A kutatómunka etikai kérdései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

Inclusion Europe Respect - Solidarity - Inclusion Az ENSZ Fogyatékosügyi Konvenciója: Kihívások és szükség a változásokra Klaus Lachwitz.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Humán rendszerek, közszféra
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
Primer és szekunder kutatás
Az orvosi biotechnológiai mesterképzés megfeleltetése az Európai Unió új társadalmi kihívásainak a Pécsi Tudományegyetemen és a Debreceni Egyetemen Azonosító.
A partnerközpontú intézmények plusz anyagi forrásai a kompetencia alapú oktatás vonatkozásában Előadó: Danyi Gyula.
1 Az önfeltárás kockázati tényezőinek összefoglalása Dimenzió Idő Téma Értékelés Emberek Kis kockázat Múlt események, gondolatok, általános elképzelések.
Alkalmazható-e a mediáció az interneten elszenvedett jogsérelmek orvoslásában? Dr. Baracsi Katalin családjogi szakjogász, internetbiztonsági szakértő,
Tudományos Gyakorlati Etikai Politikai Egy kutatás kritériumai, kívánalom-típusai:
Etikai alapelvek az ápolásban
Készítette: Magyar Orsolya
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
A környezeti számvitel és könyvvizsgálat korlátai, lehetőségei és követelményei Dr. Pál Tibor.
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
A diplomás pályakövetés egyes jogi aspektusai Dr. Görög Márta, SZTE ÁJTK egyetemi docens Szeged, április 29.
AVIR – intézményi adatmodell K+F+I szekció február 2.
Európai Parlament kontra az Európai Közösségek Tanácsa és az Európai Közösségek Bizottsága C-181/91. és C-248/91.
A statisztikai adatvédelem szabályozása az Európai Unióban MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága Statisztikai Tudományos Albizottsága.
Kórházi eredetű fertőzések-kártérítési felelősség
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
1 A genetikai diszkrimináció megakadályozásának közpolitikai megközelítései Géntesztek és a Biztosítók: Tiltás vagy átláthatóság? Kakuk Péter, Tudományos.
Etika és deontológia a pedagógusi szakmában
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Adatvédelmi alapelvek
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Iszony vagy viszony - Magyarország megítélése az Európai Unió tagállamaként - Pavlics Tamás -
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
II. Az egészségügyi dolgozók jogai és kötelezettségei
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Kutatásmódszertani dilemmák
©Copyright: Tűzvédelmi Konferencia Siófok Király András 1/10 Király András tűzbiztosítási szakértő Épületek tűzvédelmi felülvizsgálata,
Munkakörelemés és –tervezés röviden
Pedagógus értékelési rendszer
Az adatvédelem szabályozása
DR. FARKAS TAMÁS A LÁTHATATLAN PROBLÉMA AVAGY MIÉRT ÉRDEMES HUMÁNERŐFORRÁS- BIZTONSÁGGAL FOGLALKOZNI?
Könyvvizsgálók tevékenységére vonatkozó tapasztalatok XIII. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés - Siófok Vámosi Anikó
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Környezettudomány mesterszak (MSc) Analitikai, Környezettudományi és Limnológiai Intézet Pannon Egyetem, Mérnöki Kar.
„Hatásvizsgálat” c. tanulmány szennyvíz és hulladék témakörben szerzett tapasztalatai „Fenntartható települések” workshop Tokaj, július Csillag.
Az új Munka Törvénykönyve 2012:I. tv április 20.
Domszky András: Önmenedzselés és etikai kérdések a szakértői munkában A szakértői munka jelentősége, elismertsége az ellátórendszerben. Függetlenség, szervezeti.
TÁMOP A-14/ „TIE”-KUTATÁSOK DECEMBER ZALAEGERSZEG.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
Háziorvosok/házi gyermekorvosok jelentési rendszere
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
A könyvvizsgálat színvonalának növelése a minőségellenőrzésen keresztül Szabó Zsuzsanna & Mádi-Szabó Zoltán.
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Dr. Nagy Dóra Adriána ügyvéd
A kutatás etikai vonatkozásai
A kutatás etikai vonatkozásai
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Dr. Nagy Dóra Adriána ügyvéd
A statisztikai adatvédelem szabályozása az Európai Unióban
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

A kutatómunka etikai kérdései

Az etika fogalma a kutatás vonatkozásában Magatartási normák és sztenderdek, Amiket adott kutatói közösség elfogad, és Amelyek mindazok jogaira és védelmére vonatkoznak, akiket kutatásunk érint. „Mi a jó és mi a rossz”. Axiológiai kérdések!

