Érvelés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
FOL függvényjelekkel Zsebibaba anyja A 2 harmadik hatványa a oszlopában az első blokk Ezek is nevek, de nem in- konstansok Azért, mert összetettek Predikátum:
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A kétszintű történelem érettségi 2016/17 Simonkay Márton.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Vetésforgó tervezése és kivitelezése. Vetésforgó Vetésterv növényi sorrend kialakításához őszi búza250 ha őszi árpa50 ha lucerna ebből új telepítés 300.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
John Sheridan BVetMed CVPM DMS MRCVS A Te praxisod, a Te karriered, a Te életed – gond van?
Két nagy múltú szövegszerkesztő összehasonlítása az oktatás szempontjából.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Berényi Eszter – Damásdi Judit
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
„Az a tény, hogy anyanyelvem magyar, és magyarul beszélek, gondolkozom, írok, életem legnagyobb eseménye, melyhez nincs fogható.” (Kosztolányi Dezső)
Zsiros Péter A Bolyai János megyei matematikaverseny feladatsorairól és a javítás egységesítéséről Zsiros Péter
Made in Hungary kiállítás
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Öröklési szerződés és Köteles rész
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
HÉL (Hasonló értelmű licit)
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
A „fény százada”.
13. A MELLÉRENDELŐ ÖSSZETETT MONDATOK FAJTÁI
A mozgási elektromágneses indukció
Konfliktusok az iskolában
Hipotézisvizsgálat.
KOSSUTH LAJOS KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNY OROSHÁZA
A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében.
Kijelentéslogikai igazság (tautológia):
2. Bevezetés A programozásba
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
A VERESEGYHÁZI KATOLIKUS GIMNÁZIUM felvételi tájékoztatója a 2018/2019-as tanévre „Ahol ugyanis ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott vagyok.
Az én házi feladatom volt:
Család és iskola Nevelés.
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
A TANULÁSMÓDSZERTAN ALAPJAI
A minőségellenőrzést támogató program bemutatása, Kérdőívek értékelése
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Felszín alatti vizek kémiai állapotfelmérése
Pénzügyi kontrolling bemutatása
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
TUDATOSSÁG ÉLJÜNK A JELENBEN.
Az egyén társadalmi integrációja
Gyakorlati szövegalkotás
SQL jogosultság-kezelés
Áramlástan mérés beszámoló előadás
A geometriai transzformációk
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Pszichológia BA műhelymunka és szakdolgozat tájékoztató
Algoritmusok.
11. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Stratégiai gondolkodás
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Érvelés

3-5 érvvel alátámasztott állásfoglalás valamely közéleti, kulturális, életmódbeli kérdésben terjedelme: 120-200 szó Szempontok Elérhető pont Tartalmi minőség – érvek, állítások, gondolatok 4 pont Szerkezet 3 pont Nyelvi igényesség –stílus, nyelvhelyesség

Az érvelés egy állítás (tétel) bizonyítása vagy cáfolata Cél: a hallgató vagy olvasó meggyőzése az állítás igazáról vagy hamis voltáról Tétel kimondása után felsorakoztatjuk a mellette vagy ellene szóló érveket Műveltség, széles látókör kell hozzá

Tartalmi minőség (4 pont) a feladatban kijelölt problémához, témához kapcsolódás valamennyi szempontra kitér, állást foglal 3-5 érvet használ hiteles, tárgyszerű, személyes véleményt alkot, példákat említ, utal a felvezető szövegre életszerű, problémaérzékeny, érvekkel alátámasztott és meggyőző állítások nincsenek egymásnak ellentmondó állítások, gondolatok

Szerkezet (3 pont) figyelembe kell venni a szövegtípust, szövegműfajt a bevezetés, tárgyalás, befejezés világosan azonosítható (bekezdések) logikus és arányos felépítés, nincs önismétlés vagy logikai hiány megfelelő terjedelmű (120-200 szó) jelentésbeli és grammatikai kohézió használata

Nyelvi igényesség (3 pont) a megfelelő nyelvi regiszter használata találó, pontos szókincs és kifejezések megfelelő szerkezetű és modalitású mondatok használata kifogástalan nyelvhelyesség

A feladat értelmezése Bázisszöveg: gondolatébresztő, problémafelvetést tételmondatot, érveket, dilemmát tartalmazhat. A feladat értelmezése Az érvelést író állásfoglalásának kialakítása: viszonyulás, döntéshelyzet. álláspont kialakítása a bázisszöveg gondolataival kapcsolatban formailag is hivatkozni a bázisszövegre két kérdésre választ adni (definíció, körülírás+erkölcsi álláspont) minimum 3 és maximum 5 érv Konkrét feladat, elemeinek az érvelésben azonosíthatónak kell lennie.

