Változó tudás kompetencia alapú oktatási programok, befogadó közoktatás TÁMOP 3.1.4 Szolnok, 2009. június 24. Puskás Aurél szakmai vezető Hálózatkoordináció.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
„Ezt egy életen át kell játszani”
„Tanuljunk egymástól, hogy minél jobban taníthassunk” /Eötvös Lóránd/
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Támop 3.1.4/ A kompetenciaalapú oktatás, egyenlő hozzáférés – innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Petőfi Sándor Általános Iskola Előminősített r eferencia intézmény Nyitó rendezvény Június 13.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
A referencia intézmények szerepe a TÁMOP intézmények tanulószervezetté válásának folyamatában Csizmazia Sándorné szakmai vezető Harkány, nov.13.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP 3.1.4/08/ Társadalmi Megújulási Operatív Program
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
A kompetencia alapú nevelés és oktatás elterjesztése Celldömölkön
Szűts József Általános Iskola
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
REFERENCIA-INTÉZMÉNYEK MINŐSÍTÉSI ELJÁRÁSRENDJE
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Alkotó közösségek, támogató környezet - hálózati tanulás A TÁMOP kiemelt projekt átfogó céljai, közoktatás-fejlesztési irányvonalai Budapest Főváros.
Az ÚMFT Társadalmi Megújulás Operatív Program által kínált feladatok és lehetőségek Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
TÁMOP /08.2 Kompetenciafejlesztés innovatív intézményekben.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A referencia-intézmény fogalma, a közoktatásban elfoglalt szerepe
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
intézményi folyamat-szaktanácsadó
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Együttműködések A „21. századi közoktatás” kiemelt projekt és kapcsolatai a regionális koordinációt végző partnereinkkel.
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Tanácsadói feladatok 1 Közoktatási Igazgatóság.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Hálózatok, hálózati tanulás támogatása az Új Magyarország Fejlesztési Terv pályázataiban Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt A referencia intézmények szerepe a pedagógiai innovációban.
A „KONTAKTUS” Dél-dunántúli Regionális Közoktatási Hálózat Koordinációs Központ hálózatépítő tevékenysége Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Garay.
Együttműködések A „21. századi közoktatás” kiemelt projekt és kapcsolatai a regionális koordinációt végző partnereinkkel.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.

Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
TÁMOP /2 – Nyitórendezvény. A Liget Úti Általános Iskola, Előkészítő, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola és EGYMI felkészülése a.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Projektindító nap - Kisújszállás Szeptember Augusztus 26.1.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
„ Karöltve” Integrációs közoktatási referencia Intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános Iskola és Óvodában TÁMOP /
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
„Bölcs ember nem csak gondolkodik a cselekvésről, hanem cselekszik is
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - a felsőnyárádi óvodában Valló Péter intézményi folyamat szaktanácsadó
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
Közoktatási hálózatfejlesztés a régiótól a kistérségig „Kistérségek – útközben” szakmai konferencia Budapest, november 30.
Előadás másolata:

Változó tudás kompetencia alapú oktatási programok, befogadó közoktatás TÁMOP Szolnok, június 24. Puskás Aurél szakmai vezető Hálózatkoordináció TÁMOP 3.1.1

1.Anyanyelven folytatott kommunikáció 2.Idegen nyelveken folytatott kommunikáció 3.Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén 4.Digitális kompetencia 5.A tanulás (meg)tanulása 6.Interperszonális, interkulturális, szociális és állampolgári kompetencia 7.Vállalkozói kompetencia 8.Kulturális kifejezőkészség Kulcskompetenciák 1.Anyanyelvi kommunikáció 2.Idegen nyelvi kommunikáció 3.Matematikai kompetencia 4.Természettudományos kompetencia 5.Digitális kompetencia 6.A hatékony, önálló tanulás 7.Szociális és állampolgári kompetencia 8.Kezdeményzőképesség és vállalkozói kompetencia 9.Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség NAT 2007 „A nem szakrendszerű oktatásban a Nemzeti alaptantervben meghatározott kulcskompetenciák fejlesztése folyik.” Kt § (34) 1-4. évf évf % (100%?)

A kompetencia Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról (2006 december) tudás kompetencia képességek attitűdök

szövegértés matematika természettudományok (problémamegoldás) oktatás gazdaság diagnózis prognózis iskolarendszer munkaerőpiac modernizációs döntések befektetési döntések Az oktatás és a gazdaság

Egy sikeres oktatási rendszer önmagában ugyan nem garantálja a gazdasági fellendülést, ám minden bizonnyal egyik előfeltételének tekinthető. Ugyanez mondható el a társadalom minőségének javításához való hozzájárulásról is. (Michael Barber, 1997) Az életnek tanulunk?

