Civil (nonprofit ) Sajátos számviteli elszámolások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A civil szervezetek új szabályozásáról dióhéjban
Advertisements

Civil törvény.
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
A civil szervezetek áfa-alanyisága
Új szabályok a civil szférában
A civil szervezetek működését szabályozó jogi környezet kihívásai a gyakorlat szemszögéből.
J OGSZABÁLYOK évi CLXXV. törvény az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról (Civil.
A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
A BDSZ jogi szervezetei és ezek gazdálkodási és beszámolási feladataik
Változások a Számvitelben
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
Civil szervezetekre vonatkozó adózási szabályok
Civil Szolgáltató Központ
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
Civil Fórum Jászkisér, Civiltörvény; Ectv. Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Számviteli alapelvek Számviteli politika
Készítette: Matukovics Gábor,1 Honlap:
Az eredménykimutatás A mérleg szerinti eredmény levelezetését tartalmazza. (70. §) Eredménykategóriák: Üzemi (üzleti) tevékenység eredménye Pénzügyi műveletek.
Az új Civil Törvény Egyesületet érintő változások Leitol Tímea.
Kereskedelmi gazdálkodás elemzése
Egyes pénz- és tőkepiaci szolgáltatásokat is végző egyéb vállalkozások éves beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló.
TÖRTÉNETE ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYA
2011. évi CLXXV. TÖRVÉNY az egyesülési jogról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról 2011.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
A számviteli információs rendszer Jellemzők Modellje
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
EGYÉNI VÁLLALKOZÁS 2014.III..
Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság
Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság
Civil szervezetekre vonatkozó adózási szabályok Készítette:Czapkó Tiborné Tájékoztatási Osztály.
Új szabályok a civil szférában
Pályázat kiírás kódja: NEA-13-N Pályázat kiírás kódja: NEA-13-N.
Szolnok, február 22. Összeállította: Dr. Túróczi Imre Forrás: NAV Információs levelek 13. szám.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
2014. Január 1-jétől várható számviteli változások
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
2011. évi CLXXV. törvény (hatályos:
Egyszeres könyvvitel 2/14/VÜ.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
A hitelintézeti beszámoló
A civil szervezetek és a települési önkormányzatok együttm ű ködésének szervezeti és gazdasági kérdései Összeállította: Nagy József Nagy József a NAV.
Az új civil törvény – és a hatására bekövetkező szervezeti változások Fehér Miklós főtitkár.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Könyvvezetési feladatok
 Egyszerűsödnek és jobban igazodnak a civil szervezetek működési sajátosságaihoz a megszüntetés, illetve az átalakulás szabályai  Egyszerűbb lesz a.
CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS Ferenczi.
A Számvitelről szóló évi C. törvény módosításai Készítette: Szabó Gabriella.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY VÁLTOZÁSAI Készítette: Szűcs Krisztina.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Adózói fórum – A végelszámolás számvitele „röviden” Kovács Lajos
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
NESZ Tagszervezetek mérleg és közhasznúsági beszámolója 2014.
Társasági adó 2011, évi változások  Adókulcsváltozás 10% 500 M Ft-ig 19% 500 M Ft felett  Megszűnik a külföldi szervezet társasági adó-kötelezettsége.
Az államháztartási számvitel évi változása.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk... Hiányzik egy jól strukturált rendszer.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
Az eredmény keletkezése, eredménykimutatás
A SZÁMVITELRŐL SZÓLÓ ÉVI C. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
SZÁMVITEL.
Országgyűlési Képviselők választása április 8.
Lorem ipsum.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Előadás témája: Eredménykimutatás fogalma, célja, szerkezete, formái
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Pénzügyi jog 2. Számviteli alapok 2019.
Előadás másolata:

Civil (nonprofit ) Sajátos számviteli elszámolások Munkabér és járulék analitika : Egyszeres könyvvitel, Baracskainé dr Boór Judit 2012. február

2000.évi C. tv.162§ (1) Az egyszeres könyvvitelt vezető gazdálkodó a kezelésében,a használatában illetve tulajdonában lévő pénzeszközökről és azok forrásairól,továbbá a pénzforgalmi gazdasági műveletekről,a pénzforgalmi műveletekhez közvetve kapcsolódó ,de tényleges pénzmozgást nem eredményező végleges vagyonváltozásokról,nem pénzben kiegyenlített bevételekről és ráfordításokról pénzforgalmi könyvvitelt köteles vezetni.

