Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pedagógusokat segítő szerepek

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pedagógusokat segítő szerepek"— Előadás másolata:

1 Pedagógusokat segítő szerepek
ÚTITÁRSAK Pedagógusokat segítő szerepek

2 Segítő, értékelő szerepek
TÉMACSOPORTOK Rövid, bevezető témák Segítő, értékelő szerepek Jogszabályi háttér Életpálya szakaszai A rendszer bevezetése Értékelési rendszer TÁMOP Mentor Szaktanácsadó Tanfelügyelő,szakértő Minősítő szakértő Tanúságok

3 A pedagógusok előmeneteli rendszere Nemzeti köznevelésről szóló
Jogszabályi háttér A pedagógusok előmeneteli rendszere Nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (Nkt.) 64.§, 65.§, 94.§, 95.§

4 Életpálya szakaszai A pedagógusok előmeneteli rendszere 4+1 fokozatból áll. Egy-egy fokozaton belül, az illetmény 5%-os növekedésével járó, fizetési kategóriák vannak. (A pedagógus 3 évenként eggyel magasabb kategóriába lép) FOKOZATOK Gyakornok Pedagógus I. Pedagógus II. Mesterpedagógus +Kutatótanár

5 években meghatározott szakmai gyakorlat
FOKOZATVÁLTÁS Feltétele, években meghatározott szakmai gyakorlat és sikeres minősítés. Kötelező fokozatok: 1. fokozat: gyakornok (2-4 év) 2. fokozat: pedagógus I. (6-9 év) 3. fokozat: pedagógus II. (min. 6 év) Nem kötelező fokozatok: 4. fokozat: mesterpedagógus feltétele: 14 év gyakorlat, szakvizsga, 2. minősítés 4. v. 5. fokozat: kutatótanár feltétele: PhD, 14 év gyakorlat, 2. minősítés

6 A rendszer bevezetése Az életpályamodell bevezetésére szeptember 1-től kezdődően 5 év alatt, fokozatosan kerül sor. A különböző fokozatokhoz eltérő illetmények tartoznak, ugyanakkor megmarad a háromévenkénti béremelési automatizmus is. Az egyes „többletfeladatok” ellátásának (osztályfőnökség, mentori munka, szakértői munka stb.) a rendszer bevezetését követő átmeneti időszak után már feltétele a minősítés és a megfelelő fokozat megléte.

7 Értékelési rendszer Intézmény külső értékelése
Pedagógusok és vezetők külső értékelése, minősítés Belső önértékelések: pedagógus, vezető, intézmény

8 ÚMFT TÁMOP TÁMOP.3 TÁMOP és az életpálya 9 prioritása Specifikus célok
Pl: élethosszig tartó tanulás Minőségi oktatás és hozzáférés / ; /

9 Segítő, értékelő szerepek
Mentor A közoktatási intézményen belül segíti, támogatja a pályakezdő pedagógust. Megfelelő szakmódszertani, pedagógiai, pszichológiai, tanórai kommunikációs képességek. Írott és íratlan szabályok. Az intézmény mint munkahely,ill. mint szervezet. Vezetési és döntési hierarchia. Egyéb pedagógiai tevékenységek. Egyéni fejlesztési terv. Portfólió összeállításának segítése. Minősítő vizsga.

10 Mentor didaktikai feladatai
Pedagógiai tervezés segítése A gyakorlatok modellezése, megbeszélése. Segítség a tanulási-tanítási célok meghatározásában. Óralátogatás, foglalkozások látogatása. /Hospitálási napló/ Közös elemzés. Szaktárgyi tartalom és módszertan. Szervezési módok, tanítási-tanulási módszerek, eszközök. Órai kommunikáció Támogató értékelés.

11 Szaktanácsadó Célja a pedagógus fejlesztő támogatása.
Segít, tanácsot ad. Kérdésre válaszol. Szakmódszertani segítséget nyújt. Minősítésre felkészít. Támogatja a portfólió összeállítását. Felméri a képzési igényeket, szükségleteket. Képzéseket ajánl. Támogatja a képzéseken tanultak alkalmazását. Javaslatokat tesz publikációra, konferencián, pályázaton való részvételre.

12 Milyen módszerekkel dolgozik?
A pedagógussal feltérképezi az adott intézmény és diákjainak sajátosságait. A nevelést befolyásoló környezeti hatásokat. Órát és foglalkozást látogat. Ezt elemzi és feldolgozza a pedagógussal. Megbeszélést tart a munkaközösséggel. A pedagógus saját szakmai dokumentációját elemzi. Hasznosítható gyakorlatokat ismertet. Segíti a pedagógust a szakmai önreflexióban. Megfogalmazza a mesterségbeli tudás fejlesztésére vonatkozó javaslatait. Munkájának eredménye Várhatóan a pedagógus szakmai fejlődése. Látogatási jegyzőkönyv; egyéni/intézményi fejlesztési javaslat.

