követő az óvodapedagógus által irányított megfigyelésre épülő spontán és játékos tapasztalatszerzés, gyakorlati problémafelvetés és feladatmegoldás, a gyermeki kérdéseke, válaszokra adott magyarázatok, az óvónő által kezdeményezett foglalkozások, a különböző tevékenységi formákba ötvözött és tervezett matematikai és geometriai fejlesztések közös eleme,hogy a gondolkodás fejlesztéséhez a gyermekek környezetéből kell kiemelni a tájékozódás, az ismeretszerzés közvetlenül érzékelhető elemeit.

A játék szerepe A matematikai játékok tevékenységbe ágyazódása nemcsak az érdeklődést, a figyelem nívóját emeli, hanem az intellektuális teljesítményt is a játék mérhetetlenül nagy eszköztárat kínál a matematikai tapasztalatok megszerzésére újszerűség manipulálhatóság színesség kombinálhatóság összetettség, komplexitás problémaszituációban betöltött szerep

Komplex foglalkozások Az óvodai nevelés komplex felfogása a cselekvés és gondolkodás, – az érzelem és gondolkodás – az ismeretszerzés és gondolkodás összefüggéseinek pontos ismeretét feltételezi az óvodapedagógus részéről A komplex matematika foglalkozásokon vagy kötetlen kezdeményezéseken minden esetben a gyermekek ötleteire, igényeire, aktuális élményeire támaszkodunk. A matematikai képességek fejlesztését játékosan, játékba építve valósítjuk meg. A komplex foglalkozások alkalmat adnak arra, hogy a korábban mozaikszerűen megszerzett benyomásokat rendszerezzük, a megfigyelések, tapasztalatok körét szélesítsük, a spontán tanultakat rögzítsük.

Cselekedetek és következmények Nem mindegy, hogy milyen előzetes képzete van a gyermeknek a következményekről (család és óvoda) A rugalmasság nem mond annak ellent, hogy a nevelő a megfelelő következetességgel biztonságot nyújtó támaszként védje, segítse a gyermeket tág határok között

A közlekedésre nevelés és a geometria Szabályok a KRESZ játékpályákon (irányok, viszonyok –előtt, mögött,szemben…) Formák felismerése, összehasonlítása Átkelés az úttesten (jobb,bal, két pont távolsága, a zebrán lévő párhuzamosok, mérés….)

Az évszakok matematikája Perlai Rezsőné: Fejlesztő játékok az óvodában : különös tekintettel a hátrányos helyzetű cigány gyermekekre. – Miskolc : Magyar Óvodapedagógiai Egyesület, 2002 Perlai Rezsőné: Matematikai játékok óvodáskorban. – Bp. : OKKER, 1999 Perlai Rezsőné: A matematikai nevelés módszertana. – 3. kaid. – Bp. : Nemzeti Tankvk., 2002

Mennyiségi viszonyok Magasság (szülők, testvérek, csoporttársak…) Több, kevesebb Gépes játék számkártyákkal

Rendezési feladatok

Formák felismerése grafomotórium: egyszerű mértani ábrák, számjegyek kirakása, felépítése, rajzolása, írása Játékok két dobókockával (számjegyek, és hagyományos), párosítás Dobókockák egyszerű alakzatokkal, űrutazás-játék (paravánok egyszerű alakzatokkal) egyszerű alakzatokkal Kirakó játékok („elvarázsolt kastély”) Optikai csalódásokon alapuló játékok (párkereső más színhatással)

Kitöltési hatások

Logikai és stratégiai játékok Az alkalmazás fontos lépései: játékszabály alapos megismerése Az eszköz fejlesztő célú felhasználási lehetőségeinek feltárása, megtervezése Előkészítés A szabályok ismertetése A szabály betartásának megfigyelése Stratégiák megbeszélése Versenyszellem fejlesztése

Rész és egész viszonya „Dobozbújócska” „Kukac az almában” „Hány részből áll?” Gyümölcsök szétosztása darabolva

Tervezett tapasztalatszerzés Felkészülés, tervezés Feladatok, eszközök csoportmunka Megbeszélés Feldolgozás

kreativitás Játékeszközhöz játékszabályt javasolhatnak a gyerekek Építés Szabályfelismerés, alkalmazás („Mi van a képen?”)

Diszkalkulia észlelése Akusztikus észlelés zavara: gyakran összetéveszti 6-7, vagy 7-4; Mozgás-beszéd koordináció zavara: a számlálás, az ujjak mozgása és a beszéd nem tud működni jól egyszerre; Globális mennyiség kialakulatlan: nem tudja ujjain megmutatni a mennyiségeket; Szeriális emlékezet gyengesége: ujjain nem tud egyesével 10-ig számlálni; Relációs fogalmakat nem érti, nem tudja használni: sok-kevés, ugyanannyi; Nehézséget jelent a színek, formák felismerése, megnevezése; Megkezdett ritmikus sort nem tud folytatni;