Különleges bánásmódot igénylő gyerekek az óvodában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kapcsolattartás a szülői házzal
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
A koragyermekkori nevelésről
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Az egyéni fejlesztési terv
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A befogadó (tárgyi és személyi) környezet kialakításának szempontjai
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Albert István Téri Napovi Kisvaszar
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Integráló iskolák a közoktatásban
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Óvodai tehetséggondozó program kialakítása
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Gondolatok a gyermekek nyomon követéséhez
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Korai fejlesztés fontossága
Integráció és inklúzió
Speciális gyermekvédelem
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Az inkluzív nevelés programjának kidolgozása
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Dalton-tervvel a tehetségekért Kisalföldi Tehetségsegítő Tanács „Fókuszban a tehetségek”
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
Inklúzió, integráció, differenciálás Sérült gyerekek és dajkák - együtt az óvodában A befogadó (tárgyi és személyi) környezet kialakításának szempontjai.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
gyermekek nevelésében
„Esély és ösztönzés” tehetséggondozó modell
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Digitális világban digitális gyerekek? Általános pedagógiai elemzés
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Csókay László KPSZTI április 13.
Mindent lehet még jobban tenni
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Különleges bánásmódot igénylő gyerekek az óvodában KPSZTI 2015 Dr. Bakonyi Anna

Integrált társadalom- inklúzió A másság okai, összetevői: Társadalmi okokból fakadó kisebbségek: - etnikai kisebbségek - migrációból adódó kisebbségek Szociális okokból fakadó kisebbségek: - szegénységből kialakult kisebbségi lét (HH-HHH) - romahelyzet - a kettő nem azonos Sérülésből fakadó kisebbségek: - organikus sérülések, autizmus - tanulási, magatartási, beilleszkedési zavarok Tehetséges gyerek: – keveredhet a többivel Vegyes

Inklúzió, differenciálás, integráció A másság viszonyfogalom: Kihez képest más? A befogadást erősítő tényező: mindenki más inklúzió= szemlélet differenciálás= módszer integráció= helyzet Esélyegyenlőség – különböző feltételek teremtése

Köznevelési törvény meghatározása kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló: a) különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló: aa) sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló, ab) beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló, ac) kiemelten tehetséges gyermek, tanuló, b) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény szerint hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermek, tanuló

Kik a mások az óvodában a mindennapok szintjén? Mindenki Sajátos nevelési igényű gyerekek Hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek Tehetséges gyerekek Jó képességű gyerekek Szórt képességű gyerekek Sajátos kultúrából érkező gyerekek Otthonról jött gyerekek Bölcsődéből, vagy más ellátásból jött gyerekek 3 éves kor után érkező gyerekek (eddig) 4. éve óvodába járó gyerekek Neurotipikus, „átlagos” gyerekek

Összehasonlítás Társadalmi okokból kisebbségi létforma: Csoportos együttlétben karakterisztikusabb a kultúra Előítéletet válthat ki Mobilizációs lehetőség van Tehetséggondozáshoz hozzá jutás A gyerek kirekesztődésének, vagy másságának „okozója” a szülő, ők maguk is ki vannak rekesztve Képességekből fakadó kisebbségi létforma: A gyerek a szülő nélkül, önmagában is „más” Sajnálatot, vagy csodálatot válthat ki Nem lehet belőle kitörni „csak” fejlődni Tehetséggondozáshoz hozzá jutás A szülő kirekesztődésének, vagy másságának „okozója” a gyerek

Hátrányos helyzetű gyerekek: sajátosságok, tennivalók 1. A veszélyeztetettség gyermekvédelmi kategória: magatartási, mulasztási , vagy körülmények okozta állapot- több ok rossz anyagi körülmények mentalitás, nevelési tényezők jelzéssel kell élni a családban maradás céljából a családgondozás: - kötelezi a szülőt a folyamatos napközbeni gyermekellátásról (!) - valamely családvédelemmel foglalkozó szerv/személy felkeresésére - egészségügyi szolgáltatásokkal, háziorvossal való együttműködésre - figyelmeztetheti a szülőt a magatartási tényezők változtatásra - kötelezheti valamely konfliktuskezelésen való részvétele

