Gyakorlati fogyasztóvédelem Előadó: Szujó Szandra Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség (FÉBÉSZ)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Advertisements

Vásárlói Panaszok kezelésével kapcsolatos előírások vonatkozó jogszabályok: 1. a kereskedelemről szóló évi törvény (Kertv.)5.§ (4)-(5) bekezdései.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
VI. KÖNYV Kötelmi jog 46. Szerkezete I. A kötelmek közös szabályai, amely valamennyi kötelem keletkeztető tényre vonatkozó közös szabályokat tartalmazza,
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
Dél-alföldi Regionális Igazgatósága SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁJUS 17.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Békéscsaba Megyei Jogú Város Önkormányzata Értékesítendő ingatlanok Készítette: dr. Zelenyánszki Miklós.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosításáról szóló évi LV. törvény A békéltető testületeket érintő változások Dr. Szomori Béla.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztály Győr, szeptember 16.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
FOGYASZTÓK TÁJÉKOZTATÁSA. Az élelmiszerek csomagolásán, címkéin feltüntetett információkban a magyar fogyasztók hány százaléka bízik mindig, néha, illetve.
CÉLCÉLCSOPORT  Egészségügyi szakmai tájékoztatás és betegtájékoztatás, az egészséges életvitelhez szükséges információk szolgáltatása, publikálása, áttekint-
1 RÁTAI BALÁZS A konverziós rendelet értelmezése Budapest, május 9.
1 Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége szeptember 24. Győr Változások a szavatosság, jótállás témakörében.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Dr. Pók László SZECSKAY ÜGYVÉDI IRODA Köthetünk-e útján szerződést? „INFORMÁCIÓVÉDELEM MENEDZSELÉSE” LXII. SZAKMAI FÓRUM szeptember.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
MINŐSÉGMENEDZSMENT   FGYASZTÓVÉDELEM   Dr. Gályász József   Javasolt honlap:
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Kockázat és megbízhatóság
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
Békés Megyei Kormányhivatal
Tanulószerződés-kötés
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Teljesítési garanciák a svájci építőiparban
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Jogi alapismeretek 2013.
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Jogszabályi és hatósági támogatás az elektronikus számlázáshoz
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Öröklési szerződés és Köteles rész
Civil szervezetek tapasztalatai a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében Dr. Nagy Márta Eger.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
TERMÉKFELELŐSSÉG Dr. Gályász József.
1993-as közoktatási törvény
Semmisség Nappali tagozat Győr 2016.
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Önfeledt játék a biztonság tudatában
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Adatszolgáltatás a számlákról
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Online pénztárgépadatok felhasználása a kiskereskedelmi statisztikában
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
Magánszemélyként bérbe adnám az ingatlanomat.
Vidékfejlesztési pályázatok megvalósításához útravaló
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Gyakorlati fogyasztóvédelem Előadó: Szujó Szandra Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség (FÉBÉSZ)

Facebook: Megfontolt Vásárlók Klubja Elérhetőségeink: www.febesz.eu Facebook: Megfontolt Vásárlók Klubja Amivel foglalkozunk: Pénzügyi fogyasztóvédelmi tanácsadás (Jászberény, Salgótarján + rendezvényeken) Tájékoztatás (kiadványok megjelentetése, szakmai anyagok /termék- és szolgáltatástesztek, cikkek, körképek/ készítése, országos és térségi rendezvényeken való megjelenés, Facebook kampány) Érdekérvényesítés Oktatás (diákok, pedagógusok, felnőttek, vállalkozások stb.)

1. Jegyzőkönyvfelvétel Vállalkozás a fogyasztó minőségi kifogásáról a már nem hatályos 49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet alapján vett fel jegyzőkönyvet, mely szerint nem került feltüntetésre a békéltető testületi eljárásról szóló tájékoztatás. Jogszabály szerint: A vállalkozás a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV.29.) NGM rendelet szerint a fogyasztó szavatossági vagy jótállási igényéről jegyzőkönyvet köteles felvenni. (19/2014. NGM rendelet 4. §)

A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell: a) a fogyasztó nevét, címét, valamint nyilatkozatát arról, hogy hozzájárul a jegyzőkönyvben rögzített adatainak a rendeletben meghatározottak szerinti kezeléséhez, b) a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott ingó dolog megnevezését, vételárát, c) a szerződés vállalkozás általi teljesítésének időpontját, d) a hiba bejelentésének időpontját, e) a hiba leírását, f) szavatossági vagy jótállási igénye alapján a fogyasztó által érvényesíteni kívánt jogot, továbbá g) a szavatossági vagy jótállási igény rendezésének módját vagy az igény, illetve az az alapján érvényesíteni kívánt jog elutasításának indokát Ha a vállalkozás szavatossági vagy jótállási kötelezettségének a fogyasztó által érvényesíteni kívánt jogtól eltérő módon tesz eleget, ennek indokát a jegyzőkönyvben meg kell adni.

