KÉSZÍTETTE: CSORDÁS SÁNDORNÉ ÓVODA ISKOLA ÁTMENET KÉSZÍTETTE: CSORDÁS SÁNDORNÉ
Minden gyerek számít !
Hagyományok a magyar óvodai nevelésben Brunszvik Teréz: Kisiskolás jellegű nevelés, német nyelven Betűismeret, olvasás, vallástan, ének stb. 1891. Kisdedóvást szabályozó törvény: Testi, értelmi és erkölcsi fejlődés
1971. Az óvodai nevelés programja Kötelező iskolás jellegű foglalkozások rendszere: óvodai oktatás! „a gyermek fejlődése tevékenysége során megy végbe” 1989. Az óvodai nevelés programja „3-6-7 éves gyerekek sokoldalú, harmonikus fejlődésének elősegítése” Érzelmi, testi, értelmi, közösségi fejlődés Tevékenységformák: játék, munka, tanulás A fejlesztés tartalmi eszközei: Anyanyelvi Irodalmi Zenei Vizuális Környezet megismerése Matematikai Testnevelés
1996. Az óvodai nevelés országos alapprogramja „Az óvodások sokoldalú, harmonikus fejlődését, a gyermeki személyiség kibontakozását elősegítse, az életkori és egyéni sajátosságok és az eltérő fejlődési ütem figyelembevételével” Feladatok: testi és lelki szükségletek kielégítése Egészséges életmód Érzelmi nevelés és szocializáció Értelmi fejlesztés, nevelés
Az óvodai élet tevékenységi formái: Játék Vers, mese Ének, zene, énekes játék Rajzolás, mintázás, kézi munka Mozgás A külső világ tevékeny megismerése Munka jellegű tevékenységek Tanulás
Közös vonások: A fejlődés csak tevékenység által mehet végbe Játék – munka – tanulás mint alapvető tevékenységforma A tartalmak lényegileg azonosak
Új elemek: Az egyéni sajátosságok fontosabbak, mint az életkori jellemzők (ha egyáltalán vannak ilyenek) Az iskola előkészítés bizonytalan helye Kompetenciák – képességek ? Modern tartalmak (idegen nyelv, informatika)
ÁTMENETEK Családból Óvoda Óvoda Iskola Alsó tagozat Felső tagozat Általános isk. Középiskola Középiskola Hova tovább? Főiskola? Egyetem? Munka? ÉLETHOSSZIG TARTÓ TANULÁS!
A FEJLŐDÉS JELLEMZŐI AZ ÓVODÁSKOR VÉGÉRE A gyermek belső érése, valamint a családi nevelés és az óvodai nevelési folyamat eredményeként a kisgyermekek többsége az óvodáskor végére eléri az iskolai munkához, az iskolai élet megkezdéséhez szükséges fejlettségi szintet.
. Az iskolaérettségnek testi, lelki és szociális kritériumai vannak, melyek közül egyik sem hanyagolható el, mindegyik egyformán szükséges a sikeres iskolai munkához. a) A testileg egészségesen fejlődő gyermek hatéves kora körül eljut az első alakváltozáshoz. Megváltoznak testarányai, megkezdődik a fogváltás. Teste arányosan fejlett, teherbíró. Mozgása összerendezettebb, harmonikusabb. Erőteljesen fejlődik a mozgáskoordináció és a finommotorika. Mozgását, viselkedését, testi szükségletei kielégítését szándékosan irányítani képes.
b) A lelkileg egészségesen fejlődő gyermek az óvodáskor végére nyitott érdeklődésével készen áll az iskolába lépésre. A tanuláshoz szükséges képességei folyamatosan fejlődnek. Érzékelése, észlelése tovább differenciálódik. (Különös jelentősége van a téri észlelés fejlettségének, a vizuális és az akusztikus differenciációnak, a téri tájékozottságnak, a térbeli mozgásfejlettségnek, a testséma kialakulásának.)
A lelkileg egészségesen fejlődő gyermeknél - az önkéntelen emlékezeti bevésés és felidézés, a közvetlen felidézés mellett megjelenik a szándékos bevésés és felidézés, megnő a megőrzés időtartama; a felismerés mellett egyre nagyobb szerepet kap a felidézés, - megjelenik a tanulás alapját képező szándékos figyelem, fokozatosan növekszik a figyelem tartalma, terjedelme, könnyebbé válik a megosztása és átvitele, - a cselekvő-szemléletes és képi gondolkodás mellett az elemi fogalmi gondolkodás is kialakulóban van.