A kutatásban való részvétel önkéntes kell legyen Miért? Mert: A kutatásban való részvételt a résztvevők legtöbbször nem akarták, de tőlük az mégis befektetést igényel (idő, energia, személyes adatok feltárása stb.). A kutatás csak ritkán szolgálja közvetlenül a résztvevő érdekeit. Nyilvánvalóvá kell tenni az önkéntességet, és a burkolt fenyegetéseket is ki kell zárni. Ilyen lehet, ha hatalmi pozícióból kérünk „önkéntes” segítséget (pl. ha tanár kéri a hallgatóját). Ez külön intézkedéseket igényel (pl. anonimizálás, az autoritás jelen nem léte). Probléma: az önkéntesség miatt önkiválasztási torzítás következik/het be. Probléma: sokszor NEM TARTHATÓ BE. Pl. olyan megfigyelésnél, ahol a kutató nem fedi fel magát. Ilyenkor a többi norma betartására még fokozottabban kell figyelni.

A résztvevő védelme Mindenképp elkerülni a résztvevők bármilyen (fizikai, lelki, anyagi stb.) bántalmát (az önkéntesekét is). Pl. kerülni kell róluk bármilyen kellemetlen információ kiadását. Lelki konfliktust indíthat el pl. ha olyasmivel szembesítjük (emlékkel, ténnyel, véleménnyel…) , amiről addig nem tudott vagy ilyen aspektusból nem szemlélte (pl. korábbi cselekedete etikátlansága, saját nem ismert tulajdonsága stb.). Nincs tökéletes biztosíték. Viszont választható a legkevésbé kockázatos megoldás, vagy szembeállítható vele a kutatás fontossága. Még a kutatási eredmény is okozhat kárt; úgy is, ha ezt az alanyok csak kikövetkeztetik.

A „tájékozott beleegyezés” Az előző két normát öleli fel. Az önkéntes részvételnek a kockázatok teljes körű ismeretén kell alapulnia. A résztvevők nyilatkoznak, hogy ezeket megismerték, és így is – önként – vállalják a részvételt. E sem mentesít az alanyok védelmének kötelezettsége alól, de elfogadjuk, hogy az nem lehet teljes körű. A kockázat a vizsgálat végrehajtása mellett elérhető legkisebb legyen.

Névtelenség Nem lehet beazonosítani az egyes válaszokat a válaszadó személyekkel… …sem a jelentés olvasója, sem a kutató számára. Pl. azonosítószám nélküli postai kérdőívezés, gyűjtőláda. A kérdezőbiztos mindig kizárja az anonimitást. A kutatót is védheti! (nem kerül nemkívánatos tudás birtokába)

Titkosság A válaszadó azonosítható, de a kutató vállalja, hogy a neveket és információkat titkosan kezeli. Ez a minimum elvárás. De: a bíróság nem ismeri el az ügyvédi és orvosi titoktartással megegyezőnek. Nem szabad anonimnak nevezni! Eljárások: adatfelvevésben résztvevők képzése, azonosító adatok megsemmisítése mihelyst lehetséges (eleve így szerkeszthető a kérdőív).

A résztvevők megtévesztése Fel kell-e fedni, hogy kutatást végzünk? Ha fel is fedjük, elmondjuk-e, hogy milyet? Időnként lehet helyénvaló is. „Tisztázó ülések” segíthetnek a kísérlet után.

Elemzés és publikációk A kutatás hiányosságainak, hibáinak elismerése. Beszámolni a negatív eredményekről is (a statisztikailag szignifikáns eredmények nem etikus eszközökkel való kreálását p-hacking-nek hívjuk). A felfedezés valódi módjának leírása. Anyagok/adatok megőrzése, kiadása: tudnunk kell bizonyítani az eredményeinket, de csak a résztvevők védelmének biztosítása mellett.

Fellépés a p-hacking ellen A vizsgálat módszertanának a vizsgálat lefolytatása előtti közlése. A vizsgálatok megismétléssel történő ellenőrzése. Adatok nyilvánossá tétele. (A p-hacking a levelezős EET hallgatók vizsgaanyagában nem szerepel.)

Más kutatókkal való kapcsolat A felhasznált források (akár gondolatoké) megjelölése (a plágiumról ld. irodalmazó anyagrészt). Társzerzőség megjelölése, köszönetnyilvánítások. Témavezető-hallgató munkaviszony kérdései.

Szakmai etikai kódexek Szakmai szövetségenként lehetnek kidolgozva (melyiket fogadjuk el?). A tanulmányban, jelentésben meg kell adni, hogy mely irányelvek szerint jártunk el.

Az etikai testületek szerepe Segítik a kutatókat: Szakértelemmel: figyelemfelhívás, javaslatok Igazolással arról, hogy az eljárás megfelelt a testület etikai szabályainak (publikáláshoz)

Forrás Babbie (2001)