Holttest boncolására vonatkozó szabályok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
14. Tétel.
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
Kormányszóvivői tájékoztató A vizitdíj szabályok felülvizsgálata.
Tisztázatlan halálokok fiatal korban fiatalkori hirtelen halál
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
Dr. Golopencza Pál szolgálatvezető főorvos
Egynapos sebészetek Pest megyében
PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
Prof. Dr. Szabó Máté Dr. Lenkovics Barnabás
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Egészségügy Betegjogok.
Kardos Sándor István r. alezredes ORFK Humánigazgatási Szolgálat
10. Tétel.
Legfontosabb törvényeink
A pszichiátriai ellátás jogi szabályozása
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
TŰZ ÉS MUNKAVÉDELMI MEGBÍZOTTAK ÉVI TOVÁBBKÉPZÉSE A Debreceni Egyetem GF Munkabiztonsági Önálló Osztály (MBO) Szervezésében.
Munkavédelmi előírások rendszere
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
A rendőrségi szervezetváltozások szerepe, a nyomozás hatékonysága A rendőrségi szervezetváltozások szerepe, a nyomozás hatékonysága dr. Dinók Henriett.
Dr. Fehér Éva, Dr. Tamás László
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Az orvos szabálysértési felelőssége
Kórházi eredetű fertőzések-kártérítési felelősség
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Modellértékű programok a szenvedélybetegek ellátása területén.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Gyermekkorú bűnelkövetők büntethetősége
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
Személyi szabadságot korlátozó intézkedések
Adatvédelmi alapelvek
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Nehézségek a halottvizsgálat dokumentációja során C /V/új r. sz
Önálló és rendőrrel közös polgárőri tevékenység és ehhez kapcsolódó rendőri karjelzések ismertetése +
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
Halottvizsgálat jogi szabályozása
Balesetbiztosítás. Milliós segítség Választható csomagok, fix díjtételek Nem kell tarifálni! Nincs egészségügyi kockázatelbírálás!
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
Az adatvédelem szabályozása
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
Az ügyészi szervezet és feladatok
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK FOGLAKOZTATÁSA munkabiztonsági szakmérnök
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Holttest boncolására vonatkozó szabályok Dr. Keller Éva

Jelenleg nem létezik hagyomány

Orvos ? Szakértői rendszer Forensic Pathologist / Igazságügyi Orvos Coroner / Halottkém Medical Examiner/Orvos Vizsgáló

Forensic Pathologist Coroner – crowner of the King A király vizsgálója, nem volt szüksége orvosi diplomára Jelenleg sincs, ahol még fennáll a rendszer Medical Examiner felváltotta a coroner rendszert több helyen, az 1800-as évektől, aki már rendelkezik orvosi diplomával

Forensic Pathologist 4 év un. Undergraduate 4 év orvosi diploma 4 év postgraduate training/ anatomiai patológia 1év forensic path tréning 6 év orvosi diploma 5 év igazságügyi orvostan szakvizsga Ebben 1 év anatómiai patológia

Igazságügyi Orvos szakértő feladata A halál okának meghatározása A megelőző kórtörténet áttekintése Régebbi betegségek és sérülések Halált megelőző orvosi kezelések A tanuk vallomásának áttekintése Helyszíni szemle Boncolás

Igazságügyi Orvos szakértő feladata Boncolás Holttest megnyitása Szervek boncolása Agy boncolása Szövettan Toxikológia Vizelet Vér DNS Haj Egyéb szövet

Harmonizáció az Európai Unióban Az Európai Gazdasági Közösség igazságügyi orvos szakértői 1986. szeptember 2. és 6. között Sevillában egy ad hoc bizottságot állítottak fel az igazságügyi orvos szakértői gyakorlat harmonizációjának megvitatására. Törekvésüket a bizottsági ülés után kiadott “Irányelvek és javaslatok”-ban a következőkkel indokolták:

Harmonizáció az Európai Unióban A bűnözés növekvő üteme, az emberi élet elleni erőszak elszaporodása, az egyre nagyobb számú közlekedési baleset növekvő aggodalomra adott okot. A Római Szerződés elsődleges fontosságot tulajdonít az emberi szabadságnak, a személyes és közegészség védelmének, valamint a szakemberek szabad mozgásának a tagállamok között. Mindezek miatt rendkívül fontos, hogy minden egészségügyi dolgozó rendelkezzen igazságügyi orvostani ismeretekkel, és hogy az igazságügyi orvosszakértők magas szinten képzettek legyenek. Így az állampolgárok jogbiztonságának növelésében és az áldozatok védelmén keresztül az igazságügyi orvosszakértés megelőző orvostudományi ággá válhat.

