Trolibusz áramellátás és felsővezeték rendszerek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
2. rész: A szív Klikk a folytatáshoz!. A sejtek táplálása, a lebontási termékek kiszűrése és elszállítása a vérkeringés feladata. A vér hozza-viszi.
Advertisements

PTFE speciális tulajdonságai: nem ég, hőálló (325°C-ig), lágy, kis súrlódási tényezőjű, sok folyadék nem nedvesíti, sok anyag nem tapad rá, kémiailag nagyon.
Visszatérő űrkabin és a súrlódás Szabó Dávid, 9.c.
KIÜRÍTÉS. ÁLTALÁNOS ELŐÍRÁSOK A kiürítésre számításba vett útvonalon körforgó, toló, billenő és emelkedő zsalus rendszerű, valamint csak fotocella elven.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Az elektromos áram hatásai:  Hőtani hatás  Fénytani hatás  Mágneses hatás  Élettani hatás.
Érintésvédelem. Célja Az érintésvédelem célja, hogy intézkedésekkel megelőzze a villamos berendezések aktív részével való érintkezést (közvetlen érintésvédelem),
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Gyógy- és Strandfürdők Uszodatervezés. Kialakítás Szabadtéri – elsősorban sportolási (úszás, úszásoktatás) – másodsorban fürdési, napozási igények.
Vetésforgó tervezése és kivitelezése. Vetésforgó Vetésterv növényi sorrend kialakításához őszi búza250 ha őszi árpa50 ha lucerna ebből új telepítés 300.
Steierlein István ÁHO-hálózatfejlesztési szakreferens
CAF URBOS 3/9 TÍPUSÚ VILLAMOS ÜTKÖZÉS VIZSGÁLATA
EN 1993 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése
3. tétel.
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Brikettálás – új innovatív technológia
Hogyan közelíthető meg Kelenföld kocsiszín vágányhálózata a Bartók Béla úti villamosvonalról? A Kelenföld kocsiszín előtti kezelővágányra a Móricz Zsigmond.
Vezetékes átviteli közegek
WE PROVIDE SOLUTIONS.
Tianmen-hegység: Kínában található, észak Hunan tartományban, a közeli város Dayong. (Sokan elbizonytalanodnak a neve miatt, Tianmen, mely nagyon hasonlít.
Becslés gyakorlat november 3.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hajók gépészeti berendezései
Komplex természettudomány 9.évfolyam
ELŐNYÖK – megbízható működés
A mozgás kinematikai jellemzői
Az elektrosztatikus feltöltődés keletkezése
Egyszerű kapcsolatok tervezése

A KINOVEA mozgáselemző rendszer használata
Kockázat és megbízhatóság
Tesztlap Teszt megkezdése.
A Széll Kálmán tér irányú vágánnyal létesít közvetlen kapcsolatot b.)
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
A mozgási elektromágneses indukció
Munka és Energia Műszaki fizika alapjai Dr. Giczi Ferenc
VASÚTI PÁLYÁK Alépítmény I Budapest 2013.
Pontrendszerek mechanikája
Gázok és folyadékok áramlása
Található-e hurokvágány a kocsiszín területén?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Szerkezetek Dinamikája
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Automatikai építőelemek 8.
Dr. habil. Gulyás Lajos, Ph.D. főiskolai tanár
A Széll Kálmán tér irányú vágánnyal létesít közvetlen kapcsolatot b.)
B.Sc. / M.Sc. Villamosmérnöki szak
1. Mi az ábrán látható jelző jelzésének a jelentése? a)
RUGÓK.
Ékszíj-, laposszíjtárcsa Kúpos kötések, szorítóbetétek
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
WE PROVIDE SOLUTIONS HS-Panel (SIP panel) házak,
Fényforrások 3. Kisülőlámpák
Épületek egészségtana
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Járműtelepi rendszermodell 2.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Az állóképesség fejlesztésének módszertana
Zsugorkötés Kötés illesztéssel zsugorkötés
Állandó és Változó Nyomású tágulási tartályok és méretezésük
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
Az alábbiak közül mely esetekben működik a homokszóró berendezés?
Abacusan – ArTec Robotist Robotika
Válassza ki a 28-as és 37-es jelzésű villamos Új köztemető (Kozma utca) végállomására vonatkozó helyes állítást! a.) A végállomásra való behaladást lehetővé.
Hagyományos megjelenítés
Elektromos alapfogalmak
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Előadás másolata:

Trolibusz áramellátás és felsővezeték rendszerek 2018. december 25.