A TÁMOP célrendszere, struktúrája Specifikus célok A munkaerőpiaci kereslet és kínálat összehangolásá nak javítása Az aktivitás területi különbségeinek csökkentése A változásokhoz való alkalmazkodás segítése Az egész életen át tartó tanulás támogatása Az egészségi állapot és a munkavégző képesség javítása A társadalmi összetartozás erősítése, az esélyegyenlőség támogatása Stratégiai prioritások A foglalkoztatható ság fejlesztése, a munkaerőpiacra belépés ösztönzése Az alkalmazkodó- képesség javítása 3. Minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása mindenkinek A felsőoktatás tartalmi, szervezeti fejlesztése a tudásalapú gazdaság kiépítése érdekében A társadalmi befogadás, részvétel erősítése Átfogó cél: az aktivitás növelése Egészségmegőrz és és egészségügyi humánerőforrás -fejlesztés

A komplex problémamegoldó képesség fejlesztése • kognitív eljárások alkalmazása • reális (életszerű) helyzetekben • kereszttantervi kontextusban • nem az iskolai tantárgyakban tanultak reprodukciója • nem nyilvánvaló (algoritmussal megoldható) problémák Használati utasítás a TÁMOP hez

KommunikációEgyüttműködésProblémamegoldás SzóbeliségNyitottságHibakeresés ÍrásbeliségEmpátiaDöntéshozatal Képi információ feldolgozása Szociális interakcióRendszerelemzés és tervezés InformációkezelésTársas érzékenység IKTFelelősségérzet ForráskezelésSzervezőképesség A kommunikáció értékelése Döntéshozatal Érvelés Vita Tantárgyfüggetlen (általános) kompetenciák

Az Új Magyarország Fejlesztési Terv közoktatás-fejlesztési céljai •A kulcskompetenciák hatékony fejlesztése, a kompetencia alapú oktatás módszertani kultúrájának meghonosítása •A területi különbségek és a szegregáció csökkentése, törekvés az egyenlő hozzáférés biztosítására •A források költséghatékony felhasználása •A teljesítmények mérése, alulteljesítés esetén beavatkozás •Hálózati tanulás támogatása, jó gyakorlatok és szolgáltatások biztosítása

A várt hálózati tevékenységek a TÁMOP hez: •folyamatba ágyazott képzés •szaktanácsadás, mentorálás •jó gyakorlatok •referencia intézmények •saját innováció •gyakorlóhelyek •fenntartói együttműködések – intézményi integráció •regionális koordináló szervezetek •21. századi közoktatás – fejlesztés kiemelt projekt … A hálózati tanulás kultúrájának drámai megerősítése szükséges ahhoz, hogy teljesíthetők legyenek a TÁMOP es pályázat stratégiai céljai: a kulcskompetenciák fejlesztése egyenlő hozzáférés mellett.

A TÁMOP Szolgáltatói kosár - HelyzetelemzésXX KépzésXXxx MentorálásXXX IPR-SNIxx Hálózati tanulásXXX ProgramcsomagokXXXX Folyamat-tanácsadásXXX Jó gyakorlatokXX ÖnfejlesztésXXx Egységes iskolaX Térségi együttműködés XXX ÉrtékelésXX •Tartalmaira ezerötszáz intézmény fenntartója pályázik a projekt időszakában •E tartalmak folyamatosan kiegészülnek, frissülnek A fejlesztéskoordináció feladata: •előkészíteni az induló állapotot - tervezés •biztosítani a szolgáltatások elérhetőségét - hálózat •beépíteni az új tartalmakat •koordinálni a pályázók munkáját – hálózat •támogatni a stratégiát – szakmai nyomonkövető

Az intézmény támogató környezete Kompetencia alapú oktatás, Továbbképzések, Oktatási integráció, SNI tanulók együttnevelése, Tehetséggondozás Tartalom- fejlesztés, tankönyvi kínálat Intézményi és pedagógiai folyamatok mentorálása Regionális szakmai koordináció, támogató kapacitások szervezése Képzések, tanácsadói kínálat fejlesztése

Fejlesztéskoordinációs hálózat kiemelt program régió régió régió régió régió régió régió • Régióközi koordináció • Specifikációk • Hálózati tanulás • Referenciahely felkészítés •Komprehenzív modellek • Szolgáltatói kosár • Jó gyakorlatok közzététele… Felkészítési portfólió Referencia-intézmények: •Integráció •Inklúzió •Kompetencia- fejlesztés •Alternatív pedagógiák •Komprehenzív iskola •Gyakorlóhelyek…

A referencia-intézmény definíciója/ Educatio, február Egyedi, működésében koherens, más intézmények számára is példaértékű gyermekközpontú pedagógiai, szervezeti innovációval, gyakorlattal rendelkező és ezt publikálni, valamint szolgáltatásaiban átadni képes intézmény.

