Alapjogvédelem Az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának gyakorlatában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
Advertisements

Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek

Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
Egészségügy Betegjogok.
Alapvető jogok biztosa
1 Kormányszóvivői tájékoztató március 31. Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (emma)
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Szabálysértési méltányossági kérelem
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Polgári védelmi kötelezettség, mentesség
Munkahelyi egészség és biztonság
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Az egyenlő bánásmód elvének érvényesülése a hatósági tapasztalatok tükrében.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
Az ombudsmanok. 1. Előzmények 1.1. Külföldi megoldások  svéd király igazságügyi kancellárja → közig. elleni alattvalói panaszok  svéd alk.
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
A rendészet szervei.
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Álláskeresőként történő nyilvántartás
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Az adatvédelem szabályozása
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Az új Munka Törvénykönyve 2012:I. tv április 20.
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
G YERMEKJOGOK ÉS MÉDIA AZ OMBUDSMANI GYAKORLATBAN VIII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra” Balatonfüred, 2015.
Munkajogi ismeretek.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Győr-moson-sopron megyei kormányhivatal
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
A közigazgatási bíráskodás - A közigazgatási bíráskodás - Az eljáró bíróságok Polgári eljárásjog Polgári eljárásjogelőadás Dr. Pribula László egyetemi.
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
A közigazgatási eljárás II.
Közigazgatási eljárás III.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Met. módosítás július 01..
14. A foglalkoztatással kapcsolatos munkaügyi feladatok – Mutassa be a munkaviszony létesítésének és megszüntetésének szabályait! – Foglalja össze, hogy.
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
2015. évi tapasztalatok, évi ellenőrzési irányelvek
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK FOGLAKOZTATÁSA munkabiztonsági szakmérnök
VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
az összeférhetetlenségre vonatkozó magyar szabályozás bemutatása
Előadás másolata:

Alapjogvédelem Az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának gyakorlatában 2017. október 7.

Az alapvető jogok biztosa Alaptörvény 30. Cikk Az alapvető jogok biztosa alapjogvédelmi tevékenységet lát el, eljárását bárki kezdeményezheti. (2) Az alapvető jogok biztosa az alapvető jogokkal kapcsolatban tudomására jutott visszásságokat kivizsgálja vagy kivizsgáltatja, orvoslásuk érdekében általános vagy egyedi intézkedéseket kezdeményez.

Az alapvető jogok biztosáról szóló 2011. évi CXI. törvény 1. § (2) Az alapvető jogok biztosa tevékenysége során - különösen hivatalból indított eljárások lefolytatásával megkülönböztetett figyelmet fordít a) a gyermekek jogainak, b)  az Alaptörvény P) cikkében meghatározott értékeknek (a továbbiakban: a jövő nemzedékek érdekei), c)  az Alaptörvény XXIX. cikkében meghatározott jogoknak (a továbbiakban: a Magyarországon élő nemzetiségek jogai), valamint d) a leginkább veszélyeztetett társadalmi csoportok jogainak a védelmére.

Ombudsmani feladatok közreműködik a nemzeti jelentések előkészítésében véleményezi a jogszabálytervezeteket kezdeményezheti az Alkotmánybíróságnál a jogszabályok felülvizsgálatát, az Alap-törvény értelmezését közreműködik a nemzeti jelentések előkészítésében elősegíti az emberi jogok érvényesülését és védelmét statisztikai kimutatást készít a jogsértésekről

Ombudsmani hatáskör 18. § (1) Az alapvető jogok biztosához bárki fordulhat, ha megítélése szerint valamely hatóság vagy közszolgáltatást végző szerv tevékenysége vagy mulasztása a beadványt tevő személy alapvető jogát sérti vagy annak közvetlen veszélyével jár (a továbbiakban együtt: visszásság), feltéve, hogy a rendelkezésre álló közigazgatási jogorvoslati lehetőségeket - ide nem értve a közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálatát - már kimerítette, vagy jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva. a) közigazgatási szerv, b) helyi önkormányzat, c) nemzetiségi önkormányzat, d) kötelező tagság alapján működő köztestület, e) a Magyar Honvédség, f) rendvédelmi szerv, g) közigazgatási jogkörben eljáró egyéb szerv e jogkörében, h) nyomozó hatóság vagy az ügyészség nyomozást végző szerve, i) közjegyző, j)törvényszéki végrehajtó, k) önálló bírósági végrehajtó vagy l) közszolgáltatást végző szerv

