Füstérzékelők alkalmazása, a szabadtéri égetés szabályai és alternatívái 2018. szeptember 12.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra Kampány a szavazás napján Előadó: dr. Kovács Zoltán a TVI vezető jogi helyettese 1.
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
Az áruházak üzemeltetőinek tűzvédelmi feladatai
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
„Demo-Rendelet” 23/2011.(III.18.) Korm. Rendelet A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Katasztrófavédelmi Oktatási Központ
Tűzvédelmi ismeretek Tűzriadó gyakorlás.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
A környezetvédelem intézményrendszere
Sándor Roland tű. alezredes BM OKF Tűzvédelmi Főosztály
Pápai Tűzoltóság 11. B.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Változások a szabálysértési jogban
Kiürítés a valóságban és a papíron
tűzvédelmi tapasztalatai
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
17. tétel.
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
Tűzjelző és tűzoltó berendezések általános követelményei
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
Munkahelyi egészség és biztonság
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
Szabados László tű. alezredes kiemelt főreferens
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
TŰZVÉDELMI ISMERETEK.
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Tűzvédelmi Műszaki Megfelelőségi Kézikönyv
Családtámogató ellátások
1 Vasúti beruházások a vállalkozó szemszögéből Horváth Róbert Vezető technológus Swietelsky Vasúttechnika Kft. X. KÖZFORGALMÚ ÉS VÁROSI VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
MARCALI KvK. Marcalim HTP Mezőgazdasági termények betakarítási munkáinak tűzvédelme és erdőtüzek megelőzése 2016.
Veszprémi Katasztrófavédelmi Kirendeltség A vállalkozásokat érintő változások az új Országos Tűzvédelmi Szabályzat tükrében Készítette: Glöckl Antal tű.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
Tűzvédelmi Szabályzat
Elektronikus aláírás és iratkezelés
Tűzvédelem az aratás idején is május 18. Német Vivien tű. törm.
Szabályok és teendők veszély esetén
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Füstérzékelők alkalmazása, a szabadtéri égetés szabályai és alternatívái szeptember 12.
Tűzvédelem 2018-ban, előírások a jogszabályi változások tükrében
Füstérzékelők alkalmazása, a szabadtéri égetés szabályai és alternatívái szeptember 12.
13. szabály: Szabadrúgások
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Erdészeti/csemetekert növényvédelem hatósági vonatkozásai
Füstérzékelők alkalmazása, a szabadtéri égetés szabályai és alternatívái szeptember 12.
Füstérzékelők alkalmazása, a szabadtéri égetés szabályai és alternatívái szeptember 12.
Tüzvédelem.
Előadás másolata:

Füstérzékelők alkalmazása, a szabadtéri égetés szabályai és alternatívái 2018. szeptember 12.

Időben figyelmeztet Egy lakástűz esetén csak percek állnak a lakók rendelkezésére, hogy biztonsággal elhagyják otthonukat. A lakóépületek helyiségeiben kialakuló tüzeknél a tűz kezdeti szakaszában általában először füst keletkezik. A füstérzékelők nagyjából egy percen belül jeleznek, így adva nagyobb esélyt a menekülésre. Forrás: Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság Forrás: BM OKF

Füstérzékelők működése A legelterjedtebb füstérzékelők optikai elven működnek. A füstérzékelő kamrában lévő infra adó és vevő úgy van elhelyezve, hogy a kibocsátott infravörös fény normál körülmény között ne jusson el a vevőbe. A kamrába bejutó füstrészecskékről visszaverődő fényt detektálja a fényérzékeny vevőegység, ami elektromos jeleket előállítva jól hallható hangjelzést vált ki. 1: érzékelő kamra 2: műanyag ház 3: hátlap 4: fotódióda (érzékelő) 5: infravörös LED