A bizottság a következő területeken törekszik harmonizációra: az igazságügyi orvostan tanítása orvostanhallgatóknak, fogorvostan hallgatóknak, joghallgatók, jogászok és rendőröknek, az igazságügyi orvos szakértők képzési feltételei, az igazságügyi orvostani intézetek szerepe és felépítése, az igazságügyi orvos szakértői gyakorlat a legszélesebb értelemben, úgymint a klinikai igazságügyi orvos szakértés, az igazságügyi elme szakértés és az igazságügyi patológia magán és hivatásos gyakorlása, az egyetemek igazságügyi orvostani tanszékeinek felelőssége az oktatásban, gyakorlati munka terén, az igazságügyi orvos szakértők és a bíróságok kapcsolata.

A bizottság leszögezte, utolsó két év valamelyikében kell az orvostanhallgatóknak igazságügyi orvostant hallgatniuk, miután már tisztában vannak az alapokkal. Minimum egy féléven keresztül, legalább hatvan órában kell a tárgyat tanítani. A bizottság az elsajátítandó területeket is pontosan definiálta. A tanítás hatékonyságának növelése érdekében azonban az egyetemeknek gyakorlati orvos szakértői és kutató munkát is kell végezniük. a bíróságoknak bizonyítékként kell elfogadniuk az írásos orvos szakértői véleményeket. Itt tehát az angolszász gyakorlattal szemben a kontinentális gyakorlat mellett foglalnak állást. Csak akkor kell a szakértőnek személyesen megjelennie a bíróságon, ha ez feltétlenül szükséges.

Hatósági/Igazságügyi boncolás Erőszakos haláleset Egyértelmű erőszakos halál ill annak gyanúja esetén Hirtelen, vagy váratlan halál, SIDS Emberi jogok sérelme /kínzás/ Öngyilkosság vagy annak gyanúja Orvosi mulasztás gyanúja esetén Balesetek – közlekedési, foglalkozási, vagy otthoni Foglalkozási megbetegedés Környezeti katasztrófa Fogdában/börtönben való elhalálozás Ismeretlen személy Szakértők teljes függetlenségben kell hogy kialakítsák véleményüket

Főbb elvek I - Helyszíni szemle Általános elv Gyanús erőszakos halál→ hatóság értesítése → eldönti, hogy ki menjen a helyszínre Gyanú idegenkezűségre → igazságügyi szakértőt kell értesíteni A holttest vizsgálata Rendőrség szerepe Helyszínen lévő összes személy azonosítása Fotó-dokumentáció Tárgyak biztosítása Halott azonosítása, tanuk, stb A halott kezeinek papírzacskóval történő biztosítása A helyszín megőrzése

Főbb elvek –Helyszíni szemle II Az igazságügyi orvos szakértő szerepe A haláleset összes körülményét ismertetni kell vele Felügyelnie kell a a készítendő fotókat, s a holttest megfelelő biztosítását A holttest elhelyezkedésének, ruházatának, s minden egyéb fontos dolognak a rögzítése A vérfoltok elhelyezkedésének rögzítése A halottvizsgálat elvégzése Rögzíteni a végbél hőmérsékletét, s a hullafoltok elhelyezkedését, hullamerevséget, stb. A holttest biztonságos elhelyezése

Főbb elvek - Boncolóorvos Igazságügyi boncolást két orvos kell hogy végezze, az egyiknek feltétlenül igazságügyi orvos szakértőnek kell lennie

Főbb elvek III.- Azonosítás Szemrevételezés Személyes tárgyak Fizikális-testi jellegzetességek Fogorvosi vizsgálat Antropológiai vizsgálat Ujjlenyomat DNS /igazságügyi genetikus szakértő