2000.évi C.tv.162§ (1) E könyvviteli nyilvántartáshoz kapcsolódóan az egyszerűsített beszámoló összeállításához szükséges,hogy a gazdálkodó az eszközökről , a forrásokról részletező nyilvántartásokat is a valóságnak megfelelően és folyamatosan vezessen.

Egyszeres könyvvitel A pénzeszközökről és azok forrásairól,valamint az azokban beállott változásokról vezetett könyvviteli nyilvántartási kötelezettségnek naplófőkönyv vagy más, a követelményeknek megfelelő nyilvántartás vezetésével lehet eleget tenni.

2000. évi C tv.162 § (2 ) (3 ) Az alkalmazott nyilvántartási rendszernek olyannak kell lenni,amely a teljes üzleti pénzforgalmat , a pénzmozgással nem járó vagyon-eredményváltozásokat is az elszámolások egyezőségét biztosító formában mutatja ki. A könyvvezetés folyamatosságáért és helyességéért a gazdálkodó képviseletére jogosult személy a felelős.

2011.évi CLXXV.tv VI. fejezet A civilszervezetnek az alapcél szerinti( ezen belül közhasznú) tevékenységéből, illetve gazdasági – vállalkozási tevékenységéből származó bevételeit és költségeit, ráfordításait (kiadásait ) elkülönítetten kell nyilvántartani . Közhasznú jogállású szervezet kizárólag kettős könyvvitelt vezethet.

Naplófőkönyv A naplófőkönyv szerkezete: A naplófőkönyvben a tényleges pénzmozgásokat, csak szabályosan kiállított bizonylatok alapján, azokkal megegyezően kell könyvelni. A naplófőkönyv szerkezete: I. Pénzforgalmi rovatok II. Részletező rovatok

Naplófőkönyv A pénzforgalmi rovatok tartalma Bankszámlarovat: bevétel kiadás egyenleg Pénztárrovat

Naplófőkönyv Részletező rovatok tartalma A részletező rovatokat úgy kell tagolni, ahogy az az adott szervezet igényeinek megfelel, ugyanis valamennyi bevételnek, költségnek, kiadásnak szerepelnie kell. Ezen rovatok tartalma attól is függ, hogy a szervezet milyen feladatot lát el,közhasznú-e, alanya-e az ÁFÁ-nak stb. A részletező rovatok elemei: bevételek kiadások követelések kötelezettségek pénzügyi eredmény elszámolása induló tőke és tőkeváltozás

2000. Évi C.tv 164.§ (3) Könyvviteli zárlat Az egyszeres könyvvitelt vezető gazdálkodó a a naplófőkönyvet vagy más ,e törvény követelményeinek megfelelő nyilvántartást az általa választott időszakonként,de legalább az egyszerűsített beszámoló alátámasztásához ,a számviteli adatokon alapuló adatszolgáltatáshoz köteles lezárni.

Könyvviteli rendszer változása Az egyszeres könyvvitelt vezető civil szervezet, (közhasznú, illetve egyéb ) szervezet áttérhet a kettős könyvvitelre nyitáskor. A kettős könyvvitelt vezető egyéb szervezet, illetve közhasznú egyéb szervezet az egyszeres könyvvitel vezetésére áttérhet nyitáskor.

Beszámoló fajtái a) egyszeres könyvvitel esetén: egyszerűsített beszámoló( mérleg és eredmény levezetés ) b) kettős könyvvitel esetén (224/200.XII.19) kormány rendelet szerinti: egyszerűsített éves beszámoló, és közhasznúsági melléklet c) Számviteli törvény szerinti éves beszámoló, egyszerűsített éves beszámoló,vagy sajátos egyszerűsített éves beszámoló és közhasznúsági melléklet.

