Specifikus tanulási zavarok Pesterzsébet Önkormányzat Nevelési Tanácsadó 1205 Budapest, Mártírok útja 51. tel.: 1/283-4542 Specifikus tanulási zavarok Köszöntés Bemutatkozás Az előadás témája Célkitűzés Ráhangolódás („saját élmény”) Készítette: Bakonyi Zsófia gyógypedagógus 2009. február
Az előadás tartalma A specifikus tanulási zavarok alapvető jegyei Lehetséges okok Erősségek Hatékony tanulás segítése
Forrás - ELTE –BGGYFK nappali-, és szakvizsga képzés - OM akkreditált tanfolyamok (60 órás) Specifikus Tanulási Zavarok A tanulás öröm is lehet - Dr. Ian Smythe: Diszlexia – Útmutató felnőtteknek - Dr. Gyarmathy Éva: Diszlexia tankönyv - A nevelési tanácsadós gyakorlat
A specifikus tanulási zavarok alapvető jegyei Neurológiai eltérés az alapja Intelligenciától független Specifikus tanulási zavar Kultúrafüggő Kultúrafüggő: az IR sajátos működése a környezeti hatásoktól függően okoz, vagy nem okoz zavarokat Ha nem kellene írni, olvasni, számolni úgy teljesítene, mint bárki más (egyes területeken akár jobban)
IQ-tól független Sarkady Kamilla, Zsoldos Márta ’92-’93-as: a specifikus tanulási zavar társuló tünetként megjelenhet: enyhe ért. fogy.-nál, érzékszervi sérülésnél, beszédhibáknál is bármely intelligenciaszinten megjelenhet mégis a vizsgálatok alapján a magasabb IQ-övezetekben nagyobb arányban
Definíció és elnevezés megkésett és/vagy rendellenes fejlődés beszéd, írás, olvasás, és/vagy számolás területén (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) mindig van neurológiai háttér ez a funkcióban jelentkezik, struktúrában még nem minden esetben kimutatható! Elnevezés azonos tartalmú angol kifejezés alapján Specific learning difficulties (SLD) : Specifikus tanulási zavarok
Két forma T A N U LÁ S I ZAVAROK Szerzett Az agyat ért enyhe trauma által kialakult sajátos agyi működés Fejlődési A kognitív működések örökletes sajátossága
A fejlődési rendellenességek leírása MORTON-FRITH MODELL a fejlődési rendellenességek leírására oktatás kulturális háttér, nyelvi környezet KÖRNYEZETI tényezők Morton-Frith modell egységei mérhető megfigyelhető BIOLÓGIAI tényezők VISELKEDÉSI jellemzők itt jelenik meg a fejlődési zavar genetikai háttér fiziológiai jellemzők KOGNITÍV működés az idegrendszer szerkezei és működési sajátosságai nem mérhető közvetlenül Információfeldolgozás, kognitív modulok MEGISMERNI ALAKÍTANI Morton-Frith modell alapján
Lehetséges okok Változó kultúra Változatos, minőségi ingerek hiánya Eltérő fejlődés/Zavar öltöztetés, öltözködés könnyebb tépőzár, patentok, cipzár testséma-, egyensúlyzavar mozgatás, mozgás hiánya autó, bébi hordozók, távolság, hang, fény eltérő észlelése szenzomotoros integrációs zavar háztartási munkák egyszerűsödése, gyermek nem aktív szereplő háztartási gépek, műanyag evőeszközök, barkácsolás, díszítés hiánya stb. szenzomotoros-, nagy-, és finommozgás zavara, téri orientációs zavar felolvasás hiánya szókincs, sorrendiség, képzetalkotás szeriális gyengeség, szövegértési nehézségek aktív zenélés hiánya hangszeres játék, IR-t komplexen fejleszti finommozgás, szerialitás, szem-kéz koord. zavara audio-vizuális- és élménytúlterheltség készen kap, nincs feldolgozás TV hullámok hozzászokáshoz is vezetnek, túlingerel, lényeges, lényegtelen nem válik szét szülői minta kapkod, siet, TV-t néz, könyvet, újságot nem lapoz gyerek sem, mert utánoz
A fű nem nő gyorsabban, ha húzzák… A szenzitív periódusokban: optimális ingerlésre van szükség A túlingerlés is lehet káros. A begyakorláshoz, automatizálódáshoz idő kell! 8 éves korig: prevenció, utána diagnózis! (TMB)
A zavarok azonosítása és kezelése különböző életkorokban 1. Kisgyermekkor (Óvoda) 2. Iskolai időszak 3. Fiatal- és felnőttkor Szenzo-motoros képességek 3-6 év Nyelvi képességek, iskolai képességek 6-12 év Tanulás- és tanítás-módszertan (12.évtől) testséma, térorientáció, egyensúlyérzék, nagymozgások, finommozgások, észlelés, szerialitás fonológiai képességek, vizuális képességek, szókincs, számolási készség, helyesírás, olvasás gondolattérkép módszer, vizualizáció, drámapedagógiai módszerek, saját élményre épülő tanítás
