XIII. Leó (1878-1903) Célja a emberi társadalom újjászervezése, és ezáltal megvetette a szociális állam alapjait.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lépj tovább a szolgálatban!
Advertisements

Ami a társadalmat összetartja – a generációk együttműködése
Kiutak a válságból?. Kiút feltételei • Rendszerszemlélet • Szociális igazságosság • Környezet eltartóképesség szerinti használata • Paradigmaváltás •
ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.
Isten célja a gyülekezettel 2: Közösség
A szeretet himnusz értelmezése
Feltehetek egy kérdést?
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Értékeld az elmúlt évet: •Istenhez való hűséged, •a kegyelem megélése és •szíved szándékai alapján. 1.
Lemondás az uralomról I.Jézus Krisztus megtiltotta a tanítványkörnek az uralkodást, úgy, ahogy azt a társadalomban gyakorolják. Mk 10:35-45 „Ekkor hozzálépett.
A házasság még nem a mennyország
„A törvény tökéletes teljesítése tehát a szeretet.” (Róm 13,10)
Közösség-gazdaság A Mária Rádió fenomén, mint gazdasági modell „A válság – lehetőség” konferencia Szabó Tamás.
A kereszténység nem magánügy. Istenszeretet és az embertárs szeretete egybevág. (vö.: 1 Jn 4,20)
„vissza a természethez!”
SEK, május 9. Forrás: Baritz Sarolta Laura AZ ÜZLET MINT HIVATÁS – UTÓPIA VAGY REALITÁS? In Távlatok.
Férfivá és nővé teremtve
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Dr. Zachar Péter Krisztián: Az első világháborút követő társadalmi átalakítás kérdése: jól-lét diskurzus és kapitalizmus-kritika a két világháború közötti.
Megszentelődés Péter levelei alapján Ifi óra - Békés
„Férfinak és nőnek teremtette”
A KETTŐS FORRADALOM AZ IPARI FORRADALOM GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
A felvilágosult abszolutizmus
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
Építészet.
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
1 Korporatizmus a két világháború között: az olasz eset © kurtán sándor 2011 Érdekérvényesítés és érdekegyeztetés az Európai Unióban.
Miért ünnepeljük még ma is a reformációt?
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
7. évfolyam 6. lecke (vázlat)
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
AzÉletigéje március „Az én eledelem az, hogy annak akaratát tegyem, aki engem küldött, és hogy elvégezzem művét.” (Jn 4, 34)
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
Folyamodjatok az Úrhoz,
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Az én szüleim és a te szüleid
- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett.
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer AlkotmányAlkotmány – Rövid szövegRövid szöveg.
Tisztelet – dicsőség Szellemi tekintély Jon Palmer.
"Az Úr félelmében járva" Apcsel 9:31 Jon Palmer. Az Úr félelmében járva Az egyháznak tehát egész Júdeában, Galileában és Samáriában békessége volt: eközben.
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Az Élet Igéje január „A hívők sokaságának egy volt a szíve-lelke. Egyikük sem mondott birtokából semmit sem a saját tulajdonának, hanem mindenük.
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
Az élet igéje december „Ám azoknak, akik befogadták, hatalmat adott, hogy Isten gyermekeivé legyenek.” (Jn 1,12).
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
A munka ünnepe a nemzetközi munkásmozgalmak által kiharcolt, minden év máj. 1-jén tartandó ünnepség, hivatalos állami szabad nap, mely a munkások által.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A szolgáló identitás. A szolgáló identitás I. Kor. 3,9-11: „…ti pedig Isten szántóföldje, Isten épülete vagytok I.Kor.3,9-11: „…ti pedig Isten szántóföldje,
ISTEN hozott köztünk!.
„Az igazságosság békét terem, az igazságnak meg biztonság lesz a gyümölcse mindörökre.” (Iz 32, 17)
Egyház és a politika kapcsolata
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
Hallgatva ezt az önazonossági kérdést, amelyet Jézus szegez tanítványaihoz, eszembe jutott pár hasonló kérdést feltenni a mi Társaságunkkal kapcsolatosan:
1 Továbblépés - Az üzenet.
2013. június Az Élet Igéje „De ha jót cselekesztek és ugyanakkor türelmesen szenvedtek, ez értékes Isten előtt.” (1Pét 2,20)
Az Élet Igéje augusztus.
Az Élet Igéje február „Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.” (Róm 8,14).
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Az Élet Igéje szeptember.
Református istentisztelet 2015 január 11 vasárnap.
Hiszem és vallom Az Apostoli Hitvallás
Erika F. Puni, PhD Stewardship Ministries Director General Conference.
A) Jézus Krisztus személye
A teremtő és gondviselő Atya
Előadás másolata:

XIII. Leó ( ) Célja a emberi társadalom újjászervezése, és ezáltal megvetette a szociális állam alapjait.

Életrajzi adatok  Vincenzo Gioacchino Pecci gróf. ( )  Jezsuitáknál tanult, kitűnő humanista  Benevento. Pápai legátus  1841 Perugia kormányzója. Itt mezőgazdasági és hitelszövetkezeteket hozott létre.  Belgium. Apostoli nuncius ( )