- érthetően, folyamatosan kommunikál, beszél; gondolatait érzelmeit mások számára érthető formában, életkorának megfelelő tempóban és hangsúllyal tudja kifejezni; minden szófajt használ; különböző mondatszerkezeteket, mondatfajtákat alkot; tisztán ejti a magán- és mássalhangzókat (a fogváltással is összefüggő nagy egyéni eltérések lehetségesek); végig tudja hallgatni és megérti mások beszédét,
- elemi ismeretekkel rendelkezik önmagáról és környezetéről; tudja nevét, lakcímét, szülei foglalkozását, felismeri a napszakokat; ismeri és gyakorlatban alkalmazza a gyalogos közlekedés alapvető szabályait; ismeri szűkebb lakóhelyét, a környezetében élő növényeket, állatokat, azok gondozását és védelmét; felismeri az öltözködés és az időjárás összefüggéseit. Ismeri a viselkedés alapvető szabályait, kialakulóban vannak azok a magatartási formák, szokások, amelyek a természeti és társadalmi környezet megbecsüléséhez, megóvásához szükségesek; elemi mennyiségi ismeretei vannak.
c) Az óvodáskor végére a gyermekek szociálisan is éretté válnak az iskolára. A szociálisan egészségesen fejlődő gyermek készen áll az iskolai élet és a tanító elfogadására, képes a fokozatosan kialakuló együttműködésre, a kapcsolatteremtésre felnőttel és gyermektársaival, amennyiben az iskolai légkör ezt lehetővé teszi. A szociálisan érett gyermek - egyre több szabályhoz tud alkalmazkodni; késleltetni tudja szükségletei kielégítését, - feladattudata kialakulóban van, s ez a feladat megértésében, feladattartásban, a feladatok egyre eredményesebb elvégzésében nyilvánul meg; kitartásának, munkatempójának, önállóságának, önfegyelmének alakulása biztosítja ezt a tevékenységet
És ha nem? Kérdések: Hol a határ? Ki mondja meg? Óvodapedagógus Szülő Nevelési tanácsadó
ÓVODA ISKOLA A Játék a legfőbb élményforrás a személyiség fejlesztésének a színtere, a tanulás, a készség- és képességfejlesztés leghatékonyabb módja Az első két osztály sruktúrája közelít az óvodához Játékos tanulás Mindennapos mese Kitágul a világ Kötelességek, feladatok
Az iskolába lépés ELŐZMÉNYEK ÚJDONSÁGOK Tapasztalatok a szülőtől való elválásról. A közösség élménye ismerős. Szabályokhoz, normákhoz való alkalmazkodás. A játék varázsa. Formálódtak a tanuláshoz szükséges alapkészségek és tulajdonságok. ÚJDONSÁGOK A nevelés körülményei környezete, közvetítője megváltozott. Új közösség. Megszokott bioritmus, napirend felbomlik. Kötöttebb életformák. Teljesítményt várnak el tőle. Megváltoznak a családban is a feléje irányuló elvárások.
Az iskola technikái az átmenet nehézségeinek csökkentésére A rugalmas iskolakezdés Az óvodai nevelőmunka közvetlen folytatása legyen A képességek fejlettségi állapotának feltérképezése A gyerekek közötti különbségek figyelembevétele Egyénre szabott minőségi oktatás Minél több játékosság Sikerélményhez juttatás Elfogadó, segítő, együttműködő pedagógiai szemlélet Megfelelő motiváció Személyes kapcsolattartás a két intézmény között Kezdeti kudarcok csökkentése Új tanítási módszerek alkalmazása Szülőkkel való intenzív, konkrét kapcsolattartás Szöveges minősítés
Az óvoda-iskola átmenet támogatása intézményünkben Iskolai beíratás Tavasszal Gólya- hét Komatál készítés Föld napja Óvodás ballagás Tanévnyitó Novemberben Fecske-hét Közös ünnepek Munkaközösségi értekezletek Óvónő tanítónő folyamatos kapcsolattartása
CÉL: KÉSZÍTETTÉK: JÓVÁHAGYTA: DÁTUM: Feladatok Felelős Sikerkritérium Határidő Módszer Költség
Emberábrázolás
Komatál készítése
„ Kezet csak megfogni szabad, ellökni átok , egymásba simuló kezek tartják össze az eget s világot”
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!