Füstérzékelők elhelyezése Lehetőleg minden helyiségben legyen egy. A mennyezetre, a helyiség középpontjához legközelebb kerüljenek. Az érzékelők a falaktól és a világítótestektől legalább fél méteres távolságra legyenek. Egy füstjelző alkalmazása esetén azt a hálószobában helyezze el. Nagyon poros helyeken, illetve füsttel vagy gőzzel járó tevékenység esetén a füstérzékelő nem megfelelő, mivel gyakran fog téves jelzéseket adni. A konyhában, fürdőszobában, garázsban kellő körültekintéssel, a helyi körülményeket figyelembe véve javasolt az elhelyezésük, illetve ezeken a helyeken ajánlott pontszerű hőérzékelő elhelyezése. Füstérzékelők elhelyezése

Nemzetközi kitekintés Amerikai Egyesült Államok Az USA legtöbb államában a ’70-es évek óta kötelező füstérzékelőt alkalmazni a lakásokban. A jelenlegi szabályozás alapján, már egymással összekapcsolt, elektromos hálózatról táplált érzékelőket kell felszerelni. Egyre több államban az új építésű lakásokban sprinkler vízzel oltó rendszert is ki kell építeni. A régi elemes/akkumulátoros füstérzékelők kb. 30 %-a működésképtelen a karbantartás hiánya miatt!

Nemzetközi kitekintés Egyesült Királyság Az Egyesült Királyságban 1992 óta kötelező füstérzékelőt alkalmazni új építésű lakásokban. Elektromos hálózatról táplált érzékelőket kell felszerelni. Wales-ben az új építésű lakásokban sprinkler vízzel oltó rendszert is ki kell építeni. 1998-ban a lakások 8%-ában volt füstérzékelő, ma már 93%- ában van. A régi elemes/akkumulátoros füstérzékelők kb. 30 %-a működésképtelen a karbantartás hiánya miatt!

Nemzetközi kitekintés Németország Tartományonként szabályozzák, 16 tartományból 14-ben kötelező füstérzékelőket felszerelni minden lakásban. Nincs hatósági kontrol, hanem egy esetleges tűz után, ha nem volt füstérzékelő, akkor a biztosító szabhat ki büntetést.

Nemzetközi kitekintés Franciaország Franciaországban 2015 óta kötelező füstérzékelőt alkalmazni minden lakásban. Akkumulátoros érzékelőket kell felszerelni. Nincs hatósági kontrol, be kell jelenteni a biztosítónak, hogy felszerelték. Ennek elmulasztása esetén a biztosító magasabb díjat alkalmaz, vagy megtagadja a biztosítás kötését.

Nemzetközi kitekintés Finnország Finnországban 2000 óta kötelező füstérzékelőt alkalmazni minden lakásban. Elektromos hálózatra kötött, tartalék akkumulátoros érzékelőket kell felszerelni. 5 évente felül kell vizsgáltatni az érzékelőket. 2007 óta 40%-kal csökkentek a halálos lakástüzek.

Nemzetközi kitekintés Hollandia Hollandiában 2003 óta kötelező füstérzékelőt alkalmazni az új építésű lakásokban. Akkumulátoros érzékelőket kell felszerelni. Nincs hatósági kontroll. Olyan lakásban, ahol nincs füstérzékelő a biztosító társaság magasabb díjat alkalmaz, vagy megtagadja a lakásbiztosítás kötését.

Tűzesetek kialakulása a helyszínek szerint

A tűz keletkezésének okai

Szabadtéri tűzesetek száma Adatok forrása: BM OKF online KAP.

Szabadtéri tűzesetek aránya Adatok forrása: BM OKF online KAP.

Szabadtéri tűzesetek Bugaci 1000 hektáros tűzeset (2012) Szabadtéri tüzek minden évben jelentős számban fordulnak elő és nagy területek égnek le. Ezen tüzek keletkezése 99%-ban emberi tevékenységre vezethető vissza. Sok esetben a növényi hulladék – rosszabb esetben más hulladék – elégetésével kezdődik. Képek forrása: BM OKF honlapja.

