A köznevelés/közoktatás jogi szabályozásának rendszere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az akadálymentesítés szakmai háttere, indokoltsága Horváth Péter SZMM Országos Fogyatékosügyi Tanács titkára Budapest, június 7.
Advertisements

2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
2012. Január 24. Érettségi Érettségi formái  Rendes érettségi vizsga a középiskolai tanulmányok követelményeinek teljesítése után, a tanulói jogviszony.
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
Pedagógus-továbbképzés
Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
A KORMÁNYHIVATALOK FELADATAI A KÖZOKTATÁSBAN
1Tanügyigazgatás aktualitásai. Szakmai területet érintő szabályozás •Pedagógiai programPedagógiai •Gyakornoki szabályzatGyakornoki Szervezeti működés,
CIVIL SZERVEZETEK AZ ESÉLYEGYENLŐSÉGÉRT. Esélyegyenlőség területei, célcsoportjai Jogszabályok: A közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény A fogyatékos.
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
ÓVODÁK MŰKÖDÉSE 2013.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
1 A KÖZOKTATÁSI ÁGAZATOT ÉRINTŐ JOGSZABÁLYVÁLTOZÁSOK április 2. Hujber Ildikó vezető főtanácsos.
Pápai Tűzoltóság 11. B.
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Az Oktatási Főosztály és a köznevelési intézmények feladatai a
Méltányossági elvek a közoktatásban
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Balatonvilágos, május 09. Előadó: Dr. Szedlacsek György 1.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Oktatási Főosztály az Oktatási Hivatalról szóló 307/2006. (XII.23.)
Pest Megyei Kormányhivatal
TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS ELLENŐRZÉS Farkasné Egyed Zsuzsanna
Önkormányzati hivatalok jogszabályból eredő elektronikus közzétételi kötelezettségei és azok megoldása Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
1 Szaktanácsadói fórum AZ INTÉZMÉNYI DOKUMENTUMOK ÁTDOLGOZÁSA Előadó: Bíróné Bondor Katalin szaktanácsadó november 21. Zala Megyei Pedagógiai Intézet.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Ágazati szakképzés változásai
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Szakképzési dokumentumok
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Az Iskolai Közösségi Szolgálat jogszabályi háttere
BEVEZETŐ.
Tájékoztató egyházi és magánintézmények fenntartóinak
ViaD’oro Közigazgatásfejlesztési Tanácsadó és Szolgáltató Készült az Új Magyarország Fejlesztési terv Államreform.
A KÖZOKTATÁSI TÖRVÉNYEK A MINDENNAPOK GYAKORLATÁBAN április 2. Pölöskei Gáborné regionális igazgató.
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
A 2016.ÉVI PEDAGÓGUS MINŐSÍTÉSRŐL
A jogszabályi környezet változása Tájékoztató a BMK, BNE szakmai fórumán október 30. Óváry István OKM Közművelődési Főosztály szakmai főtanácsadó.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
Ellenőrzések a köznevelési intézményekben Fejér Megyei Kormányhivatal.
VEZETŐI FELELŐSSÉG A VÁLTOZÓ TÖRVÉNYEK ALAPJÁN, STARTÉGIAI DOKUMENTUMOK ELKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Dr. Németh Lajos Oktatási Jogok Biztosának Hivatala
Barcsák Marianna KPSZTI
Rákosi Szilvia, szakértő, NJSZT
Tankönyvellátás és iskolai könyvtár
Közoktatási alapismeretek
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Krity Csilla Katolikus Pedagógiai Intézet
Előadás másolata:

A köznevelés/közoktatás jogi szabályozásának rendszere Közoktatási vezető és pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak BME 2011/2012 tavaszi szemeszter dr. Dula Borbála

Szabályozási területek: Résztvevők: fenntartó vezetőség magasabb közép pedagógus-pedagóguscsoportok tanuló (pozitív diszkrimináció) szülő-érdekképviselet dolgozó(Gazdasági Szervezet)