2011.éviCLXXV.tv.VI. fejezet Civil szervezet esetében az üzleti év azonos a naptári évvel,( csak alakuláskor és megszűnéskor térhet el ) a mérleg fordulónapja –a megszűnést kivéve- december 31 A kettős könyvvitelt vezető közhasznú szervezet kiegészítő mellékletében be kell mutatni az üzleti évben végzett főbb tevékenységeket és programokat, a kapott támogatások felhasznált összegeit ( jogcímenként ).

2011.Évi CLXXV tv.VII. fejezet Közhasznú szervezetté minősíthető az a közhasznú tevékenységet végző szervezet,amely a társadalom és az egyén közös szükségleteinek megfelelő erőforrásokkal rendelkezik, amelynek megfelelő társadalmi támogatottsága kimutatható

Megfelelő erőforrás Előző üzleti év vonatkozásában legalább egy teljesül: Az átlagos éves bevétele meghaladja az egymillió Ft-ot Két év egybeszámított adózott eredménye( tárgyévi erdménye) nem negatív,vagy A személyi jellegű ráfordításai (vezetőtisztségviselők juttatásai nélkül) eléri az összes ráfordítás( kiadás) egynegyedét

Megfelelő társadalmi támogatottság Előző két lezárt üzleti éve vonatkozásában legalább egy teljesül ( két év átlagában) : Az SZJA 1+1 %-ból a szervezetnek felajánlott összegből kiutalt összeg ( állami normatíva,1% és EU-s támogatások kivételével) számított bevétel 2%-át Közhasznú tevékenység felmerült költsége, ráfordítása eléri az összes ráfordítások felét A közhasznú tevékenység ellátását legalább tíz közérdekű önkéntes tevékenységet végző személy segíti ( beszámolóból ellenőrzik).

Nyilvánosságra hozatal, közzététel A közhasznú nonprofit gazdasági társaságokat a cégbíróság veszi nyilvántartásba, a számviteli törvény előírásai szerint kell a letétbe helyezési és a közzétételi kötelezettségüknek megfelelni. A civil szervezetet a törvényszék veszi nyilvántartásba ( Civil Információs Portál honlap) a jóváhagyásra jogosult testület által elfogadott ( könyvvizsgált) beszámolóját és közhasznúsági mellékletet kell közzétenni és letétbe helyezni. Ha van saját honlapja a megtekintését ott is biztosítani kell

Számviteli szolgáltatás igénybevétele A vállalkozási tevékenységet is folytató civil szervezet, közhasznú civil szervezet ( elsődlegesen gazdasági-vállalkozási tevékenységű,ha éves összes bevételéből 60% vállalkozói bevétel arány tervezése ! ), a Szvt. szerinti könyvviteli szolgáltatás körébe tartozó feladatok irányításával, vezetésével, a beszámoló elkészítésével,

olyan természetes személyt köteles megbízni, illetve alkalmazni aki okleveles könyvvizsgálói képesítéssel, illetve mérlegképes könyvelői képesítéssel rendelkezik, és aki szerepel a törvény vonatkozó előírásai szerinti nyilvántartásokban és a tevékenység ellátására jogosító engedéllyel (igazolvánnyal) rendelkezik,

vagy olyan számviteli szolgáltatást nyújtó társaságot, amelynek a feladat irányításával, vezetésével, a beszámoló elkészítésével megbízott tagja, alkalmazottja rendelkezik az előbbi képesítéssel és a törvény előírásai szerinti nyilvántartásba történt bejegyzés alapján a tevékenység ellátására jogosító engedéllyel (igazolvánnyal).

meghaladja a 200 millió forintot. Könyvvizsgálat Kötelező a könyvvizsgálat közhasznú szervezetnél, amelynél a vállalkozási tevékenységből elért éves (éves szintre átszámított) (ár)bevétel az üzleti évet megelőző két üzleti év átlagában 2012. évtől meghaladja a 200 millió forintot.