Szabadtéri tűzesetek megelőzése Az égetést végző olykor nem tudja a tüzet felügyelete alatt tartani, az továbbterjed, további növényzet, vagy akár épületek is a tűz martalékává válhatnak, emberek is megsérülhetnek. Készítette: Egri Katasztrófavédelmi Kirendeltség Kép: óvoda (Heves, Eger), készítette Eger KvK. A károk akkor előzhetőek meg a legkönnyebben, ha tisztában vagyunk a biztonságos szabadtéri tűzgyújtás és a tűzmegelőzés alapvető szabályaival, azokat betartjuk, és betartatjuk.

Növényzet, növényi hulladék égetése Jelenleg – a jogszabályokban meghatározott esetek kivételével – a lábon álló növényzet, tarló, növénytermesztéssel összefüggésben keletkezett hulladék nyílt téri (szabadtéri) égetése tilos. Nyílt téri hulladékégetésnek minősül, ha a hulladék – az elemi kár kivételével – bármilyen okból kigyullad. A nem kívánt növényzettől, illetve a növényi hulladéktól alapvetően összegyűjtéssel és elszállítással tisztítható meg egy terület.

Növényzet, növényi hulladék égetése Jogszabály megengedi az égetést: erdőterületen található védett növénytársulásokban a teljes talaj-előkészítés és a vágásterületen növény-egészségügyi indokból vagy természeti kár megelőzése, illetve elhárítása miatt; természeti területen a gyep, a nád és más vízinövényzet esetében a természetvédelmi hatóság engedélyével; az erdőben és annak kétszáz méteres körzetében – külterületen – a vágástéri hulladék, tűzrakó hely, mész, faszén esetén. Az irányított égetés fogalmát és az irányított égetés engedélyezését csak ott lehet alkalmazni, ahol más jogszabály megengedi az égetést, vagy feloldja az alapvető tiltást. Az erdőkben és kétszáz méteres körzetükben történő tűzgyújtás nem minősül irányított égetésnek, azokhoz irányított égetés engedély nem szükséges.

Növényzet, növényi hulladék égetése A szabadban történő tűzgyújtás előírásait jogszabályok (törvény, kormány-, miniszteri-, és önkormányzati rendeletek) rögzítik: Alapvetően tilos szabadtéren tüzet gyújtani, égetni, kivéve, ha azt jogszabály külön megengedi. Növényi (kerti) hulladékot és avart csak akkor, és úgy lehet égetni, ahogy azt önkormányzati rendelet megengedi. Előzetesen engedélyeztetni kell a tűzvédelmi hatósággal a külterületen lévő, lábon álló növényzet, tarló, illetve a növénytermesztéssel összefüggésben keletkezett hulladék szabadtéri égetését (úgynevezett irányított égetés), azonban a külterületen végzett, 1-2 m2-en történő avar és növényi hulladék égetése nem minősül irányított égetésnek.

Növényzet, növényi hulladék égetése A szabadban történő tűzgyújtás előírásait jogszabályok (törvény, kormány-, miniszteri-, és önkormányzati rendeletek) rögzítik: Továbbra is megengedett a kerti grillezés és a tűzön történő sütés-főzés a tűz állandó felügyelete mellett. Tűzgyújtási tilalom (fokozottan tűzveszélyes időszak) esetén az érintett területen akkor sem megengedett a tűzgyújtás, ha azt egyébként más jogszabály, vagy hatósági döntés megengedi. A szabadtéri tűzgyújtás feltételeit az Országos Tűzvédelmi Szabályzat tartalmazza (54/2014. (XII. 5.) BM rendelet 184-185. §, 187. §, 221-230. §). Jogszabálytól eltérő vagy hatósági engedély hiányában végzett tűzgyújtási tevékenység tűzvédelmi bírságot vonhat maga után.