A jegyzőkönyvnek tájékoztatást kell tartalmaznia arról, hogy fogyasztói jogvita esetén a fogyasztó a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testület eljárását is kezdeményezheti. Ha a vállalkozás a fogyasztó szavatossági vagy jótállási igényének teljesíthetőségéről annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról – az igény elutasítása esetén az elutasítás indokáról és a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről is – öt munkanapon belül, igazolható módon köteles értesíteni a fogyasztót.

Vállalkozás a minőségi kifogás bejelentését követő öt munkanapon belül igazolható módon nem értesítette a fogyasztót a szavatossági igény teljesíthetőségével kapcsolatos álláspontjáról. Jogszabály szerint: Ha a vállalkozás a fogyasztó szavatossági vagy jótállási igényének teljesíthetőségéről annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról – az igény elutasítása esetén az elutasítás indokáról és a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről is – öt munkanapon belül, igazolható módon köteles értesíteni a fogyasztót. (19/2014. NGM rendelet 4. § (5))

2. Javítás/csere Vállalkozás nem tett eleget a javításra/cserére rendelkezésre álló határidő betartásának. - Jogszabály szerint: A vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. (19/2014. NGM rendelet 5. §)

Vállalkozás többszöri kísérlete ellenére sem sikerül a termék hibáját javítani. - Jogszabály szerint: A Ptk. nem határozza meg, hogy mennyi sikertelen hibajavítás után kérhető csere, azonban a kialakult gyakorlat szerint, a fogyasztó már kétszeri sikertelen hibajavítás után kérheti, hogy áttérhessen másik szavatossági jogra. A Ptk. 6:160 §-a kimondja, hogy a jogosult a választott kellékszavatosssági jogáról másikra térhet át. Ez esetben köteles az áttéréssel okozott költséget a kötelezettnek megfizetni, kivéve, ha az áttérésére a kötelezett ad okot, vagy az áttérés egyébként indokolt volt.

3. Nem megfelelő, megtévesztő tájékoztatás A vállalkozás nem vagy nem megfelelően tájékoztatta a fogyasztót az ún. „három napos” szabályról. Jogszabály szerint: Ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás nem hivatkozhat aránytalan többletköltségre, köteles a terméket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza. (151/2003. Korm. rend. 7. §) A „három napos” szabály kizárólag jótállás alá tartozó termékekre vonatkozik. Hibátlan termék visszavételére a vállalkozás nem köteles!

A vállalkozás tévesen arról adott tájékoztatást, hogy a terméket minőségi kifogás miatt 6 hónapig lehet visszavinni az üzletbe. Jogszabályi háttér: Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén a fogyasztó kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított két év alatt évül el. Ha a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés tárgya használt dolog, a felek rövidebb elévülési időben is megállapodhatnak; egy évnél rövidebb elévülési határidő ebben az esetben sem köthető ki érvényesen. (Ptk. 6:163. §)

A vállalkozás a pénztárnál megtévesztő módon arról tájékoztatta a vásárlókat, hogy jótállási igény érvényesítése esetén a terméket csak az eredeti dobozában áll módjukban visszavenni (= feltételhez kötött jótállás) Jogszabályi háttér: Jótállási, szavatossági igény érvényesítésekor a szerződés megkötését a fogyasztónak kell bizonyítania.  A szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlát vagy nyugtát – a fogyasztó bemutatja. (19/2014. NGM rendelet). A 151/2003. Korm. r. értelmében a jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel érvényesíthetők. A jótállási jegy fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása esetén a szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot – pl. számlát vagy nyugtát – a fogyasztó bemutatja.