Főbb elvek IV.- Általános megállapítások A boncolás az orvosi etikai szabályok betartásával kell hogy történjen, a halott méltóságának szemelőtt tartása mellett A legközelebbi hozzátartozónak engedni kell a boncolás előtti megtekintését az elhunytnak, ha lehetséges Boncolás előtt az alábbi szabályokat kell betartani Rögzíteni a boncolás napját, helyét, idejét Rögzíteni kell a boncoláson résztvevő személyek nevét Színes fotókat kell készíteni A holttest levetkőztetése során folyamatosan fotózni kell, s rögzíteni az eltávolított ruhát, ékszert s a sérülések helyével összevetni Ahol szükséges rtg felvételt készíteni!!!!! Szükség szerint a boncolás előtt a testnyílásokból tamponnal mintát biztosítani Amennyiben az elhunyt halála előtt kórházi kezelés alatt állott, az összes orvosi dokumentációt a boncoló orvos rendelkezésére kell bocsátani

Főbb elvek V.- Boncolás Külvizsgálat Ruházat Külleírás Kor, nem, testfelépítés, etnicitás, súly, tápláltság, bőrszín és jellegzetességek: tetoválás, testékszer, hegek Post mortem elváltozások, különös figyelemmel a hullafoltokra és hullamerevségre A testfelületen talált elváltozások leírása, mintabiztosítás A háti felszín megtekintése

Főbb elvek V.- Boncolás /Külvizsgálat Részletes vizsgálata és leírása a fejnek és az arcnyílásoknak: szín haj, sűrűsége a hajnak (szakáll) orr, fogazat és nyelv: fülek, fülmögötti terület, külső hallójárat; szem: szivárványhártya színe és szaruhártya, pupillák, kötőhártya; bőr: (bevérzések jelenléte vagy hiánya), a testnyílásokban levő váladék leírása Nyak: mozgathatósága, sérülések Mellkas: alak, stabilitás; mell: kinézet, mellbimbó és pigmentáció Has: nagyság, pigmentáció, hegek, eltérések zúzódások Végbélnyílás, külső nemi szervek Végtagok:fejlődési rendellenességek, sérülések, hegek, injekciók Körömalatti anyagok leírása és biztosítása

Főbb elvek V.- Boncolás /külleírás Az összes sérülés leírása, alak, nagyság irány, szélek anatómiai fix pontokhoz viszonyítva Vitális reakció-élőben való keletkezés, idegenanyagok,elszíneződés, fotó készítése A sérülésekre való rámetszés A sérülésekből szövettani vizsgálatra való minta biztosítása A régi és friss műtéti hegek, újraélesztés nyomainak leírása Ennél a pontnál kell eldönteni a további boncolási menetet, rtg. Vagy egyéb képalkotó eljárás (szép is lenne…

Főbb elvek V.- Boncolás /Belvizsgálat Általános A bemetszések által okozott sérülések leírása Mindhárom testüreg réteges megnyitása, esetlegesen gerinccsatorna, és végtagizületek megnyitása A testüregek leírása, légmell, vérmell, a mellhártya, szívburok, összenövések, sérülések Nyaki terület leírása Az összes szerv kivétele, külső felszín, metszlap, elváltozások leírása, a sérüléseknek megfelelően a normál boncolási menet megváltoztatható, ezt minden esetben fel kell tüntetni a leíró részben. Belső szervek sérülésének a leírása, hely, méret alak, fotó. A nagyobb szervek súlyát rögzíteni kell

Főbb elvek V.- Boncolás /Belvizsgálat Részletes Fej A koponya megnyitása előtt a csonthártyát le kell „ kaparni” hogy láthassuk a koponya törését Ha részletes vizsgálat kell, vagy feloszlott a tetem, akkor egyben kell fixálni az agyat A dobüreget mindig meg kell nyitni, a melléküregeket, ha szükséges Az arc lágyrészeinek lefejtése csak indokolt esetben kozmetikai szempontok figyelembe vételével