Hatóság a) közigazgatási szerv, b) helyi önkormányzat, c) nemzetiségi önkormányzat, d) kötelező tagság alapján működő köztestület, e) a Magyar Honvédség, f) rendvédelmi szerv, g) közigazgatási jogkörben eljáró egyéb szerv e jogkörében, h) nyomozó hatóság vagy az ügyészség nyomozást végző szerve, i) közjegyző, j)törvényszéki végrehajtó, k) önálló bírósági végrehajtó vagy l) közszolgáltatást végző szerv

Közszolgáltatást végző szerv függetlenül attól, hogy milyen szervezeti formában működik a) az állami vagy önkormányzati feladatot ellátó, illetve e feladat ellátásában közreműködő szerv, b) a közüzemi szolgáltató, c) az egyetemes szolgáltató, d) az állami vagy európai uniós támogatás nyújtásában vagy közvetítésében közreműködő szervezet, e) a jogszabályban közszolgáltatásként megjelölt tevékenységet végző szervezet, valamint f) a jogszabályban előírt, kötelezően igénybeveendő szolgáltatást nyújtó szervezet.

Nem vizsgálhatja: a) az Országgyűlés, b) a köztársasági elnök, c) az Alkotmánybíróság, d) az Állami Számvevőszék, e) a bíróság, valamint f) az ügyészség nyomozást végző szerve kivételével az ügyészség tevékenységét.

Az ombudsman vizsgálata indulhat panaszbeadvány alapján hivatalból projektek Ajbt. 18. § (4) Az alapvető jogok biztosa a hatóságok tevékenysége során felmerült, az alapvető jogokkal kapcsolatos visszásság megszüntetése érdekében hivatalból eljárást folytathat. A hivatalból indított eljárás természetes személyek pontosan meg nem határozható, nagyobb csoportját érintő visszásság kivizsgálására vagy egy alapvető jog érvényesülésének átfogó vizsgálatára irányulhat. Alkotmánybírósági indítványok 2012-ben 578 db kérelem érkezett, ez alapján 31 db AB nyújtott be a biztos  

Eljárási korlát: Ha az ügyben jogerős közigazgatási határozat született - ennek közlésétől számított egy éven belül lehet beadvánnyal fordulni. a vizsgálati lehetőség kizárólag az 1989. október 23-át követően indult eljárásokra terjed ki nem járhat el olyan ügyben, amelyben a határozat felülvizsgálata iránt bírósági eljárás indult vagy amelyben jogerős bírósági határozat született

Az ombudsmani alapjogvédelem meghatározó sajátosságai és érdekességei Reaktív jogvédelem Proaktív jogvédelem Jogon kívüli eszközök (jogtudatosság) Tágan vett hatósági jogalkalmazás alapjogi kontrollja Széleskörű panasztétel (bárki, bárhogyan) Széles vizsgálati eszközök Hivatalbóli eljárások (Önindító képesség) Nyilvánosság ereje és szerepe Nincs kötelező erejű döntés (ajánlástétel) 2018.08.24.

Az ombudsman különös felelőssége a rászorulók jogainak érvényesüléséért A veszélyeztetett társadalmi csoportok jogait érintő panaszokra kiemelt figyelem Együttműködés a civil, szakmai szervezetekkel Hozzáférhetőség – Megyelátogatások „Az alapvető jogok biztosa tevékenysége során - különösen hivatalból indított eljárások lefolytatásával - megkülönböztetett figyelmet fordít a 2007. évi XCII. Törvénnyel kihirdetett, a fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló ENSZ egyezmény végrehajtásának segítésére, védelmére és ellenőrzésére.” (Ombudsmantörvény) Tematikus, átfogó jellegű hivatalbóli vizsgálatok Nemzetközi sztenderdek Jogtudatosság-fejlesztés, nyilvánosság 2018.08.24.

