Kommunikáció gyerekekkel az igazságszolgáltatásban Gyurkó Szilvia Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány
A gyerek meghallgatása Értő figyelem Jogi hitelesség Empátia Semlegesség 1. Mire van szüksége a gyereknek? 2. Mire van szüksége az igazságszolgáltatásban dolgozó szakembernek?
Gyermekbarát vs. Gyermekközpontú megközelítés A gyerek pillanatnyi állapotából indul ki Alkalmazkodás a gyerek szükségleteihez Feltételezi a gyerek pszichés, érzelmi, kognitív állapotának ismeretét Kiindulási pont: felkészített szakember / az “idő” szerepének ismerete / a véleménynyilvánítás jogának biztosítása ( nem = a gyerek meghallgatásával!)
Képviselet vs. Támogatás vs. Segítség Multidiszciplináris Együttműködés és támogatás Szükség van a tiszta szerepfelfogásra + közös “nyelv” kialakítására
Dogmatikai rendszer UNCRC EU direktívák ( Pp., Ákr., Be. (új!)
Gyermekközpontú kommunikációs szabályok “ahogy szeretnéd, hogy a te gyerekeddel bánjanak” Komfort biztosítása Érthető nyelvhasználat (mondatok, szavak, szószerkezetek) Türelem Elvárások kordában tartása “legyél biztos benne, hogy tényleg érti mit mondasz” (visszakérdezés, visszajelzés, összegzés, keretezés)
Kommunikációs tedd/ne tedd Idő kell a bizalmi kapcsolathoz Mutass érdeklődést. Higgadtság. Minősítések elkerülése. Ítélkezésmentes légkör / kioktatások kerülése Saját szavak használatának elfogadása Ne félj a csöndtől. Düh/frusztráció/szorongás/félelem esetén a legfontosabb anyugalom megőrzése. Ne legyél támadó, ne menj bele a gyerekkel vitába. Ne hasonlítsd a gyereket más gyerekhez vagy más gyerek ügyéhez.
Amit biztosan ne mondj gyermek meghallgatás során: Tudom hogy érzed most magadat Megértem amin most keresztülmész Miért nem ezt tetted…. Ez az ügy arra emlékeztet engem, amikor… Megígérem neked, hogy… Ha a te helyedben lennék…. Lehetne rosszabb is….
Gyermekközpontú kommunikációs technikák (célja, hogyan érhető el, példa) Megerősítés Újrakeretezés Reflektálás Összegzés
Köszönöm a figyelmet! Co-funded by the Rights, Equality and Citizenship (REC) Programme of the European Union