A hazai oktatáspolitika alakulása között

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A tanári munka értékelése
„Ezt egy életen át kell játszani”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
A gyakorlatvezető mentor
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Javaslatok a magyar közoktatás megújítására Eltérő álláspont a Zöld könyvről.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A szakképzés helyzete Magyarországon
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A szaktanácsadó segítő szerepe
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Stratégiai menedzsment3
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
Az országos mérések megújult rendszere
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Tanterv, tankönyv, követelmények
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Dr. Kaposi József 2015 A köznevelési- és a korai iskolaelhagyás kezelésével kapcsolatos stratégia.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Dr. Kaposi József 2014 A köznevelési- és a korai iskolaelhagyás kezelésével kapcsolatos stratégia.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Dr. Kaposi József Magyarország a tanulás világában egyre jobban lemarad versenytársaitól:  a reformok ellenére a tudásbeli szakadék, amely a világ.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Oktatáspolitikai folyamatok általános háttere
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Oktatáspolitika az első évtizedben
EGY PESSZIMISTA MINDEN LEHETŐSÉGBEN LÁTJA A NEHÉZSÉGET, EGY OPTIMISTA MINDEN NEHÉZSÉGBEN MEGLÁTJA A LEHETŐSÉGET Dr. GLOVICZKI ZOLTÁN SONKÁD, június.
Oktatáspolitika között
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Előadás másolata:

A hazai oktatáspolitika alakulása 2010-15 között Kaposi József 2019

Az előadás témakörei Kihívások az oktatás világában Az EU oktatási stratégiája A hazai folyamatok 2010-2015 Eredmények és problémák Nemzeti oktatási stratégiák 2014 Az évtized mérlege

Az oktatás világának kihívásai Európai/nemzetközi trendek és hazai megjelenésük globális és lokális kihívások együttes megjelenése, az info-, és biotechnológiai forradalom kibontakozása: mesterséges intelligencia, robotok, algoritmusok, big data, a digitális technológia széleskörű és többszintű behatolása az oktatásba, az emberi képességek fel- és leértékelődése, új kvalifikációs rendszerek létrehozásának szükségessége, iskoláskorú népesség jelentős csökkenése, a társadalom elöregedése, az egész életen át tartó tanulás paradigmájának terjedése, társadalom peremére szorult csoportok arányának növekedése, a kompetencia alapú oktatás térnyerése.

Az EU oktatási stratégiája 2020-ig A stratégiai keret négy specifikus célt tűzött ki: Az élethosszig tartó tanulás és mobilitás realitássá tevése Az oktatás és képzés minőségének és hatékonyságának javítása A méltányosság, a társadalmi kohézió és az aktív állampolgárság elősegítése A kreativitás és innováció elősegítése, a vállalkozókészséget is ideértve.

Oktatás és képzés célok2020 EU célértékkel bíró indikátorok Magyarország EU átlag EU 2020 2009 2012 célérték EU2020 célérték 1. Korai iskolaelhagyók (18-24) 11,2% 11,5% 14,2% 12,7% EU cél 10% NRP cél 10% 2. Felsőfokú végzettséggel rendelkezők (30-34) 23,9% 29,9% 32,1% 35,7% EU cél: 40% NRP cél: 30,3% ET 2020 célérték 3. Részvétel óvodai nevelésben (4-évestől iskolakezdésig) 94,8% 94,5% 91,7% 93,2% 95% 4. Legfeljebb 3 éve végzettek (20-34) foglalkoztatottsági aránya 75,6% 73,4% 78,3% 75,7% 82% 5. Felnőttek részvétele oktatásban/képzésben (25-64) 2,7% 2,8% 9,3% 9,0% 15% 6.Alapvető készségek (alulteljesítő 15 évesek, 1-es szinten vagy az alatt) Szövegértés 17,7% : 19,6% Matematika 22,3% 22,2% Természettudomány 14,1%

Az elfogadott öt mérföldkő2020-ig a felnőttek részvétele az egész életen át tartó tanulás-ban (a felnőtt népesség legalább 15%-a vegyen részt) az alapkészségek területén gyengén teljesítők aránya (az olvasás, matematika és természettudomány területén alacsonyan teljesítők aránya a 15%-ot ne haladja meg), a felsőfokú iskolázottsággal rendelkezők aránya ( a 30–34 évesek körében a felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya érje el a 40%-ot), a korai iskolaelhagyók aránya (a 10%-ot ne haladja meg az oktatási rendszerből korán kilépők aránya) a kisgyermekkori nevelésben való részvétel (a 4 éves és a tankötelezettség kezdetét jelentő életkorú gyermekek legalább 95%-a vegyen részt a kisgyermekkori nevelésben).