Ombudsmani eljárások 1. Panasz – hatóság/közszolgáltató alapjog sértő eljárása/ mulasztása esetén 2. Közérdekű bejelentés – olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása vagy megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja. Védett elektronikus rendszerben - anonimitás (2014. január 1.) 3. OPCAT - kínzás, a kegyetlen, embertelen, megalázó bánásmód vagy büntetés megelőzése (2015. január 1.) 4. A nemzetbiztonsági ellenőrzés felülvizsgálati eljárása elrendelésének, és lefolytatásának vizsgálata – az eljárás alá vont személy kérheti 6 hónapon belül (2015. február 1.)

,

Közérdekű bejelentés A panaszokról és közérdekű bejelentésekről szóló 2013. évi CLXV. törvény (Pkbt.) 4.§-a alapján, 2014. január 1-jétől, védett elektronikus rendszeren keresztül a bejelentőnek a nevét és a lakcímét kötelezően meg kell adnia, azonban kérhet anonimitást A bejelentést és mellékleteit 8 napon belül továbbítania kell az annak vizsgálatára hatáskörrel rendelkező szervhez Az eljáró szerv a vizsgálat során tett intézkedéseiről szóló tájékoztatását az elektronikus rendszerben rögzíti, melyről - kérés esetén - az alapvető jogok biztosának hivatala postai úton is tájékoztatja a bejelentőt.

OPCAT Ajbt. 2. § (6) Az alapvető jogok biztosa ellátja a 2011. évi CXLIII. törvénnyel kihirdetett, a kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés elleni egyezmény fakultatív jegyzőkönyve 3. cikke szerinti nemzeti megelőző mechanizmus feladatait. Az Ajbt. kiegészült egy III/A fejezettel, amely tartalmazza az eljárási szabályokat Hatályos: 2015. I. 1-től.

OPCAT A fogvatartási helyeken a szabadságuktól megfosztott személyekkel való bánásmódot vizsgálja. Fogvatartási hely: Büntetés- végrehajtási, rendészeti intézményeken túl minden olyan hely, ahol valamilyen hatóság utasítása, végzése alapján tartózkodnak ellátottak, betegek Nincs előzetes bejelentés a vizsgálatról. Nem panasz alapján indul Jogász, pszichológus, orvos, illetve külső szakértők bevonásával Civil Konzultációs Testület

Alaptörvény XVII. cikk A munkavállalók és a munkaadók - a munkahelyek biztosítására, a nemzetgazdaság fenntarthatóságára és más közösségi célokra is figyelemmel - együttműködnek egymással. (2) Törvényben meghatározottak szerint a munkavállalóknak, a munkaadóknak, valamint szervezeteiknek joguk van ahhoz, hogy egymással tárgyalást folytassanak, annak alapján kollektív szerződést kössenek, érdekeik védelmében együttesen fellépjenek, amely magában foglalja a munkavállalók munkabeszüntetéshez való jogát. (3) Minden munkavállalónak joga van az egészségét, biztonságát és méltóságát tiszteletben tartó munkafeltételekhez. (4) Minden munkavállalónak joga van a napi és heti pihenőidőhöz, valamint az éves fizetett szabadsághoz.

