Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Nyitott szemmel az erdőben

Az előadások a következő témára: "Nyitott szemmel az erdőben"— Előadás másolata:

1 Nyitott szemmel az erdőben
„A természet varázsát ontja bőven: a fűben, a virágban és a kőben…” (Shakespeare) Az Ódorvár Tagiskola 2010 május végén részt vett a Curie Környezetvédelmi verseny döntőjén Szolnokon. Hák Lili Eszter, Kósik Noémi, Molnár Cintia 6. osztályos tanulók Lénártné Hock Melinda tanár néni irányításával hetekig tartó gyüjtőmunkával készítették el az erdőről szóló projektet,amit sikerrel adtak elő a döntőn. A szorgalmas munkájuk, a lelkesedésük az eredményeik példa lehet minden tanulónak. Aki megtekinti az igényes projektet, annak igénye lesz egy erdei sétára a Bükkben, írigykedni fog ,hogy miért nem ő ment el a versenyre! AZ elhangzott ismertető: „A természet varázsát ontja bőven: a fűben a virágban és a kőben..” /Shakespeare/ „ Vendég vagy a világban, … van napsugara, vize, pillangója, madara. Van virága rengeteg sok.” /Wass Albert/ „Mielőtt belépnénk „ a természet templomába”, mely egy olyan életközösség, amely az ember hasznát és örömét egyaránt szolgálja, nézzük meg , milyen értékei vannak. Ezekre, miért és hogyan kell vigyáznunk! Készítette: Hák Lili Kósik Noémi Molnár Cintia

2 Környékünk szépségei közül
Hór-völgye Ódorvár Lakóhelyünk környékének kis töredékének bemutatása közben érthetjük meg igazán, hogy az erdő az ember számára nélkülözhetetlen. Területének növelése és a meglévők védelme napjaink fontos tennivalója. Felfedező utunk során esélyünk van a megfigyelésre. Tar-kő és a Háromkő

3 Lépjünk be a természet „templomába”
1. Gazdasági értékei: 2. Pihenést, felüdülést nyújt 3. Környezetvédő szerep Táplálékforrás Vadállomány Ipari nyersanyag/tűzifa Gazdasági értéke: ipari nyersanyag, vadállomány, táplálékforrás és tüzifa szolgáltatás. Pihenést, felüdülést nyújt! Környezetvédő szerepe óriási! Miért fontos vigyázni rá? „..de nincs oly jó, melyben, ne volna vész, ha balga módra véle visszaélsz..”/Shakespeare/ Ezért fontos, hogy túránk során is a túrázás szabályainak betartásával és betartatásával értékeinkre vigyázzunk!

4 „De nincs oly jó, melyben ne volna vész, ha balga módra véle visszaélsz”
Hogyan? Úgy , hogy tiszteljük az erdőt, aminek nem urai hanem vendégei vagyunk. Ne zavarjuk az erdő nyugalmát! Ne szemeteljünk! Tartsuk tiszteletben az erdő életközösségét! Mehetünk egyedül. Vagy csoportban, de mindenképpen kellő tisztelettel fegyelmezetten kúltúráltan viselkedjünk. Ne kiabáljunk! Ne szemeteljünk! Nyitott szemmel és füllel, a szépségre fogékony szívvel járjunk!

5 Tisztelt az erdőt, amelynek nem urai hanem vendégei vagyunk!
1. Tisztelt az erdőt! Tisztelettel, fegyelmezetten, kulturáltan viselkedj! 2. Nyitott szemmel és füllel, szépségre fogékonyan kirándulj! Túrázás szabályai: Örömet akkor lelünk túrázásunk során, ha maradéktalanul betartjuk a szabályokat! Vöröskő-forrás

6 Tisztelt az erdőt, amelynek nem urai hanem vendégei vagyunk!
3. Megfigyelés Közelre Távolra Az erdő életközösségét a növényeket és az állatokat közelről, távcsővel akár távolról is megfigyelhetjük! Valószínű lépten nyomon nem botlunk állatokba, ők azért rengeteg nyomot hagynak magunk után. Figyelmesen haladva észrevehetünk őz lábnyomot, róka lyukat, madár odút, vaddisznó dagonyát.

7 5. Védd a növényeket! bükkfa lombkoronaszint cserjeszint gyepűrózsa
A különböző szinteken rengeteg védett növényt ismerhetünk fel! Tilos leszedni védett növényeinket! gyepszint szártalan bábakalács vánkosmoha mohaszint

8 6. Mindig a kijelölt túraútvonalon, vagy a meglévő ösvényen kirándulj!
Ódorvár Hór-völgye Subalyuk Haladjunk a kijelölt túraútvonalon a „Subalyuk-barlang” felé! Amely Neander-völgyi ősember maradványainak a lelőhelye. Vigyázzunk a barlang állagára!

9 Ódorvár alatti világ Denevér Forrás Niagara cseppkőzuhatag,
Hajnóczy-barlang 546 m magas Ódor hegy gyomrában 1971-ben felfedezett és azóta is feltárás alatt álló Hajnóczy-barlang csodaszép képződményeivel a barlangászok kedvelt helyszínévé vált. A közeli forrás kristálytiszta vizéből kortyolhatunk.

10 Tiszteld az erdőt, amelynek nem urai hanem vendégei vagyunk!
6. Ne szemetelj, ne hagyj magad után nyomot! Vegyél részt a hulladékgyűjtő akciókban! 7. Kijelölt helyen rakj tüzet! Mindig tartsuk be a túrázás szabályait!

11 „Soha, eddig nem volt ilyen kevés időnk arra, hogy ilyen sok mindent megtegyünk”
Ma Magyarország területének 21% erdő 27%-ra szeretnék növelni 2015-re Faültetés Magyarország területének 21 %-át borítja erdő, amelyet 2015-re 27%-ra szeretnék emelni. Csak rajtunk múlik, hogy meg tudjuk-e valósítani! „Soha eddig nem volt ilyen kevés időnk arra, hogy ilyen sok mindent megtegyünk” Legyen az erdő telepítés, levegő, talaj, víz védelme vagy bármi ami az embernek életet jelent!

12 Köszönjük a figyelmet! Készítette: Hák Lili Kósik Noémi Forrás:
Molnár Cintia Iskolánk: Ódorvár Ált. Iskola, Bükkzsérc Forrás: Környezetvédelmi lexikon 1-2

Letölteni ppt "Nyitott szemmel az erdőben"