Elektrotechnika – ZIU9B AC (Alternate Current)  váltakozó áram DC (Direct Current)  egyenáram 2018. december 25. 

Elektrotechnika – ZIU9B ? ? 2018. december 25. 

Trolibusz áramellátás DC 600 V (egyenfeszültség) országos 50 Hz-es AC (váltakozó áramú) hálózatról feszültségátalakítással és egyenirányítással ELMŰ – BKV áramátalakító berendezések földelt negatív pólusú vezetékhálózat (a villamossal közös átalakítók miatt) 2018. december 25. 

Áramellátó rendszer 2018. december 25. 

Áramellátó rendszer Ferenc áramátalakító vezérlőterme A vezérlőasztal részlete 2018. december 25. 

Áramellátó rendszer A teljes felsővezeték hálózat elektromosan szakaszokra osztott. kb. 1000 m hosszúságú táplálási szakaszok elektromos terhelések elosztása hibák (túlterhelés, zárlat) behatárolása szakaszolt kikapcsolhatóság – a hálózat többi része működőképes marad 2018. december 25. 

Betáplálási szekrény és vezetékbekötés Áramellátó rendszer Betáplálási szekrény és vezetékbekötés 2018. december 25. 

Trolibusz vezetékrendszerek kétvezetékes, kétpólusú rendszer bal vezeték pozitív, jobb vezeték negatív feladata: a trolibusz vontató motorjának és segédüzemeinek ellátása hálózati árammal. biztosítja: az áram hozzávezetését; az áramszedő szerkezet biztonságos működését, futását az elvárt sebesség-tartományban és időjárási viszonyok között. 2018. december 25. 

Trolibusz vezetékrendszerek Három fő típusa: merev tárolóvezetékek hidak és felüljárók alatt félmerev lengő forgalmi vezetékek túlnyomó többsége Kummler-Matter rendszer 2018. december 25. 

Merev vezetékrendszer 2018. december 25. 

Merev vezetékrendszer keresztirányú tartóelemek egyszerű szerkezet és szerelhetőség hőtágulásból adódó állandó feszítést nem biztosít egyenlőtlen kopás nagyobb karbantartási igény 2018. december 25. 

Merev vezetékrendszer 2018. december 25. 

Félmerev vezetékrendszer hosszirányú elmozdulási lehetőséget biztosít kismértékű irányeltérést enged meg 2018. december 25. 

Lengő vezetékrendszer egyenletes feszítés vízszintes és függőleges irányban rugalmas utánfeszítés nem szükséges biztos áramszedő-futás oldalszélre kevésbé érzékeny lengéscsillapított Kummler-Matter rendszer 2018. december 25. 

Lengő vezetékrendszer paralelogramma-ingás felfüggesztők egyenesekben kígyózó, cikk-cakk alakban vezetett a munkavezeték saját súlya feszíti a belógás a környezeti hőmérséklettől független áramszedő áthaladásakor vízszintes és függőleges irányban is elmozdulhat állandó áramszedő-nyomóerő – egyenletes kopás 2018. december 25. 

Lengő vezetékrendszer 2018. december 25. 

A vezetékrendszer fő elemei 2018. december 25. 

A vezetékrendszer fő elemei A munkavezeték és a profilcső anyaga hidegen félkeményre húzott vörösréz munkavezeték: hornyolt körszelvényű, 100mm2 keresztmetszetű kiváló elektromos áram vezetés kedvező mechanikai tulajdonságok rugalmas könnyen megmunkálható alaktartó hő hatására (edzés, elektromos ív) kilágyul 2018. december 25. 

A vezetékrendszer fő elemei 2018. december 25. 

A vezetékrendszer fő elemei Gumitömlős szigetelés elkészítésének fázisai www.kuma.ch 2018. december 25. 

A vezetékrendszer fő elemei Rejtett szakaszszigetelő 2018. december 25. 

Áramszedő és csúszófej Egyenes és a felső végén görbített áramszedőrúd www.kuma.ch Az áramszedőrúd anyaga alumínium-magnézium ötvözet, üvegszálas műanyag szigeteléssel Egyenes és a felső végén görbített áramszedőrúd 2018. december 25. 

Áramszedő és csúszófej www.kuma.ch Nyomóerő a felsővezeték-csúszófej kapcsolaton: 8–12 kp Az áramszedőrúd teljes hossza kb. 6 m Mindkét irányban max. 80o-ig kitérhet A jármű a vezeték alól mindkét oldalra max. 4,5 m-t eltávolodhat 2018. december 25. 

