Megfigyelés és kísérlet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
Advertisements

A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
Elhárító mechanizmusok. A szorongásról A szorongás két típusa ( ) A szorongás két típusa ( ) reális szorongás neurotikus szorongás: a.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A PREVENCIÓS PROGRAMOK HATÉKONYSÁGA : NEMZETKÖZI ÉS HAZAI TAPASZTALATOK Rácz József.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Áramlástani alapok évfolyam
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
Levegőszennyezés matematikai modellezése
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Szervezetfejlesztés II. előadás
Mintavételes eljárások
A család – és gyermekjóléti szolgálatok rögös útjai
A mozgási elektromágneses indukció
Komplex természettudomány 9.évfolyam
Hipotézisvizsgálat.
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Mintavételes eljárások
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Az élesség beállítása vagy fókuszálás
Szerkezetek Dinamikája
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Természettudományi kiselőadás címe
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Önköltségszámítás.
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Szerzője Konzulens neve
Háztartási termelés, család, életciklus
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A kutatás etikai vonatkozásai
Megfigyelés és kísérlet
Kutatási alapok és kutatási folyamat
Kutatási alapok és kutatási folyamat
A munkaerő-keresleti rugalmasságok
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Megfigyelés és kísérlet
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
A szállítási probléma.
Mintavételes eljárások
Szabálytalanságkezelés
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Megfigyelés és kísérlet Egyelőre csak kiegészítő slide-ok. Nem szerepelnek rajta az órán szóban elhangzottak, de azok is részét képezik az anyagnak

A megfigyelés A valóság közvetlen észlelésén alapuló (általában) kvalitatív tudományos módszer. Nem használunk leegyszerűsítéseket, nem zárunk ki tényezőket stb., hanem úgy próbáljuk vizsgálni a jelenségeket, ahogy azok a valóságban történnek. Ezért általában a kutatás kezdeti, feltáró szakaszában kedveltebbek/hasznosak (megalapozzák a hipotéziseket és a speciálisabb kutatási módszereket) vagy a végén (tesztelés). Támogat(hat)ja a probléma kontextusban való megértését, ugyanakkor a felszíni jelenségek el is fedhetik a megfigyelő elől a lényegi dolgokat.

A megfigyelés előnyei A tényleges folyamatokat vizsgálja Feltáró jellege erős Nem igényli az alanyok tudatos bevonását, nem kell kontrollálni tényezőket stb. Megértési („nyelvi”) nehézségeket áthidalja (nem kell kódolni – dekódolni) Érdekes a vizsgálatot végzőknek

Hátrányai A lényegi folyamatok, mögöttes tényezők elfedve maradnak. Nehéz (lehetetlen?) biztosítani, hogy valóban a tipikus valóságot figyeljük meg Nagy felkészültséget igényel a vizsgálatot végzőtől Általában nem megismételhető

Lépései Vizsgálandó jelenség kiválasztása Terep kiválasztása (néha az előzővel egyszerre) Időalapú és eseményalapú Kutató képzése (torzítás vs. beilleszkedés) Rejtett vagy beavatkozó? Mérés (adatfelvétel, terepmunka) és dokumentálás Elemzés, értékelés

Típusai A lefolytatás tervezettsége alapján lehet: Strukturált Strukturálatlan A megfigyelő szerepe alapján lehet: Résztvevő: Teljes részvevő (nem azonosítja magát megfigyelőként) Résztvevő-megfigyelő (részt vesz, de azonosítja magát) Megfigyelő, de részben résztvevő Nem résztvevő (kizárólag megfigyelő) Azonosított Rejtett

A résztvevő megfigyelés Amikor a megfigyelő jelen van a megfigyelt jelenség, folyamat környezetében, akár részt is vesz benne. Ezáltal befolyásolja azt, de alaposabban meg is figyelheti. Tanács vagy filozófia: Semmilyen jelenséget, magatartást ne tartsunk magától értetődőnek!

Taylor & Bogdan 3 elve Mindenki érezze jól magát Legyen terepstratégiánk Dokumentáció! „Ami nincs leírva az nincs is.”

A résztvevő megfigyelés ABC-je Beilleszkedés Saját szerep Viszonyulás Kulcsinformátorok Nehéz helyzetek Taktikák Terepstratégia Terepmunkanapló

A kísérletek A társadalomtudományokban kevésbé elterjedtek, mert nehezebben biztosíthatóak a feltételei. Ugyanakkor egyes menedzsment-területeken kifejezetten szeretik használni (pl. marketing).

