Hogyan készüljünk fel az életpályamodell kihívásaira?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hasznos tippek pályamódosításhoz
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
A kiégés 2 April, A kiégés 2 April, 2017.
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Önismeret.
A pontos idő: 14:2714:2714:2714:2714:27 ORHIDEÁK ORHIDEÁK Zene: Autumn Rose Kattints.
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
A tudatos élet alapelvei
Értékelés a pedagógiában
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
Sodrásban vagy flow-ban? vezetők újratöltve
Hogyan készüljünk fel az életpályamodell kihívásaira?
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Egy csokor a barátságunkra Music: Nightengale Serenade
Én-védelem a szociális munkában
Stresszkezelés.
Konfliktus és konfliktuskezelés
A gondozás,nevelés egysége
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A munkahely és a stressz
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
Egyéni döntések a szervezetben
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Óvodai portfólió Ferenczei Éva óvodapedagógus
A stressz szeminárium céljai:
Krízis.
Asszertivitás E. Tóbiás Sára 2009.
Mens sana in corpore sano. Avagy valóban ép a lélek az ép testben? Molnár József lelkész, lélekgyógyász, alternatív pszichológiai tanácsadó lelkész, lélekgyógyász,
1 Szitó Imre ©. A B C 2 Szitó Imre © 3  A lányok jobbak a nyelvi ©©képességekben ezen belül külön az olvasási tesztekben  A lányok jobbak az aritmetikában.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A hatékony stresszkezelés titkai
Stressz kezelése, coping (megküzdési) technikák Együtt a betegség okozta károk leküzdéséért TÁMOP / Előadó: Kardos Bernadett egészségfejlesztő.
A pontos idő: 18:58.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Lelkesedni lélekkel lehet Palágyi Kata
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
A nevelő munka hatékonyságának mérése
Maximális teljesítmény
Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
„ÚT A JÖVŐBE” Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Az üzletek operatív működtetése
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Tervezési folyamat.
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Útmutató hosszú távú túlélőknek
Asszertív kommunikáció
Előadás másolata:

Hogyan készüljünk fel az életpályamodell kihívásaira? Készítette: Licskainé Stipkovits Erika klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta, pedagógia szakos tanár, tréner

Az életpályamodell kihívásai A minősítő vizsga és a minősítési eljárás Befolyásolható a realitása: Önértékelés (portfólió), interjú. Intézményvezető véleménye. Pedagógiai-szakmai ellenőrzések jegyzőkönyvei. Foglalkozás-megfigyelések eredményei. Pedagógus munkájával kapcsolatos dokumentumok. Munkaközösség vezetők, diákok, szülök véleménye. A pedagógus jelentkezik rá – Döntés! Stresszt növelő : újszerű képességek szükségessége. Stresszt csökkentő: fejlődési lehetőségek, motiváció. Angliai különbségek (régi rendszer, gyakornok, tanár, középvezetők, folyamatos értékelés, egységes fejlesztés, a minősítés nem fegyelmező eszköz.

A szemlélet, magatartások változásának kihívásai A változási jéghegy

Változással kapcsolatos gondolatok A teknősbéka is akkor halad, ha kidugja a fejét. Ha csak citromhoz jutsz, szeresd meg a limonádét. Legyen bátorságunk megváltoztatni azt, amin változtatni kell, legyen erőnk elfogadni azt, amin változtatni nem lehet, és bölcsességünk belátni azt, hogy mi a különbség a kettő között. (Marcus Aurélius) A videojátékok tanulsága: akkor halsz meg leghamarabb, ha egyhelyben maradsz. Nincs állandóbb, mint a változás. (Hérakleitosz) - Vagy számolsz a változással, vagy a változás leszámol veled.

Készségek, képességek Mit? Hogyan?

(lelki állapot, biológiai állapot) Gondolat és emóció (Goleman) szituáció gondolatok viselkedés (cselekvés) érzések testi érzések (lelki állapot, biológiai állapot)

Gondolataink, hiedelmeink, sémáink megváltoztatása A./ Általánosítás „A múltkor is kész katasztrófa volt, amikor megpróbáltam ,fényezni’ magamat, ez már nem megy nekem!” Átfogalmazás: „Igaz, a múltkor nem sikerült valami fényesen, de sokat tanultam belőle, s valószínűleg egyre jobban fog sikerülni.”

Gondolataink, hiedelmeink, sémáink megváltoztatása B./ Felnagyítás Pl.: „Ezt egyszerűen lehetetlen megcsinálni.” Átfogalmazás: „Nagy kihívást jelent ez a feladat. (Többet és másképp kell rá készülnöm. Új képességeim működtetésére is szükségem lesz.)” C./ Pozitív nézőpont kizárása Pl.: „Nincs értelme a pályán maradnom, ezt a minősítő vizsgáztatást már nem bírom idegileg.” Átfogalmazás: „Lehet, hogy kezdetben alaposabban kell készülnöm az interjúra, de ezáltal is sikerélményhez juthatok, s tovább fejlődnek a képességeim. Semmit sem vesztek, ha megpróbálom.”