Folyamatok, működések: irányítás vezetés nevelés, oktatás, ellenőrzés, vizsgáztatás, felügyelet, stb. tanulás, részvétel, szabálykövetés, stb. működési feltételek biztosítása Eljárásrend: jogviszony létesítése, megszűnése (tanuló, alkalmazott, megbízott) döntéshozatal (szintek, hatáskör, illetékesség) Jogorvoslat (típus, szint, kimenet) fegyelmi eljárás (tanuló-közalkalmazott) kapcsolattartás (szülő, hatóság, civil szféra)

Kapcsolódó felvetések: Dokumentáció: Az adminisztrációs tevékenység munkaszervezési kérdésként merül fel, de szakmai háttér nélkül biztosan hiányos, hibás. alapító okirat SZMSZ és mellékletei PEPO házirend IMIP? A szervezeti és működési szabályzat egyre gigantikusabb mérteket ölt, de egyre kevesebben lapozgatják. helyi tanterv? továbbképzési program beiskolázási terv munkaszervezési dokumentáció: Szükséges lenne a precíz részletszabályozás, főleg a joghézagok kitöltése miatt, intézményi szinten. munkaterv órarend tantárgyfelosztás A tanügyigazgatás lehetőségeit és korlátait, mint folyamatszervezési szempontot kellene figyelembe venni. Kapcsolódó felvetések: A szabályozási területek súlya, aránya intézménytípusonként, képzési formákként indokolatlan eltéréseket mutat. Tudnám folytatni…

Jogforrások-jogszabályi szint Magyarország Alaptörvénye 2011. április 25. 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről 1992. évi XXXIII. törvény a közalkalmazottak jogállásáról 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról 40/2002. (V. 24.) OM rendelet az érettségi vizsga részletes követelményeiről 20/1997. (II. 13.) Korm. rendelet a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény végrehajtásáról 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet a pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben résztvevők juttatásairól és kedvezményeiről 138/1992. (X. 8.) Korm. rendelet a közalkalmazottakról szóló 1992. évi XXXIII. törvény végrehajtásáról a közoktatási intézményekben

Egyéb kapcsolódó jogszabályok: 1992. évi XXII. törvény a Munka Törvénykönyvéről 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról 2/2005. (III. 1.) OM rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról 2003. évi CXXV. törvény az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról 2001. évi XXXVII. törvény a tankönyvpiac rendjéről 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről

2011. évi CXCV. törvény az államháztartásról 2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról 1995. évi LXVI. törvény a köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről 1999. évi XLII. törvény a nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól 362/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet az oktatási igazolványokról 16/2004. (V. 18.) OM-GyISM együttes rendelet az iskolai sporttevékenységről

Javaslatok egy feltételezett önellenőrzéshez: Audit-jellegű, vagyis rendszerezett, „független” és célirányos legyen a vizsgálat. A vizsgálat tárgya: Megfelelőség: törvényes szabályozás Teljesítés: törvényes működés Folyamat: kidolgozottság, dokumentálás, alkalmasság A vizsgálat módszere: Hatásosság: szakmaiság Konformitás: törvényességi ellenőrzés Eredmény: Stratégia: intézkedési terv

Hasznos: A NEFMI Oktatásért Felelős Államtitkársága az új köznevelési törvény legfontosabb változásaihoz kapcsolódóan online tájékoztató sorozatot indított. A segédletek letölthetők a Fővárosi Oktatási Portálról is: Az 1. sz. tájékoztató a köznevelési törvény hatályba lépésének ütemezését ismerteti: http://www.budapestedu.hu/felsomenu/hirek/online_tajekoztato_pedagogusoknak.html A 2. sz. tájékoztató a tankönyvrendelés megváltozott szabályait foglalja össze: http://www.budapestedu.hu/felsomenu/hirek/tankonyvrendeles_szabalyai_nefmi_tajekoztato.html A 3. sz. tájékoztató a pedagógusok előmeneteli rendszerével foglalkozik: http://www.budapestedu.hu/felsomenu/hirek/pedagogusok_elomeneteli_rendszere.html

Köszönöm a figyelmet.