Perugia püspöke ( )  Kinevezésekor beutazta Európát.  Papnevelés, népmisszió, szociális munka felvirágozatása az egyházmegyében.  Kompromisszumok.  Belső konfliktusok miatt csak ellenlábasa halála után térhetett vissza Rómába.  Már IX. Piusz is utódjának tartotta.

pápasága  Az egyház helyzete megválasztása idején:  Erőteljes lelkiségi mozgalmak, új szerzetesrendek, világmissziók  Politikai elszigetelődés  Világnézeti ellentét a liberális kormányzatokkal  Itáliában erős szabadkőműves befolyás  Szociális problémák

Társadalmi ideológiák I.  19. század. Liberalizmus aranykora. Mottója: szabad veseny Passzív állam, amely csak a törvények betartatásán őrködik. Individualizmus. Ami jó az egyéni érdeknek, az jó a társadalomnak is.

Társadalmi Ideológiák II.  Szocializmus Mottó: igazságtalanságok felszámolása. Emberségesebb élet a földön. Itt azonban kollektivizmus és totalitarizmus. Nincse individuum, cél az erős állam. A javakból mindenki szükségletei szerint részesül. Mindkét ideológia megbukik a 20. században.

Keresztény válasz  Az egyház egy harmadik verziót dolgoz ki.  Liberalizmus ellen: - Szerinte a szabad verseny rabszolgává süllyeszti a gyengébbet. - A munkaerő áru lesz. - Az emberi méltóság sérül a munkafeltételek során. - A társadalom nagy része elszegényedik, elveszti szabadságát és méltóságát.

Keresztény válasz II  Marxizmus ellen - Osztályharc helyett korporativizmus - Az emberi individuum szent - A magántulajdon hozzátartozik a személyhez - A közjó és az egyéni érdek összhangjára van szükség

Katolikus válasz  Külön kell választani a humánumot és az individuumot.  Humánum: ami emberré teszi az embert  Individuum: Ami egydivé teszi az embert a többi polgár között.  A kettő között kapcsolat áll fenn.  Ennek alapja pedig a szolidaritás

szolidaritás  Az individuum sérelme nélkül szolgálja a közjót a társadalomban.  A kettő érdeke összhangban van, közöttük szolidaritás áll fenn.  Ez kell a családba, a munkába és a nemzetközi politikába is.

Katolikus szociáletika  A termelésnek nem a profit a célja, hanem az ember.  A termelő munka a termelő tőkével egyenrangú.  Gyakorlatban: A kisemeberek jogát elismerni és érvényesíteni, ugyanúgy, ahogy a kis nemzetekét is a nemzetközi térben.  Ugyanis az egyház tanításának alapja az igazságosság, amit nem igazolhat erő és nagyság.

enciklikái  Ő alkotta meg a legtöbb enciklikát uralma során.  Ez a pápa egy meghatározott témát feldolgozó körlevele.  Ezek közül most csak néhányat vizsgálunk meg tüzetesebben.

„Quod apostolici muneris” körlevél, dec. 28.  „Az ember jogai a társadalomban”  A természet alapján mindenkit azonos törvények szerint kell megítélni.  Azonban az is a természet alkotójától ered, hogy hatalomban és jogban is különbözőek voltak.  Ezt tolerálni kell, de ha a törvényhozók és a vezetők akarata isteni vagy természeti törvénnyel ellenkezik, akkor Istennek kell engedelmeskedni.  De a legfontosabb, hogy a természetjogból eredő tulajdonjog mindenki számára érintetlen és sértetlen legyen.

„Aeterni Patris” körlevél aug. 4.  Aquinói Szt. Tamásról szól.  A filozófia jelentősége a hit megszilárdításában.  A filozófia képes a tanítványok lelkét a kinyilatkoztatás befogadására előkészíteni.  A filozófusok közül kiemelkedik Aquinói Szent Tamás, aki a „szent tanítókat a legnagyobb mértékben tisztelete, ezért valamilyen módon mindnyájuk értelméből részesült.”

„Arcanum divinae Sapientiae” körlevél febr. 10.  A keresztény házasság lényege.  Lényege a szeretetben való egység és folytonos tartósság.  Tudatosan éljék meg. A férj a fej, és a feleség nem szolgáló, hanem társ.  A férfi, aki elől jár az Krisztus képe, a nőé, pedig az egyházé.

„Humanum genus” körlevél ápr. 20.  A szabadkőművesek ellen. Mivel nem vállalják fel magukat és céljaikat, működésük az igazsággal és emberi tisztességgel ellenkezik.  Nem lehet katolikusként ilyen szervezet tagjává válni.

„Immortale Dei” körlevél, nov. 1.  A polgári társadalom célja és fontossága.  Ennek vezetésére szükség van, és ez természetéből adódik, így Istentől kapott.  Az uralkodás joga és az államforma külön dolog, utóbbi olyan legyen, ami az adott nép közjavát legjobban szolgálja.  Van egy egyházi társadalom is, ami céljait, rendeltetését tekintve magasabb rendű, és mivel lelki, így tökéletes.

