A szociális ellátások Előadó: dr. Kártyás Gábor

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
Szociális ellátás a településeken
Tömeges elbocsátások, segélyezési plafon KORÓZS LAJOS ELNÖKSÉGI TAG.
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
dr. Józsa Viktória tanácsos április 2.
Összeállította: Korózs Lajos szociológus
Gyermekvédelmi alapellátás
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
Az idősek által helyben igénybe vehető szociális alapszolgáltatások, ellátások, az igénybevétel lehetőségei Készítette: Pápai Ibolya Somogysámson, 2014.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Készítette: B. B.. Ki jogosult a START kártya kiváltására? a 25. életévét, felsőfokú végzettség esetén a 30. életévét még nem töltötte be, és tanulmányait.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
Szociális ellátás a településeken - család- és gyermekvédelem -
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Segélyezési rendszer átalakítása
DEBRECEN VÁROS SZOCIÁLIS
Debrecen, június 21. Ráczné dr. Lehóczky Zsuzsánna NRSZH
A csoportmunka törvényi háttere- Alapellátások (1/2000 SZCSM rendelet) ÖNSEGÍTŐ CSOPORTOK 30§(2)f)Családsegítésben:  CSSK segíti önsegítő csoportok szervezését,
Főbb szociális, gyámügyi jogszabályváltozások 2011.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
A fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg ellátás tekintetében.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
Jogszabály módosítások Budapest
BMSZKI Szabolcs utcai Átmeneti Szálló bemutatása
A pénzbeli és természetbeni ellátások változásai
CSODAVÁRÁSCSODAVÁRÁS avagy, küzdelem a kiégés ellen. Nők a szociális munkában.
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
Álláskeresőként történő nyilvántartás
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
Magyarország demográfiai jellemzőinek és szociális ellátórendszerének bemutatása különös tekintettel az időskorú népességre.
A szociális törvény változásai
Családtámogató ellátások
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
TÁMOP / Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ A szociális szolgáltatásokat igénybevevők jogvédelme.
Egészségügyi biztosítás és közgyógyellátás ügyintézése hátrányos helyzetűek részére Kovács Ivetta, Menhely Alapítvány.
Válság és a szegénységben élők kilátásai MSZEH június 24.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
SZOCIÁLIS HÁLÓ SIÓFOKON Szociális gazdaság Készítette: Potocskáné Kőrösi Anita Siófok Város alpolgármestere december 4.
A hódmezővásárhelyi szociális ellátórendszer. A befogadó város Európa-díj Becsületzászló fokozata (1997) Az év települése (2009) Magyar Örökség-díj (2010)
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
A szociális ellátások Előadó: dr. Kártyás Gábor
A társadalombiztosítási jog rendszere
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Az idősek által helyben igénybe vehető szociális alapszolgáltatások, ellátások, az igénybevétel lehetőségei Készítette: Pápai Ibolya Balatonújlak, 2014.
„Út a munkához” program tapasztalatai
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Megbecsülés az idős embereknek
Az idősek által helyben igénybe vehető szociális alapszolgáltatások, ellátások, az igénybevétel lehetőségei Készítette: Pápai Ibolya Táska,
VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS
Az idősek által helyben igénybe vehető szociális alapszolgáltatások, ellátások, az igénybevétel lehetőségei Készítette: Pápai Ibolya Somogyfajsz 2014.
Szociális és társadalombiztosítási jog Bevezetés
A szociális ellátások Előadó: dr. Kártyás Gábor
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
A családtámogatási ellátások
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Az idősek által helyben igénybe vehető szociális alapszolgáltatások, ellátások, az igénybevétel lehetőségei Készítette: Pápai Ibolya Somogyzsitfa, Csákány,
VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS
Előadás másolata:

A szociális ellátások Előadó: dr. Kártyás Gábor kartyas.gabor@jak.ppke.hu 1

A szociális ellátásokról általában Rászorultság alapján jár: Nem kötődik jövedelemszerző tevékenységhez (mint a TB) Nem alanyi jogon jár (mint a Cst. szerinti ellátások) Szubszidiárius jellegű: utolsó védőháló; TB ellátások kizárják Alacsony összegek: normatívan meghatározva, vagy kiegészítés a létminimumig Központi költségvetés finanszírozza Célcsoport: legalacsonyabb jövedelmi szintű rétegek: „szegények”

Ki a „szegény”? - Eurostat Jövedelemszegénység – nem keresi meg a medián jövedelem 60%-át (2013: 109.000 Ft = szegénységi küszöb) Munkaszegénység – a munkaképes korú háztartástagok a megelőző évben a lehetséges munkaidejüknek legfeljebb 1/5-ét töltötték munkával Súlyos anyagi depriváció: 9 jóléti jellemző alapján. Ha legalább 4 hiányzik, az már súlyosan anyagilag deprivált háztartásnak minősül.

