A megváltozott munkaképességű személyek ellátásai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A civil szféra munkaerő-piaci lehetőségei, foglalkoztatási kapacitás növelése Ea: Tóth István.
A rehabilitációs szakigazgatási szervek működési folyamatai
A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
Megváltozott munkaképességűek ellátásai
A képzési támogatásra vonatkozó jogszabályi előírások, adó és járulék fizetési szabályok Kecskemét október 16. Készítette: Berényiné Bosch Cecília.
A megváltozott munkaképességűek ellátásai
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
1. Szakmai célkitűzések  az egészségkárosodáson alapuló ellátások rendszerének felülvizsgálata  ellátási kategóriák számának csökkentése, átláthatóságának.
A Rehabilitációs Foglalkoztatás lehetőségei
Foglalkozási Rehabilitációs Főosztály
MUNKAÜGYI POLITKA  Alkotmányos jogokra épül  Kollektív autonómia  A foglalkozás és a munkahely szabad megválasztása  A munkahely védelme  Az igazságos.
A megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatási támogatási rendszerének tervezett változásai Készült Dávid István, az Emberi Erőforrások Minisztériuma.
A megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatása
A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai,  a megváltozott.
A komplex rehabilitáció Új feladat – új szemlélet! Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ november 26.
A megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatása 2012.
FIP képzés - menetrend 01. – Bevezetés – Általános információk a FIP-ekről 02. – Közfeladatot ellátó szervek, közérdekű adatok közzététele 03. – ÁFSZ és.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
A TÁMOP /1 projekt működési modelljéről, a megvalósult fejlesztésekről Budapest, november 19.
Tranzit foglalkoztatás a Civil Nonprofit Kft-nél
Készítette: B. B.. Ki jogosult a START kártya kiváltására? a 25. életévét, felsőfokú végzettség esetén a 30. életévét még nem töltötte be, és tanulmányait.
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásai
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
Csongrád Megyei Kormányhivatal Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság
A foglalkozási rehabilitáció aktuális kérdései
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Segélyezési rendszer átalakítása
Horvát-Magyar Szakértői Akadémia szeminárium megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatása, rehabilitációs projektek.
Az egészségkárosodáson alapuló nyugellátásban és nyugdíjszerű ellátásban részesülők ellátásainak átalakítása Jogszabály helyek ▫ évi CXCI. törvény.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
1 Tájékoztató munkahelybővítést és megőrzést elősegítő központi és decentralizált pályázatokról, lehetőségekről Kisbér, április 8.
A megváltozott munkaképesség véleményezése február
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
FOGLALKOZTATÁS BŐVÍTŐ TÁMOGATÁSOK ÉS KEDVEZMÉNYEK ÉV Vas Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja, Szombathely Szombathely,
Fogyatékos munkavállalók foglalkoztatásának magyarországi keretei Előadó: Tatosné Takács Andrea június 23.
Megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató akkreditált szervezetek vizsgálata.
MILASSIN ERIKA IGAZGATÓ
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
Munka és/vagy rokkantosítás?
Álláskeresőként történő nyilvántartás
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
Családtámogató ellátások
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Fejér Megyei Kormányhivatal Rehabilitációs Szakigazgatási Szerve.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
Foglalkozási rehabilitáció a társadalmi integráció szolgálatában „Új utak és kihívások a foglalkozási rehabilitációban” Székesfehérvár január 29.
IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER GINOP munkaerő-piaci program Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály Szolnok.
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program 1.1. „Komplex munkaerő-piaci programok a munkanélküli és inaktív emberek foglalkoztatásáért” intézkedés TÁMOP /
1 A megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható támogatások Székesfehérvár, január 29.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
Szemléletváltás a foglalkoztatáspolitika eszköztárában Előadó: Szabó József főigazgató Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
Közfoglalkoztatás Nemzeti Közfoglalkoztatás Program.
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásai
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
A foglalkozási rehabilitáció várható változásai
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásai
VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS
Rehabilitációs járadék,-hozzájárulás
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

A megváltozott munkaképességű személyek ellátásai dr. Halmos Szilvia 2018. október 26.