Hazai folyamatok 2010-2015 Demográfiai csökkenés folytatódása, a települési viszonyok módosulása, egész-életen át tartó tanulás paradigmája  az oktatási ágazat helyzete, megítélése folyamatosan változik Kialakul az állami intézmény-fenntartás- és működés, a pedagógusfoglalkoztatás, a tartalmi szabályozás, tankönyvellátás új rendszere lép életbe Központosítás: KLIK, Tankerületek, Az egyházi intézményfenntárás bővülése, Pedagógus életpálya, minősítési rendszer Nemzeti Pedagógus Kar létrejötte NAT, kerettantervek, állami tankönyvkiadás

Főbb jellemzők, változások Az oktatáspolitikát az erősödő politikai kormányzás, a központosítás, a munka világának elvárásai és a növekvő EU források (Támop) bevonása határozta meg. Jobszabály-módosítások, tankötelezettség leszállítása Átalakuló költségvetési rendszer, feladatfinanszírozás Szakképzési, felsőoktatási keretek átalakulása Piaci viszonyok korlátozása – államosítás Új Nemzeti stratégiák kiadása 2014. – az EU-s források (EFOP) megalapozására Köznevelés-fejlesztési Végzettség nélküli iskolaelhagyás –ESL Egész életen át tartó tanulás - LLL

Tartalmi-módszertani változások Átalakulás a tartalmi szabályozás rendszerében NAT és a kerettantervek átalakítása (közműveltségi tartalmak, helyi keretek szűkítése) Mindennapi testnevelés, erkölcstan/etika Érettségi rendszer korrekciója (szűkítés, pontemelés) Közoktatási mérési és értékelési rendszer változása Tanfelügyeleti és szaktanácsadói rendszer kiépítése Intézményi szintű minőségbiztosítás átalakulása Uniós forrásból megvalósuló fejlesztések Informatikai fejlesztések Kísérleti tankönyvek, digitális anyagok Széles körű pedagógus továbbképzések

A 2014 –es nemzeti stratégiák célkitűzései Világgazdasági verseny egyre nagyobb részét kell versenyképes tudáshoz és piacképes végzettséghez juttatni a jövő munkaerejének Cél a legfejlettebb államok (OECD) átlagteljesítményének elérése, meghaladása Az IKT eszközellátottságot és használatot minden területen bővíteni kell (Főleg, ahol rossz a családi háttér) Tanulószám csökkenés ellensúlyozandó a minőségi intézményhálózat megteremtésével, fejlesztésével

Stratégiák

Köznevelés-fejlesztési stratégia I. Cél: A tanulói teljesítmények javítása, különös tekintettel a leszakadókra Az új intézményrendszer megerősítése és a belső munkamegosztás kialakítása Az alulteljesítő intézmények feljavítása komplex beavatkozási gyakorlat kialakításával és működtetésével Főcél: nemzetközileg versenyképes tudású, szilárd alapértékekkel bíró, testi-lelki egyensúlyban lévő fiatalok A célfa

Köznevelés-fejlesztési stratégia II. Hatékonyság, eredményesség, méltányosság Nagyobb állami szerepvállalás az egységesen magas minőség érdekében A köznevelés közszolgálati szerepének hangsúlyozása Az iskola nevelő szerepének erősítése, a nevelési és az oktatási feladatok kiegyensúlyozása Lelki – szellemi – testi nevelés egyensúlyának biztosítása A pedagógus pálya presztízsének helyreállítása

Köznevelés-fejlesztési stratégia III. Minden gyerek optimális fejlődését szolgáló minőségi, fenntartható és költséghatékony, esélyteremtő, méltányos köznevelés. Támogatandó területek: Ágazati és fenntartói irányításhoz kapcsolódó fejlesztések Tartalmi szabályozók, követelmények Pedagógus hivatás vonzóbbá tétele Hátránykompenzáció szerepének erősítése, a képzettségi szint javítása Tehetséggondozás

Kihívások, feladatok az élethosszig tartó tanulásban való részvétel előmozdítása a korai iskolaelhagyásra vonatkozó nemzeti stratégia elfogadása az oktatási rendszerből kilépők munkaerő-piaci szempontból releváns végzettséggel, készségekkel és kompetenciákkal rendelkezzenek a közoktatáshoz való hozzáférés javítása, kiemelten koncentrálva a HHH, valamint a roma tanulókra az oktatás különböző szintjei és a munkaerőpiac közötti átmenet elősegítése felsőoktatási reform kidolgozása, amely lehetővé teszi a diplomások arányának növelését (különös tekintettel a hátrányos helyzetűekre)

