A REFORMPEDAGÓGIAI ÉS ALTERNATÍV ISKOLÁKBAN TÖRTÉNELEM A REFORMPEDAGÓGIAI ÉS ALTERNATÍV ISKOLÁKBAN
Történelemtanítás - módszerek Miért kell ezzel foglalkozni? Katona András: „a különböző reformpedagógiai és alternatív iskoláknak nincsenek érzékelhető jelei a tantárgypedagógiák, közte a történelem módszertanának megújulásában.” (Új Pedagóiai Szemle 1997//6)
Történelemtanítás - módszerek Miért kell ezzel foglalkozni? Jakab György: - hatalmas mennyiségű tényanyag + képességfejlesztés + óraszámok? - „a tantárgy létéért vívott küzdelemben elmaradt a módszertani és szemléleti reform” (Új Pedagógiai Szemle, 2000/6,7-8)
Hogyan lehet történelmet tanítani? A reform és alternatív pedagógiák által kínál lehetőségek → módszertani repertoár szélesítése Hatékonyság növelése
Történelem a kozmikus oktatás része Montessori iskola Történelem a kozmikus oktatás része Gyakorlatból indul ki Földrajzi ismeretek oktatása Az élet kialakulása és fejlődése Korok órája Élet idővonala Történelmi időszalag
Montessori iskola A tanár feladata: Figyelemfelkeltés A diák feladata: Önálló munka (saját időszalag) Önálló kutatás
Waldorf iskola A történelem tanítását megelőzi a szülőhely múltjának megismerése: honismeret Epochális rendszer: intenzívebb Idősebb korban: önálló munka, kiselőadások Tantárgyak közötti együttműködés → hatékonyság
Waldorf iskola életrajzok, kortársi beszámolók, a korhoz kapcsolódó irodalmi művek olvasása → irodalom történelmi témájú énekek adott kor nyelve és írása történelmi színdarabok ábrázoló tevékenységek (rajz, festés) testnevelés és euritmia
Scuola di Barbiana Történelem-földrajz-valóság együtt kezelték Sajátos történelemszemlélet: jelenkor eseményeitől haladt visszafelé Térképek készítése (földrajz), ahol a nyelvi, gazdasági és politikai jelleg-zetességeket ábrázolták)
Mi a közös a módszerekben? Építenek a tantárgyak közötti együttműködésre Ok-okozati összefüggések hangsúlyozása Diákok bevonása: önálló kutatómunka Történelem és jelenkor közötti kapcsolat fontossága
Köszönöm a figyelmüket!