MANIPULÁCIÓ A REKLÁMOKBAN
Mi a manipuláció? A manipuláció burkolt, tudat alatti befolyásolás. Nem az értelemre, a logikára hat, hanem az érzelmekre. Fő eszközei: Ígéret (a vágyainkra hat) Fenyegetés (félelmeinkre hat) Látszólagos értelemre hatás
Hogy működik mindez a reklámokban? A reklám mindig a vágyainkra hat. A termék megvásárlása esetére ígér valamit: konkrét termékelőnyt (használati érték, jó árfekvés, nyereményjáték)…
Amit a reklámok ígérnek… … vagy olyan értéket, amit valójában nem nyerünk meg a termék megvásárlásával, de a reklám összekapcsolja az eladni kívánt árut vagy szolgáltatást a vágyott értékkel. Itt pl. : családi összetartás, jó apa-fia viszony, természetközelség, nyár…
… és amitől a reklámok óvnak A fenyegetés a reklámokban olyan formában jelenik meg, hogy a termék hiányát összekapcsolják negatív dolgokkal… … itt például a kínzó fejfájással, amit őrjöngő csemeték és kínos munkamegbeszélés súlyosbít.
A reklámok színvilága A reklámok azért is annyira hatásosak, mert komplex, audiovizuális hatást nyújtanak: képi és hanghatások segítségével egyszerre több érzékszervünkre hatnak. Fontos hatóeszközük a színviláguk. A kék szín például tisztaságot áraszt – tisztítószerek kedvenc reklámszíne.
A reklámok színvilága A zöld pedig természetességet, harmóniát sugall – noha nehéz megmagyarázni, hogy ha magamba tolok egy tábla Milkát, az felér egy tál biosalátával. A reklám képi eszközökkel mégis ezt próbálja elhitetni…
A reklámok színvilága A piros lendületet, dinamizmust, szenvedélyt jelent.
A reklámok színvilága A szürke – bár első pillantásra nem tűnik figyelemfelkeltő színnek – modern, nagyvárosi, fiatalos hatást kelt.
Na és persze a színek felidézhetik a termék/szolgáltató logójának jellegzetes színét is.
A reklámokban megjelenített legfontosabb értékek A család (Törley)
A reklámokban megjelenített legfontosabb értékek A szerelem (Merci)
A reklámokban megjelenített legfontosabb értékek Erotika (BMW)
A reklámokban megjelenített legfontosabb értékek Egészség (Danone)
A reklámokban megjelenített legfontosabb értékek Fiatalság, közösség, bulizás
A reklámokban megjelenített legfontosabb értékek Fiatalság, szépség (Dove)
A reklámokban megjelenített legfontosabb értékek Szabadság, élmények
Amikor a reklám látszólag az értelemre hat Tudományosság (látszata): szakértők megszólaltatása, szakszavak használata, tekintélyszemélyek: „A fogorvosok ajánlásával”
Ami a tudományosságot illeti… … annak nagyon utána kell nézni! Ld. https://www.facebook.com/og yei.gov.hu/photos/a.115233044 1499591.1073741828.11326391 63468719/1602654023133895/ ?type=3&theater&ifg=1
ÖSSZESÍTVE: A reklámok egy ideális, vágyott világot jelenítenek meg; a termékekhez különböző értékeket kapcsolnak képi, nyelvi eszközökkel (szlogenek) és hanghatásokkal; azt sugallják, hogy a termék megvásárlásával ezt az értéket szerezzük meg.