Főbb elvek V.- Boncolás /Belvizsgálat Részletes Mellkas és nyak Megfelelő technikát kell választani a légmell kimutatásához, s a nyaki sérülések megállapításához. Sok esetben in situ boncolás szükséges. Has In situ boncolás vagy szervkomplexumok együttesen Csontváz Rtg Gerincvelő, medence vizsgálat

Főbb elvek V.- Boncolás /Belvizsgálat Speciális technikák Nyak trauma-a boncolást itt kell kezdeni Légembólia gyanú-légembólia próba Trauma okozta halálnál minden lágyrészt át kel vizsgálni, alkalmazni a „peel-off” technikát Szexuális bűncselekmény esetén a külső és belső nemi szerveket összefüggésükben kell eltávolítani.

Főbb elvek V.- Boncolás /Belvizsgálat Mintavétel Minden boncolásnál az összes fő szervből szövetmintát kell venni, vér-vizelet mintát kell biztosítani. Vér, mindig perifériáról. Esettől függően: epe, agyvíz, csarnokvíz, haj, szeméremszőrzet, egyéb Sérülésekből minden esetben mintavétel Csontok kivétele Személyazonosításhoz, koponya, felkar, combcsont, medencecsont Nyak leszorítása:az egész nyaki szervkomplexum eltávolítása, szövettan. Biológiai mintavétel Folyadékok esetlegesen azonnali vizsgálata

Boncolási protokoll/ Kiegészítő vizsgálatok DNS vizsgálat Hüvely, száj, végbél kenet Vér-vizelet kábítószer vizsgálat Toxikológia Holttestben felelt idegenanyag vizsgálat Csontkor meghatározás Mikrobiológia Fogak harapás vizsgálata Rtg Ruházat Eszközök

SIDS/ESPID Boncolási protokoll Elvégzendő vizsgálatok Helyszíni szemle Boncolás Kórszövettan Mikrobiológia/Virológia DNS Toxikológia RTG

EMCDDA Europian Monitoring Center for Drugs and Drug Addiction Cselekvési terv Magyarország számára 2002-2004 között, az 5 kulcsindikátor vonatkozásában (kezelési igény, fertőző betegségek, általános lakossági, prevalencia becslés) A kábítószerrel összefüggő mortalitási indikátor

Múlt-Jelen-Jövő Jövő ? Múlt Jelen

Múlt 14-15. sz.-ban magyar egyetemeken orvosi oktatás 1769-ben Mária Terézia nagyszombati egyetemen-orvostudományi kart hozott létre 1793-ig törvényszéki orvostanból nem tartottak külön előadást 1793/94 államorvostan keretén belül törvényszéki orvostan-orvosi „policia” 1816/17 államorvostan önálló tanszék 1827/28 orvosi rendészet a közegészségtanhoz csatlakozik 1873/74 megalakul a törvényszéki orvostani tanszék 1946/47 megalakul a 4 egyetemi tanszék 1953 Törvényszéki Orvostan-Igazságügyi Orvostan

Múlt Oktatás Finanszírozás 1770-1793-ig nem volt külön előadás 1793-tól 7 óra/hét két félév- politia medica-medicina forensis 1875-től orvosi rendőrség leválik 1883-tól fellendül az oktatás és az előadások látogatottsága 1888-tól két félév heti öt óra Finanszírozás Igazságügyi minisztérium Egyetemi tanár fizetés Díjtalan gyakornokok

Múlt-Jelen-Jövő Jövő ? Múlt Jelen

Jelen Önálló Igazságügyi Orvostani Intézet Oktatás Tudományos Kutatás gradualis post gradualis Tudományos Kutatás hazai külföldi Igazságügyi szakértés

Jelen 1999!!!! Finanszírozás IM EÜM OM Szakértés

Jelen Finanszírozás OM OEP???? Pályázatok Szakértés

Jövő Felsőoktatási Törvény Szakértői Törvény Pályázatok Végrehajtási rendeletek Pályázatok