Avar és kerti (növényi) hulladék égetése Növényi (kerti) hulladékot és avart csak akkor, és úgy lehet égetni, ahogy azt önkormányzati rendelet megengedi. Ahol önkormányzati rendelet nem szabályozza a kerti hulladék és avar égetését, ott tilos meggyújtani az elszáradt, összegyűjtött növényzetet. Készítette: Észak-pesti Katasztrófavédelmi Kirendeltség Az önkormányzati rendeletek tartalmazzák, hogy mely napokon, hány órától, és milyen feltételek teljesítésével lehet tüzet gyújtani. Kép: kormányablak (Budapest, XVI. ker, további két OTB-s plakát is látható jobb oldalon), készítette Észak-pesti KvK. Ennek figyelmen kívül hagyása szankciót, bírságot vonhat maga után.

Növényzet, növényi hulladék égetése Amennyiben a tűzgyújtás a jogszabályok alapján megengedett, a következő alapvető szabályok betartása kötelező: A szabadban meggyújtott tüzet soha ne hagyjuk felügyelet nélkül. Minden esetben gondoskodjunk megfelelő mennyiségű oltóanyagról. Mindig legyen nálunk a tűz oltására alkalmas eszköz. Csak akkora tüzet gyújtsunk, amekkorát folyamatosan felügyelet alatt tudunk tartani, és a szél nem tudja a parazsat, izzó zsarátnokot távolra vinni. Tájékozódjunk a várható időjárásról, mert a szél kedvez a tűz gyors továbbterjedésének. Erdőben csak a kijelölt helyen gyújtsunk tüzet. A tüzet gondosan oltsuk el, használjunk vizet, nehogy a szél esetleg visszagyújtsa.

Tűzgyújtási tilalom A tűzgyújtási tilalom (fokozott tűzveszély időszaka) megállapítására vonatkozó körülményeket a Nemzeti Élelmiszerlánc Biztonsági Hivatal Erdészeti Igazgatóság (NÉBIH EI) minden nap értékeli, és egyeztetve a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósággal (BM OKF) dönt arról, hogy a következő napon szükséges-e tűzgyújtási tilalom kihirdetése, vagy nem. A tűzgyújtási tilalom (fokozott tűzveszély) a közzétételtől a visszavonásig (a helyzetben bekövetkezett változás kihirdetéséig) él. A BM OKF (www.katasztrofavedelem.hu), és a NÉBIH EI oldalain (www.erdotuz.hu) napi frissítéssel megtekinthető, hogy van-e érvényben tűzgyújtási tilalom (megállapított fokozott tűzveszély). A lakosság a lakóhelye környékén lévő erdőterületekről a NÉBIH EI által készített interaktív erdőtérképen találhat további információt.

Tűzgyújtási tilalom A tűzgyújtási tilalom (fokozott tűzveszély időszaka) időszakában: Tilos tüzet gyújtani erdőben, valamint annak kétszáz méteres körzetében lévő külterületi ingatlanokon (2009. évi XXXVIII. tv. 65§ (5) bekezdés). Az erdőgazdálkodó (4/2008. (VIII. 1.) ÖM rendelet 12. § (1) bekezdés): az erdőbe vezető utak, ösvények, nyiladékok bejáratánál és a tűzrakó helyeken az általános tűzgyújtási tilalomra figyelmeztető táblát elhelyezni, a tűzgyújtási tilalomra vonatkozó rendelkezések megtartását folyamatosan ellenőrizni, a veszélyeztetett helyekre a tűz jelzésére alkalmas eszközökkel felszerelt tűzvédelmi őröket (tűzjelző szolgálatot) állítani, az erdőtűz oltására megfelelő munkacsoport, felszerelés és jármű készenlétben tartásáról gondoskodni.

Növényi hulladék eltávolítása A ház körül keletkező növényi hulladéktól többféle módon meg lehet válni (attól függően, hogy a helyi körülmények mit tesznek lehetővé): komposztálással, kis mennyiségű növényi hulladék szelektív gyűjtésére szolgáló zsák használatával, melyet a területen működő hulladékszállítótól lehet beszerezni (ha van ilyen szolgáltatás), növényi hulladék konténeres elszállíttatása, növényi hulladék teherautóval történő elszállíttatása, növényi hulladék beszállítása komposztáló telepre saját járművel.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!