A drámapedagógia alkalmazásának lehetőségei az erkölcsös viselkedés alapozásában
Erkölcsös viselkedés alapozása Önismeret fejlesztése Önfegyelem alakítása Az erkölcsi nevelés célja a belülről szabályozott személyiség kialakítása KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2018. február 15. Szerepi Imréné
A drámapedagógia Tevékenységforma Kapcsolatépítési folyamat Kifejezésmód gyakorlásának színtere Eszköz a nevelésben KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2018. február 15. Szerepi Imréné
Cselekvésen, dramatikus cselekvésen keresztül megvalósuló tanulás Mesék, történetek, bibliai történetek feldolgozása Játék, szabályjáték Színház – verselés, bábozás, éneklés Zene, tánc, mozgás Cselekvésen, dramatikus cselekvésen keresztül megvalósuló tanulás KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2018. február 15. Szerepi Imréné
Hogyan kapcsolódhatnak? Önismeret fejlesztése Miben vagyok ügyes? Miben és kinek tudok segíteni? Mely területen kérek és várok segítséget? Motivált vagyok a részvételre, az együttműködésre? KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2018. február 15. Szerepi Imréné
Hogyan kapcsolódhatnak? Önfegyelem alakítása Bizalom Stabilitás A közösségem és én Viselkedési szabályok KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2018. február 15. Szerepi Imréné
A drámajáték által fejleszthető személyiségjegyek Önbizalom Mozgáskészség Önfegyelem Segítőkészség Helyes önértékelés Empátia Nyitottság Érzelmek kezelésének módja Kifejezésmód Közösségi szellem Kitartás Konfliktuskezelés Együttműködés Szabálytudat KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2018. február 15. Szerepi Imréné
Mesék, történetek, bibliai történetek feldolgozása Játék, szabályjáték Színház – verselés, bábozás, éneklés Zene, tánc, mozgás Cselekvésen, dramatikus cselekvésen keresztül megvalósuló tanulás Az események többnyire pozitív tulajdonságokkal felruházott főhős köré szerveződnek A jók és rosszak harcából általában a jók kerülnek ki győztesen A mese műfaja különösen alkalmas arra, hogy a mesélő erkölcsi, vallási igazságokat, értékeket tudjon átadni a hallgatóságnak A pedagógus felelőssége a mese, történet kiválasztásában KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2018. február 15. Szerepi Imréné
Játék, szabályjáték A játék a gyermek legbölcsebb tanítója Belső technikákat, lelki működéseket dolgoznak ki, amik által megtanulnak cselekedni, önmagukon uralkodni, másokkal együttmunkálkodni, bizonyos szabályokat megtartani, egy célra összpontosítani, képességeiket a máséval összemérni. KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2018. február 15. Szerepi Imréné
Színház – verselés, bábozás, éneklés Nyugodt, önkéntes gyermeki részvételen alapul Lehetőség nyílik a mindennapi valós helyzetek eljátszására, problémahelyzetek feldolgozására Lehetőség a saját érzelmek kifejezésére és mások érzelmeinek megismerésére KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2018. február 15. Szerepi Imréné
Zene, tánc, mozgás Alkalmas a gyermek érzelmi állapotának befolyásolására Cél a zenét értő és szerető, egészséges lelkű, kulturált, boldog ember nevelése (Kodály Zoltán 1940) Magába foglalja a gyakorló-, szerep-, szabály- és dramatizáló játékot Csökkenti a gyermek gátlásait, segítséget nyújt az egyéni megnyilvánulásban, alakítja a közösségi kapcsolatokat KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2018. február 15. Szerepi Imréné
Robert Fulghum: Már az óvodában megtanultam mindent, amit tudni érdemes. “Életem legfontosabb viselkedési szabályait egytől egyig az óvodában sajátítottam el. Az egyetemen a bölcsesség nem volt különösebb érték, az óvodában azonban annál inkább. Íme, amit tanultam: Ossz meg mindent másokkal! Ne csalj a játékban! Ne bánts másokat! Mindent oda tégy vissza, ahonnét elvetted! Rakj rendet magad után! Ne vedd el a másét! Kérj bocsánatot, ha valakinek fájdalmat okoztál! Evés előtt moss kezet! Húzd le a vécét! A frissen sült sütemény és a hideg tej tápláló. Élj mértékkel! Mindennap tanulj, gondolkodj, rajzolj, fess, énekelj, táncolj, játssz és dolgozz egy keveset! Délutánonként szundíts egyet! A nagyvilágban óvatosan közlekedj, fogd meg a társad kezét, és ne szakadjatok el egymástól! KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2018. február 15. Szerepi Imréné
Ismerd fel a csodát! Ne feledd a magocskát a műanyag pohárban: a gyökerek lefelé terjeszkednek, a növények felfelé, és senki nem tudja pontosan, mindez hogyan van, de valamennyien hasonlóképpen élünk. Az aranyhalak, a hörcsögök, a fehér egerek, még a magocska is a műanyag pohárban – mind meghalnak egyszer. Mi is. És emlékezz az első szóra, melyet megtanultál – a legfontosabbikra –: nézd! Minden fontos dolog bennük foglaltatik. A szeretet és az alapvető higiénia. Az ökológia, a politika, az egyenlőség és az értelmes élet. Válaszd ki bármelyik pontot, fordítsd le bölcs, felnőtt szavakra, és alkalmazd családodra, kormányodra, munkádra, egész életedre – meglátod, bölcsnek és igaznak fogod találni. Gondold csak el, mennyivel jobb volna a világ, ha összes lakója süteményt és tejet uzsonnázna minden délután három órakor, aztán pedig fogná a plédjét és szunyókálna egy keveset. És milyen jó volna, ha az összes kormány oda tenne vissza mindent, ahonnét elvette, és rendet rakna maga után. És akárhány éves is vagy, még mindig érvényes a szabály: a nagyvilágban fogd meg a társad kezét, és ne szakadjatok el egymástól.” KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2018. február 15. Szerepi Imréné
Hogy milyen felnőtté válik, rajtunk, óvodapedagógusokon is múlik! A csoda MAGA A GYERMEK. Hogy milyen felnőtté válik, rajtunk, óvodapedagógusokon is múlik! Töltsük be hivatásunkat és segítsük a ránk bízottakat olyanná válni, amilyennek Isten öröktől fogva megalkotta őket! KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2018. február 15. Szerepi Imréné