Referencia-intézményi alapfeltételek 1 • Befogadó és az egyéni fejlődést biztosító oktatás- nevelés eljárásait érvényesítő pedagógiai módszereket alkalmaz • Pedagógiai munkájában megjelenik a kompetencia alapú oktatás-nevelési tartalmainak és módszereinek alkalmazása • Munkakultúráját nyitott oktatási környezet jellemzi • Az intézmény vezetése és a tantestület egyaránt elkötelezett a referencia intézménnyé válás folyamatában, feladataiban • Önfejlesztő intézmény, önértékelési rendszert működtet, kidolgozott külső-belső kapcsolati formákkal rendelkezik • Az IKT eszközöket és módszereket pedagógiai programjába foglaltak szerint alkalmazza

Referencia-intézményi alapfeltételek 2. • Szervezeti kultúrájára jellemző a team munka és a pedagógusok között horizontális és vertikális együttműködés • Fenntartói nyilatkozat biztosítja a referenciai- intézményi működés lehetőségét • Az általa definiált referencia körben minimum 4 éve működik • Az értéklistából legalább 3-ra igen a válasz – Kooperativitás – Integrációs gyakorlat – Differenciálás – Az értékelés új formái (gyerek önértékelése, kölcsönös értékelés, pedagógus értékelés) • Szolgáltatásaiban vállalja a továbbképzés, mentorálás, hospitálás, szupervízió feladatait

Intézményi innovációk •Oktatásszervezési eljárások beépítése – kötelező Új tanulásszervezés, módszertan, tantárgyi integráció, tömbösített oktatás, projekt, témahét a helyi tantervben – „bevont pedagógusok” •Jó gyakorlatok átvétele – egy adaptáció kötelező Legfeljebb három eset díjazható, az átadó intézmény is részesül a forrásból; cél a hálózati tanulás – későbbi gondozója a folyamat-tanácsadó és a regionális koordinációs szervezet •Saját módszerek – opcionális A pedagógusközösség saját előzetes fejlesztési eredményeinek kiterjesztése intézményen belül; ennek elismerése

TANÁCSADÓK - a fenntartótól a pedagógusig •Fenntartók pályáznak –Esélyegyenlőségi mento,r komplex helyzetelemző, intézményi folyamat- tanácsadó •Az intézményvezető a felelős irányító –folyamat-tanácsadók, IPR mentor •A szakmai vezető az innováció kulcsembere –Folyamat-tanácsadó, IPR és IKT mentor •A pedagógusok végzik el a munka dandárját –Kompetencia-területi mentor, IPR módszertani,- és IKT mentor

Az innováció szaktanácsadói hálózata Intézményi folyamat- szaktanácsadó Esély- egyenlőségi szakértő / mentor Komplex helyzetelemzési szaktanácsadó IPR módszertani mentor Kompetencia- területi mentor… Kompetencia- területi mentor… IKT folyamat- szaktanács- adó IKT mentor A vezetést támogatja a fenntartható innováció érdekében •Az integráció és inklúzió feltételei •Kompetencia alapú oktatáskultúra •Horizontális tanulás •Jó gyakorlatok ajánlása •Az indikátorok teljesülése Pedagó gus Pedagó gus Pedagó gus Pedagó gus Pedagó gus Koordinációs feladatok •ütemezés •probléma- megoldás •egyeztető fórumok Pedagó gus

Dilemmák •A szerződéskötés és a futamidő •A tanévkezdés és a felkészülésre szánható idő •A szolgáltatások kiválasztásának eljárásrendje •Az eszközök, programcsomagok beszerzése •Jó gyakorlatok legitim átvétele •A pedagógusközösség motivációja •A „bevont pedagógus” magányossága •Építkezés és fejlesztés egybecsúszása

Alapelvek  Cselekvésközpontú tanulásszervezés  Mélységelvű tanítás („kevesebb több”)  Gyermekközpontú módszertan  Differenciálás, egyéni tanulási utak  Kooperáció  Életszerű tartalmak  Árnyalt értékelés  Tanári szerepváltozás  Befogadó környezet

Köszönöm a figyelmüket! Puskás Aurél