13 Szakértő - tanfelügyelet
Ellenőriz, értékel. Hibát tár fel. Tényeket állapít meg. Javasol. Szakvéleményt készít a felkérésben foglaltak szerint. Pedagógusokat, vezetőket, intézményeket értékel általános pedagógiai szempontok alapján. Eszközei Szempontsorok Kérőívek Értékelőlapok /egységes, nyilvános/ Módszerei Óralátogatás Interjú Pedagógiai dokumentumok vizsgálata Intézményi önértékelés vizsgálata Látogatása Minimum 5 évente Előre bejelentett időpontban Munkájának eredménye Megállapításait, javaslatait tartalmazó jegyzőkönyv Irányítás: OH +kormányhivatal/ vagy/ Megállapodás alapján! RPI

14 Munkájának/minősítésnek
Minősítő szakértő Az életpályához kapcsolódó pedagógus minősítési rendszerben vesz részt. Minősít. A minősítő eljárás bizottságának tagja. Feladat A pedagógus munkájának komplex értékelése, hogy a pedagógus az előmeneteli rendszer megfelelő fokozatába kerüljön, Módszerei A portfólió értékelése A portfólió „védése” Az intézményvezető összegző véleményének elemzése Óra- és foglalkozás-megfigyelések Dokumentumelemzés A tanfelügyelői jegyzőkönyvek elemzése intézményi önértékelés vizsgálat (ennek része a munkaközösség-vezetők, diákok, szülők véleménye A minősítő bizottság döntését jegyzőkönyvben rögzíti OH /megegyezés - RPI/ jelöli ki Munkájának/minősítésnek következménye A pedagógus magasabb fokozatba léphet Marad az adott fokozatban Munkaviszonya megszűnik

15 Ki lehet az? Képzés indul késő ősszel! Pedagógus végzettség
15 év szakmai gyakorlat Pedagógus szakvizsga Köznevelési szakértő (tanfelügyelet és pedagógusminősítés szakterületen szerepel az országos szakértői névjegyzékben) Elvégezte a képzést Sikeres vizsgát tett Rendszeresen jár továbbképzésre Vállalja, hogy évente négyszer részt vesz ellenőrzési akcióban Képzés indul késő ősszel! 60 órás képzés – OH szervezi Feltétel: pedagógus végzettség; 15 szakmai gyakorlat; pedagógus szakvizsga. Nem feltétele, hogy a jelentkező, már most rajta legyen a szakértői névjegyzéken! Jelentkezéskor adott szakterületet kell választani és megjelölhető, mely egyház szakértőjeként kíván tevékenykedni! A regisztrációs felület, OH honlapján, szept. végén nyílik!

16 Tanfelügyelő szakértő Külső támogató, értékelő
Mentor Szaktanácsadó Tanfelügyelő szakértő Minősítő szakértő Életpálya mely fokozata gyakornok Főleg Ped.I. – Ped.II. Ped.I. után (min. 5 évente) Minősítési vizsgán, Minősítési eljáráson Intézmény Belső segítő (OFI) – RPI Külső támogató OH / RPI Külső támogató, értékelő OH – (RPI) Külső minősítő Találkozás napi kapcs. évente min. 5 évente az eljárás során Cél beilleszkedés; szakmai fejlődés; minősítő vizsg általános támogatás ped. fejlesztő célú támogatása; NAT. kerett.; minősítésre felkészítés; képzési igény-szükséglet; - pedagógusok - intézményvezetők - intézetek általános, pedagógiai szempontok szerint történő értékelése A pedagógus munkájának komplex értékelése azért, hogy a pedagógus az előmeneteli rendszer megfelelő fokozatába lépjen Módszer/ feladatok Folyamatos útmutatás ; tanulási-tanítási célok meghatározása; modellezés – tervezés; óralátogatás, fejlesztő értékelés; fejlesztési tervek - szakos óra látogatása - óraelemzés, megbe. a pedagógussal - munkaközösségi megbe. - dokumentumelemzés - jó gyakorlatok ismert. - a mesterségbeli tudás fejlesztésére irányuló javaslatok megfogalm. - óralátogatás, - interjú - pedagógiai dokumentumok vizsgálata - intézményi önértékelés vizsgálata - a portfólió értékelése - a portfólió „védése” - az intézményvezető összegző véleményének elemzése - óra- és foglalkozás-megfigyelések - Dokumentumelemzés - A tanfelügyelői jegyzőkönyvek elemzése - intézményi önértékelés vizsgálat (ennek része a munkaközösség-vezetők, diákok, szülők véleménye)

17 Tanfelügyelő szakértő
Mentor Szaktanácsadó Tanfelügyelő szakértő Minősítő szakértő Ki végezi Az intézmény felkészített pedagógusa A pedagógiai-szakmai szolgáltatást szervező intézménnyel alkalmazásban, szerződésben álló szaktanácsadók, tantárgygondozók Köznevelési szakértők, akik a pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) és pedagógusminősítés szakterületen szerepelnek az országos szakértői névjegyzékben. - Felkészített köznevelési szakértő - Intézményvezető - A pedagógusképző intézmény felkészített oktatója vagy másik köznevelési szakértő Doku/ záró doku. fejlesztési terv hospitálási napló látogatási jegyzőkön megállapításait, javaslatát jegyzőkönyvben rögzíti /értékelőlap/ A minősítő bizottság döntését jegyzőkönyvben rögzíti. Eredmény következmény szakmai fejlődés A szaktanácsadók intézkedésre nem jogosultak. - A szaktanácsadó közreműködésével elkészülőegyéni/intézményi fejlesztési javaslat szerinti tevékenységek. A szakértői csoport intézkedésre nem jogosult. A jegyzőkönyv belekerül a pedagógus portfóliójába. - A pedagógus magasabb fokozatba kerül , vagy - marad az adott fokozatban, vagy - munkaviszonya megszűnik

18 Szaktanácsadás, tantárgygondozás
Pedagógus életpálya Kormányh. Szakmai ellenőrzés Mesterpedagógus Kutatótanár Kötelező Választható 2. Minősítő eljárás Ped. II. OH 1. Minősítő eljárás Ped. I. Minősítő vizsga Szaktanácsadás, tantárgygondozás gyakornok Oktatáskutató Fejlesztő Int. Pedagógiai intézetek Felsőoktatás

19


Letölteni ppt "Pedagógusokat segítő szerepek"

Hasonló előadás


Google Hirdetések