Áttekintés A szabályozás története; paradigmaváltás a közelmúltban Főbb jogforrások A MMSZ-k ellátásainak rendszere Komplex minősítés A MMSZ-k ellátásaira való jogosultság A MMSZ-k ellátásainak típusai A rehabilitációs ellátás A rokkantsági ellátás Kivételes rokkantsági ellátás Aktív foglalkoztatáspolitikai eszközök Kvóta és rehabilitációs hozzájárulás Közfoglalkoztatás Akkreditált foglalkoztatók támogatása Rehabilitációs kártya/szocho-kedvezmény EU-s támogatások Munkajogi kedvezmények, speciális munkajogi szabályok

I. A szabályozás története; paradigmaváltás a közelmúltban

A szocializmus időszaka A II. vh-tól kezdődően az egészségkárosodott személyek helyzete drasztikusan romlik. Főbb okai: Hadirokkantak, háborús károsultak sokasága; a szociális, munkaügyi, ipari szerkezet drasztikus átalakulása; régi szociális háló felbomlása, civil és egyházi segítő szervezetek ellehetetlenülése; passzivitásra ösztönző ellátórendszer

Ellátási rendszer az 1960-as évektől a 2000-es évek közepéig Orvosi szempontú munkaképesség-felmérés  „leszázalékolás” 67 % mkcs ≤ : rokkantság 3 csoport Rokkantsági nyugdíj: Passzív ellátás (foglalkoztatási, kereseti korlát) Járulékfizetési előzményhez kötött 15-66 % mkcs : csökkent, majd megváltozott munkaképesség Foglalkoztatásuk támogatása (védett és nyílt körülmények között) Munkából kiesésük esetére: alacsony összegű szociális ellátások

Társadalmi hatások Rokkantnyugdíj-érdekeltség: Az 1950-es évektől a ’80-as évekig a rokkantstátusszal rendelkezők száma 15-szörösére nőtt. A ’80-as évekre a rokkantstátuszra jelentkezők túlnyomó része nem akart tovább dolgozni. A rendszerváltás után sem javult a helyzet, az ellátórendszer még sokáig alig-alig változott.

Szabályozási paradigmaváltás a 2000-es évek közepétől Cél: Mindenki dolgozzon, aki arra képes vagy képessé tehető. Régi koncepció Új koncepció Orvosi szempontú minősítés. Az elveszett képességekre koncentrál. Komplex minősítés (foglalkoztatási, szociális, orvosi szempontú). A megmaradt és a fejleszthető képességekre koncentrál Konzerválja a passzivitást. Kulcsszerep az aktivizálásnak: MV: rehabilitáció, együttműködési köt.; MÓ: foglalkoztatási ösztönzők

II. Főbb jogforrások

Szociális vagy foglalkoztatáspolitikai kérdés? 2011. évi CXCI. törvény a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról Mmtv. 1991. évi IV. törvény a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról Flt. 2011. évi CVI. törvény a közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról Kftv. 2004. évi CXXIII. törvény a pályakezdő fiatalok, az ötven év feletti munkanélküliek, valamint a gyermek gondozását, illetve a családtag ápolását követően munkát keresők foglalkoztatásának elősegítéséről, továbbá az ösztöndíjas foglalkoztatásról Pftv. 2018. évi LII. törvény - a szociális hozzájárulási adóról Szocho tv. 327/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet a megváltozott munkaképességű személyek ellátásaival kapcsolatos eljárási szabályokról Mmr. 7/2012. (II. 14.) NEFMI rendelet a komplex minősítésre vonatkozó részletes szabályokról Kompl. r. 327/2012. (XI. 16.) Korm. rendelet a megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató munkáltatók akkreditációjáról, valamint a megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható költségvetési támogatásokról Akkr. r.

III. A MMSZ-k ellátásainak rendszere

1. Komplex minősítés Rehabilitációs hatóság SZAKÉRTŐI BIZOTTSÁG (személyes vizsgálat; esetenként csak iratokból) foglalkoztatási szakértő szociális szakértő orvosszakértő Mmtv. 1. §, (2) bek., 2. § (1) bek., 15-16. §, Mmr. 1. §, 13/B. § Kompl r. 2-4. § egészségi állapot ha 60 % ≥ foglalkoztathatósági szempontú rehabilitálhatóság szociális szempontú rehabilitálhatóság Rehabilitációja: JAVASOLT / NEM JAVASOLT

Rehabilitációs hatóság: fok: megyeszékhelyi járási hivatal (Bp és PM: Bp. III. ker.-i hivatal) fok: az Mmr. 5. sz. mellékletében megjelölt főv./megyei kormányhivatal Egészségi állapot (EÁ) (%) = = 100 % - össz-szervezeti egészségkárosodás (%) MMSZ ≤ 60 % EÁ Rehabilitáció: „orvosi, szociális, képzési, foglalkoztatási és egyéb tevékenységek komplex rendszere, amelynek célja a megváltozott munkaképességű személy munkaerő-piaci integrációja, megfelelő munkahelyen történő foglalkoztatásra való felkészítése, továbbá a munkaképességének megfelelő munkahelyen történő elhelyezés biztosítás.”

