Beszédfelismerés és beszédszintézis

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Takács György 1. előadás
Advertisements

A DIOO digitális fejlesztő eszköz az óvodai nevelés szolgálatában.
Anyagtudományi tehetséggondozó program. A program célja Olyan anyagtudomány-anyagtechnológia oktatás, amelyben a résztvevő hallgatók összefüggéseiben.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
A Hulladékgazdálkodási technológus FSZ átjárhatósága és kredit beszámíthatóság KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖKI BSc.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Pedagógia szak - szakos tájékoztató -. Mit tanulunk a pedagógia alapszakon? Alapozás:  Tanulás, kommunikáció, szocializáció; Bevezetés a pszichológiába;
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Jó gyakorlatok a tanórán kívüli tevékenységekhez kapcsolódóan Kasza Georgina témavezető.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
A szakiskolák aktuális problémái
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Berényi Eszter – Damásdi Judit
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
AZ ISKOLÁSKORBA VEZETŐ
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Az Áldozatsegítő Szolgálat átalakulása
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
MTMT szervezeti hierarchia kialakítása a Széchenyi István Egyetemen
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
Tájékoztató NGB_ak012.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
A program általános célja
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
MEGKEZDTÜK A FELKÉSZÜLÉST A TANULÓI LAPTOP PROGRAMRA
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Tájékoztató NGB_ak012.
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Bevezetés a nyelvtudományba
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Pedagógusokat segítő szerepek
Gyermek- és ifjúságvédelemi feladatok ellátásának támogatása
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Tárgy és kurzus hirdetés 2018/19/2
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
Nagy Számítástechnikai Műhelyek A beszéd számítógépes feldolgozása Magyarországon szeptember 28. Olaszy Gábor - Kiss Gábor - Nikléczy Péter A „HUNGAROVOX”
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Tájékoztató KGNB_NETM004.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
OpenBoard Kezelő Tananyag közzététele a KRÉTA rendszerben.
Előadás másolata:

Beszédfelismerés és beszédszintézis Takács György 1. előadás 2011. 02. 15. T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

A beszédtárgy szerepe a PPKE informatikus képzésben A jelelméletről, kódelméletről, jelfeldolgozásról általában, képfeldolgozásról speciálisan, kommunikációs rendszerekről általában már sok ismeret összegyűlt. Egy jellegzetesen szintetizáló tárgy. Sokrétű alapon, sokfelé kitekintéssel dolgozik. A beszéd régebbi, hatékonyabb, emberibb kommunikációs forma, mint az írás! Az emberi beszédfolyamat másként összetett, mint a számítógépek folyamatai. A beszédtechnológiák másként összetettek, mint az írott-nyelv technológia. T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

Mivel foglalkozik ez a tantárgy? A beszéddel, mint akusztikai jelenséggel A beszéddel, mint nyelvi jelenséggel Az emberi beszédkeltés folyamatával Az emberi beszédérzékelés folyamatával Mesterséges beszédfunkciókkal Beszéd gépi felismerése Mesterséges beszéd Beszélő személy felismerése Beszédkódolással, beszédtömörítéssel Multimodális beszédfolyamattal T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15. Mivel nem foglalkozik ez a tantárgy (pedig szép és érdekes lenne -- s ha van komoly érdeklődő kutathat) A beszédfeldolgozás történeti kérdéseivel A szép beszéddel (eufonetika) Beszédtisztítással (speech enhancement) Beszédmanipulációval (voice transformation) Beszédkiejtés-javítás gépi segédeszközeivel Sérültek beszédkommunikációját segítő eszközökkel Hangfájlok szerkezetével, kezelésével, szerkesztésével…. Párbeszéd -rendszerekkel – amelynek elemei a természetes beszéd megértése, a dialógus irányítása, a válaszok és kérdések generálása és kimondása. Beszéd gépi fordításával (spoken language translation) Hallhatatlan beszéddel (silent speech) Kulcsszavak keresésével a folyamatos beszédben (word spotting) T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

Tankönyv, jegyzet, segédanyagok…. Előadások (szokás szerint) a honlapon Tankönyv van, de az új nagyon vastag… A könyv diákok számára Olaszy Gábornál (I.B.151) 60%-os hallgatói kedvezménnyel 2300 Ft/db áron megvásárolható! A könyvről bővebb információk A magyar beszéd könyv honlapján találhatók. Ugyanitt programok, adatbázisok, demók is tanulmányozhatók a tárgyhoz kapcsolódóan. A régi elavult és nem kapható! Nagyon jó CD oktatóanyag van! Nyelvtudományi Intézet Fonetikai kutatólaboratóriuma készítette. Jogvédett! Csak korábbi böngészőkkel fut!!!! T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15. Tárgykövetelmények Az előadásokat célszerű látogatni A laboratóriumi gyakorlatok kötelezők Minden mérési feladatot teljesíteni kell Minden méréskor kicsi ZH (hogy ne jöjjenek felkészületlenül – felkészülés a vonatkozó előadás alapján) Szóbeli vizsga magyar nyelven, az aláírás feltétele : eredményes ZH, teljesített mérések. Vizsgajegyben a jegyzőkönyvek minősége és a ZH eredmény figyelembe lesz véve. Lehet egyéni vállalást tenni (pl. mérés előkészítés stb.) Érdeklődőknek korlátlan TDK lehetőségek Önálló labor és szakdolgozat feladatok választhatók a témában T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