A gyermekmunka tilalma Alaptörvény XVIII. cikk (1): Gyermekek foglalkoztatása – testi, szellemi és erkölcsi fejlődésüket nem veszélyeztető, törvényben meghatározott esetek kivételével – tilos. A jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonság követelménye Alaptörvény B) cikk (1): „Magyarország független, demokratikus jogállam. Az emberi méltósághoz való jog Alaptörvény II. cikk : Az emberi méltóság sérthetetlen. Az egyenlő bánásmód követelménye, a hátrányos megkülönböztetés tilalma Alaptörvény XV. cikk (1)- (2) A tisztességes hatósági eljáráshoz való jog Alaptörvény XXIV. cikk (1) A szociális biztonsághoz való jog Alaptörvény XIX. cikk (1) és (2)

Munkához való jog Alaptörvény XII. Cikk (1) Mindenkinek joga van a munka és a foglalkozás szabad megválasztásához, valamint a vállalkozáshoz. Képességeinek és lehetőségeinek megfelelő munkavégzéssel mindenki köteles hozzájárulni a közösség gyarapodásához. (2) Magyarország törekszik megteremteni annak feltételeit, hogy minden munkaképes ember, aki dolgozni akar, dolgozhasson.

Munkajog Munkaviszonnyal összefüggő jogsérelmek → Munkaügyi bíróság → Egyenlő Bánásmód Hatóság → Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság Munkakörülményekkel összefüggő jogsérelmek → Áttétel az illetékes munkaügyi, munkavédelmi szakigazgatási szervhez  

Védőnők Alapellátás – Közalkalmazotti bértábla Szakellátás – Egészségügyi bértábla Pályakezdő diplomás védőnő fizetése - szakellátásban, bruttó 196.222.- forint - alapellátásban, bruttó 122.000.- forint 2017. Minimálbér : 127.500.- forint Egészségügyben dolgozó logopédusok, foglalkozás- egészségügyi dolgozók, stb.

Betegszabadság OEP állásfoglalás: A munkavállaló a 15 napos betegszabadság időarányos részét valamennyi, év közben létesített új munkáltatójánál igénybe veheti Beadvány: hátrányba kerülnek azok a munkavállalók, akik folyamatosan ugyanott dolgoznak Ez az értelmezés a munkavállalók számára többletjogosítványokat biztosít

Várandós nők munkajogi védelme Mt. 65. § (5) A (3) bekezdés a) és e) pontban meghatározott körülményre a munkavállaló csak akkor hivatkozhat, ha erről a munkáltatót a felmondás közlését megelőzően tájékoztatta. Alapvető Jogok biztosának AJB-6468/2012 számú indítványa Emberi méltósághoz való jog, magánszféra védelme, pozitív diszkrim. Az alapjog korlátozás célja? 17/2014. (V. 30.) AB határozat A támadott szövegrész megsemmisítése

Sztrájkjogi projekt elégséges szolgáltatás kérdése közszolgáltatók tájékoztatási kötelezettsége a hivatásos szolgálati viszonyban állók sztrájkjoga a sztrájktörvénnyel összefüggő jogalkotási problémák Alkotmánybírósági beadvány AJB-4620/2009 30/2012. (VI. 27.) AB határozat az indítvány elutasítása

A Munka Méltósága Nők és kisgyermekes anyák Fiatalok Egyenlő bánásmód követelménye a munka világában: Nők és kisgyermekes anyák Fiatalok Fogyatékossággal élők Hajléktalanok foglalkoztatása és elhelyezkedési esélyeik. Közfoglalkoztatás

Jelentések Szabadság kiadása Mt. 115. § A szabadságszámítás alapja a munkában töltött idő 30 napot meg nem haladó keresőképtelenség 2003/88/EK irányelv 7. cikk: Éves szabadság minden munkavállalót legalább négy hét éves szabadság illet meg – a tényleges munkavállalástól függetlenül Az ombudsman felhívta a nemzetgazdasági minisztert, hogy intézkedjen a jogszabály módosításáról, az irányelvnek történő megfeleltetéséről. AJB- 1271/2013

Szabadság idejére járó távolléti díj 2013. január elsejétől ennek összegét az alapbér és a 174-es osztószám segítségével kellett megállapítani,amelynek következtében, a munkavállalóknak az évi rendes szabadságuk időtartamára kevesebb bért számfejtettek. 2013. augusztus 1-től jogszabály módosítás (Mt. 148. §) a távolléti díjat alapesetben az adott havi alapbér és – ha van ilyen – pótlékátalány figyelembevételével teljesítménybér/bérpótlék esetén, azok hat hónapra kifizetett összege alapján kell megállapítani. AJB-1184/2013