Jövő Finanszírozás

Hibalehetőségek Tiszta, nem kontaminált vér gyűjtése Haj, szeméremszőrzet biztosítása Ruházat átvizsgálása eltávolítás előtt A lövedék bemeneti nyílásának és egyéb anyaghiányok megőrzése Ki kell szárítani a levegőn a tampont és a ruhát A levegőn kiszárított anyagot, papírzacskóban kell tárolni a továbbiakban Köröm levágása jobb, mint a köröm alóli anyag-mintavétel Méretarányos fotókat Meg kell próbálni minden anyag és szövetmintát begyűjteni Minden begyűjtött anyagot saját magunk jelöljük meg Fel kell hívni az igazságügyi laborokat ha nem tudjuk mit csináljunk

34/1999. (IX. 24.) BM-EüM-IM együttes rendelet az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvénynek a halottakkal kapcsolatos rendelkezései végrehajtásáról, valamint a rendkívüli halál esetén követendő eljárásról

A „rendkívüli halál” fogalma 9/1965 EüM-BM-IM. r. 19§ A „rendkívüli halál” fogalma 9/1965 EüM-BM-IM.r.19§ 1997 évi CLIV törv. a) bűncselekmény gyanúja b) közlekedési vagy foglalkozás körében bekövetkező baleset okozta c) egyéb baleset vagy mérgezés okozta, és a halál bekövetkezésével összefüggésben szükséges a felelõsség vizsgálata, d) öngyilkosság okozta, vagy a körülmények arra utalnak, e) az egészségügyi ellátás során következett be, és az egészségügyi dolgozó foglalkozási szabály- szegésének gyanúja merül föl, f) bekövetkezésének elõzményei, körülményei ismeretlenek,… g) fogvatartott elhalálozása esetén. a.) a halál bűncselekmény, baleset, öngyilkosság miatt következett be b.) a halál altatás, érzéstelenítés, műtét közben következett be c.) a haláleset orvosi gyógy kezelés hiányával kapcsolatos d.) a halál oka tisztázatlan e.) a halott személye ismeretlen

A halottvizsgálat elvégzése A közterületen, illetőleg járművön ….. történt halálesetnél a halál bekövetkezését a haláleset helyszínére, illetőleg a holttestnek a járműről való leemelése helyére a legrövidebb időn belül hívható orvos állapítja meg. ezt követően a helyszínen tartózkodó vagy az orvos által értesített rendőri szerv intézkedik a holttest elszállításáról és a halottvizsgálat további teendőiről. A hatályos szabályozás ez utóbbi rendelkezést úgy módosította, hogy a halál megállapítását követően a halottvizsgálat további teendőit a halál helye szerint illetékes háziorvos, illetve ezen szolgálat ügyeletes orvosa végzi. Tehát amíg korábban a közterületen történt halálozás esetén minden esetben a rendőrség feladata volt a halottvizsgálat teendőinek ellátása, ez most a területileg illetékes háziorvosra hárul.

Halottvizsgálat 1. § (5) Ha a helyszínen a hatóság azt állapítja meg, hogy a haláleset nem rendkívüli, és a szemle megtartását egyéb körülmény nem indokolja, a megállapításairól készített feljegyzést a halottvizsgálat végzésére illetékes orvosnak átadja, aki gondoskodik a halottvizsgálat további teendőinek ellátásáról.

A hatósági boncolás elrendelésére vonatkozó eljárás A Rendőrség Szolgálati Szabályzatáról szóló 3/1995. (III. 1.) BM rendelet 26. §-ának (1) bekezdése szerint a helyszínre ilyenkor a szolgálatot teljesítő rendőr megy ki. A rendőr a nyilvános helyen bekövetkezett halálesetről, illetve a magánlakásban bekövetkezett rendkívüli halálesetről jelentést tesz, gondoskodik a helyszín biztosításáról mindaddig, amíg a rendőrhatóságtól a szemlebizottság megérkezik. A Rh.r. 1.§-ának (5) bekezdése szerint, ha a helyszínen a hatóság azt állapítja meg, hogy a haláleset nem rendkívüli, és a szemle megtartását egyéb körülmény nem indokolja, a megállapításairól készített feljegyzést a halottvizsgálat végzésére illetékes orvosnak átadja, aki gondoskodik a halottvizsgálat további teendőinek ellátásáról, vagyis ezek után már csak kórbonctani vizsgálat elvégeztetésére van mód.