Áramszedő és csúszófej www.kuma.ch kiváló elektromos vezetőképesség jó mechanikus együttműködés a teljes üzemi sebességtartományban a grafit csúszóbetét keni, tükrösíti a vörösréz munkavezetéket 2018. december 25. 

Felfüggesztések Épületek falába beépített falihorgok vagy oszlopok között kifeszített keresztsodronyokon 2018. december 25. 

Felfüggesztések Oszlopokra szerelt, tartókaros felfüggesztés Központi léggyűrűs tartósodronyok 2018. december 25. 

Felfüggesztések Kengyeles felfüggesztő Karos felfüggesztő egyenesekben enyhe ívekben legfeljebb 2,5o iránytörésig Karos felfüggesztő ívekben ívtartó szorítós megoldás Mindkét felfüggesztés biztosítja a munkavezeték helyzetét, pontos függőleges állását és lehetővé teszi az áramszedő nyugodt, biztonságos futását 2018. december 25. 

Felfüggesztések Kengyeles felfüggesztő (egyenesekben) 2018. december 25. 

Felfüggesztések Kengyeles felfüggesztő (egyenesekben) 2018. december 25.

Felfüggesztések Karos felfüggesztő (ívekben) 2018. december 25. 

Felfüggesztések Karos felfüggesztő (ívekben) 2018. december 25.

Felfüggesztések Profilcsöves (alácsövezett) megoldás egyenesek és tetszőleges ívek kialakítása kis szerkezeti magasság csőtartó szorítók V-alakú tartólemezek átvezető szorítók az áramszedő fel- és lefutásához Elsősorban váltók, keresztezések környezetében kialakított vezetékeknél 2018. december 25. 

Felfüggesztések Alácsövezett munkavezeték 2018. december 25.

Felfüggesztések Újabb építésű vezetékeknél könnyebb szerkezet Háromszög (delta) felfüggesztés Újabb építésű vezetékeknél könnyebb szerkezet a gördülő alkatrészek miatt nagyobb karbantartás-igény Szegeden nagyobb mennyiségben Budapesten néhány felfüggesztés 2018. december 25. 

Felfüggesztések Háromszög (delta) felfüggesztés 2018. december 25.

Felfüggesztések Távolságtartó felfüggesztő Olyan helyeken, ahol keresztsodronyt nem lehet alkalmazni kikötési pontok hiánya kikötési pontok nagy távolsága miatt egyenesekben kengyeles felfüggesztő ívekben karos felfüggesztő vagy alácsövezés 2018. december 25. 

Szakaszszigetelő 2018. december 25. 

Szakaszszigetelő www.kuma.ch 2018. december 25. 

Szakaszszigetelő hosszirányú terhelések felvételére kétoldalt szigetelt hossztartó szigetelőpálca a munkavezeték folytatásában két végén szabványos kengyeles felfüggesztés csak kikapcsolt vontatómotorral járható villamos fékezés lehetőleg elkerülendő 2018. december 25. 

Keresztezések Villamos-trolibusz (állítható) keresztezés 2018. december 25. 

Keresztezések Villamos-trolibusz (állítható) keresztezés www.kuma.ch 2018. december 25. 

Keresztezések Villamos-trolibusz (állítható) keresztezés kis szerkezeti magasság a kívánt szögbe beállítható elektromosan jellemzően a trolibusz számára kiszigetelt Budapesten 3 helyen (összesen 4 kereszteződés) a villamos számára kiszigetelt 2018. december 25. 

Keresztezések Villamos-trolibusz (állítható) keresztezés Villamos számára kiszigetelt keresztezés 2018. december 25. 

Keresztezések Trolibusz-trolibusz keresztezés 30 és 90 fokos keresztezési testek 2018. december 25. 

Keresztezések Trolibusz-trolibusz keresztezés www.kuma.ch 2018. december 25. 

Keresztezések Trolibusz-trolibusz keresztezés A keresztezési testek 20-90o között 5o-os lépcsőben készülnek anyaga: öntött bronz tömege: 4,54 – 2,23 kg A teljes keresztezés legalább az egyik irány számára kiszigetelt a kiszigetelés módja függ: a geometriától (a vezetékek által bezárt szögtől) haladási iránytól (azonos vagy szemben irány) forgalmi viszonyoktól (pl. elsőbbségadás) 2018. december 25. 

Keresztezések A nem szigetelt irányok menettel is járhatók Trolibusz-trolibusz keresztezés A nem szigetelt irányok menettel is járhatók a szigetelt irány csak kikapcsolt vontatómotorral járható áramvisszatermeléses villamos fékezés általában tilos (azonos potenciálú keresztezések) néhány kereszteződés aláfékezhető a szigetelt irányban is legfeljebb 20 km/h sebességgel járhatók 2018. december 25. 

