Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szervezeti Kommunikáció

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szervezeti Kommunikáció"— Előadás másolata:

1 Szervezeti Kommunikáció

2 Kommunikáció A szervezeten belüli kommunikáció a
vezetés alapvető eszköze! A szervezet összehangolt működésének kulcsa! Struktúra – relatív állandó Kultúra – közös értékrend Kommunikáció – dinamikus koordináció

3 A menedzserek tevékenysége

4 Hozzájárulás a menedzseri hatákonysághoz

5 Információ, gondolat, érzés, álláspont megosztása
A kommunikáció célja „communis” = közös Közösség létesítése Információ, gondolat, érzés, álláspont megosztása

6 Menedzseri Kommunikáció
A kommunikáció olyan folyamat, melynek során két vagy több ember szimbólumok segítségével adatok, események vagy gondolatok közös értelmezésére törekszik. Több mint információ csere, dinamikus interperszonális folyamat, amely a magatartás megváltoztatására irányul (befolyásolja az észlelést, az érzelmeket, a kohéziót és a motivációt is!)

7 A kommunikáció, mint aszervezet dinamikus eleme Barnard Chester
A kommunikációs csatornákat egyértelműen kell meghatározni A szervezet minden tagját érje el A teljes kommunikációs láncot használni kell A kommunikációs lánc legyen közvetlen és rövid A központi személyek kompetenciája kulcskérdés

8 Kommunikációs formák Verbális kommunikáció A nonverbális kommunikáció
Beszéd pl. párbeszéd, értekezlet, előadás; (közvetlen, gyors, egyszeri, nyilt, visszacsatolás) Irás pl. jelentés, utasítás, tájékoztatás, e-alapú; (lassú, eszközfüggő, sok infó, kötött szerkezet, nincs azonnali visszajelzés, metakommunikáció) A nonverbális kommunikáció alátámasztja a tartalmat és segíti a befogadást Teljes befogadás = 7% szöveg + 38% hang + 55% arcjáték + test

9 Csatornák egy szervezetben
Formális szervezet – szabályozott tartalmak és utak Informális szervezetek – az emberek érdeklődése, kulturális vagy szakmai alapú szerveződései

10 A kommunikáció funkciói
Információs funkció - döntési bizonytalanságot csökkentő tartalmak Érzelmi funkció - szerepek megerősítése, egymás elfogadása Motivációs funkció - eszköze elvárt teljesítmények közlésének, de értékelésének, elismerésének is. Ellenőrzési (irányítási) funkció - szervezeti utasítások, beszámolások, visszacsatolások eszköze

11 A menedzseri kommunikáció dimenziói és stílusok
Humánus interakciók érzelmi informális (fejlesztő) «««««»»»»»formális (ellenörző) információs Mechanisztikus interakció ellenörzési ösztönzési

12 Egyéni kommunikációs stílusok
Magabiztos (assertive): őszinte, közvetlen, öntudatos – a személy nyíltan és őszintén megnyilvánítja a véleményét, érzéseit, megvédi saját érdekeit anélkül, hogy mások jogait sértené Bizonytalan (nonassertive): határozatlan, mentegetőző, félénk, nem áll ki saját érdekei mellett, azt jelezve, hogy azok nem fontosak. Erőszakos (aggressive): szemrehányó, vádló, másokat irányító, felsőbbrendű magatartás, saját érdekét védi tekintet nélkül mások érdekeire.

13 A kommunikáció modellje

14 Zavarok a kommunikációban
A kommunikáció összetettsége (érzelmi, kulturális, csoportdinamikai) közvetítő nyelv érzelmek, attitűdök közvetítője csoportnyomás, kulturális alapok szabályok, szűrők, elfogadott minták nagy szervezet, hosszú idő, leegyszerűsítik A küldő okozta zavarok a küldő bizonytalan szándékosan torzít bizonytalanságban tart: megtévesztés, pszichológiai hadviselés, taktikai pozíció harc az információ monopólium hatalomforrás

15 Zavarok a kommunikációban
A fogadó érzékelése Érzékelési hibák Korlátozott figyelem Torzítás csoporthatásra Képességek hiányossága Pozitív, negatív befogadása, önvédelem Bizalmatlanság a küldővel szemben Egésszé formálás, kiegészítés Időbeli diszkontálás A visszacsatolás folyamata Személyiségünket támadó üzeneteket visszautasítjuk Kicsi részlet döntőként való megjelenítése Elmaradó visszacsatolás Nem engedélyezett visszacsatolás

16 Kommunikációs hálózatok

17 Decentralizált hálózatok

18 Kommunikáció hatékonysága

19 A kommunikáció irányai
Felfelé irányuló Lefelé irányuló Horizontális kapcsolatok

20 A szervezeti kommunikáció irányai
Lefelé irányuló ( a hierarchia alsóbb szintjei felé) információ elosztás, utasítás, iránymutatás a beosztottaknak Felfelé irányuló üzenetek a menedzser számára, javaslatok, beszámolók, visszajelzések a menedzser számára, (decentralizált döntési jogkörök esetén - információ a döntésről) Horizontális kapcsolatok (azonos szintek között)

21 A kommunikáció egyéni korlátai
• Egymásnak ellentmondó, nem következetes jelek küldése • A hitelesség hiánya • Vonakodás a kommunikációtól • A figyelem képességének alacsony szintje • Előzetes beállítódások és előfeltételezések

22 A kommunikáció szervezeti korlátai
• Szemantika • Státuszbeli vagy hatalmi különbségek • Eltérő percepciók • Zajok • Túlterheltség • Nyelvi különbségek

23 Eredményességet növelőkészségek
Egyéni készségek • Hatékony figyelem • Kétirányú kommunikáció • A hitelesség fenntartása • A küldő véleményének figyelembevétele a fogadó oldalán Szervezeti készségek • Nyomon követés • Információk szabályozása • A szituációnak megfelelő kommunikációs médium megválasztása

24 Eszközök a kommunikációs zajok kiküszöbölésére
A megfelelő nyelv és médium és forma megválasztása Visszacsatolás lehetősége Redundancia (formák és csatornák tekintetében) Empátia – bizalmat erősítő légkör Figyelem és meghallgatás Informális és formális kommunikáció összhangja

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42


Letölteni ppt "Szervezeti Kommunikáció"

Hasonló előadás


Google Hirdetések