Beavatkozások I. Tényeken alapuló szakpolitika és gyakorlat révén fenntartható, költséghatékony köznevelés és ágazatirányítás fejlesztése A köznevelés ágazat teljes standard irányítási, ellenőrzési, értékelési rendszerének kialakítása A pedagógiai szakmai szolgáltatások és a pedagógiai szakszolgálatok által nyújtott szolgáltatások egységesítése, színvonalának emelése

Beavatkozások II. A tanulói ismeretek, készségek, képességek szintjének emelése, attitűdök fejlesztése A pedagógusok módszertani kultúrájának fejlesztése összhangban az új tartalmi szabályozókban megjelenő követelményekkel Az új tartalmi szabályozóknak megfelelő taneszközök fejlesztése, bevezetése, elterjesztése A pedagógiai újítás, a kreativitás és a tehetség támogatása a köznevelés minden szintjén

Beavatkozások III. A pedagógusképzés folyamatos hozzáigazítása a társadalom és a köznevelési rendszer igényeihez A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének biztosítása A korai iskolaelhagyás arányának csökkentése A befogadó nevelés támogatása

Korai iskolaelhagyás stratégiája (előzmények) Utóbbi évtizedben csökkent a korai iskolaelhagyók aránya (2010-ben 10,5% volt) Azonban 2012-re ismét növekvő tendenciát mutat (11,5%) EU 2020 célérték: az oktatást-képzést középfokú végzettség/szakképzettség nélkül elhagyó 18–24 évesek arányát a korosztály 10 százaléka alá kell csökkenteni.  társadalmi és gazdasági jelentőség A korai iskolaelhagyás elleni küzdelem kizárólag szektorközi együttműködésben lehet sikeres Korábbi kezdeményezések  OKA, HEFOP, TÁMOP, hátránykompenzációs programok

Korai iskolaelhagyáshoz vezető tényezők, körülmények Összetett és egymással erősen összefüggő okok állnak a háttérben  nehezen vizsgálhatóak, kimutathatóak A kutatások főleg a kvantitatívan megragadható tényezőkre összpontosítanak diákok szociálisan hátrányos helyzete, roma származása, magántanulóvá nyilvánítása nem kellően megalapozott iskola- és szakmaválasztási döntések Jó előrejelzők Gyakoribb mulasztások Tanulási motiváció elvesztése Növekvő agresszivitás

A legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkező 25 év alatti fiatalok munkanélküliségi rátája Forrás: Eurostat

Beavatkozási területek és eszközrendszer Kormányzás és együttműködés nemzeti, regionális és helyi szereplők együttműködése, progresszív megközelítés, helyi és területi adaptáció, fenntartható, elégséges finanszírozás, szektorközi együttműködés, érintettek bevonása, tanulási együttműködés, monitoring és értékelés Adatgyűjtés és monitoring adatgyűjtési rendszerek, az adatok érzékenysége és relevanciája, – rendszeres és átlátható – használata az adatoknak Prevenció (megelőzés) hozzáférés jó minőségű koragyermekkori neveléshez, releváns és aktivitásra serkentő tantervek, rugalmas tanulási utak, migránsok és kisebbségek integrálása, problémamentes átmenetek az oktatási szintek között, jó minőségű szakképzés, diákok bevonása a döntéshozatalba, tanárképzés, „egész” iskola megközelítés, kiterjedt pályatanácsadási tevékenység Intervenció hatékony, tényeken alapuló korai jelzőrendszerek, egyéni szükségletekre irányuló figyelem, szakmai támogatási keretrendszer, extra-kurrikuláris és iskolán kívüli tevékenységek, tanárok szakmai támogatása, családok és szülők bevonása Kompenzáció második esély relevanciája és elérhetősége, beszámítás és elismerés, elkötelezettség és kormányzás, holisztikus és személyre szabott megközelítések, rugalmasság a tantervekben, tanárok bevonása és támogatása, kapcsolat a „normál” rendszerű oktatással

A 8. évf. TIMSS eredmények: 1995-2011

A PISA eredmények: 2000-2012

Oktatáspolitikai beavatkozások a PISA hatására több országban a lokális szereplők (intézmények) szakmai önállóságának megerősítése, lokális szereplők tanítási-tanulási képességeinek intenzív fejlesztése, minden egyes iskolát és minden egyes tanulót elérő eredménymérő és visszajelző rendszerek kiépítése, minden egyes iskolát elérő ösztönző mechanizmusok létrehozása (pl. az eredményességi mutatók nyilvános elérhetőségével), a pedagógus munka professzionalizálásának oktatáspolitika középpontjába állítása, a pedagógusok és az iskolavezetők képességeinek a teljes életpálya során történő fejlesztése.