A feladat értelmezése http://www. oktatas Bázisszöveg: gondolatébresztő, problémafelvetést, tételmondatot, érveket, dilemmát tartalmazhat. Az érvelést író állásfoglalásának kialakítása: viszonyulás, döntéshelyzet. értékelő jellegű, világos álláspont kialakítása előnyök-hátrányok számbavétele egyéni-társadalmi vonatkozások terjedelmi minimum-maximum (megjegyzés: a mintafeladatban korábbi szabályozás szerint!) lényegesen különböző, minimum 3, maximum 5 érv Konkrét feladat, elemeinek az érvelésben azonosíthatónak kell lennie.

Az érvelő szöveg szerkezete az írásbeli érettségi feladata kapcsolódás, átkötés a probléma, az eset, a dilemma állásfoglalás (kérdés) „előnyei-hátrányai” helyzetekben pl. arányosság kb. 1/5 3/5 érvek, érvelés cáfolat(ok), a cáfolat cáfolása az állásfoglalás megerősítése (a kérdés megválaszolása) következtetés

Írd fel a tételmondatot a lap tetejére! PRO KONTRA Szubjektív vélemény (személyes meglátás) Objektív vélemény (általános igazságok, hagyomány) A táblázatba beírt érveket számozd be aszerint, hogy a fogalmazásban milyen fontossági sorrendben szerepeljenek! Válogasd külön az erős és gyenge érveket! Az érvek mellé állíts példákat is, melyek saját tapasztalataidon alapulnak!

Mellette Ellene A kutyával szemben a halakat nem kell sétáltatni Gondoskodnom kell róluk, tehát felelősségre nevel Ha elfáradok a tanulásban vagy a takarításban, segít az ellazulásban Az akvárium olyan izgalmas, mint egy akciófilm. Sok pénzbe kerül a halak megfelelő táplálása és az akvárium karbantartása Anya irtózik a halaktól, viszont ő takarítja a szobámat

Cáfolás lehetséges cáfolat a cáfolat megcáfolása Tudom, sokba kerül egy akvárium berendezése. Majd megveszem az üveget a zsebpénzemből, és apával összeragasztjuk, növényeket meg kapok bele Annától.

Az érvelés poétikája Példák, idézetek Szóképek Alakzatok

Az érvek súlyozása Gyenge érvek, ellenérvek „kidobása” Megmaradók sorrendbe állítása (a hatás, meggyőzés tudatos megtervezése

Hatásos felépítés megtervezése, például 1) Kezdetnek egy erős érv mellette 2) Gyengébb érv 3) Gyengébb érv 4) Erős lehetséges ellenérv 5) Egy lehetséges ellenérv megcáfolása 6) A legütősebb érv mellette

Miért érdemes összegyűjteni mindkét oldal érveit még akkor is, ha a feladat csak egyértelmű érvelést vár el? 1. Az érveid mellé felsorakoztatott ellenérvek és példák segítenek jobban elmélyülni az adott témában. 2.Az ellenérv újabb érvhez is elvezethet, hiszen az ókor óta tudjuk, hogy érvek segítségével oda-vissza minden bebizonyítható. Ezért érdemes párokban (párhuzamosan) felsorakoztatni őket a két oszlopban. 3.Az érveiddel szemben álló ellenérveket felhasználhatod a fogalmazásodban kapcsolóelemként is. Újabb bekezdéseket vezethetsz be (/át) segítségükkel. pl. "Bár nyomós érv lehet XY mellett az, hogy....(itt jöhet az ellenérv), mégis úgy gondolom, hogy ...(és itt jöhet az érvem)." A hasonló megfogalmazás tovább árnyalhatja dolgozatodat.

Bevezetés Problémafelvetés, témamegjelölés Az olvasó figyelmének felkeltése a téma iránt: - témaválasztás indoklása - a téma jelentőségének hangsúlyozása - a téma-megközelítés újszerűségének hangsúlyozása Az érzelmekre hat – fontos a hatásos kezdés

Tárgyalás A tétel(ek) megfogalmazása A tétel(ek) részletezése, kifejtése: értelmezhetjük a tételben szereplő fontosabb fogalmakat, példával szemléltetjük a tételmondat tartalmát (vagyis világossá tesszük, hogy mi a tételmondat jelentése)

Tárgyalás 2. A tétel, vélemény bizonyítása, érvekkel és példákkal való alátámasztása: - a bizonyítékok egy részét a dolgozatírónak kell teremtenie: a tényekből, az élményekből érveket alkotni, összefüggéseket keresni, következtetéseket levonni A velünk ellentétes véleményt alkotók nézeteit megcáfoljuk Figyelj az esszé logikus felépítésére!

