Természetsarok a környezettudatosságért

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Környezettudatos magatartás segítése a katolikus óvodákban Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport
„Ezt egy életen át kell játszani”
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Fiatalság kezében a jövő!
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
1872 : 1. nemzeti park megalakítása Yellowstone
Napocska Napköziotthon
Nyitott szemmel az erdőben
Szociális kompetencia
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Az emberi tanulás.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Nemzetközi Energiatakarékossági Világnap
„A hátrányos helyzetű gyerekek anyanyelvi kompetenciáinak megalapozása, fejlesztése” c. könyvtári program gyakorlati tapasztalatainak összegzése.
Mérnökökológia Musa Ildikó BME VKKT.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Magyar Útügyi Társaság
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Vajda Zsuzsanna Siettetett gyerekek
Fenntarthatóság és káoszelmélet
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Közép - Dunántúli Régió Zöld Óvoda Bázisintézmény tevékenységei
A Szeretve Tanulni Egyesület szerepe a környezetvédelem áttételében a lakókörnyezetben élő gyermekek felé Készítette: Szabó István.
Harmadik matematikakönyvem
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Szeretettel köszöntöm
PROGRAM.
ÚT AZ ÖRÖKÖS ZÖLD ÓVODÁHOZ
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
1. BEVEZETÉS. EMBER,ENERGIA, KÖRNYEZET
Tudományos irányítók: Végzős hallgató:
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
A fenntarthatóság szempontrendszere és a jövő iskolája Varga Attila, Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest,2011. november 3.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Budapest, A „fenntarthatóság” alappillérei Környezetvédelem Társadalom Gazdaság Megvalósulásának alapvető feltétele a szemléletváltás.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Készítette: Lőrincz Ágota óvodapedagógus
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A dajka a nevelés folyamatában
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Magyar Útügyi Társaság
Vállalati fenntarthatóság
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Bükkzsérc és környéke természeti értékei
Óvodán kívüli tevékenységek a környezettudatos életmód elmélyítésére
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Természetsarok a környezettudatosságért 2019. január 31. Teremtésvédelmi munkacsoport II. foglakozása Készítette: Somogyiné Tálas Anikó munkacsoport vezető

„ A természet varázsát ontja bőven. A fűben, a virágban és a kőben „ A természet varázsát ontja bőven. A fűben, a virágban és a kőben. Ó nincs a földön oly silány anyag, Mely így vagy úgy ne szolgálná javad, De nincs oly jó, melyben ne volna vész, Ha balga módra véle visszaélsz!” (William Shakespeare)

Tartalom Fogalmak: fenntartható fejlődés, környezettudatosság Nevelési céljaink Feladataink Természetsarok a környezettudatosságért Ötletek a természetsarok kialakítására

Fogalmak A fenntartható fejlődés fogalma olyan fejlődési folyamatot jelöl, ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket (Brundtland-jelentés, 1987, ENSZ). 

A környezettudatosság fogalma: A környezettudatosság a társadalom és tagjai számára legmegfelelőbb, hosszú távú környezeti érdekeket céltudatosan ötvöző, tudományosan megalapozott gondolkodás és az azon alapuló magatartásforma, melynek gyakorlati célja az „ember – környezet viszony” harmóniájának megteremtése. (* Kovács András Donát Magyar Tudományos Akadémia, RKK Alföldi Tudományos Intézet, Kecskemét)

A környezeti nevelés prioritását az EU-s irányelvek és ennek megfelelően a közoktatási törvény írja elő, tehát nem lehet esetleges, személyfüggő, hanem minden pedagógus feladata és kötelessége, hogy a gyerekek életkorának megfelelően alakítsa a tanulási környezetet. ONAP: „… a fenntartható fejlődés érdekében helyezzen hangsúlyt a környezettudatos magatartásformálás alapozására, alakítására.” A természet nem termel felesleges anyagokat, melléktermékeket, minden a körforgás része. Egyszerű példával magyarázva ez azt jelenti, hogy a kukába kidobott "szemét" nem kerül vissza a körforgásba, hanem környezetétől elzártan tároljuk a hulladéklerakóban (köznéven: "szemétlerakó"). Azonban nemcsak mi, lakosok termelünk haszontalan, már nem hasznosítható hulladékokat, hanem az ipar és a termelés is. Magyarországon évente összesen 3 Gellért-hegynyi szemét keletkezik, aminek nagy része termelési hulladék és a lakosságra eső része ennek "csak" 5,3-5,5%-a (4,2-4,4 millió tonna), ami egy átlag magyar állampolgárra vetítve 1 kg/nap.

Nevelési céljaink támogatni a gyermekek környezettudatos magatartásának, életvitelének megalapozását, hogy a gyermekek érzékennyé váljanak környezetük állapota iránt. a gyermekek legyenek képesek a környezet sajátosságainak, minőségi változásainak felfedezésére és elemi szintű értékelésére, a környezetkímélő magatartás a gyermekek életvitelét meghatározó erkölcsi alapelv legyen

Összefoglalva: Környezeti kultúrára nevelés: magában foglalja a környezet védelmét is, de annál több. A környezeti kultúra: életmód, gondolkodás-és viselkedésmód, védelem, fejlesztés, okos és mértéktartó fölhasználás.

Feladataink az egész életen át tartó tanulás igényének és képességének megalapozása, környezetvédő szokások, magatartási formák kialakítása, felfedezéses tanulás, a problémamegoldás, tevékenység- és élményközpontú tanulási helyzetek alkalmazása, együttműködés, a társas készségek fejlesztése, felnőttek mintaadása, megfelelő tárgyi környezet kialakítása

Természetsarok a környezettudatosságért Kijelölt hely a csoportszobában, ahol a gyermekek méretének megfelelő nyitott polcon, szekrényen, asztalon, stb. elhelyezhetőek: a természet által adott kincsek (közösen és a családi kirándulások alkalmával gyűjtött) mini könyvtár (óvodai, otthoni és könyvtári könyvek, folyóiratok) nagyítók, földgömb, kisállatok, növények, stb. Évszakfa Zöldfal, faliújság Időjárástábla Magyarországon 100 cég foglakozik hulladékok újrahasznosításával.

Játék Szemmelverés: Egy játékos kimegy a szobából, a többiek megbeszélnek egy egyszerű tevékenységet. A kiküldött játékos bejön, a többiek nem szólnak semmit, csak a szemükkel mutatnak, így kell rájönni, mit kell csinálni. Ha a játszók jól koncentrálnak egymásra, bonyolult cselekvési folyamatokat is végre tudnak hajtatni ilyen módon. (A beszéden kívül bármilyen más nonverbális jelzést is használhatunk a cselekvő segítéséhez pl.: mutogatás). ZÜMMÖGŐS Idő: 10-20 perc Eszköz: - Létszám: 10-20 fő A kiküldött társunknak kitalálunk egy rövid cselekvést, amit neki csak mozdulatokkal el kell játszania. Ha jó irányban mozog, zümmögni kezd a csoport, annál erősebben, minél közelebb van a jó mozdulatsorhoz. Ha rossz irányba indul, halkul a zümmögés.

Zöld fal/faliújság Ősz

Tél

Tavasz

Nyár

Időjárás tábla

Hónapok

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!