KÉSZÍTETTE: CSORDÁS SÁNDORNÉ

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Kapcsolattartás a szülői házzal
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Óvoda.
Szülői elégedettség mérés eredménye
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Kis csoport szeptember
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A koragyermekkori nevelésről
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Angol nyelvi kompetencia
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Napocska Napköziotthon
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Az emberi tanulás.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Készítette: Lengyelné Bencsik Judit
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Az iskoláskor küszöbén
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az óvodai tevékenységterv
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Inklúzív nevelés Magyarországon
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Út a sikeres tanuláshoz
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Budapest, A „fenntarthatóság” alappillérei Környezetvédelem Társadalom Gazdaság Megvalósulásának alapvető feltétele a szemléletváltás.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Készítette: Lőrincz Ágota óvodapedagógus
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Kulcs a kezünkben egyéni utak a zavartalan iskolakezdéshez Szabó Erika-tanító Páduai Szent Antal Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Dr. Jakabné Zelei Erzsébet pedagógiai szakpszichológus
Előadás másolata:

KÉSZÍTETTE: CSORDÁS SÁNDORNÉ ÓVODA ISKOLA ÁTMENET KÉSZÍTETTE: CSORDÁS SÁNDORNÉ

Minden gyerek számít !

Hagyományok a magyar óvodai nevelésben Brunszvik Teréz: Kisiskolás jellegű nevelés, német nyelven Betűismeret, olvasás, vallástan, ének stb. 1891. Kisdedóvást szabályozó törvény: Testi, értelmi és erkölcsi fejlődés

1971. Az óvodai nevelés programja Kötelező iskolás jellegű foglalkozások rendszere: óvodai oktatás! „a gyermek fejlődése tevékenysége során megy végbe” 1989. Az óvodai nevelés programja „3-6-7 éves gyerekek sokoldalú, harmonikus fejlődésének elősegítése” Érzelmi, testi, értelmi, közösségi fejlődés Tevékenységformák: játék, munka, tanulás A fejlesztés tartalmi eszközei: Anyanyelvi Irodalmi Zenei Vizuális Környezet megismerése Matematikai Testnevelés

1996. Az óvodai nevelés országos alapprogramja „Az óvodások sokoldalú, harmonikus fejlődését, a gyermeki személyiség kibontakozását elősegítse, az életkori és egyéni sajátosságok és az eltérő fejlődési ütem figyelembevételével” Feladatok: testi és lelki szükségletek kielégítése Egészséges életmód Érzelmi nevelés és szocializáció Értelmi fejlesztés, nevelés

Az óvodai élet tevékenységi formái: Játék Vers, mese Ének, zene, énekes játék Rajzolás, mintázás, kézi munka Mozgás A külső világ tevékeny megismerése Munka jellegű tevékenységek Tanulás

Közös vonások: A fejlődés csak tevékenység által mehet végbe Játék – munka – tanulás mint alapvető tevékenységforma A tartalmak lényegileg azonosak

Új elemek: Az egyéni sajátosságok fontosabbak, mint az életkori jellemzők (ha egyáltalán vannak ilyenek) Az iskola előkészítés bizonytalan helye Kompetenciák – képességek ? Modern tartalmak (idegen nyelv, informatika)

ÁTMENETEK Családból Óvoda Óvoda Iskola Alsó tagozat Felső tagozat Általános isk. Középiskola Középiskola Hova tovább? Főiskola? Egyetem? Munka? ÉLETHOSSZIG TARTÓ TANULÁS!

A FEJLŐDÉS JELLEMZŐI AZ ÓVODÁSKOR VÉGÉRE A gyermek belső érése, valamint a családi nevelés és az óvodai nevelési folyamat eredményeként a kisgyermekek többsége az óvodáskor végére eléri az iskolai munkához, az iskolai élet megkezdéséhez szükséges fejlettségi szintet.

. Az iskolaérettségnek testi, lelki és szociális kritériumai vannak, melyek közül egyik sem hanyagolható el, mindegyik egyformán szükséges a sikeres iskolai munkához. a) A testileg egészségesen fejlődő gyermek hatéves kora körül eljut az első alakváltozáshoz. Megváltoznak testarányai, megkezdődik a fogváltás. Teste arányosan fejlett, teherbíró. Mozgása összerendezettebb, harmonikusabb. Erőteljesen fejlődik a mozgáskoordináció és a finommotorika. Mozgását, viselkedését, testi szükségletei kielégítését szándékosan irányítani képes.

b) A lelkileg egészségesen fejlődő gyermek az óvodáskor végére nyitott érdeklődésével készen áll az iskolába lépésre. A tanuláshoz szükséges képességei folyamatosan fejlődnek. Érzékelése, észlelése tovább differenciálódik. (Különös jelentősége van a téri észlelés fejlettségének, a vizuális és az akusztikus differenciációnak, a téri tájékozottságnak, a térbeli mozgásfejlettségnek, a testséma kialakulásának.)