Súlyos anyagi depriváció hiteltörlesztéssel vagy lakással kapcsolatos fizetési hátraléka van;  lakás megfelelő fűtésének hiánya;  váratlan kiadások fedezetének hiánya;  kétnaponta hús, hal, vagy azzal egyenértékű tápanyag fogyasztásának hiánya;  évi egyhetes, nem otthon töltött üdülés hiánya,  anyagi okból nem rendelkezik személygépkocsival;  anyagi okból nem rendelkezik mosógéppel;  anyagi okból nem rendelkezik színes televízióval;  anyagi okból nem rendelkezik telefonnal.

KSH, 2013

KSH, 2013 3.044.000 ember érintett legalább 1 dimenzióban Valamennyi szegénységi dimenzió tekintetében a legveszélyeztetettebb csoportba a 18 év alatti gyermekek tartoznak (41,4%) Részletesen: KSH: A háztartások életszínvonala, 2014. november

Jogforrások Alaptörvény, XIX. cikk: (1) Magyarország arra törekszik, hogy minden állampolgárának szociális biztonságot nyújtson. (3) Törvény a szociális intézkedések jellegét és mértékét a szociális intézkedést igénybe vevő személynek a közösség számára hasznos tevékenységéhez igazodóan is megállapíthatja.

Jogforrások Alaptörvény, XXIII. cikk: (2) Az emberhez méltó lakhatás feltételeinek a megteremtését, továbbá a közterület közcélú használatának védelmét az állam és a helyi önkormányzatok azzal is segítik, hogy törekszenek valamennyi hajlék nélkül élő személy számára szállást biztosítani. (3) Tilos az életvitelszerű közterületen tartózkodás.

Jogforrások 1993. évi III. törvény a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról (Szt.) 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról Önkormányzati rendeletek: az Szt.-ben szabályozott ellátásokon túl saját költségvetésük terhére egyéb ellátásokat is megállapíthatnak Tendencia: centralizáció

Alapelvek Jogalap: rászorultság – aki nem tud magáról gondoskodni, vagy ez nem várható el tőle Önsegély elve: rászorultság kiterjesztő értelmezése – gondoskodási kötelezettség a háztartásban élőkre, valamint településszinten (helyi ÖK) Eljárás mindig kérelemre indul Egyenlő bánásmód elve

Hatáskörök Állami, önkormányzati feladat, de a non-profit szektor is részt vállal Helyi ÖK: normatív ellátásokról általában jegyző, mérlegelési kérdésekről a képviselő-testület dönt Területi szinten: járási hivatal, Szociális és Gyámhivatal

Eljárási szabályok Ket. alapján, az Szt. szerinti eltérésekkel Az összes eljárás költség- és illetékmentes Illetékesség: a kérelmező lakóhelye alapítja meg, Kivéve: a hajléktalanok, és azok, akiknek testi épsége, egészsége közvetlen veszélyben van (tartózkodási hely) Speciális bizonyíték: jövedelemigazolás (ügyfél nyilatkozata, a hatóság vitathatja: környezettanulmány, NAV megkeresése) Bírósági felülvizsgálat biztosított, ideiglenes intézkedés hozható

Jogalap nélküli ellátások Rosszhiszeműség esetén pénzbeli ellátás: visszafizetés természetbeni ellátás: magát a dolgot kell visszaadni, vagy az értékét megtéríteni, intézményi elhelyezés: a térítési díjat kell megfizetni + a jegybanki alapkamat Szubjektív határidő: tudomásszerzéstől számított 3 hónap Objektív határidő: igénybevételtől számított 1 év A hatóság méltányosságból eltekinthet részben vagy egészben a visszafizetéstől, vagy részletfizetést engedélyezhet.

A szociális ellátások rendszere Pénzbeli ellátások rendszeres – átmeneti normatív – diszkrecionális célhoz kötött – nem Természetbeni ellátások (a legtöbb ellátás nyújtható így is, az ápolási díj és az időskorúak járadéka kivételével) Szociális szolgáltatások alapellátások (önálló életvitel mellett) szakosított ellátások (intézményesített környezetben)

A pénzbeli ellátások

1) Időskorúak járadéka 0. pillér a nyugdíjrendszerben Feltételek: Reá irányadó nyugdíjkorhatár betöltése A megélhetést biztosító jövedelemmel nem rendelkezik Mértéke: Ha nincs jövedelem: minimálnyugdíj 85- 135%-a Ha van jövedelem: a jöv. és a minimálnyugdíj 85-135%-ának különbözete, legalább 1.000 Ft