Állameszme I.  „Az állam az emberi természetben, azaz annak teremtőjében istenben bírja gyökereit”  Az állam szuverén, de együtt kell működnie a szuverén egyházzal a közjó érdekében.  Az állam uganis nem lehet öncélú, hanem a közjó érdekében létrejött szerződéses viszony.  Ez pedig csak az isteni törvénnyel összhangban szolgálható.  Ezzel visszaadta az állameszmének az erkölcsi tartalmát. Az állam etikai szükségszerűség, erkölcsi organizmus, ami több, mint polgárainak összegzése.

Állameszme II  Az államnak azonban nem csak jogai, hanem kötelezettségei s vannak.  Etikai alapon nincsen jog kötelezettség nélkül.  Az állam a legtökéletesebb szervezet, de mivel organizmus, ezért nem zúzhatja szét a benne levő kisebb szervezeteket, amelyeket szintén az emberi természet hívott életre.  Ezen az alapján védte meg Leó a család és a hivatási szervezetek intézményét.  Ezek az államtól függetlenek.

Állameszme III  A család életébe csak akkor avatkozhat be, ha az nem képes betölteni funkcióját. A családnak elvonhatatlan joga van a gyermekekhez, akik csak e révén tartoznak az államhoz  (totalitarizmusban a gyermek az államé)  Hivatásszervezet – korporáció, céh. Fro-ban 1791-ben a Chapelier féle tv. mondta ki az ilyen szervezetek felszámolását, mint amelyek veszélyesek az államra.

„Libertas praestantissimum” körlevél, jún. 20.  Az ember szabadságából fakad a méltósága.  A kérdés azonban, hogy ezt jóra vagy rosszra használja.  Az egyház a manicheusoktól és a janzenistákig sok mindnekitől védte az emberiség ezen kincsét.  A (természet)törvény tehát arra kell, hogy akaratunk a helyes gondolkodástól el ne térjen. Ez az Istentől kapott örök törvény, amely az embert a kellő cselekedetre és kellő cél felé hajtja.  Ez alatt van az emberi törvény, ami a polgárok körében a köz javára való munkálkodást segíti elő.

„Quamquam pluries” körlevél, aug. 15.  1870-től Szent József az egyház pártfogója.  Most Szent József feladatát és méltóságát határozták meg az üdvösség rendjében.  Ő volt az isteni ház gondviselője. És ahogy védte a gyermek Jézust, aki tisztelte őt, ugyanígy kell most az egyháznak is tisztelnie őt.

Rerum Novarum máj. 15.  Gaspard Mermillod Genf és Lausanne püspöke szorgalmazta. A szöveget két jezsuita és egy bencés bíboros készítette.  A magántulajdonhoz az embernek természetes joga van.  És ez annál erősebb, minél több személyről kell gondoskodnia a családfőnek.  Mert természeti törvény, hogy a családapa minden szükségessel ellássa azokat, akiket nemzett. Ez a tisztes megélhetéshez kell, elsősorban ház, birtok.  A külső javak, mint a pénz, azonban legyenek közösek, és a gazdagok legyenek adakozók.

Rerum Novarum II  Az emberi munka.  Ez személyes és szükséges. Ha csak az előbbit nézzük, úgy lehetne a bér bármilyen alacsony, amit a munkás elfogad.  De mivel ezzel neki kötelezettsége van, azaz életben kell maradni, és családot kell felnevelni. Ezért ehhez megfelelő összegre van szükség.  Ha elég magas bért kap a munkájáért, úgy saját maga fog takarékoskodni.

Rerum Novarum III.  Ha az állam feladata a közjó biztosítása, akkor nem lehet pusztán jogvédő, de cselekednie is kell állampolgárainak érdekében. CSELEKVŐ ÁLLAM  Ugyanis pars pro toto alapján, nem szabad hagyni az állam egyetlen részét sem veszni.  De ez nem csak az állam feladata, mert akkor abszolutizmus lenne. Szükség van a társadalomra és az egyházra.

 Ehhez a munkásságnak joga van az önszerveződésre, de ez rendi mozgalom és nem osztályharc, mert a cél csak a közjó lehet. Ennek pedig követelmény az igazságos munkabér és munkaidő.  A munkásnak azonban joga és kötelessége is élni és gyermeket nevelni, családot alapítani, és öreg korára takarékoskodni. Annyi legyen a bér, hogy ezt megtehesse. „Arcod verítékével keresd meg kenyeredet.”  A cél: minél több munkás váljon biztos egzisztenciájú polgárrá, szerezhessenek értékálló tulajdont. Azaz középosztály lehessen.

korporáció  A gazdasági problémák pedig csak korporációs szervezetekben fognak megszűnni. Ilyenek voltak a régi céhek. Céh – szabad verseny.  Az osztályharcot is ez szünteti meg, hiszen a korporációban munkaadó és munkavállaló egy oldalon áll.  A szociális kérdést végül azonban a szeretet oldhatja meg. Ehhez pedig nagy szükség van a kereszténységre.