2. A MMSZ ellátásaira való jogosultság feltételei Eljáró szerv: rehabilitációs hatóság A MMSZ ellátásaira jogosult, aki MMSZ Keresőtevékenységet nem végez és rsz-s pénzbeli ellátásban nem részesül Kérelem benyújtását megelőző 5 évben 1095 nap; / 10 évben 2555 nap / 15 évben 3650 nap biztosítási idő egyes esetekben ez nem feltétel, pl: aki 2011. dec. 31-t megelőzően (baleseti) rokkantsági nyugdíjban, rehabilitációs járadékban, egészségkárosodott személyek szociális járadékában részesült Mmtv. 2. §

3. A MMSZ-k ellátásainak típusai Ha a rehab. hatóság rehabilitációs javaslata szerint A rehabilitációs javaslat részletesen taglalja rehabilitációs szükségleteket és a r. irányait. A rehabilitálhatóság hiányának okcsoportjait is meg kell adni. Mmtv. 3-5. § REHABILITÁLHATÓ REHABILITÁCIÓJA NEM JAVASOLT a rehabilitálhatóság egyes eseteiben, ha az öregségi nyugdíjkh-ig max. 5 éve lenne ROKKANTSÁGI ELLÁTÁS REHABILITÁCIÓS ELLÁTÁS + KIVÉTELES ROKKANTSÁGI ELLÁTÁS

4. A rehabilitációs ellátás Lényege: a munkaerőpiaci (re)integráció elősegítése átmeneti pénzbeli és természetbeni támogatással, az ellátott együttműködésére alapozva AMIT KÍNÁL: Rehabilitációs pénzbeli ellátás Rehabilitációs szolgáltatás Képzési célú támogatás AMIT ELVÁR: Együttműködés a rehabilitációs hatósággal Mmtv. 6-10- §, 15-19. § Mmr. 16-19., 21/F-21/K. §

Rehabilitációs pénzbeli ellátás: Havi átlagjövedelem 35-45 %-a (ld. Ért. rendelkezések) Korlátai: „alapösszeg” 30-50 %-a (jelenleg: 98.890 Ft, nyugdíjszerűen évente növelik) Rehabilitációs szolgáltatás: Munkára felkészítés és rehabilitációs célú munkaközvetítés Rehabilitációs hatóság szervezi, koordinálja Személyre szabott rehabilitációs tervet kell készíteni. Rehabilitációs mentor Együttműködési kötelezettség Vizsgálatokon való megjelenés Értesítési kötelezettségek (állapotváltozás; keresőtevékenységet folytat v. az megszűnt) Rehabilitációs szolgáltatások igénybevétele Aktív munkahelykeresés Megfelelő mh-n állásajánlat elfogadása (közfogl. is) Stb.

Szünetelés: Megszüntetés esetei: Együttműködési köt. megszegése egyszeri alkalommal Keresőképtelenség Megszüntetés esetei: 36 hónapra nyújtható (a kompl. minősítésben foglaltakra tekintettel – ha releváns változás következett be – ismételten nyújtható) Keresőtevékenység min. 3 hónapig ÉS min. a minimálbér 150 %-át keresve Együttműködési köt. ismételt felróható megszegése Komplex minősítés szempontjából jelentős állapotváltozások Stb.

5. A rokkantsági ellátás Lényege: tartós, passzív ellátás azok számára, akiknek munkában való részvétele előreláthatóan rehabilitáció útján sem oldható meg, és más rendszeres pénzbeli ellátásban sem részesülnek. Csak pénzbeli ellátás: Havi átlagjövedelem 40-70 %-a Korlátai: alapösszeg 40-150 %-a Enyhébb együttműködési kötelezettség: értesítés, a felülvizsgálaton való megjelenés, megfelelő munkahely elfogadása Megszüntetés: Más rendszeres pénzbeli ellátás (kiv. /baleseti/ táppénz) Együttműködés elmulasztása Keresőtevékenység  jövedelme 3 hónapon át ≥ min.bér 1,5-szerese Komplex minősítést érintő állapotváltozás Stb. Mmtv. 11-12. §, 16-19. §

6. Kivételes rokkantsági ellátás Mmtv. 13/A. § Feltételei: EÁ ≤ 50 % (szűkebb, mint az MMSZ-kategória) Nem rehabilitálható VAGY rehabilitálható, de az öregségi nyugdíjig max. 5 év van hátra Biztosítási előzmény: az MMSZ-minőséghez előírtnak legalább a fele Nincs keresőtevékenység v rendszeres pénzellátás Összege: a kompl. minősítésének megfelelő rokkantsági ellátási kategóriára eső összeg 65 %-a Háttérszabályként a rokkantsági ellátásra vonatkozó szabályok alkalmazandók.

