Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Előrejelzés-tervezés-indikátorok

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Előrejelzés-tervezés-indikátorok"— Előadás másolata:

1 Előrejelzés-tervezés-indikátorok
Szép Zsófia kutatásvezető Studyline Kft., Remark Kft. Kutatási konferencia NSZFI 2009. december

2 A két kutatás kapcsolódásai OKJ szakmatartalmak előrejelzése
Tervezés-, monitoring-indikátorok Eredményesség, hatékonyság a szakképzésben, felnőttképzésben

3 OKJ szakmatartalmak előrejelzése
Kiindulópontok Az egyes szakmák, szakmacsoportok tartalmának „elévülési ideje” eltérő (szakmacsoportok, szakmák, modulok) A szakmajegyzék strukturális módosulásának is a korszerűsítés az alapja (összetett rendszer, összetett tevékenység) A munkaerőpiaci kereslet előrejelzése fontos strukturálisan és tartalmában egyaránt A tudás alapú gazdaság az explicit és tacit tudás fejlesztésére, azok tervezésére, tervezhetőségére épül (kínálat tervezése) A tudás elsajátítása – tekintettel a változó tartalomra – változó módszertant, az oktatók részéről is változó kompetenciákat igényel Rendszeres, intézményesített előrejelző rendszerre van szükség

4 OKJ szakmatartalmak előrejelzése
Módszerek Nemzetközi szakirodalom áttekintése (CEDEFOP elemzések, EU tagállamok, USA, Dél-Korea, Ausztrália, Szingapur, Dél-Afrika, Hongkong, Új-Zéland) Nemzetközi felmérés (WEB-es kérdőív a CEDEFOP szakértői körében)

5 OKJ szakmatartalmak előrejelzése
Eredmények Az előrejelzésekben, prognózisokban a bizonytalansági tényező kiküszöbölhetetlen, ezért a megbízhatóság több módszer együttes alkalmazása alapján erősíthető A képzési struktúra tervezéséhez ismerni kell a gazdasági, foglalkoztatási folyamatok jövőbeli alakulását, hiszen a képzési idő mindig bizonyos késést okoz a reálfolyamatokhoz képest Makro folyamatok alakulása (demográfia, foglalkozások, ágazatok stb.) Az alacsony végzettségűek iránti igény rohamosan csökken

6 OKJ szakmatartalmak előrejelzése
Tervezéshez szükséges előrejelzési módszerek Statisztikai elemzések, trendek Modellek Felmérések Álláshirdetések elemzése Szakértői becslések

7 OKJ szakmatartalmak előrejelzése
Innováció- tananyagfejlesztés, tanárképzés A strukturális és tartalmi változások szoros összefüggésben vannak az innovációk gyakoriságával A szakmatartalmak ott változnak gyorsabban, ahol nagyobb az innovációk gyakorisága, vagyis a tudásintenzív szektorokban

8 Innovációkat bevezető vállalkozások aránya

9 Innovációkat bevezető vállalkozások aránya

10 OKJ szakmatartalmak előrejelzése
Javaslatok Intézményesített előrejelző rendszer Gazdasági, foglalkoztatási elemzések nemzetközi, hazai statisztikák alapján Rendszeres felmérések (országos, területi, szakmacsoportos, foglalkozási csoportok szerinti, álláshirdetések stb.) Ágazati sajátosságok fokozottabb figyelembe vétele, képviseletük biztosítása a döntésekben Gazdasági szereplők, vállalatok bevonása

11 Tervezés-, monitoring-indikátorok

12 Problémák Sok adatbázis - kevés információ
Indikátorrendszer használatának hiánya Monitoring rendszerek hiánya Az egyes döntési szinteken az átláthatóság korlátozott