Hátrányos helyzetű gyerekek: sajátosságok, tennivalók 2. A kora gyerekkori fejlesztés jelentősége: A kisgyermekkori élmények, sikerek, kudarcok meghatározzák a későbbi életévek sikereit, kudarcait A kezdeti érzelmek döntőek a társas viszonyok alakulásában, a szocializációban Az agy plaszticitása az első 3 évben a legjelentősebb, erre épít az óvoda Ezért is: a szülők érzelmi érintettsége és gyakorlati kompetenciája meghatározó – az óvoda egyik feladata ezek erősítése – „bárki” is a szülő A nyelvi szocializáció is kisgyermekkorban alapozódik meg, amely a későbbi tanulást befolyásolja A kognitív fejlődés minősége, a fejlesztés iránya meghatározó A hátrányos helyzetből adódó magatartászavarok megmagyarázzák a későbbi gyenge iskolai teljesítmény és a sikertelen „karrier” közötti összefüggést

SNI gyerekek: sajátosságok, tennivalók 1. Sérülésből fakadó megnyilvánulások: érzékszervi érintettség autizmus spektrum zavara tanulási zavarok figyelemzavaros szimptómák magatartási, beilleszkedési zavarok szindrómák, különleges betegségek lassú fejlődés vegyes tünetek érzékenységek, allergiák

SNI gyerekek: sajátosságok, tennivalók 2. A megküzdési folyamat, krízishelyzet, trauma Függ: Családi helyzet, előélet, pszichikai állapot, életkörülmények, megküzdési készség, érettség, mentális színt, életvitel stb…. Coping: Sokk, düh, depresszió, alku, hárítás, elutasítás, tagadás, helyzetteremtés, aktivitás, lezárás, újrakezdés…láncolata Selfregulációs fázisok érzelmi és értelmi szinten egyszerre A veszteségélmény nem múlik el megjelöltség - sem a családban - sem az érintett gyerek viszonylatában intervenció

Tehetséges gyerekek: sajátosságok, tennivalók 1 Tehetséges gyerekek: sajátosságok, tennivalók 1. Czeizel és Renzulli modell

Tehetséges gyerekek: sajátosságok, tennivalók 2. Jellemzők: Kreativitás, eredetiség, divergens gondolkodás- ötlet teli, intuitív, gyors, Kitartó, kíváncsi, kudarctűrő, kezdeményező Egy, vagy több területen kiemelkedő: - intellektuális- gondolkodási képesség és verbalitás (később: nyelvi) - művészi- zene, mozgás, ábrázolás és vegyes - szociális - társas viszonyok rendszerében kiemelkedő aktivitás és hatékonyság - vegyes - több területen kiemelkedő Részképesség zavaros, Szokatlan, furcsa magatartás Sajátosságok: receptív és/vagy expresszív egyenletes, vagy egyenlőtlen fejlődés, teljes személyiségfejlesztés általános érés és a tehetség együtt fejlődik, mindkettőre koncentrálni észre venni és differenciálni, sajátos bánásmódban és eljárásrendszerben a háttér, a SES: család+hálózat - szükséges a folyamat: azonosítás-gondozás-fejlesztés = gazdag tevékenységbázis nincs sűrítés és gyorsítás és nincs kiemelés

Személyi feltételek a folyamatban Résztvevő felek: Gyerekek együttese – kortárssegítő technikák! Pedagógus (gondozónő, óvodapedagógus, tanító, tanár) Gyógypedagógus, logopédus, konduktor,stb. Fejlesztőpedagógus Asszisztens Orvos, védőnő Tehetséggondozó mentor Dajka Szülők Kompetencia határok és kompetencia harcok, együttműködés