2) Aktív korúak ellátása Jogosultsági feltételek: nagykorú (18 éves kortól) még nem töltötte be az öregségi nyugdíjkorhatárt hátrányos munkaerő-piaci helyzet: nem tud dolgozni, vagy nem várható el tőle, hogy dolgozzon  Két jogcím: Ha munkaképes: foglalkoztatást helyettesítő támogatás  Ha nem: egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás Egy háztartáson belül egy jogosult lehet, vagy: egy-egy fő a két jogcímen

a) Foglalkoztatást helyettesítő támogatás Feltételei: Álláskeresőként regisztrált Köteles együttműködni a munkaügyi központtal (megfelelő állást el kell fogadni) Közfoglalkoztatásba be kell kapcsolódni, ill. abból nem léphet ki Mértéke: öregségi minimálnyugdíj 80%-a (22.800 Ft)

b) Egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás Jogosultak: (nem tud dolgozni) egészségkárosodott, 14 év alatti kisgyermeket otthon nevel Mértéke: megélhetéshez szükséges jövedelem eléréséhez szükséges kiegészítés (max. nettó közfoglalkoztatási minimálbér 90%-a – 2018: kb. 48.800 Ft)

3) Ápolási díj Jogosultak: otthonában hozzátartozóját gondozza, aki: 18 éven aluli tartósan beteg (min. 3 hónap) vagy súlyosan fogyatékos Funkciója: az intézményi ellátás kiváltása – olcsóbb, és az ápoltnak is jobb Mértéke: normatív, alapesetben: bruttó 29.500 Ft szolgálati időnek minősül (nyugdíjjárulék!) Keresőtevékenység: csak otthoni munkavégzés, vagy max. napi 4 óra

4) Települési támogatás Szt. szerinti ellátások kiegészítéseként ÖK rendelet alapján Pénzbeli vagy természetbeni Pl. lakhatáshoz, hozzátartozó gondozásához, gyógyszerhez, rezsihátralékhoz Rendkívüli támogatás: akár hivatalból is

5) Tartós ápolást végzők időskori támogatása (2018-tól) Feltételei: Kérelmező öregségi nyugdíjra jogosultságát megállapították és legalább 20 évig saját háztartásában ápolta tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos gyermekét, aki után ápolási díjat/gyest kapott. Mértéke: 50.000 Ft/hó.

Forrás: ksh.hu Támogatás 2016 2017 Támogatásban részesítettek havi átlagos száma Egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti tám. 18 126 19 615 Foglalkoztatást helyettesítő támogatás 115 568 99 783 Ápolási díj 53 969 53 273 Időskorúak járadéka 6 958 6 596 Felhasznált összeg, ezer Ft 5 690 900 6 330 039 31 721 362 27 382 626 24 565 528 25 816 766 2 243 682 2 268 734 Egy főre jutó havi átlagos összeg, Ft 26 164 26 893 22 874 22 868 37 932 40 385 26 870 28 664 Forrás: ksh.hu

A természetbeni ellátások

Természetbeni ellátások Pénzbeliek is nyújthatóak természetben (kiv. ápolási díj és időskorúak járadéka) Kizárólag természetben nyújtható: Köztemetés Közgyógyellátás Egészségügyi szolgáltatásra jogosultság

A szociális szolgálatások

Szociális szolgáltatások Szakosított ellátások Alapellátások Helyi ÖK nyújtja, pl.: közétkeztetés, házi segítségnyújtás, utcai szociális munka, nappali ellátások Szakosított ellátások Államig. nyújtja, pl.: idősek otthona, fogyatékosok otthona szenvedélybetegek intézményei

Az ellátottak száma évente (fő) Időskorúak otthona, gondozó-háza Pszichiát-riai betegek otthona Fogyatékosok otthona, gondozóháza Szenvedélybetegek otthona Hajléktalanok otthona, szállása, éjjeli menedékhelye 2011 52 140 8 889 16 230 2 186 9 441 2012 52 281 8 842 16 143 2 150 10 684 2013 52 852 8 760 16 024 2 155 11 210 2014 53 540 8 775 15 812 2 116 10 068 Forrás: ksh.hu

Ellátotti jogok csak kérelemre történhet az elhelyezés egyenlő bánásmód elve adatvédelmi szabályok (pl. az ellátott anyagi helyzete csak a jogszabályban meghatározott körben vizsgálható) tájékoztatáshoz való jog: intézmény működése, ellátottat megillető ellátások, jogok panaszjog: az ellátott közvetlenül az intézmény vezetőjéhez fordulhat ellátottjogi képviselő térítési díj mindig alacsonyabb, mint az ellátás ára

Köszönöm a figyelmet!