A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
Szakemberek – Szakértők melyikből – mennyit ? XII. FOE Szakmai Napok Balatonalmádi 2012.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
FELNŐTTKÉPZÉS HELYZETE I.
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Munkavállalás OKJ szakképesítéssel? Előadó: Eperjesi Zsuzsanna képzési igazgató Változások a szakképzésben konferencia PBKIK november 29.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Mátyus Mihály Osztályvezető
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Ágazati szakképzés változásai
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
NAK, Szakképzési Igazgatóság
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
2014. november Rendek Tímea
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Komplex vizsga Szolnok szeptember 3.. Modulrendszerű vizsgadelegálások száma 2014 Vizsgaelnöki delegálások száma kamarai szakképesítésekben: 4157.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
FELNŐTTKÉPZÉS – VÁLTOZÁSOK ÉS AKTUALITÁSOK Mátyus Mihály felnőttképzési osztályvezető május.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TÖRVÉNY VÁLTOZÁSAINAK HATÁSA A FELNŐTTKÉPZÉST FOLYTATÓ INTÉZMÉNYEKRE A közösségi művelődés felnőttképzési feladatai.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program 1.1. „Komplex munkaerő-piaci programok a munkanélküli és inaktív emberek foglalkoztatásáért” intézkedés TÁMOP /
Fényreklámgyártó szakma hivatalos szakképzési lehetőségei Csányi Róbert NSZFH
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
A foglakoztathatóság és a felnőttképzés kapcsolata Dr. Czomba Sándor Budapest november 6.
MAGYAR AGRÁRKAMARA Dr. Laczkó András „A kompetencia alapú moduláris szerkezetű új agrár szakmastruktúra bevezetésének elősegítéséhez és meggyorsításához.
Civil Partnerség V. Regionális Konferencia Felnőttképzés és esélyegyenlőség – civil lehetőségek Aranyi Magdolna „Lépj egyet előre!” projektmenedzser 2007.
Az egyházi szakképzés helyzete Koblencz Attila
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
Foglalkoztatáspolitika a gazdaságfejlesztés szolgálatában
TÁMOP pályázati lehetőségek a szak-és a felnőttképzés területén - 2
Előrejelzés-tervezés-indikátorok
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
Digitális szakadék csökkentése Bálint Ákos projektvezető, KIFÜ
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Felnőttképzők Szövetsége
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
Felnőttképzési követelmények a GINOP-6. prioritású pályázatok kapcsán
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete (FSZOE) Palotás József, elnök   2017. szeptember 07.

Felnőttképzés fogalma Magyarországon Jogi értelmezés: a felnőttképzésről szóló törvény hatálya alatt megvalósuló képzés Tágabb értelmezés: felnőttoktatás (iskolai rendszerben) felsőoktatásban részt vevő felnőttek tisztán piaci alapon hatósági képesítésekben felnőttképzési törvényben felsorolt egyéb kivételek esetében…

Jogi háttér Törvény a felnőttképzésről 2001-ben alkották meg az első törvényt jelenleg a 2013 évben alkotott törvény van hatályban és végrehajtási rendeleteik Törvény a szakképzésről – államilag elismert szakképesítés megszerzésére irányuló felnőttképzés esetén alkalmazni kell

A felnőttképzési törvény hatálya Négy képzési kör Állam által elismert szakképesítés megszerzése (Országos Képzési Jegyzéken szereplő szakképesítés) Nem OKJ, egyéb, támogatott szakmai képzés Támogatott nyelvi képzés (általános és / vagy szaknyelvi vagy a kettő kombinációja) Támogatott egyéb képzés (általános műveltség, személyiségfejlesztés, állampolgári kompetenciák)

Hatósági engedély A törvény hatálya alatt megvalósuló képzéseket a hatósági engedély birtokában az alábbi feltételekkel rendelkező képző intézmény végezheti. A törvényben és végrehajtási rendeleteiben meghatározott: szakmai (minőségirányítási rendszer, képzési programok, indikátorok, dokumentálás….) személyi (szakmai vezetőre, oktatóra előírt feltételek) tárgyi (saját vagy bérelt eszközök, helyiségek…) feltételeknek kell megfelelni.

Intézmények Gazdasági társaságok (vállalkozások) Iskolák (szakképzési centrumok) Felsőoktatási intézmények Civil szervezetek Egyházi intézmények… akik a törvényben foglalt engedélyt megszerzik. (állami felnőttképzési intézmények (képző központok) megszűntek, bár infrastruktúrájuk még megvan)

Finanszírozás Piaci alapon teljesen szabad a felnőttképzés, kivéve: államilag elismert kimenet (OKJ) esetén, vagy önkéntesen a törvény hatálya alatt megvalósított képzés esetén

Finanszírozás 2. Nemzeti Foglalkoztatási Alap, állami támogatás – elsősorban ez ma Európai Uniós – projektek keretében, különböző kedvezményezett célcsoportok számára: közfoglalkoztatottak, fiatal álláskeresők, álláskeresők, inaktívak, tartósan munkanélküliek, GYED-ről visszatérők, munkavállalók, 50 év felettiek….. Belső képzés - saját munkavállalók képzése (szakképzési hozzájárulásról szóló törvény)

Iskolarendszeren kívüli felnőttképzés sajátosságai Heterogén célcsoportok jellemzik Módszertani szempontból még inkább differenciált megközelítést igényel Rugalmas szervezési formákra ad lehetőséget Egyedi munkáltatói igényekre is gyors reagáló képességet követel meg A felnőttképzési programnak az adott egyedi igényre választ kell adnia az annak adekvát célcsoportban, óraszámban, kompetenciákkal, módszerrel, kimenettel…

A felnőttképzési szakértői rendszer Felnőttképzési szakértői szerepek Hatósági szerep: a hatósági engedélyezési és ellenőrzési eljárásokban kirendelt felnőttképzési szakértő, aki szerepel a szakértői névjegyzéken Piaci szerep: képzési program előminősítés, külső értékelés, tanácsadás, fejlesztés… A mi egyesületünk a felnőttképzési szakértők civil önszerveződéssel létrehozott szakmai és érdekképviseleti szervezete

OSAP – részvételi adatok a felnőttképzésben A képzést befejezők száma OSAP 2006-2016 2016 – 593114 fő 2015 – 737617 fő 2014 – 834647 fő 2013 – 730791 fő 2012 – 598958 fő 2011 – 672574 fő 2010 – 622250 fő 2009 – 470474fő 2008 – 430366 fő 2007 – 193256 fő 2006 – 181001 fő (mélyebb elemzést igényel)

Kihívások, problémák Technológiai innováció követése Változó munkáltatói igények Hátrányos helyzetű célcsoportok motiválása, aktivizálása Hozzáférés javítása A felnőttképzési vállalkozások bizonytalan helyzete (jövedelmezőség – stabilitás) Kérdőjelek a szakpolitikai stratégiát illetően …

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! www.fszoe.hu fszoe@fszoe.hu