Néhány beszédminta elmélkedésre Nehezen érthető beszéd Jól érthető beszéd, pedig énekelt….. T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

Miért különleges információhordozó a beszéd? Sötétben is mindent kifejez… Álmunkban is megértjük….. Kb. 20dB szinttel halkabban elég a nevünket hallani az ébredéshez, mint egyéb szöveget…… Az ember információ befogadó sebessége kb. 50 bit/másodperc!!!!!!!!!! Ebből kb. 2/3 rész a hallás!!!!!!!!!!!! Óriási redundanciája van … a kabaré artikulálatlan hadarását is megértjük, de csak az anyanyelv és a háttérismeretek birtokosai!!!!!!!!!!! A nyelv (beszéd) segítségével szinte minden kifejezhető. T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15. Feladatmegoldás különböző kommunikációs módoknál T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15. Massachusetts Institute of Technology T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15. Institut de la Communication Parlée UMR CNRS 5009 - INPG -  Université Stendhal INP Grenoble T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15. ELTE BTK A Fonetikai Tanszék állandó (kötelező) és választható kurzusainak leírása Fonetika (szeminárium) Óraszám: 2 Kreditszám: 2 A fonetika vizsgálati területeinek, a beszéd szegmentális (beszédhangok rendszere és sajátosságai) és szupraszegmentális szerkezetének (intonáció, hangsúly, tempó, szünet, hangszínezet, hangerősség), az elemzési lehetőségek megismerése; a fiziológiai, akusztikai és percepciós beszédvizsgálatok összefüggéseinek bemutatása, a fonetikai elemzés sajátosságainak elsajátíttatása. T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15. Pszicholingvisztika (előadás) Óraszám: 1 Kreditszám: 2 A pszicholingvisztika kialakulása, előzményei, kutatási területei, sajátos módszertana, elmélet és gyakorlat (pedagógia, pszichológia, mesterséges intelligencia) viszonya. A nyelv és a beszéd vezérlése: az agy, felépítése, agyműködési elméletek. T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15. Kísérleti és alkalmazott fonetika - előadás, heti 2 óra. Bevezető és összegző előadás, amely megismerteti a hallgatót a tárgykörrel, a hazai és nemzetközi eredményekkel, kísérleti megközelítésekkel, valamint a megoldásra váró problémákkal. A tantárgy előkészíti a kísérleti fonetika artikulációs, akusztikai és percepciós vizsgálatának, valamint a beszédtechnológiai alapismereteknek (mesterséges beszédelőállítás, beszédfelismerés, a beszélő személy azonosítása, jelfeldolgozás stb.) az oktatását. T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15. Beszédképzés és akusztikum I. - szegmentális fonetika - szeminárium, heti 2 óra A beszédhangok, hangkapcsolatok és hangsorok létrehozásának fiziológiai sajátosságait és annak akusztikai következményeit tárgyalja. A tantárgy a beszédhangok képzésével, a hangátmenetekkel, a koartikuláció jelenségével, illetőleg mindezek elemzési lehetőségeivel, kísérleti vizsgálatával foglalkozik. Beszédképzés és akusztikum II. - szupraszegmentális fonetika - szeminárium, heti 2 óra A kurzus a beszéd szupraszegmentumait (beszéddallam, hangsúly, tempó, ritmus, szünet, hangszínezet) tárgyalja a képzés és az akusztikai sajátosságok szempontjából, elemzési gyakorlatokkal. T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15. Beszédtechnológia - szeminárium, heti 2 óra A beszédkutatás eredményeinek egyfajta gyakorlati alkalmazásaival foglalkozik. Kitér a beszédszintézis és a mesterséges beszédfelismerés fonetikai vonatkozásaira, a működő rendszerek ismertetésére, a jelfeldolgozás aktuális kérdéseire, valamint a beszélő személy felismerésének (azonosításának) fonetikai sajátosságaira. T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15. A tanegység neve: Hangtan (fonetika) A tanegység kódszáma: GL 110 A felelős oktató neve: Szende Tamás, Szépe Judit 1. A hangtani leírás szintje: Fonetika és fonológia, egység és elhatárolás, Beszédhang és fonéma, A fonetika tárgykörei: beszédképzés, beszédakusztika, beszédpercepció, A fonetika hagyományos módszerei: artikulációs és akusztikai vizsgálati eljárások – 2. A beszédképző szervek és a zöngeképzés mechanizmusa: A beszédképző szervek funkciói, A beszédcsatorna felépítése, Alaphang és magánhangzó-minőség – 3. Az akadályképzés – 4. A beszédképző szervek lehetséges működésmódjainak típusai: A forrás dimenziója, A képzőmozzanatok keletkezési helyének, ill. a képzőszervek konfigurációinak a dimenziója, A működésmód, a működésintenzitás dimenziója, A folyamatdimenzió – 5. A magánhangzók képzési dimenziói – 6. A mássalhangzók képzési dimenziói – 7. Artikulációs alapú mássalhangzó-osztályozás az akadály típusa, az akadályképzés helye szerint – 8. Fonetikai átírási rendszerek: Az IPA-átírás, A Setälä-féle átírás, Az egyezményes magyar átírás. Tankönyv, jegyzet: Kassai Ilona: Fonetika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 1998. Szépe Judit: Hangtan. PPKE BTK, Piliscsaba 2000. T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15. Meggazdagodott-e már valaki beszédfelismerés vagy beszédszintézis termékeken? T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.

T.Gy. Beszedfelism es szint. 2011.02.15.