Egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Előadó: Dr. TÖRÖK GYÖRGYI adószakértő
Advertisements

TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSA
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
GKV - kötelező egészségbiztosítás (előre meghatározott szolgáltatások előre meghatározott önrésszel) A kötelező egészségbiztosítás alapelve: minden biztosítottnak.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
NYUGDÍJVÁLTOZÁSOK.
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Európai Utazási Biztosító Zrt. (EUB) Oktatás 2008.
Munkajog és társadalombiztosítás II.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
1 ONYF BM OEP Az EMMA működési modellje Munkavállalók adatai Munkáltatók adatai Munka- viszonyok adatai Munkavállalók EU FH OMMF KSH EMNY Központ Munkáltatók.
1 Kormányszóvivői tájékoztató március 31. Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (emma)
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
Társadalombiztosítási
EU rendeletek jétől alkalmazandó a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról szóló 883/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet.
Készítette: B. B.. Ki jogosult a START kártya kiváltására? a 25. életévét, felsőfokú végzettség esetén a 30. életévét még nem töltötte be, és tanulmányait.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
Az egészségbiztosítási rendszer átalakítása
1,,Gazdasági kihívások az egészségiparban’’ Gyártó- és Forgalmazó Cégek Vezetőinek Országos Konferenciája Az egészségbiztosítási koordináció tények és.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Egészségbiztosítási ismeretek
(A biztosítási jogviszony nyilvántartás múltja, jelene, jövője. )
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
1 Milyen a magyar egészségadatok minősége VI. Egészséginformációs Fórum május Király Gyula / 8.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Jogosultság és jogviszony ellenőrzés
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Készült Európai Migrációs Hálózat Nemzeti Ülésére
Társadalombiztosítással kapcsolatos tájékoztató
Az Európai Unió más tagállamába kiküldött munkavállalók társadalombiztosítási jogállása, közteher-fizetési kötelezettség Széll Zoltánné előadása.
Ötvös Péter Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Egészségbiztosítási rendszer
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Álláskeresőként történő nyilvántartás
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
HATÁRON ÁTNYÚLÓ ELLÁTÁSOK NÓGRÁD MEGYÉBEN A ÉVBEN Debrecen, április 23.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
A KIKÜLDETÉS SZABÁLYAI, GYAKORLATI KÉRDÉSEK
Vállalkozási feltételek Németországban vállalkozási szerződések teljesítéséhez Koji László elnök Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége 1013.
Családtámogató ellátások
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
Zala Megyei Kormányhivatal Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szerve 1.Első TAJ igények 2.Külföldön létrejött biztosítás bejelentése 3.Alkalmazandó.
„Tanulószerződéssel a munka világában” c. Országos Konferencia A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi LXXXVI.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
Járulék- és egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettséggel kapcsolatos változások év.
A szakképzési hozzájárulás hatékony felhasználása Cséfalvay Ágnes.
Európai Uniós ismeretek A négy alapszabadság. Alapvető jogok az Európai Közösségben – a 4 alapszabadság EGK – cél: a tagállamok közös piacának kiépítése.
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
A társadalombiztosítási jog rendszere
A minőségi és hatékony gyógyszerrendelés ösztönzéséről szóló kormányrendelet (B-súly rendelet) módosításának aktualitásai Komáromi Tamás (Healthware.
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Társadalombiztosítás, szociális hozzájárulási adó, egészségügyi hozzájárulás 2017-es változásai Dr. Kiss Mariann.
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Dr. Kiss Mariann Tájékoztatási Főosztály
Járulék, egészségügyi hozzájárulás, szociális hozzájárulási adó 2015.
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

Egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság Magyarországon, az EGT tagállamokban és harmadik államokban

Alkalmazandó Európai Uniós jogszabályok 2010. május 1-től hatályos szociális EU biztonsági rendszerek koordinációja: 883/2004/EK rendelet és ennek végrehajtását szabályozó 987/2009/EK rendelet 021/2010. sz. OEP Főigazgatói utasítás (fenti rendeletek eljárási szabályai) Az EFTA tagállamok (Izland, Liechtenstein, Norvégia) és Svájc vonatkozásában: 1408/71/EGK rendelet és végrehajtásáról szóló 574/72/EGK rendelet 003/2009. Sz. OEP Főig utasítás az eljárási szabályokról