A vállalkozás a próbavásárlás során azt a tájékoztatást adta, hogy a vásárolt napszemüvegre fél év garancia vonatkozik, a termék értékesítése során nem adott át jótállási jegyet. Jogszabályi háttér: Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén a fogyasztó kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított két év alatt évül el. (Ptk. 6:163. § (2)) A jótállás időtartama egy év. A vállalkozás köteles a fogyasztási cikkel együtt a jótállási jegyet a fogyasztó rendelkezésére bocsátani olyan formában, amely a jótállási határidő végéig biztosítja a jótállási jegy tartalmának jól olvashatóságát. (151/2003. Korm. rendelet 2-3. §)

A vállalkozás megtévesztő tájékoztatást adott a fogyasztó jogait illetően, melyből a vásárló azt a következtetést vonhatta le, hogy az üzletben vásárolt termék annak hibája miatt sem cserélhető ki, tehát a vásárló a termékkel kapcsolatosan semmilyen igénnyel nem léphet fel. Jogszabályi háttér: Olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett a hibás teljesítésért kellékszavatossággal tartozik. Kellékszavatossági igénye alapján a jogosult választása szerint kijavítást vagy kicserélést igényelhet, az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat. (Ptk. 6:159. §) Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén a fogyasztó kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított két év alatt évül el. (Ptk. 6:163. §)

A vállalkozás a termék vételárának levásárlására „kötelezte” a vásárlót. - Jogszabály szerint: A Ptk. szerint a fogyasztó kellékszavatossági igénye alapján javítást vagy cserét kérhet, vagy az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy elállhat a szerződéstől, ha a kötelezett a kijavítást vagy kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének megfelelő határidőn belül nem tud eleget tenni.

A vállalkozás nem a jogszabályoknak megfelelő módon adott tájékoztatást a jótállási jegyen, miszerint nem volt feltüntetve a gyártó neve és címe; a fogyasztót megillető jótállásból eredő jogok és az arra való utalás, hogy a jótállás a fogyasztó jogszabályból eredő jogait nem érinti. - Jogszabály szerint a jótállási jegyen fel kell tüntetni: a) a vállalkozás nevét, címét, b) a fogyasztási cikk azonosítására alkalmas megnevezését és típusát, valamint – ha van – gyártási számát, c) a gyártó nevét, címét, ha a gyártó nem azonos a vállalkozással, d) a szerződéskötés, valamint a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadásának vagy – a vállalkozás vagy közreműködője általi üzembe helyezés esetén – a fogyasztási cikk üzembe helyezésének időpontját,

e) a fogyasztó jótállásból eredő jogait, azok érvényesíthetőségének határidejét, helyét és feltételeit, továbbá f) az arról szóló tájékoztatást, hogy fogyasztói jogvita esetén a fogyasztó a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testület eljárását is kezdeményezheti. A jótállási jegynek utalnia kell arra, hogy a jótállás a fogyasztó jogszabályból eredő jogait nem érinti. A jótállási jegy szabálytalan kiállítása vagy a jótállási jegy fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása a jótállás érvényességét nem érinti.

Vállalkozás a jótállási jegyre elmulasztotta feltüntetni a termék kicserélésének tényét és időpontját. Jogszabály szerint: Kicserélés iránti igény teljesítésekor a vállalkozásnak a jótállási jegyen fel kell tüntetnie a kicserélés tényét és időpontját. (151/2003. Korm. rendelet 5. § (4))

„Jelentéktelen hiba miatt nincs helye jótállásnak.” A vállalkozás által jótállási jegyen feltüntetett információk a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény rendelkezéseibe ütköztek, mert megtévesztőek az alábbiak szerint: „Jelentéktelen hiba miatt nincs helye jótállásnak.” Vagy „Nem vonatkozik a jótállás az alábbi esetekben: jótállási jegy, eladási dátum, az eladó üzlet dolgozójának aláírása és bélyegzőjének lenyomata hiányában.”

4. Igényérvényesítés akciós termékeknél Vállalkozás elutasított a fogyasztó jótállási, kellékszavatossági igényét akciós terméknél. Jogszabály szerint: Akciós termékekre ugyanazok a jótállási, szavatossági jogok vonatkoznak, mint a nem akciós termékeknél, kivéve, ha az akcióra azért került sor, mert pl. hiányzik a TV készülék távirányítója stb. Erre való hivatkozással természetesen a fogyasztó nem élhet reklamációval, de más hiba miatt igen. A vita legtöbbször abból adódik, hogy milyen árat kell visszatéríteni az akcióban vásárolt termék után. A vásárlónak elállás esetén a kifizetett vételárat kell visszakapnia, függetlenül attól, hogy a termék vételára a minőségi kifogás közlésekor már adott esetben magasabb.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!