A szindrómák viszonya egymáshoz Specifikus tanulási zavar - dyslexia, - dysgrafia, - dyscalculia figyelemzavar hiperaktivitás-zavar, magatartás-zavar SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNY Tanulási akadályozottság (értelmi fogyatékosság) Tanulási nehézség (probléma a tanulásban)
Állapot és fejlődési lehetőségek Környezeti reakciók Kultúra, oktatás Neurológiai sajátosságok, részképességek Intelligencia, motiváció KÖZVETLEN HATÁSOK KÖZVETETT HATÁSOK Tanulási zavarok
Eltérő információ-feldolgozás BAL JOBB Beszéd Írás Olvasás Számolás Logika Elemzés Viszonyok Részletek Sorozatok Vizualitás Téri képességek Kreativitás Zene értése és élvezete Érzelmek Mozgás Humor Egészek analitikus szekvenciális egymásutáni verbális globális szimultán egyidejű téri-vizuális
A tanulás formái VALÓDI TANULÁS természetes aktív multi-szenzoriális önindított folyamatos a tanultak élethosszig megmaradnak eredményéhez öröm társul MESTERSÉGES TANULÁS mesterséges passzív főleg auditív mások által indított egyszeri a tanultak nagy része elvész eredményéhez megkönnyebbülés társul
Hatékony tanulás Tanulási stílus meghatározása Tanulási módszerek önmegfigyelés, kérdőív Tanulási módszerek pókábra, több csatorna, magyarázza el a tanárának, hogyan tud jól tanulni számítógép, mobiltelefon www.calldysc.eu, angol szótanuló EU-s program
TANULÁSI PROBLÉMÁK KEZELÉSE A kevesebb több… Pókábra EGY OLDALON MINDEN INFORMÁCIÓ TERVEZÉS SZERVEZÉS ÖSSZEFOGLALÁS TANULÁS ÖTLETGYŰJTÉS FOGALMAZÁS: SZÓKINCSVÉDELEM EGÉSZLEGES ÁTLÁTÁST AD TANULÁSI PROBLÉMÁK KEZELÉSE VIZUÁLIS KEVESEBB OLVASÁS KEVESEBB ÍRÁS
Óvodai segítségnyújtás Népi-, és gyermekjátékok szenzomotorium, együttműködés, szókincs, mozgás Barkácsolás, gyurmázás finommozgás, feladattudat, szem-kéz koord. Célbadobás, gombfoci, labdajátékok észlelés-mozgás összehangoltságát, nagymozgások Társas-, és kártyajátékok társas készség, logika, számfogalom Papírhajtogatás, origami, mozaikok finommozgás, látási észlelés, szem-kéz koord., koncentráció Hintázás, forgatás, korcsolyázás, úszás egyensúlyérzék, testséma, figyelem
Iskolai segítségnyújtás Az óraszervezés (kooperatív tanulási technikák): a csoportok heterogén összetételűek, meglévő, egyéni ismeretre támaszkodik, hatékonyabb az ismeretszerzés (házi feladatnál is fontos!) Az eredményesség oka: az egymással szembeni, és önmaga tanulásáért vállalt felelősség. (tanulópárok, páros olvasás stb.) A tagok egymástól tanulnak vitázva, érvelve. Az így megszerzett tudás maradandóbb.
Segítségnyújtás a célokban fokozatosság, minden érzékszerv bevonásával (látás-hallás-beszéd egysége) kisebb célokkal, alapozás (tantárgyi szókincsbankok -akár Internetes szótárral)
Segítségnyújtás az értékelésben Felmérések, tollbamondások szövegét előre megkaphatják, megoldhatják: 2-3 nap múlva élesben megírják. Hosszabb idő a memoriterek, tartalmak, szabályok megtanulására Önmagához mért fejlődése: mindennap érezze valamit tud, amit előző nap még nem. Segédeszközök biztosítása szótárak, számítógép, számegyenes stb.
Összefoglalás Kulcs a gyermekhez: az elfogadás érezze a bizalmat+optimális elvárásokat, ekkor igyekszik ennek a képnek megfelelni! A pedagógia módszereiben nagyon gazdag és igényes! Nem kell gyógypedagógussá válni, a saját tanítási módszereket az adott személy sajátosságaihoz, erősségeihez kell kiválasztani.
„ELÉG JÓ ISKOLA” Törekvés, cél Nincs két egyforma tanuló Nem lehet mindenkinek tökéletes közoktatás De: elfogadhatóan sokszínű, személyre szóló IGEN!
Folyamatos konzultációs lehetőség a nevelési tanácsadóban! Kérdések (ha nincs szakirodalom ajánlások) Jelenléti ív kitöltése Elégedettségi kérdőív kitöltése
Köszönöm a figyelmet!