Alkalmazandó jogszabályok Magyarországon 1996. évi XX. tv. - Ki jogosult TAJ-ra – aki jogosulttá válik egészségügyi szolgáltatásra 1997. évi LXXX. tv. (Tbj. tv.) - Ki jogosult egészségügyi szolgáltatásra – Tbj. 5., 13. és 16. § 1997. évi LXXXIII. tv. (Eb.tv.) - Egészségügyi szolgáltatások igényérvényesítési szabályai (Mo-n TAJ és EU kártya) Külföldi munkavégzés bejelentése 016/2011. számú OEP szabályzat

Szociálpolitikai egyezmények Államközi egyezmények 2005. évi CXXV. törvénnyel kihirdetett magyar-horvát szociális biztonsági egyezmény 2008. évi LXXII. törvénnyel kihirdetett szociális biztonsági egyezmény Magyarország és Montenegró között 2009. évi II. törvénnyel kihirdetett szociális biztonsági egyezmény Magyarország, valamint Bosznia és Hercegovina között A továbbiak: 1. Angola (17/1984. (III. 27.) MT rendelet) 2. Észak-Korea (14/1975. (V. 14.) MT rendelet) (csak a KNDK állampolgárai!) 3. Irak (47/1978. (X. 4.) MT rendelet) 4. Jordánia (15/1981. (V. 23.) MT rendelet) 5. Jugoszlávia (1959. évi 20. tvr.) (Szerbia, Macedónia és Koszovó esetében alkalmazandó) 6. Kuba (1969. évi 16 tvr.) 7. Kuvait (33/1979. (X. 14.) MT rendelet) 8. Mongólia (29/1974. (VII. 10.) MT rendelet) 9. Szovjetunió (1963. évi 16. tvr.) utódállamai (Oroszország, Ukrajna esetében alkalmazandó)

Ki jogosult orvosi ellátásra biztosított / jogosult A magyar társadalombiztosítás jellemzői: az állam az adókból és a járulékokból finanszírozza kötelező a részvétel kötelező a járulékfizetés feltétel: tisztázott legyen a jogviszony Az egészségügyi szolgáltatások igénybevételének alapvető feltétele: a kérelmező biztosított, vagy jogosult legyen. Az OEP - az erre kötelezettek bejelentései alapján - nyilvántartja az egészségügyi szolgáltatásra jogot adó jogviszonyokat.

Biztosítottak A biztosítási jogviszony másodlagos jogviszony, valamely alapul szolgáló jogviszonyhoz kapcsolódóan, a törvény erejénél fogva jön létre. A biztosított a társadalombiztosítás valamennyi szolgáltatására jogot szerezhet. (Természetbeni és pénzbeli ellátások, nyugdíjhoz szolgálati idő) A Tbj. 5.§ a biztosítottak körét tételesen felsorolja. Ilyenek például: Munkaviszonyban, közszolgálati jogviszonyban állók, Szövetkezeti tagok, Tanulószerződés alapján szakképző iskolai tanulmányokat folytató tanulók, Álláskeresési támogatásban részesülők, Egyéni és társas vállalkozók, Egyházi személyek, Őstermelők, bizonyos feltételek teljesülése esetén, Bedolgozói, megbízási jogviszonyban, választott tisztségviselőként, segítő családtagként személyesen munkát végzők meghatározott jövedelem elérése esetén.

Egészségügyi szolgáltatásra jogosultak A Tbj 16. § az egészségügyi szolgáltatásra jogosultak körét tételesen felsorolja. Ilyenek például: nyugdíjasok, GYES-en, GYED-en lévők, rendszeres szociális segélyben, ápolási díjban, stb. részesülők Magyarországon lakóhellyel, illetve magyar állampolgár esetén lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező kiskorúak (18 éves korig), a közoktatási törvény hatálya alá tartozó oktatási intézmény nappali tagozatos, magyar állampolgárságú tanuló/hallgató (18 év felett). szociálisan rászorultak. (A központi költségvetés fizet az Egészségbiztosítási Alapba.) Aki nem biztosított és nem eü. szolgáltatásra jogosult, egészségügyi szolgáltatási járulék fizetésére kötelezett, melynek összege 2011. évben 5100,- Ft/hó. NAV-hoz kell bejelentkezni NAV-hoz kell fizetni bejelentkezését megelőzően megszakítás nélkül legalább egy éve bejelentett lakóhellyel rendelkezzen a Magyar Köztársaság területén. Jogosultság a Tbj. 13.§ alapján: uniós rendeletek alapján jogosultak az EU-ban biztosítottak. nemzetközi egyezmények szabályai szerint jogosultak az ezek hatálya alá tartozó személyek.