Az aktív (asszertív) viselkedési stílus erősítése aktív, direkt és őszinte, az önelfogadást és mások elfogadását közvetíti, a saját akaratát, szükségleteit és jogait azonos fontosságúnak tartja másokéival, a “győztes – győztes“ kimenetelre törekszik, mások meghallgatása, meggyőzése által válik győztessé, így mások önként választják vele a kooperálást.

Az érzelemközpontú megküzdés csökkentése – elfogadás A stresszhelyzet által keltett érzelmi reakciók és feszültségek szabályozására, mérséklésére irányul. Célja: megakadályozza a negatív érzelmek elhatalmasodását vagy olyan mértékű hatását, ami az egyén számára negatív következményekkel járna.

A problémaközpontú megküzdés erősítése - elfogadás A problémára összpontosít, megpróbálja a helyzetet kezelni, lépéseket tesz a szituáció megváltoztatására. - Jellemző a probléma elemzése, alternatív megoldások keresése, a választott megoldás végrehajtása. Az egyén önmagában is megváltoztat valamit, a környezete módosítása helyett (kapcsolattartás módjai, NLP).

Lelki egyensúly 4 alappillére - életcél megléte: személyes célok, törekvések, feladatok, melyek fényében értelmesnek érezhetjük az életünket, - hatékonyság: az érzés, hogy hatni tudunk a világra, visszaigazolás: önmagunk számára meggyőző bizonyítékok, hogy tetteink jók és igazságosak, az Én értékes voltának tudata: személyünket mások is elfogadják és értékelik. A lelki állóképesség (a valódi önbecsülés) nem ajándék, kitartó önfejlesztő munka eredménye.

Az egészséges önbecsülés 1. Az önhatékonyság (self-efficacy) : kompetencia, kontroll, kiszámíthatóság, bejósolhatóság, befolyásolhatóság. 2. Az öntisztelet, önelfogadás (self-respect) : előrehaladás, elfogadás, a másokkal történő közösségvállalás.

Az önbecsülés gyakorlatai 1. Szenteljünk figyelmet a célokról, igényekről szóló információknak, visszajelzéseknek. Nézzünk szembe a kényelmetlen tényekkel is.

Az önbecsülés gyakorlatai 2. Szembesüljünk hibáinkkal és tanuljunk belőlük. Változtassuk őket fejlődési feladattá.

Az önbecsülés gyakorlatai 3. Fejlesszünk ki magunkban egyfajta ellenőrzési, irányítási érzetet. Ismerjük fel, hogy felelősek vagyunk tetteinkért, választásainkért, céljaink eléréséért és értékeinkért.

Az önbecsülés gyakorlatai 4. Legmélyebb meggyőződésünkből beszéljünk és cselekedjünk. Akarjuk pontosan kifejezni gondolatainkat, értékeinket és érzéseinket. Álljunk ki önmagunkért.

Az önbecsülés gyakorlatai 5. Tűzzünk ki célokat, és a legnehezebb helyzetekben is érjük el azokat. Fejlesszük önuralmunkat, önfegyelmünket.

Az önbecsülés gyakorlatai 6. Az integritás megteremtése: viselkedésünk legyen összhangban elképzeléseinkkel, ideáljainkkal, meggyőződésünkkel, hitünkkel.

Az egyén reakciója olyan helyzetekben, A stressz Eustressz, distressz Az egyén reakciója olyan helyzetekben, amikor hirtelen nem vagy nehezen tud környezetének körülményeihez alkalmazkodni. Stresszorok: fizikai vagy lélektani.

Stresszt kezelő-, a kiégést megelőző módszerek - Nézzük a stresszorokat helyes szemszögből! Tegyük fel a kérdést: Mennyire rossz ez a helyzet, összevetve mindazokkal, amelyek az életemben tényleg jelentenek valamit? Belehalok? Csődbe jutok? Mennyire kerülök hátrányos helyzetbe? Nincs már mit ennünk? Elveszítem az állásomat? - Kerüljük a negatív elképzeléseket/fantáziálásokat, embereket! Tegyük fel a kérdést: előbbre visz-e célkitűzéseimben, amit most csinálok, vagy éppen hátráltat? Próbáljunk meg a szituáció pozitív tényezőiről listát készíteni, esetleg állítsunk össze egy listát azokról a dolgokról, melyek rosszabbak is lehetnének.

Stresszt kezelő-, a kiégést megelőző módszerek - Kondíció, légzés - Egészséges étkezési szokások - Kikapcsolódás meditáció relaxáció (progresszív) imagináció (sikerek) autogén tréning, jóga folyamatos izomlazítás - Nevetés, humor, kis pihenők munka – pihenés – munka – pihenés…. - Kapcsolatok, tanult sikeresség

Köszönöm a figyelmet! Mérei Ferenc „Nem kell minden helyzetből nyertesen kikerülni! Aki ezt a kényszert el tudja engedni, az belsőleg nagyon szabad lesz. Az élet hosszú, bele kell, hogy férjenek veszteségek, összeomlások, újrakezdések is.„ Mérei Ferenc www.eranger.hu sterika@eranger.hu