Keresztezések Trolibusz-trolibusz keresztezések jellemző mérete és tömege szög hossz (mm) tömeg (kg) 10o 450* 4,54* 20o 450 4,15 25o 380 4,05 30o 350 4,35 35o 320 3,70 40o 290 3,03 45o 275 2,85 50o 260 2,70 szög hossz (mm) tömeg (kg) 55o 245 2,56 60o 230 2,26 65o 2,23 70o 2,30 75o 80o 2,43 85o 2,46 90o 2,52 www.kuma.ch 2018. december 25. 

Keresztezések Keresztezési testek felfüggesztése 2018. december 25. 

Keresztezések 2018. december 25.

Keresztezések elektromos kivitelezések Szigetelőpálcák, felettük a gumitömlős szigetelések Merőleges kereszteződés 6 szigetelőpálcával (az 1-essel jelölt irány „cseng”) 2018. december 25. 

Keresztezések elektromos kivitelezések Azonos irányú, ferde szögű kereszt 4 szigetelőpálcával (azonos potenciálú kereszt, az 1-essel jelölt irány kétszer „cseng”) 2018. december 25. 

Keresztezések elektromos kivitelezések Ferde szembekereszteződés 8 szigetelőpálcával (teljesen kiszigetelt, azonos potenciálú kereszt, mindkét irány „hosszan cseng”) 2018. december 25. 

Merevváltó (összeágazás) Jobbos és balos kivitelben, 6o-os irányeltéréssel készül (Mozgó alkatrészt nem tartalmaz, csak a jelzett irányban járható!) 2018. december 25. 

Merevváltó (összeágazás) www.kuma.ch 2018. december 25. 

Merevváltó (összeágazás) az egyik irány munkavezetéke szigetelten építendő a kiszigetelés általában a ritkábban járt irány (esetleges ívhúzások miatt) a szigetelt irány csak kikapcsolt vontatómotorral járható áramvisszatermeléses villamos fékezés tilos egyenes irányból 20 km/h; kitérő irányból 10 km/h sebességgel járható 2018. december 25. 

Merevváltó (összeágazás) elektromos kivitelezés 2018. december 25. 

Merevváltó (összeágazás) szigetelőpálcák U-alakú vezetékátkötések összeágazási test kiszigetelt irány keresztezési test 2018. december 25. 

Váltó szerkezete 2018. december 25. 

Váltó szerkezete U79 típusú K&M elektromechanikus váltó alaphelyzetét rugó biztosítja elektromágnes állítja a másik irányba jobbos és balos kivitelben, 6o-os irányeltéréssel készül egyenes és kitérő irányú alaphelyzettel szerelhető egyenes irányban 20 km/h, kitérő irányban 10 km/h sebességgel járható közvetlen- és távállítású megoldás is lehetséges közvetlen állítású váltók a járműtelepen távállítású váltók a forgalmi hálózaton 2018. december 25. 

kapcsoló érintkezők a váltójelzőhöz * Váltó szerkezete kapcsoló érintkezők a váltójelzőhöz * retesz kioldó * retesz * meghúzó tekercs állítási lehetőség váltónyelv visszahúzó rugó * Csak távállítású váltón van felszerelve! 2018. december 25. 

Közvetlen állítású váltó elektromosan áll át és elektromosan old fel állítása a trolibusz legalább 60A áramával pl. vontatómotor, váltóállító műterhelés elektromosan sorbakapcsolódik a váltóállító tekercsekkel 15A alatti áram nem állíthatja el lehaladáskor az állító áramkör megszakadása miatt old minden esetben a nem állított irány van kiszigetelve a kereszten 2018. december 25. 

Közvetlen állítású váltó 2018. december 25. 

Távállítású váltó elektromosan áll át és mechanikusan old fel állítása a váltó előtt felszerelt segédvezetékkel (előérintkező) állításakor mechanikusan reteszel a haladási irányt váltójelző mutatja lehaladáskor a csúszófej oldala oldja a reteszt 2018. december 25. 

Távállítású váltó segédvezeték (előérintkező) 2018. december 25. 

Távállítású váltó segédvezeték (előérintkező) és váltójelző Az előérintkező helyét kék fényű lámpa jelzi A váltójelző csak mindkét váltónyelv azonos állásában világít a megfelelő irányba 2018. december 25. 

2018. december 25.

2018. december 25.

2018. december 25.

2018. december 25.

2018. december 25.

2018. december 25.

2018. december 25.

VÉGE 2018. december 25.