Jogviszony-ellenőrzés 2007. április 1-től eü. szolgáltató kötelezettsége. Az aktuális jogviszonyt kell vizsgálni. Ennek megszűnését követően maximum 45 napig áll fenn ún. passzív jogosultság. Az ellenőrzés eredményétől függetlenül az ellátást kötelező nyújtani, de az igénybevevő részére jelezni kell, hogy jogviszonyát rendezze. FONTOS: Nem a járulékfizetést ellenőrzik, hanem a jogviszony rendezettségét!

A jogviszony-ellenőrzés eredményei lámpa színek A jogviszony-ellenőrző informatikai rendszer az alábbi jelzéseket adhatja a szolgáltatónak a jogviszony függvényében: Magyarországon rendezett jogviszonnyal rendelkező személyek esetében: „ZÖLD - TAJ érvényes, jogviszonya rendezett” jelzést. Az egészségbiztosító (OEP) finanszíroz. Az ellátás térítésmentesen vehető igénybe. Magyarországon rendezetlen jogviszonnyal rendelkezők esetében: „PIROS - TAJ érvényes, jogviszonya rendezetlen” jelzést. Az OEP finanszíroz. A betegnek az ellátás térítésmentes. A TAJ-számmal rendelkező külföldön biztosítottak esetében: „KÉK - Külföldön biztosított, a TAJ átmenetileg érvénytelen” jelzést. EU kártyára külföldi biztosító finanszíroz. Egyéb esetekben: „BARNA - TAJ egyéb okból érvénytelen jelzést”. Az OEP nem finanszíroz. Érvénytelenségi okok: Elhalálozás, végleges ország elhagyás, vagy technikai: dupla TAJ miatt.

Mi történik rendezetlen jogviszony, „piros lámpa” esetén Eü. szolgáltatás jár, ellátás nem tagadható meg. Az eü. szolgáltató kötelezettsége: a jogviszony ellenőrzése, a beteg tájékoztatása a rendezetlen jogviszonyról, és a SZOLGÁLTATÁS NYÚJTÁSA. Ha piros lámpa miatt megtagadnák az ellátást, vagy a patikában teljes áron akarnák kiadni a térítéssel felírt gyógyszert, a beteg a -  betegjogi képviselőhöz, vagy -  a Népegészségügyi Szakigazgatási Szerv vezetőjéhez fordulhat.

A beteg teendői / okirati bizonyítási eljárás Haladéktalan megjelenés az EPSZSZ ügyfélszolgálatán a jogviszony rendezés érdekében. Okirat bemutatása: az EPSZSZ „zöldre állítja a lámpát”. (Háttérben a bejelentésre kötelezett szervvel folyik az adategyeztetés.) Ha nincs biztosítási jogviszonya és nem is jogosult, bejelentkezés a NAV felé egészségügyi szolgáltatási járulékfizetésre. (5100,- Ft/hó) Ha nem: A rendszer naplóz. Az OEP továbbítja a NAV felé. A NAV a járulékot behajtja. (Nem az ellátás költségét.)

Európai Uniós jogosultság A külföldi munkavégzés bejelentése az EPSZSZ felé. (Kezdetétől, megszűnésétől számított 15 napon belül.) A biztosítási, járulékfizetési kötelezettség ott áll fenn, ahol keresőtevékenységet folytat. (kettős járulékfizetés tilalma) Az egészségügyi ellátás is a biztosítás helye szerinti uniós tagállamban jár teljes körűen.

EU-s jogosultság igazolása Magyarországon A magyar TAJ kártya nem használható, kizárólag a külföldi biztosító által kiállított EU kártya. (orvosilag indokolt és szükséges ellátás) TAJ szám átmenetileg érvénytelenítésre kerül. (kék lámpa) „E 106” jelű uniós formanyomtatvány: magyar TAJ kártyájával Magyarországon teljes körű ellátás. Amennyiben egy EGT tagállam területén dolgozó és ott biztosított személynek Magyarországon marad az állandó lakóhelye: „E 106” igazolás. A külföldi biztosító vállalja, a külföldi jogosultság e TAJ szám mögött bejegyzésre kerül, a külföldi biztosító megtéríti a Magyarországon igénybevett ellátások költségeit.