Alapítvány gazdálkodása Az alapítvány az alapító okiratában meghatározott cél megvalósítása érdekében önállóan gazdálkodik. Az alapítvány az alapító okiratban meghatározott célok szerinti tevékenységet (a továbbiakban: alapítványi célú tevékenység) folytathat és vállalkozási tevékenységet végezhet, amennyiben az az alapítvány célját nem veszélyezteti.

Alapítvány gazdálkodása Alapítványi célú tevékenység minden olyan tevékenység, amely a létesítő okiratban megjelölt célkitűzés elérését közvetlenül szolgálja, ezek jellemzően a közhasznú tevékenység fogalomkörébe tartoznak. Vállalkozói feladatok kapcsolódhatnak az alapítványi célú tevékenységhez, illetve attól független tevékenységek is lehetnek.

Alapítvány bevétele a vállalkozási tevékenységből alapítványi célú tevékenységből (minden olyan bevétel, amely nem a vállalkozási tevékenységhez kapcsolódó befizetés, ideértve a céltámogatást is). adományokból, normatívákból pályázati forrásból.

Alapítvány költségei Csoportosítása vállalkozási tevékenység közvetlen költségei; alapítványi célú tevékenység közvetlen költségei; az alapítvány kezelő szervének költségei (kiadásai) és az egyéb közvetett költségek (kiadások). az alapítvány bevételeit, költségeit (kiadásait) a fenti részletezésben elkülönítetten, a számviteli előírások szerint kell, hogy nyilvántartsa.

Egyesületek ( korábban társadalmi) szervezet gazdálkodása Ezen szervezetek tevékenységében a gazdasági, vállalkozási tevékenység, nem lehet elsődleges, de az alapszabályban meghatározott cél szerinti tevékenység mellett folytathat vállalkozási tevékenységet is a cél szerinti tevékenység elősegítésére.

Társadalmi szervezet pénzügyi forrásai az állam költségvetési hozzájárulása önkormányzatok hozzájárulása saját bevételek (ideértve a vállalkozási tevékenység bevételeit és vállalkozásai hozadékát, a létrehozott vállalkozásban a felelőssége nem haladhatja meg a vagyoni hozzájárulása mértékét) rendelkezésre bocsátott vagyontárgyak hozadéka alapítványi támogatások hazai és külföldi szervezetektől kapott támogatások egyéb támogatások pályázati források ( EU ).

Egyház gazdálkodása Gazdasági önállósága megteremtése érdekében az egyházi jogi személy céljai megvalósításához gazdasági-vállalkozási tevékenységet is folytathat. Pl. Pannonhalmi apátság borászata

Egyház gazdálkodása Alaptevékenység: Hitéleti tevékenység, továbbá az e tevékenység megvalósítása érdekében végzett szolgáltatások Kulturális, nevelési-oktatási, szociális és egészségügyi, gyermek- és ifjúságvédelmi, tudományos, műemlékvédelmi tevékenység

Egyház gazdálkodása Gazdasági-vállalkozási tevékenység: A törvény lehetővé teszi a gazdasági tevékenység folytatását, amely hozzásegíti a céljai megvalósításához szükséges anyagi alapok bővítéséhez. Gazdasági szervezeteket hozhat létre, illetve maga is vállalkozhat. A kétféle lehetőség közül jogi korlát nélkül választhat.

Közhasznú nonprofit gazdasági társaság gazdálkodása A közhasznú nonprofit gazdasági társaság üzletszerű gazdasági tevékenységet a közhasznú tevékenység elősegítése érdekében folytathat; a tevékenységéből származó nyereség nem osztható fel a tagok között.

Közhasznú nonprofit gazdasági társaság gazdálkodása A közhasznú társaságra a Ptk.-ban meghatározott eltérésekkel a gazdasági társaságokról szóló törvénynek a gazdasági társaságokra irányadó közös szabályait kell megfelelően alkalmazni ( lehet Kkt,Bt,Kft, Zrt ) . Könyvvezetésében a célszerinti,közhasznú és vállakozói bevételeket ,költségeket és ráfordításokat el kell különíteni.

Köszönöm a figyelmüket!