Rendőrök mobiltelefon használata Panasz: BM rendelet, ORFK utasítás nem engedélyezi, hogy a szolgálatban lévő rendőr a magántulajdonú mobiltelefonját magánál tartsa. Tulajdonhoz, magánszférához való jog korlátozása Alapjogot csak törvénnyel lehet korlátozni DE! a fegyveres szervezet tagja maga vállalja az alapjog korlátozást A tulajdonosi részjogosítványok korlátozására a szolgálatának teljesítése érdekében kerül sor, mely egy közcélú, közérdekű tevékenység A biztos felkérte a belügyminisztert, hogy törvényi szinten szabályozza a rendőrök birtokában lévő magáncélú eszközök használatát AJB-7948/2013

Kismamák utólagos munkaviszony ellenőrzése Panasz: a terhességi gyermekágyi segélyt, valamint gyermekgondozási díjat igénylő kisgyermekes anyák – várandósságuk ideje alatt létesített – munkaviszonyát az OEP egy utólagos ellenőrzési eljárás keretében semmissé nyilvánította és ezáltal kizárta őket az ellátásból Rendelkeztek a szükséges biztosítási idővel, de a munkaviszonyuk törlése miatt a szülés időpontjában nem minősültek biztosítottnak A munkaviszony fennállása, önmagában olyan objektív feltétel, amelyből következően áll fenn a biztosítási jogviszony. Ezen objektív feltétel mellett a közigazgatási szerv még mérlegelési jogkörében eljárva sem hozhat olyan határozatot, amelyben az ellátásra való jogosultság feltételeinek utólagos vizsgálatakor szubjektív módon, a törvényben meghatározott feltételeken felül, további többlet feltételeket támaszt. AJB-1569/2012

AJB-2811/2013 A jelentés kiadását követően még több panasz érkezett Tbj. 7. § (1) A biztosítás - amennyiben e törvény eltérően nem rendelkezik - az ennek alapját képező jogviszony kezdetétől annak megszűnéséig áll fenn. „Amennyiben az ellenőrzés során azt állapítják meg, hogy felek akarata az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokra való jogosultság megszerzése volt és a biztosítási jogviszonyt törlik, ez a törlés nem hat ki a munkaviszony fennállására.” az OEP a jogviszonyt nem minősítheti át - főleg nem abból a kizárólagos célból, hogy az anyát kizárja az ellátásból jogbiztonság, szerzett jogok, szociális biztonsághoz való jog, tisztességes eljáráshoz való jog

Nem jelentésben elbírált ügyek Sorkatonaság időtartama – jubileumi jutalom (Kttv.) Betegszabadság számításának új gyakorlata (új munkáltatónál időarányosan ismét megilleti a 15 nap) Munka megtagadása lelkiismereti okra hivatkozással Logopédusok az egészségügyben Rendőr - alkoholszonda

A közfoglalkoztatás rendszere A foglalkoztatáspolitika eszköze: A rendszer hatékonyságával, pénzügyi gazdasági célszerűségével összefüggő kérdéseket nem vizsgálhatunk Az ombudsmani vizsgálódás elvi alapja: Alapjogvédő funkció: szabályozás ↔ alkalmazás A közfoglalkoztatás intézményes összekapcsolódása a szociális segélyezéssel Kiszolgáltatottság, tömegesség Növekvő mennyiségű panaszok

Visszafoglalkoztathatóság Munkavédelmi hiányosságok Szabadság, táppénz kérdése Kizárási okok (tankötelezettség, lakókörnyezet tisztántartása, stb.) Közmunka-idénymunka AJB-3384/2013 számú ombudsmani indítvány

Köszönöm a figyelmet! Zemplényi Adrienne zemplenyi.adrienne@ajbh.hu Alapvető Jogok Biztosa 2017. október 7.