EU-s jogosultság igazolása Magyarországon A lakóhely fogalmát az illetékes állam a saját jogszabályai szerint értelmezi. Nagy-Britannia, Írország, Olaszország: a lakóhely fogalomnak a magyar jogszabályoktól eltérő értelmezése, E 106 nyomtatványt nem állít ki.

Jogosultság igazolása az Európai Unióban Magyarországon biztosított vagy egészségügyi szolgáltatásra jogosult az Európai Gazdasági Térség egy másik tagállamában jogosult az orvosilag szükséges egészségügyi ellátásokra. Tartalmának meghatározása tagállami hatáskör, kétség esetén az ellátást nyújtó orvos dönt. (ilyen pl. dialízis-kezelés, oxigénterápia és a szülés) A szolgáltatást csak az egészségbiztosítóval szerződésben lévő szolgáltatótól lehet az egyenlő elbánás elvének megfelelően igénybe venni. A magánszolgáltató által nyújtott ellátás költségeit a beteg saját maga fizeti. A Kártyával az összes tagállamban egységesen, közvetlenül lehet az egészségügyi szolgáltatóhoz fordulni. Az egyenlő elbánás elve alapján jár. (esetleges önrész) Belgiumban, Franciaországban és Luxemburgban, valamint bizonyos típusú egészségügyi szolgáltatók esetében Finnországban ún. visszatérítéses rendszer működik. (költségek megelőlegezése, majd visszatérítése)

Mentés, szállítás költsége hegyi baleset esetén az EU-ban A hegyi mentés rendszerint díjköteles. Gyakran a helyi egészségbiztosítás sem a mentőszámla összegét téríti, hanem abból egy előre meghatározott fix összeget. (pl. Ausztriában legfeljebb kb. 800 €-nak megfelelő összeg téríthető, a költség ennél jóval több) A síbalesetekről bővebb információ a www.oep.hu /Lakossági kezdőlap/Ellátások az EU-ban menüpont alatt található.

EU kártya nélkül igénybe vett ellátás A Kártya nélkül igénybe vett ellátásokért fizetni kell. Az eredeti számlákat és a kiegyenlítésére vonatkozó igazolást az EPSZSZ-nek kell benyújtani. A szakigazgatási szerv azt az összeget fizeti ki, amennyibe az ellátás az Európai Egészségbiztosítási Kártya alapján került volna. A költségkülönbözetet az egészségbiztosító nem téríti meg. Spanyolország: A spanyol egészségbiztosítási összekötő szerv a spanyol egészségbiztosítási rendszer sajátosságaiból adódóan nem tud felvilágosítást adni az egészségügyi ellátás költségeiről. Így ez esetben a magyar belföldi költségmérték erejéig történő megtérítésére van csak lehetőség. Európai Egészségbiztosítási Kártya vagy utasbiztosítás? A Kártya és az utasbiztosítás egymáshoz képest kiegészítő jellegű. Tehát EU kártya és utasbiztosítás!

Biztosítási jogviszony harmadik államokban (nem EGT-tagállamban, illetve egyezményes államban) Ottani keresőtevékenységet végző, de lakóhelye Magyarországon van: eü. szolgáltatási járulék fizetésére kötelezett a külföldi munkavállalása tartamára is. Ott a vonatkozó, külföldi jogszabályok alapján jogosult ellátásra. Nem munkavégzés céljából történő kiutazás: az eü. ellátás költségeit a beteg maga viseli. A külföldön igénybe vett sürgősségi ellátások, illetve a betegszállítás költségeit utólag az EPSZSZ megtéríti, a magyar belföldi költségmértékig. (számla, kiegyenlítésről szóló igazolás, zárójelentés fordításban, 30 napon belül a hazaérkezést követően, 6 hónapos jogvesztő határidő)

Szociálpolitikai egyezmények Sürgősségi, vagy indokolt és szükséges ellátásokra terjednek ki. Általában ingyenes ellátásra jogosít. (Kivétel: önrész, ottani térítésköteles ellátás) „Önrészt” a magyar egészségbiztosítási szerv nem téríti. A kötelező biztosítási rendszerben működő szolgáltatónál, útlevél ellenében vehető igénybe, illetve az egészségbiztosító által kiállított nyomtatványokkal. (Bosznia-Hercegovina, Montenegró, Horvátország).

Köszönöm a figyelmet!