A klasszikus kísérlet definíciója Olyan vizsgálat, ahol: Azonosított a függő és a független változó(k) A függő vált. értékét a hatás előtt és után is megmérik Van kísérleti és kontroll csoport (vagy más módon kontrollálják a külső hatásokat) Lehet: Laboratóriumi Természetes

Feltételek A kísérleti- és a kontroll-csoport minél nagyobb hasonlósága. Eszközei: randomizáció, valószínűségi kiválasztás, illesztés. Ez történik a… Kísérleti csoporttal: mérés – hatás/inger – újramérés Kontrollcsoporttal: mérés – újramérés Biztosítani kell, hogy a kísérlet közben se érje a két csoportot aszimmetrikus külső hatás. Ne lépjen fel torzítás sem az alanyok, sem a kísérletezők részéről

Torzítás az alanyok részéről Placebo vagy Hawthore-hatás: Maga a részvétel/megfigyelés megváltoztatja a viselkedésüket.

Torzítás a kísérletező részéről Tudja, hogy minek kell történnie, ezért nem objektíven észlel a mérések (főleg az újramérés) során. Csökkenthető a szigorú operacionalizálással és a minél objektívebb mérési módszerek, eszközök használatával, illetve a kutatók felkészítésével.

A kettős vak kísérlet Sem a kísérletet végző, sem az alany nem tudja,hogy ki került a kísérleti, illetve a kontroll csoportba. Véd az abból származó torzítás ellen, hogy tudjuk, mit kellene kimutatni (placebo)

Előnyei Az oksági folyamatok vizsgálatára a legjobb (elkülöníthető a vizsgált független változó, vagyis kiszűrhetők az egyéb hatások) Az alanyok reprezentativitás nem, vagy alig fontos. „Könnyű” ismételni. Viszonylag kevéssé erőforrás-igényes a mérete miatt. Tudományos (logikai) szigor.

Hátrányai Mesterséges (a laboratóriumi) Ritkán adódik (természetes) Nehéz általánosítani belőle a valódi folyamatokra.

A belső érvénytelenség Ha a levont következtetés nem felel meg annak, ami a kísérlet során történt (nem tervezett, nem észlelt történések, a beállítás változásai okozzák). Okozhatják: Társadalmi történések Alanyok változása (érés) A mérés befolyásoló hatása A mérőeszközök (pl. összehasonlíthatóság) Közeledés az átlaghoz Kiválasztási hibák Kihullás Előidejűség Hatások átterjedése a csoportok között Kárpótlás Kiegyenlítő versengés Demoralizálódás

A külső érvénytelenség problémái Az eredmények nem a valóságra vonatkoznak (a valóságban másképp zajlana). Pl: Már az első mérés is befolyásol (pl.érzékenyít) Ez a mérés és inger interakciója: ezt nem védi ki a klasszikus kísérlet.

Solomon-féle négycsoportos elrendezés Véd a külsőérvénytelenség ellen is. 4 csoport: Előteszt, hatás, utóteszt Előteszt, utóteszt Hatás, utóteszt Csak utóteszt

Előzetes mérés elhagyható, ha… …statisztikailag biztosítjuk (véletlenszerűség) a két csoport kiinduló egyezőségét. Ez a kontrollcsoportos kísérleti elrendezés csak utólagos méréssel

Természetes (natural) kísérletek Egyetlen tényező változik meg a válóságban is, miközben az alanyok,akiket a változás ért vagy érhetett volna, elkülöníthetőek kontroll és kísérleti csoportra (vagyis minden más szempontból igen hasonlóak). Nagy hátránya, hogy nem lehet „beállítani”. Ezért az érvényességi problémák nagy része fel fog lépni. Fokozottan igénylik tehát a találékonyságot és belátást.

Pszeudo-kísérletek Nem biztosítják az igazi kísérlet nyújtotta kontrollt. Gyakoriak a laikus kutatóknál (pl. sajtóban). 3 fajtája: Egyetlen méréses esetelemzés (nincs előmérés, nincs KCs) Elő- és utóteszteléses kísérleti elrendezés (nincs KCs) Statikus csoportok összehasonlítása (nincs előmérés)