Gyógypedagógus és fejlesztők + óvodapedagógus Gyógypedagógusi, fejlesztői segítséggel összeállított terv beillesztése a hétköznapokba - a tanulási tervek sorába - a szocializáció során Illeszkedés segítse a játék által Gyógypedagógus és fejlesztők Felmérés, szűrés értelmezése Részfunkciók fejlesztésére terv - önmagának - az óvodapedagógusnak A fejlesztés biztosítása

Együttműködés a szülőkkel Megoldások: Szülőklubok, probléma centrikus, tematikus megbeszélések Szülőképzések, szakemberek bevonásával Játszóház szülőkkel, szabadidőben, rendszeresen- mintaadás Egyéb programok: kirándulások, közös főzés, közösen megtartott ünnepek Művészetpedagógiai megoldások: tánc, zene, báb, dráma kézművesség A szülői aktivitás, kompetenciák erősítése, nyitott intézményi működés Folyamatos visszacsatolás a szülők felé a gyermek pillanatnyi állapotáról Kölcsönösség, partner szerep Érzékenyítési technikák: videotréning, szituációelemzések Inklúzió a szülők körében is

Módszertani, pedagógia környezet feltételei (ONAP) Terem elrendezése műhelyek, kuckók, sarkok Párhuzamosan végezhető tevékenységek, több szintű tanulás Cselekvő tanulás Képesség szerinti differenciálás, nem életkor szerint Csoportmunka, kooperatív tanulás Projektek, tématervek A differenciálás területei: cél, feladat, tananyag, módszer, eszköz, idő, értékelési mód A mérés, értékelés szerepe, nyomon követés/standard Konstruktivizmus , az előzetes ismeretek szerepe a tanulásban Meritokrácia az óvodában – más értelmezés A pedagógus szervező, fejlődést segítő szerepe – önreflexiók

Művészetek szerepe 1. A zene: A zenehallgatás + szabad mozgás, akkor bárkiből bármi lehet A mozgás + eszközök : kendők szalagok, stb. a hatás fokozódik A zenehallgatás + rajzolás, festés, előjöhetnek az érzelmek Az elfogadás ösztönösen alakul ki a közös élmény hatására Kokas, Orff, stb. A kézművesség: A spontán ábrázolás az öngyógyítás és/vagy az önmegvalósítás Spontán mint a játék: „élményesszencia” Valóság és fikció, szublimálás Magányos játék, de nyoma marad, - elemzés tárgyát képezheti

Művészetek szerepe 2. A gyermeki spontán bábjáték: lélektani azonosság a szerepjátékkal: szerepek, szimbolizálás, mintha helyzet, kettős tudat, örömök,vágyak, félelmek, anticipálás, kapcsolatok A szabad mesélés és dramatizálás: nincs jó és rossz megoldás, nincs előre megírt forgatókönyv, nincs vége nem lehet benne „hazudni”, mert nincs értelme a katarzis egyéni

Esélyteremtés a netgeneráció világában Előnyök és veszélyek: bátorság, kezdeményezőkészség kapcsolatok egy időben való megélése a valós és a virtuális világban lépéstartás az információkkal, aktívan, induktív módon többfeladatos működés/feldolgozás képessége együttműködő tanulás teamben, hálózatban, konnektivizmus interaktivitás- és önszabályozó tanulás sokféle érzékszerv nyelvi leleményesség (veszélyek is) önerősítő- a visszacsatolás miatt- erősségek, korlátok látszódnak egyéni- és mások egyéni megoldásai egyenértékűek – esély… saját világ, saját helyzetek, teljesítések - azonnali siker (veszély is)

bakonyianna@gmail.com +36-30-284-32-40 Köszönöm a megtisztelő figyelmet! bakonyianna@gmail.com +36-30-284-32-40