13 Az információs rendszer forrásai
Iskolarendszerű szakképzés Iskolarendszeren kívüli felnőttképzés Közoktatási statisztika (OSAP) Pénzügyi adatok Ktgv. beszámolók (PM) Szakképzési hozzájárulás (NSZFI, APEH) Hazai pályázatokon elnyert támogatások (NSZFI, SZMM) EU forrásokból nyert támogatások (SZMM) Vizsganyilvántartás (NSZFI) ISZIIR Pályakövetési adatok (tervezet) Felsőfokú szakképzés adatai (Felsőoktatási statisztika) Továbbtanulási statisztika (OKM) Felnőttképzési intézmények nyilvántartása (FH) Akkreditált felnőttképzési intézmények nyilvántartása (NSZFI) Álláskeresők képzésének adatai (Munkaügyi központok, FH) RKK-k adatai (FH) Álláskeresők képzési támogatása (munkaügyi központok) Szakképzési hozzájárulás, saját dolgozók képzése (NSZFI, SZMM) EU forrásokból nyert támogatások (SZMM) Felnőttképzési statisztika

14 Tervezés-, monitoring- indikátorok
Alapadatok Képzésben résztvevőkre vonatkozó adatok Pl.: vizsgajelentés-egyéni adatlap Képzésekre vonatkozó adatok Pl.: OSAP 1665 adatlap, program akkreditáció stb. Intézményekre vonatkozó adatok Pl.: költségvetési beszámoló, Közoktatási statisztika, akkreditáció Származtatható adatok Képzésekre vonatkozóan Intézményekre vonatkozóan Területi szintekre vonatkozóan (település, kistérség, megye stb.)

15 Tervezés-, monitoring- indikátorok
Intézmények kategóriái melyekre ugyanazon adatok keletkeznek RKK Nem akkreditált magántulajdonú csak felnőttképzést folytató felnőttképző cégek Akkreditált, felnőttképzést nyújtó felnőttképző cégek Csak iskolarendszerű képzést folytató költségvetési intézmények Felnőttképzést is nyújtó költségvetési intézmények Akkreditált felnőttképzést is nyújtó költségvetési intézmények Csak iskolarendszerű képzést folytató magán iskolák Felnőttképzést is nyújtó magán iskolák Felsőoktatási intézmények

16 Tervezés-, monitoring- indikátorok
Indikátorok, új adatok előállítása Egy alapadatbázis alapján (pl. OSAP felnőttképzési statisztika képzésekre vonatkozó adataiból intézményi vagy szakképesítésekre vonatkozó adatok előállítása) Több adatbázis alapján (pl. Költségvetési beszámolók adatai és a vizsganyilvántartás adatai alapján képzés költséghatékonysági mutatók előállítása) Területi aggregálás, átlagszámítás (pl. intézmények adataiból kistérségi adat ) Azonosítók, amelyek mentén összekapcsolhatóak az adatbázisok képzés (képzés azonosító, program akkreditációs szám stb.) szakképzés (OKJ-azonosító) intézmény (OM azonosító, akkreditációs szám stb.) település (település neve) kistérség (kistérség neve) megye (megye neve) régió (régió neve)

17 Tervezés-, monitoring- indikátorok
Példák az indikátorok előállítására  Egy oktatóteremre jutó tanulók száma Tárgyi feltételek bemutatása, az oktatótermek száma (Program-akkreditáció iránti kérelem)   Az oktatásban résztvevők száma (OSAP Adatszolgáltatás a közoktatási intézmény tevékenységéről) A felnőttképzésben résztvevők száma (OSAP Adatlap a felnőttképzésről)    Egy tanulóra jutó intézményi költségvetési kiadás   Gyermekek, tanulók nyitólétszáma összesen (OSAP Adatszolgáltatás a közoktatási intézmény tevékenységéről)   Intézményi költségvetési kiadások (Költségvetési beszámoló) Intézmények eredményessége, hatékonysága (OSAP 1665 – Adatlap a felnőttképzésről, vizsganyilvántartás)

18 Javaslat Egységes indikátorrendszer használatának bevezetése
Egyes statisztikai tartalmak módosítása Szoftver kidolgozása az integrált értékelési rendszerre

19 Köszönöm a figyelmet! Boldog Karácsonyt és sikerekben gazdag Boldog Új Évet kívánunk mindenkinek!


Letölteni ppt "Előrejelzés-tervezés-indikátorok"

Hasonló előadás


Google Hirdetések