A lelkileg egészségesen fejlődő gyermeknél - az önkéntelen emlékezeti bevésés és felidézés, a közvetlen felidézés mellett megjelenik a szándékos bevésés és felidézés, megnő a megőrzés időtartama; a felismerés mellett egyre nagyobb szerepet kap a felidézés, - megjelenik a tanulás alapját képező szándékos figyelem, fokozatosan növekszik a figyelem tartalma, terjedelme, könnyebbé válik a megosztása és átvitele, - a cselekvő-szemléletes és képi gondolkodás mellett az elemi fogalmi gondolkodás is kialakulóban van.

- érthetően, folyamatosan kommunikál, beszél; gondolatait érzelmeit mások számára érthető formában, életkorának megfelelő tempóban és hangsúllyal tudja kifejezni; minden szófajt használ; különböző mondatszerkezeteket, mondatfajtákat alkot; tisztán ejti a magán- és mássalhangzókat (a fogváltással is összefüggő nagy egyéni eltérések lehetségesek); végig tudja hallgatni és megérti mások beszédét,

- elemi ismeretekkel rendelkezik önmagáról és környezetéről; tudja nevét, lakcímét, szülei foglalkozását, felismeri a napszakokat; ismeri és gyakorlatban alkalmazza a gyalogos közlekedés alapvető szabályait; ismeri szűkebb lakóhelyét, a környezetében élő növényeket, állatokat, azok gondozását és védelmét; felismeri az öltözködés és az időjárás összefüggéseit. Ismeri a viselkedés alapvető szabályait, kialakulóban vannak azok a magatartási formák, szokások, amelyek a természeti és társadalmi környezet megbecsüléséhez, megóvásához szükségesek; elemi mennyiségi ismeretei vannak.

c) Az óvodáskor végére a gyermekek szociálisan is éretté válnak az iskolára. A szociálisan egészségesen fejlődő gyermek készen áll az iskolai élet és a tanító elfogadására, képes a fokozatosan kialakuló együttműködésre, a kapcsolatteremtésre felnőttel és gyermektársaival, amennyiben az iskolai légkör ezt lehetővé teszi. A szociálisan érett gyermek - egyre több szabályhoz tud alkalmazkodni; késleltetni tudja szükségletei kielégítését, - feladattudata kialakulóban van, s ez a feladat megértésében, feladattartásban, a feladatok egyre eredményesebb elvégzésében nyilvánul meg; kitartásának, munkatempójának, önállóságának, önfegyelmének alakulása biztosítja ezt a tevékenységet

És ha nem? Kérdések: Hol a határ? Ki mondja meg? Óvodapedagógus Szülő Nevelési tanácsadó

ÓVODA ISKOLA A Játék a legfőbb élményforrás a személyiség fejlesztésének a színtere, a tanulás, a készség- és képességfejlesztés leghatékonyabb módja Az első két osztály sruktúrája közelít az óvodához Játékos tanulás Mindennapos mese Kitágul a világ Kötelességek, feladatok

Az iskolába lépés ELŐZMÉNYEK ÚJDONSÁGOK Tapasztalatok a szülőtől való elválásról. A közösség élménye ismerős. Szabályokhoz, normákhoz való alkalmazkodás. A játék varázsa. Formálódtak a tanuláshoz szükséges alapkészségek és tulajdonságok. ÚJDONSÁGOK A nevelés körülményei környezete, közvetítője megváltozott. Új közösség. Megszokott bioritmus, napirend felbomlik. Kötöttebb életformák. Teljesítményt várnak el tőle. Megváltoznak a családban is a feléje irányuló elvárások.

Az iskola technikái az átmenet nehézségeinek csökkentésére A rugalmas iskolakezdés Az óvodai nevelőmunka közvetlen folytatása legyen A képességek fejlettségi állapotának feltérképezése A gyerekek közötti különbségek figyelembevétele Egyénre szabott minőségi oktatás Minél több játékosság Sikerélményhez juttatás Elfogadó, segítő, együttműködő pedagógiai szemlélet Megfelelő motiváció Személyes kapcsolattartás a két intézmény között Kezdeti kudarcok csökkentése Új tanítási módszerek alkalmazása Szülőkkel való intenzív, konkrét kapcsolattartás Szöveges minősítés

Az óvoda-iskola átmenet támogatása intézményünkben Iskolai beíratás Tavasszal Gólya- hét Komatál készítés Föld napja Óvodás ballagás Tanévnyitó Novemberben Fecske-hét Közös ünnepek Munkaközösségi értekezletek Óvónő tanítónő folyamatos kapcsolattartása

CÉL: KÉSZÍTETTÉK: JÓVÁHAGYTA: DÁTUM: Feladatok Felelős Sikerkritérium Határidő Módszer Költség

Emberábrázolás

Komatál készítése

„ Kezet csak megfogni szabad, ellökni átok , egymásba simuló kezek tartják össze az eget s világot”

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!