IV. Aktív foglalkoztatáspolitikai eszközök

1. Kvóta és rehabilitációs hozzájárulás Kötelező foglalkoztatási szint („kvóta”): Min. 25 fő foglalkoztatott esetén a létszám 5 %-ának megfelelő MMSZ-t kell alkalmazni, legalább napi 4 órában Szankció: rehabilitációs hozzájárulás (közteher) fizetése Évente a minimálbér 9x-ese/hiányzó fő Mmtv. 22-26/A. §

2. Közfoglalkoztatás Közfoglalkoztatás: közösségi cél érdekében, jellemzően közösségi szervezésben; jelentős bér- és költségtámogatás mellett; a munkaerőpiacon hátrányos helyzetű csoportok felszívása Közfoglalkoztatott lehet: álláskereső (Flt.) vagy MMSZ (Mmtv.), elismerést kérő v kijelölt helyen tartózkodó bevándorlók. Jogszabályban rögzített összegű közfoglalkoztatási munkabér, amely el kell érje a megelőzően folyósított rehab. ellátást. A rehabilitációs ellátásban részesülő személy köteles elfogadni a megfelelő közfoglalkoztatási jogviszony létesítésére irányuló ajánlatot. Szankció: megszüntetés. Kftv. 1. § (4) bek., Mmtv. 6. § (3) bek., 7. § (4) bek., 10. (2) bek.,

3. Akkreditált foglalkoztatás Rehabilitációs foglalkoztatás: Tartós foglalkoztatás: tartós foglalkoztatási rehabilitáció biztosítása védett körülmények között Tranzit foglalkoztatás: kivezetés a nyílt m.e.piacra A munkáltatók akkreditációs eljárásban bizonyítják, hogy alkalmasak a rehabilitációs célú foglalkoztatásra  akkreditációs tanúsítvány Rehabilitációs terv, r. mentor, segítő személy, Hatáskör: Bp Főv. Kormányhivatal Költségvetési támogatások igényelhetők: Egyéni támogatás: bértámogatás, költségtámogatás, képzési támogatás Munkahelyteremtési támogatás Munkapróba: a tranzit f.-ban résztvevő munkavállaló más munkáltatónál („befogadó MÓ”) nyílt piaci körülmények között való, rövid tartamú foglalkoztatása (Az Flt. rendelkezik bértámogatásról nem akkreditált munkáltatók részére is.) Akk. r. 1.§, 2.§, 4.§, 17.§, 20/A. §, 42. §

4. Szociális hozzájárulási adót érintő kedvezmények 2018. december 31-ig: a MMSZ-k meghatározott csoportjai rehabilitációs kártyában részesülhetnek  a foglalkoztató közteherkedvezményben részesül. 2019. január 1-től: Nem kell már kártya. A MMSZ-t (+ a rokkantsági ellátásban részesülők néhány kategóriájába tartozó személyeket) foglalkoztató MÓ szocho-kedvezménye. Egyéni és társas vállalkozó MMSZ-k is Pftv. 16/A-16/B. §; Mmr. 1. §, Szocho tv. 13. §

5. EU-forrásból nyújtható támogatások Mindig más operatív program részeként. Információ: palyazat.gov.hu Jelenleg: EFOP-1.1.6-17 Képzéshez kapcsolódó támogatások Rehabilitációs szolgáltatások Stb.

6. Munkajogi kedvezmények, speciális munkajogi szabályok Az akkreditált foglalkoztatónál történő támogatott foglalkoztatás időtartamának megfelelően a határozott idejű munkaviszony meghosszabbítható 5 éven túl is A rehabilitációs ellátásban részesülők részére felmondási korlátozás Akinek EÁ-a legfeljebb 50 %: A munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás szigorúbb szabályai Évi 5 nap pótszabadság Észszerű alkalmazkodási, egészségvédelmi és adaptációs kötelezettség Mt. 51. § (3), (5) bek., 53. § (3) bek., 66. § (7) bek., 120. § a), 192. § (2) bek., Mmtv. 25. § (3) bek.

Köszönöm a figyelmet!