A hatósági boncolás elrendelésére vonatkozó eljárás. Az, hogy a szemlebizottságot ki kell-e hívni, vagy nem az annak a szolgálatos rendőrnek a döntésén múlik sokszor, aki először érkezik a helyszínre és semmiféle igazságügyi orvostani képesítéssel nem rendelkezik.

Halottvizsgálat 2. § (1) Ha a halál a) egészségügyi intézményben vagy egészségügyi intézménybe (intézményből) történő szállítás közben következett be, a halottvizsgálatot a beteget ellátó vagy felvételére illetékes, illetőleg a beteget elbocsátó fekvőbetegosztály, vagy járóbeteg-ellátó egység orvosa, vagy az intézet vezetője által e feladattal megbízott orvos, ügyeleti időben az ügyeleti szolgálatot ellátó orvos;

Halottvizsgálat 2. § d) közterületen, járművön - ide nem értve az a)-b) pont szerinti esetet - vagy egyéb helyen következett be, a halál bekövetkezését a haláleset helyszínére, illetve a holttestnek a járműről való leemelése helyére a legrövidebb időn belül hívható orvos állapítja meg, ezt követően a halottvizsgálat további teendőit a halál helye szerint illetékes háziorvos, illetve ezen szolgálat ügyeletes orvosa végzi.

A halottvizsgálat elvégzése Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvénynek a halottakkal kapcsolatos rendelkezései végrehajtásáról, valamint a rendkívüli halál esetén követendő eljárásról szóló 34/1999. (IX. 24.) BM-EüM-IM együttes rendelet (Rh.r) határozza meg, hogy kinek a feladata a halottvizsgálat elvégzése. Ez a rendelet a közterületen elhunyt halottak esetében a korábban hatályban volt, az egészségügyről szóló 1972. évi II. törvénynek a halottakkal kapcsolatos rendelkezései végrehajtásáról szóló 5/1984. (V. 27.) EüM rendelethez képest jelentős változtatást vezetett be.

A hatósági és az igazságügyi orvosi boncolás 12. § (1) A boncolásnál a beteg kezelőorvosa a hatósági boncolást elrendelő engedélyével lehet jelen. A boncolási jegyzőkönyvben a 8. § (3) bekezdésében foglaltakon túl fel kell tüntetni a boncoláson jelen lévő kezelőorvos nevét, illetve ha a hatóság a kezelőorvos részvételéhez nem járul hozzá, ezt a körülményt is. (2) A hatósági és az igazságügyi boncoláson - oktatási célból - az elrendelő hatóság engedélyével egészségügyi szakképzésben vagy más képzésben részesülő személy is jelen lehet, ha a boncoláson való részvétel a tananyag részét képezi. A boncolás során tudomásukra jutott adatokkal kapcsolatos titoktartási kötelezettségre a boncolás megkezdése előtt a résztvevők figyelmét fel kell hívni. 13. § (1) A hatósági boncolást végző orvos, ha a boncolás megkezdése után a bonclelet vagy egyéb szakvizsgálati adatok alapján bűncselekmény elkövetésére utaló gyanú merül fel, a boncolást félbeszakítja, és a nyomozó hatóságot a szükséges intézkedések megtétele érdekében azonnal értesíti. Ilyen esetben a boncolást csak a nyomozó hatóság intézkedése után lehet folytatni. (2) A nyomozó hatóságnak az (1) bekezdés szerinti intézkedését a boncolásról készített jegyzőkönyvben fel kell tüntetni. (3) A hatósági boncolásról készített jegyzőkönyvet a véleményi résszel együtt - két példányban - meg kell küldeni a boncolást elrendelő hatóságnak. A kezelőorvos a vélemény készítésénél nem lehet jelen. Amennyiben az eljárás érdekét nem sérti, a hatóság a jegyzőkönyv egy példányát a kezelőorvos részére megküldi.

„…Mert minden szó új korlátot teremt, a gondolat testének szabva formát. S e korlátok közt kígyózik a rend lépcseje, Melyen addig járjuk ormát, Új, meg új látásnak, Amíg messze lent, Köddé mosodik minden régi korlát, S képekből összeáll a képtelen, Korlátokból korlátlan végtelen.” Babits Mihály Köszönöm