További stratégiai célok Eredményes szakmai beavatkozások támogatása (mérési-, értékelési rendszer, központi minimumkövetelmények, tanfelügyelet, szaktanácsadói rendszer és pedagógusminősítés). Minőségi munka lehetőségeinek megteremtése és a pedagógushivatás presztízsének növelése. A halmozottan hátrányos és hátrányos helyzetű tanulók esélyteremtése. Köznevelési ágazat pozitív válaszadási képessége a 2014-20-as időszak operatív programjai megvalósításának minőségétől függ

Kihívások, feladatok az élethosszig tartó tanulásban való részvétel előmozdítása, a korai iskolaelhagyásra vonatkozó nemzeti stratégia végrehajtása az oktatási rendszerből kilépők munkaerő-piaci szempontból releváns végzettséggel, készségekkel és kompetenciákkal rendelkezzenek, a közoktatáshoz való hozzáférés javítása, kiemelten koncentrálva a HHH, valamint a roma tanulókra, az oktatás különböző szintjei és a munkaerőpiac közötti átmenet elősegítése, felsőoktatási reform kidolgozása, amely lehetővé teszi a diplomások arányának növelését (különös tekintettel a hátrányos helyzetűekre)

Elmaradt változások 2010-2015 Demográfiai csökkenés lényegében változatlanul folytatódott A központosítás, az erősödő állami irányítás és bővülő fenntartás révén  költségkivonás valósult meg Az iskolaszerkezetben lényegi strukturális nem történt Tovább nőtt az iskolák és tanulók közötti különbség A pedagóguspolitika ellentmondásosan alakult A pedagógiai kultúraváltás elmaradt gyakorlatban A nagyarányú és jelentős jogszabályi változások, az EU források bevonása rendszerszinten nem hozott lényegi minőségi, hatékonysági és eredményességi javulást.

Az alap- középfokú oktatási kiadások GDP százalékában, nemzetközi összehasonlításban (2014)

Átlagos teljesítmény szövegértésből, Országos Kompetenciamérés, HHH státus szerinti átlag

A középfokú továbbtanulásra jelentkezett tanulók százalékos megoszlása az első helyen történt jelentkezés programtípusa szerint (2002-2017)

A legalább egy középfokú nyelvvizsgával rendelkezők százalékaránya a felsőoktatásba jelentkezők közül programtípusa szerint (általános eljárás, a jelentkezés évében érettségizett)

A halmozottan hátrányos tanulók és nem halmozottan hátrányos helyzetű tanulók programtípus szerinti megoszlása (2016)

A korai iskolaelhagyók aránya megyék szerint, 2016

Tanítási módszerek – tanulási igények A Discovery Education saját, nem reprezentatív felmérése

Minta: tartalomfejlesztési irányok (nemzetközi példa) 1 2 Több ezer digitális forrás átfogó gyűjteménye – valamennyi műveltségterülethez és tantárgyhoz Jellemzői: kereshető/szűrhető adatbázis (tárgyszavakra, tartalomra, korcsoportra); tanári segédletek (óravázlatok, oktatói iránymutatások, classroom management és értékelési eszközök); egyéni tanulói tanulási felület. Digitális tankönyv sorozat – segíti a tanárokat a digitális források világába való átlépésben Jellemzői: platform semleges; használható egyéni, vagy csoportos munkához; időt takarít meg és támogatja a differenciálást; mintaórákat, tanulói tevékenységek és értékelési módszereket is tartalmaz; tartalmakkal rendszeresen frissíthető.

Az elmúlt évtized mérlege Az ezredforduló óta folyamatosan romlott a közoktatással való társadalmi elégedettség mértéke Megvalósultak helyi és központi innovációk, melyek egyes területeken a közoktatás modernizálásához vezettek A modernizáció ugyanakkor nem hozott áttörést az oktatás eredményességében és hatékonyságában Az oktatás esélyteremtő képessége, méltányossága, tovább csökkent A társadalom kettészakadása nőtt, így mindenféle oktatási változások a vesztes társadalmi csoportokban ellenállást váltott ki.