Befejezés Összegzés: megismételed a fő gondolatokat, érveket, levonod a következtetést Nem baj, ha sajátos szemszögből közelíted meg a témát, vagy ha rendhagyó végeredményre jutsz – csak legyél LOGIKUS Kitekintés: a téma továbbgondolása – a jövőre vonatkozóan megfogalmazzuk a témával kapcsolatban a ránk váró feladatokat, felvillantjuk a kérdés újabb megközelítési lehetőségeit Érzelmi zárás: egyéni vélemény vagy személyes tapasztalat vagy idézet vagy kérdés vagy cselekvésre buzdítás vagy örök tanulság levonása

Pontosan olvasd el, hogy mi a feladatod! Ha szövegrészlet (idézet, mottó) alapján írsz érvelő esszét, elsőként értelmezd, mi a szöveg legfontosabb gondolata! Ha kérdésre kell válaszolnod, próbálj meg először állító és cáfoló választ is adni! Mérlegeld, melyik áll közelebb hozzád! Gondold végig, mi az, ami mellett (vagy ellen) érvelned kell! Ne ugyanazt fogalmazd meg többször! Igyekezz változatos érveket felhozni, véleményed többféleképpen bizonyítani! Kérdezz nyugodtan a szövegben! Tégy fel problémafelvető kérdéseket! Kérdezz azért, hogy megadhasd a választ

Érvelő nyelvi fordulatok tehát következésképpen ennek megfelelően ezért ebből adódik arra jutunk, hogy a fentiekből következik mert amennyiben abból kifolyólag mivel amiatt, hogy elfogadom arra a következtetésre jutottam, hogy… egyszóval innen adódik, mindent összevetve így ekként ilyenformán mindezek után világos, hogy az előbbiek alapján látható, hogy eszerint következésképpen ennek megfelelően azt kapjuk, hogy arra következtethetünk megállapíthatjuk

minthogy figyelembe véve, hogy jelzi az is, hogy abból kiindulva, hogy annak alapján, hogy arra támaszkodva, hogy azon az alapon, hogy mert amennyiben látva, hogy annak következtében, hogy alapul véve, hogy elfogadva, hogy abból kifolyólag, hogy mivel amiatt, hogy adva, hogy azáltal, hogy belátva, hogy annak folyományaként, hogy

Az irodalmi művek folytatásokban való közlése nem új keletű jelenség a kultúrtörténetben. A televíziózás elterjedése óta a sorozatok egyre nagyobb teret nyernek, és a legnézettebb időpontokban adják le őket. Milyen okokkal magyarázható a folytatásos közlés, a sorozatok sikere? Véleménye megformálásában vegye figyelembe az alábbi gondolatokat is! A folytatás igézete. Nem arról van szó, mint talán kezdetben hittük, hogy technikai okokból kell felszeletelni a túl hosszú közleményt kiadványokban vagy bármifajta közlési módban. És nem is csak a várakoztatás, a felfüggesztett feszültség kezdetleges, de örök trükkje hat ránk. Van itt valami más is a sorozatok lélektana körül, amit nem könnyű megközelíteni. Talán nem is a várakozás feloldását akarjuk elsősorban, a cselekmény erre vagy arra dőlését, hanem a várakozást magát… (Nemes Nagy Ágnes: A folyt. köv. varázsa)

Aláhúzod Megszámozod Külön kiírod Átfogalmazod - tételmondatok

Segítő információk, részfeladatok felismerése Az irodalmi művek folytatásokban való közlése nem új keletű jelenség a kultúrtörténetben. A televíziózás elterjedése óta a sorozatok egyre nagyobb teret nyernek, és a legnézettebb időpontokban adják le őket. Milyen okokkal magyarázható a folytatásos közlés, a sorozatok sikere? Véleménye megformálásában vegye figyelembe az alábbi gondolatokat is! 1. nem új keletű jelenség 2. a televíziózásban fontos szerepe van 3. a sorozatokat a legnézettebb időpontokban adják 4. Mi a folytatásos sorozatok sikerének titka?

A folytatás igézete. Nem arról van szó, mint talán kezdetben hittük, hogy technikai okokból kell felszeletelni a túl hosszú közleményt kiadványokban vagy bármifajta közlési módban. És nem is csak a várakoztatás, a felfüggesztett feszültség kezdetleges, de örök trükkje hat ránk. Van itt valami más is a sorozatok lélektana körül, amit nem könnyű megközelíteni. Talán nem is a várakozás feloldását akarjuk elsősorban, a cselekmény erre vagy arra dőlését, hanem a várakozást magát… (Nemes Nagy Ágnes: A folyt. köv. varázsa) 1. a folytatás: igézet (varázslatos, izgalmas hatást kelt) 2. nem technikai okokból készülnek a folytatásos művek 3. nem csak a várakoztatás a titka a folytatásos alkotásoknak 4. nem csak a feszültség trükkje 5. valami más a sorozatok lélektani hatásának titka 6. talán elsősorban a várakozást magát akarjuk (mert az önmagában, önmagáért is izgalmas)